Wat doe je nu na je verslaving?

Don Draper

Badass junkie
Ik wil niet zeggen dat ik over mijn verslaving ben gekomen maar ik ben wel geïnteresseerd hoe anderen het doormaken.

Bij verslaving of bij andere soortgelijk drugsgebruik wat (bijna) dagelijks werd genuttigd. Wat hebben jullie gedaan om de tijd of activiteit ermee te vervangen?

Toen ik dagelijks wiet deed was ik veel op straat te vinden en bij mensen die dat ook graag gebruikte. Verder was ik graag onder invloed in mijn kamer waar ik zat te spacen. Nu ik geen wiet gebruik vallen de mensen daarvan weg waar ik mee was. Ik sluit mezelf niet meer op mijn kamer maar ben nu veel in de woonkamer te vinden waar ik met mijn familie ben. Eerst ergerde ik me enorm aan ze dus ontweek ik ze. Nu voel ik me niet meer eenzaam nu ik weer opnieuw heb geleerd om nuchter met mijn familie om te kunnen gaan en problemen te hebben aangepakt. Moet wel daarbij zeggen dat zonder de heftige corona periode dit niet zo maar was gelukt. Of in ieder geval zou er dan geen aanleiding zijn geweest om mijn leven zo te veranderen.

Hoe zit dit bij jullie?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Veel sociaal contact (met mensen die me steunen in herstel en/of mensen die niet gebruiken)

Wandelen

De kliniek (natraject) en huiswerk

Sociaal contact

Muziek maken

Schilderen

Sociaal contact

Mediteren, 3 keer per dag

Andere mensen helpen

Sociaal contact

Lezen

Nog meer mediteren

En had ik sociaal contact al genoemd?

Nee even zonder gekheid...
Verslaving = isolatie
Alles om mijn middel maar te kunnen gebruiken. En daar kan ik geen gezeik van anderen bij gebruiken over mijn gebruik. En op een gegeven moment moest het allemaal stiekem

Dus sociaal contact en eerlijkheid over hoe ik me voel, zucht, etc. Is echt mega belangrijk. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik in gebruik deed.

Niet dat ik in gebruik geen vrienden had of nergens kwam. Zeker niet. Maar ik verzweeg m'n gebruik of maakte het kleiner dan het is. Door nu eerlijk t zijn en de verbinding te zoeken, heb ik een beetje sociale controle die ik voel. En dat helpt tegen die gedachtes "aaah niemand komt erachter." En "eentje kan geen kwaad".

En daarnaast is het gewoon leuk tijdverdrijf. Ik vond mezelf altijd een einzelganger, wilde liever alleen zijn. Maar ik mag nu ontdekken dat dat eigenlijk helemaal niet zo is.

StukjeBami

Experimenterende gebruiker
Ik wil niet zeggen dat ik over mijn verslaving ben gekomen maar ik ben wel geïnteresseerd hoe anderen het doormaken.

Bij verslaving of bij andere soortgelijk drugsgebruik wat (bijna) dagelijks werd genuttigd. Wat hebben jullie gedaan om de tijd of activiteit ermee te vervangen?

Toen ik dagelijks wiet deed was ik veel op straat te vinden en bij mensen die dat ook graag gebruikte. Verder was ik graag onder invloed in mijn kamer waar ik zat te spacen. Nu ik geen wiet gebruik vallen de mensen daarvan weg waar ik mee was. Ik sluit mezelf niet meer op mijn kamer maar ben nu veel in de woonkamer te vinden waar ik met mijn familie ben. Eerst ergerde ik me enorm aan ze dus ontweek ik ze. Nu voel ik me niet meer eenzaam nu ik weer opnieuw heb geleerd om nuchter met mijn familie om te kunnen gaan en problemen te hebben aangepakt. Moet wel daarbij zeggen dat zonder de heftige corona periode dit niet zo maar was gelukt. Of in ieder geval zou er dan geen aanleiding zijn geweest om mijn leven zo te veranderen.

Hoe zit dit bij jullie?
Ik heb hier na mijn eerste detox ook veel last van gehad. Ik kan nu talloze dingen gaan opnoemen die je kunt gaan doen, maar focus op je hobby's. En als je die niet hebt, probeer wat nieuws en wellicht ontwikkel je wel een nieuwe hobby.

Onthoud wel, hoe langer je clean blijft, hoe meer je kan gaan genieten van de 'normale' dingen. Dat zul je echt gaan merken in de loop der tijd. Blijf volhouden, dan zul je steeds meer voldoening uit de kleinere dingen halen. Bijvoorbeeld een spelletje spelen met je familie of een stukje gaan wandelen.

Paranoize.

Badass junkie
Dit verhaal delen we man! Toen ik elke dag blowde en dronk leefde ik ook in men eige wereld. Altijd in me auto chillen of op me kamer. Leefde ook echt in een fantasie wereld. Nu ik eigenlijk alleen nog maar opiaten en benzo's gebruik ben ik natuurlijk niet nuchter maar wel vaak nuchterder en meer onder de mensen. Zo kan ik nuchter tijd doorbrengen met famillie maar ook momenten dat ik plat lig op me nest van de verdovende middelen. Kan meer me balans vinden maar kamp nogsteeds met verslaving en gevoelens verdoven

Don Draper

Badass junkie
Ondertussen heb ik wel moeite met het nuchter leventje.

Nu trek ik me meer terug dan toen ik de topic start maakte maar blijf ik wel nuchter in mijn kamer. Verveling en eenzaamheid zit op de loer.

Is een gevecht om het vol te houden en niet meer in mijn eigen space en wereldje weer terug te trekken. Went dit?

Paranoize.

Badass junkie

Nu trek ik me meer terug dan toen ik de topic start maakte maar blijf ik wel nuchter in mijn kamer. Verveling en eenzaamheid zit op de loer.

Is een gevecht om het vol te houden en niet meer in mijn eigen space en wereldje weer terug te trekken. Went dit?
Jazeker. Duurt dit lang? Jazeker. Maar shit word beter dat is zeker.

Verwacht zeker dat je een jaar lang kan struggelen misschien niet een jaar lang zoals nu maar het is echt een flinke battle

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Hoe oud ben je (ongeveer)? Ik kan me - ook nuchter - wel voorstellen dat je je op een bepaald moment in je leven, als je nog met je ouders samenwoont, vaker terugtrekt omdat je tijd voor jezelf wil. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je dat doet. Als je je daardoor eenzaam voelt en verveelt, is het waarschijnlijk te veel van het goeie.

Het lijkt me lastig je vrije tijd opnieuw te leren indelen na een verslaving. Drugs gebruiken is toch een gemakkelijke manier om jezelf een dopamine-boost te geven, en nu moet je je via een andere weg amuseren. Een hobby zoeken die niet gevaarlijk is voor je gezondheid die je die leven invulling kan geven lijkt me de beste oplossing, maar kan me ook zo voorstellen dat je niet 123 zou weten wat je echt leuk vindt.

Sterkte!

MyLittlePonyPack

Badass junkie
Ik ben nu bijna 3 maanden clean van coke/pep/alcohol en ik ben nu weer een stuk nuttiger, actiever en socialer bezig dan eerst. Nu heb ik weer meer sociaal contact met anderen, spreek vaker met vriendinnen af. Ipv dat m'n vriend en ik in het weekend thuis door haalden doen we nu leuke uitstapjes zoals zwemmen of uit eten.
Ik ben zelf ontzettend aan het reorganiseren geweest in huis en heb een grote opruiming gehouden en de keuken en m'n hobbykamer gereorganiseerd.
En ik sport nu weer meer in de sportschool, ga vaker wandelen, de natuur in.

Ik probeer andere hobby's weer meer op te pakken zoals creatief bezig zijn, lezen, met plantjes bezig zijn.
Ik ga weer naar vergaderingen en ledenavonden van verenigingen waar ik lid van ben.
Maar ik doe ook nog heel veel aan mijn herstel door regelmatig naar CA/NAmeetings te gaan, contact te hebben met mijn sponsor, aan de 12 stappen te werken.
En ik ga nog naar het herstelcentrum en doe daar nog mijn vrijwilligerswerk.
Tenslotte nog m'n normale afspraken, therapie en dingen als het huishouden etc.

Laatst bewerkt:

Noukster

Experimenterende gebruiker
Is dat niet iets te Veel? @Perenijsje Super goed van je een hele prestatie!! En natuurlijk doen wat goed voelt. Ik ben 3 maanden clean van G geen cravings gehad hoor. Maar om af te spreken met vriendinnen lukt mij nog niet.. kamp nog wel met angsten merk ik

Laatst bewerkt:

billnye

Belezen gebruiker
het raare voor mij is nu ik van me oxy verslaving af ben ben ik juist minder gaan doen heeft misschien ook mee t maken dat ik nu meer pijn heb dan toen ik 24/7 verdooft van de opium was ik heb nu dan wel tramadol voor als ik echt een pijn aanval krijg maar ik ben nu juist meer terug getrokken dan eerst omdat ik minder kan

Flower123

Badass junkie
Ja ik dacht ook al, wel smakeloos eigenlijk.
Maar goed sinds ik corona heb gehad proeft het allemaal toch al wat minder dus ik dacht ik ga er gewoon voor.
Maarr 2021: hele huis voor mezelf met me corona isolatie. Ne hoor, niks liggen op bed. Reteket jekuntbeteraandePEP (S)
Bijna jar geleden alweer joh.
nogmaals, veel sterkte!!

AcidWarrior

Wijs gebruiker
Deels. Ik kan er heel erg van genieten.
14 gekleurde kanaries is gewoon mooi om naar te kijken.
Steek ze in een leuke ingerichte voliére en het is helemaal mooi.
Maar het was nooit de bedoeling er zoveel te hebben inderdaad 😂😂😂😂

(Als je je afvraagt wat de andere 17 zijn, zebravinken)
Ja ik zag ze hier, enfin op foto, al eens passeren. Nice! 😀

MyLittlePonyPack

Badass junkie
Is dat niet iets te Veel? @Perenijsje Super goed van je een hele prestatie!! En natuurlijk doen wat goed voelt. Ik ben 3 maanden clean van G geen cravings gehad hoor. Maar om af te spreken met vriendinnen lukt mij nog niet.. kamp nog wel met angsten merk ik

Dankjewel en ja soms is het wel iets teveel allemaal bij elkaar hoor. Vorige week gewoon m'n normale dingen gedaan maar toen gingen we zaterdags nog naar dat maatje in hospice en zondag verjaardag van m'n broertje. Dus maandag pas echt weer een dag vrij overdag. En toen ook echt alleen ff boodschappen gedaan en verder moest ik echt bijkomen.

Maar ik vind het juist wel lekker ook dat ik nu weer zoveel afleiding heb en energie heb. Stuk beter dan in m'n eentje thuis zitten. En ik heb gelukkig geen last van angsten wat dat betreft.
Maar knap dat jij al 3 maanden clean van G bent! En hopelijk lukt het jou ook steeds beter om je normale leven weer op te pakken! 😘

Kippenman

Bewuste gebruiker
ikzelf heb de gym gevonden, ga nu 5x per week en begin fysiek echt veranderingen te merken. Voel me fitter en heb eigenlijk geen zin meer om drugs te nemen omdat ik weet dat het slecht voor mn lichaam en spieropbouw is.

correctie* ben nog wel van plan om een x weer een disso te doen, stim gaat het niet worden ivm met het frequente gebruik van eerst

Laatst bewerkt:

Kitty Katt

Wijs gebruiker

Wat doe je om de dagen te vullen?
thuis omhangen ? Misschien een idee om vrijwilligerswerk te doen, al is het 2 uur op een middag.
dat gevoel van gewaardeerd worden is priceless.Jaren met liefde gedaan, en hoop ooit weer.
Medicatie (pijn) aan t afbouwen, Ik ben gestopt in 2017 vanwege reuma klachten, ik had geen grip meer op kopjes en rolstoelen.
Te gevaarlijk, en wist toen niet wat ik had. Inmiddels mijn ritme wel gevonden en wil graag iets doen met jongeren.
maatjes project. ...Echt heel dankbaar werk.

Don Draper

Badass junkie
Ik doe al vrijwilligerswerk en ook wandelingen met een coach maar ik vind het moeilijk om niks te kunnen doen buiten deze activiteiten om.

10 jaar geleden kon ik mezelf flink zoet houden met een muziek collectie opbouwen en gamen. Maar dat ben ik gewoon kwijt geraakt sinds m'n puber experimentele fase met drugs.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Ik herken dit wel ja. Ik moet me er vaak echt toe zetten om sociaal contact te zoeken. Maar als ik er eenmaal mee bezig ben, vind ik het wel leuk. Ik ben ook weer bezig met oude hobbies oppakken en nieuwe ontwikkelen.
M'n 3d-printer die stuk was gegaan fixen bijvoorbeeld. Die heb ik nog geprobeerd te fixen toen ik in actief zat, maar had toen totaal geen geduld. En elke 15-20 minuten boven de folie hangen werkt niet efficiënt. Ik werd dan vaak zo gefrustreerd dat ik nog net niet de printer uit m'n zolderraam heb gegooid.
Inmiddels draait ie weer.

Of je zoekt een leuke hobby. Overdrijf daar alleen niet in, of je eindigt net als mij met 31 vogels 😂😂😂

Mijn cactuscerzameling is ook exponentieel gegroeid sinds ik clean ben haha

ik ben nu weer een stuk nuttiger, actiever en socialer bezig dan eerst. Nu heb ik weer meer sociaal contact met anderen, spreek vaker met vriendinnen af. Ipv dat m'n vriend en ik in het weekend thuis door haalden doen we nu leuke uitstapjes zoals zwemmen of uit eten.
Ik ben zelf ontzettend aan het reorganiseren geweest in huis en heb een grote opruiming gehouden en de keuken en m'n hobbykamer gereorganiseerd.
En ik sport nu weer meer in de sportschool, ga vaker wandelen, de natuur in.

Ik probeer andere hobby's weer meer op te pakken zoals creatief bezig zijn, lezen, met plantjes bezig zijn.

Maar ik doe ook nog heel veel aan mijn herstel door regelmatig naar CA/NAmeetings te gaan, contact te hebben met mijn sponsor, aan de 12 stappen te werken.

Tenslotte nog m'n normale afspraken, therapie en dingen als het huishouden etc.

Eigenlijk al dit soort dingen houd ik me ook mee bezig. Alleen is voor mij de sportschool dan de klimhal. Ik doe het nog minder dan ik zou willen.

En ik ben weer begonnen met m'n heerste halve dagjes werken. Daar was ik wel aan toe.

Voor mij geld eigenlijk een beetje de regel dat als ik merk dat ik mezelf te veel isoleer, dat ik weer aan het werken ben aan een terugval. Dat kan een proces zijn van weken tot zelfs maanden.

@Don Draper ik meen me te herinneren dat ik af en toe lorazepam voorbij zie komen. Ik wil me niet bemoeien met medicatie. Maar voor mij zijn benzos enorm grensverlagend. Ben je niet bang dat je een keer onder invloed van benzos toch de stap neemt om te gaan gebruiken?

Ik snap het als je het nodig hebt, is meer een vraag uit nieuwsgierigheid. Heb zelf nooit lorazepam gebruikt.

Don Draper

Badass junkie
@Don Draper ik meen me te herinneren dat ik af en toe lorazepam voorbij zie komen. Ik wil me niet bemoeien met medicatie. Maar voor mij zijn benzos enorm grensverlagend. Ben je niet bang dat je een keer onder invloed van benzos toch de stap neemt om te gaan gebruiken?

Ik snap het als je het nodig hebt, is meer een vraag uit nieuwsgierigheid. Heb zelf nooit lorazepam gebruikt.
Dat doet het inderdaad. Was afgelopen weken aan het minderen met lorazepam en sinds een week ook niet meer genomen. (Heel misschien zo meteen weer wel een dosis)

Eve's drop

Badass junkie
Wat ik heb gedaan na mijn verslaving?

Terug leren, want ja, je moet het echt leren, genieten van de kleine zaken in het leven.
Ik haal meer plezier uit een leuke wandeling dan op het laatste 2gr 4mmc.

Of je zoekt een leuke hobby. Overdrijf daar alleen niet in, of je eindigt net als mij met 31 vogels 😂😂😂

31 maar?

zoveel kanaries zaten er soms bij ons in de voíllere haha.

maar dat is wel goede handel om zo je voorraad voer en pro-biotica's te halen.

zebravinken zijn helemaal fok-machines 🤣

Don Draper

Badass junkie
Afgelopen week had ik zieke cravings in sigaretten die maar niet weg ging. Ik ging ook veel blowen en ook weer lorazepam gebruiken. Uitgebreid snoepen ook dus maakte me ziek.

Verder had ik zo veel energie dat zelfs het snelwandelen het niet oploste wat ik hiervoor deed. Dus ik heb sportkleding gekocht en gepakt en ben gaan hardlopen. Was lekker! Echter had ik na bijkomen nog steeds energie dus ben een touw gaan kopen voor touwtje springen. Zo daar raak je echt je energie van kwijt zeg.

Met m'n autisme stim ik veel (waaronder enorm veel ijsberen) dus ik weet niet echt waar ik al die energie vandaan heb, behalve misschien caffeine, maar ik ben blij dat ik nu weet hoe ik het kwijt kan!

Laatst bewerkt:

Paranoize.

Badass junkie
Afgelopen week had ik zieke cravings in sigaretten die maar niet weg ging. Ik ging ook veel blowen en ook weer lorazepam gebruiken. Uitgebreid snoepen ook dus maakte me ziek.

Verder had ik zo veel energie dat zelfs het snelwandelen het niet oploste wat ik hiervoor deed. Dus ik heb sportkleding gekocht en gepakt en ben gaan hardlopen. Was lekker! Echter had ik na bijkomen nog steeds energie dus ben een touw gaan kopen voor touwtje springen. Zo daar raak je echt je energie van kwijt zeg.

Met m'n autisme stim ik veel (waaronder enorm veel ijsberen) dus ik weet niet echt waar ik al die energie vandaan heb, behalve misschien caffeine, maar ik ben blij dat ik nu weet hoe ik het kwijt kan!
Fijn om te horen dat je een paar uitlaatkleppen hebt gevonden ouwe!

Kippenman

Bewuste gebruiker

als je wilt afvallen is touwtje springen ook echt de key, je verbrand tussen de 60 en 100 calorieen per 5 minuten, heel goed van je, gaat je conditie ook lekker van omhoog XD

Couchlock

Newbie
Hmja wat doe ik nu :thinking:

Ik snap wat mensen bedoelen met verslaving = isolement.
Maar toch voelt het voor mij als het tegenovergestelde, toen ik elke dag deed blowen was ik eigenlijk dagelijks met vrienden buiten, leuke dingen doen etc. Alleen was dan blowen de hoofdzaak.
Maar ik merk dat sinds ik gestopt ben de vriendschappen minder waard zijn dan tijdens de periode van elke dag blowen en ik veel vaker alleen ben (wel vaker thuis met m'n gezin) Alleen liggen mijn nieuwe good habbits plannen nog even stil.
Waarom ? Geen idee eigenlijk..

Exjunk

Newbie
Sja wat doe ik nu... Vooral genieten en gelukkig zijn. Vroeger was ik altijd op zoek naar een roes of een kick. Nu kan ik gewoon genieten van mijn planrenverzameling en bijvoorbeeld lopen met de hond.

Het is 5 jaar geleden dat ik met alles ben gestopt. En ik heb echt heel veel dingen gedaan. Het afkicken was zwaar, een hel... Maar het was het wel waard.

Ik heb nu een paar jaar een hele gelukkige stabiele relatie, een baan die ik leuk vindt en waar ik nog best goed in ben ook en die ook nog dik verdient. Ik ervaar een enorme rust en dat is echt heerlijk.

Ik heb echt 0 drang om wat dan ook ooit nog te gebruiken. Dat wil ik gewoon echt nooit meer meemaken. En ook de roes en de high trekken me echt helemaal niet meer. Tegenwoordig hou ik van nuchter zijn. Ik drink zelfs niet meer. Niet omdat ik dat niet zou mogen maar ik heb gewoon geen zin om me zo wiebelig te voelen en geen controle meer te hebben.

Ik weet niet of jullie de serie lucifer hebben gezien maar ik vergelijk het altijd met die mensen die terug zijn gekomen uit de "hel" en alles doen. Daar niet meer te komen. Dat ben ik. Voor geen goud dat ik dat ooit nog riskeer. Je kan mij een week opsluiten in een kamer vol met allerlei drugs en ik raak het niet aan. Ik wil het namelijk echt niet meer.

Bovenaan