Wanneer oogsten?

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

LazarusTaxon

Experimenterende gebruiker
Dag allen,

Na een paar geweldige ervaringen met truffels ben ik benieuwd welke ervaringen en emoties me te wachten staan als ik dieper het rabbit hole in ga. Vandaar de aanschaf van een kweekset (Psilocybe Cubensis Colombia). De handleiding vond ik matig en ik las een aantal handleidingen online die elkaar tegenspraken. Maar goed, wie niet waagt wie niet wint. Dit is dag ongeveer dag 9 dat ze op de kast staan. Het het mycelium zich de afgelopen dagen goed te ontwikkelen en gisteren kwamen de eerste kopjes naar boven. Maar het groeit nog sneller dan kool. Zie de foto voor vanochtend. Een dikke 2,5 cm in 24 uur tijd. Dat is sneller dan kool :anguished:.

Nu lees ik op internet opnieuw verschillende verhalen (het zal ook niet) over het oogsten. Mijn vraag is - hoe zie ik wanneer de paddenstoelen klaar zijn voor de oogst? Moet de hoed eerst openen of kan het eerder?

Alvast bedankt voor de hulp. Super interessant en leuk om dit zelf te doen trouwens.
Goed weekend!

Kan iemand dit topic verplaatsen naar de kweek en crea hoek. Mijn excuus. Ben nieuw hier en niet goed gekeken.

Bijlagen

• IMG-20190719-WA0002.jpeg
    IMG-20190719-WA0002.jpeg
    764,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

mod4fun

Belezen gebruiker
Wat ik gelezen heb, is het beter te vroeg dan te laat oogsten. Voordat de hoed opengaat en zijn sporen laat gaan.
Op internet vind je genoeg voorbeelden wanneer je zou moeten oogsten.

LazarusTaxon

Experimenterende gebruiker
De eerste oogst is inmiddels achter de rug. Het ging zo snel. De eerste hoed sprong en ik wilde voorkomen dat er teveel sporen in de substraat zouden eindigen. Ik heb gelezen dat dit de volgende vlucht negatief kan beinvloeden. Het is geen grote hoeveelheid maar ik ben content.

Na het verwijderen van de alle substraat (geen zin om ziek te worden) ben ik naar de buurman gelopen en zijn vacuümmachine gebruikt. Dit pakketje ligt nu vers in de koelkast. Als het goed is kan ik het zo 3 maand bewaren. 36 gram - Colombia. Lijkt me een prima trip.

Ik maak me wel zorgen over de volgende vlucht. Na het oogsten heb ik de bak 12 uur in koud water gezet. Daarna het overige water er uit laten lopen en weer in de zak gezet. Mijn onderbuik gevoel zegt dat er uberhaupt geen tweede vlucht komt maar ik vergis me graag.

Bovenaan