Ja, mee eens. Mijn eerste keer was nice, maar niet bijzonderder dan latere ervaringen. Mijn zusje vond haar eerste keer zelfs echt niet zo prettig (ik was er niet bij maar haar woorden: beangstigend, door de inslag vooral, maar ook daarna nog door het wennen aan het effect, pillen waren ook niet getest dus hoeveelheid onbekend). Tweede keer was met mij erbij en ik had toen geteste pillen bij me en wist precies wat erin zat, leuke setting, ik heb nog nooit iemand zo goed zien gaan, vol liefde maar niet too much.

Was briljant om m'n eigen 'kleine' zusje zo happy en open te zien haha. Sindsdien heeft ze eigenlijk alleen maar leuke keren gehad. Het is met X echt even de ervaring van 'weten' dat je vanzelf door die intense come-up heen komt, als-ie toevallig wat rauwer op je dak valt. Mijn come-ups waren meestal vriendelijk en geleidelijk, maar ik heb ook - zelfs met veel ervaring - keren gehad dat ik echt even MOEST gaan zitten omdat ik duizelig werd, kramp, verstoord zicht, licht misselijk, etc. Ik weet dan prima dat dit heel tijdelijk is dus ik maak me nergens druk om. Maar ik begrijp dat een first-timer denkt: holy fuck, what is this shit, en hoe lang ga ik me nog zo voelen.
Een vriend van mij was de eerste keer ook echt even heel stressy en compleet overwhelmed door de inslag, oorsuizen enzo, waardoor hij eerst gekalmeerd moest worden voordat hij ervan kon genieten. Alle keren daarna snapte hij dat dit kan gebeuren en dat het niet lang duurt. De eerste keer is dus zéker niet altijd de beste keer, denk met name dus door die inslag. Dat dit altijd beste ervaring is, is i.m.o. een fabel. Mensen die niet weten dat het daarna vanzelf meer mellow wordt kunnen in paniek raken. Scheelt wel dat mensen díe dus op deze substantie in paniek raken relatief goed gerust te stellen zijn (want het is M/X, geen tripmiddel), er zijn en wat troostende woorden zeggen doet meestal al de trick.
Misschien zou 6-APB wat dit betreft wat meer first-timer-vriendelijk zijn, slooooooow come-up.