• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Wat is schadelijker: speed of alcohol?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

abby

Belezen gebruiker
Het medisch tijdschrift The Lancet stelde een top 20 van drugs op in volgorde van gevaarlijk naar minder gevaarlijk. Die ziet eruit als volgt:

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street methadone
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl nitrates
20. Khat

Ook op http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug staat een tabel, en die laat zien dat amfetamine minder verslavend is dan alcohol.

Mijn vraag naar is, hoe ervaren jullie dit? Hoe verslavend vinden jullie amfetamine ten opzichte van alcohol? En merken jullie dat je veel lichamelijke schade ondervind van amfetamine?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Dit hele gebeuren is gewoon bullshit. Niet iedereen heeft de zelfde voorkeur qua drug. Het gevaar ligt niet bij de stoffen, maar bij de mensen die ze gebruiken.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dit is een van de vele lijsten, ik heb wel meerdere gezien en de ene ziet er weer anders uit dan de andere. De waarheid zullen we (voorlopig?) niet weten.

Maar er worden hier naar meerdere aspecten gekeken dan alleen of het schadelijk is voor het lichaam. Ze kijken ook naar of het voor de maatschappij problemen veroorzaakt en dat doet alcohol behoorlijk meer dan amfetamine. Alcohol wordt door veel mensen gebruikt en zorgt voor veel verkeersongevallen, vechtpartijen etc. Met een alcoholverslaving is het veel moeilijker te functioneren in de maatschappij dan een amfetamine verslaving.

Alcohol kan met mate kan niet veel kwaad, het geeft zelfs 20% minder kans op een mycard infarct. Maar als je naar amfetamine kijkt is een lichte hoeveelheid wel gewoon schadelijk.

Persoonlijk lijkt mij speed schadelijker voor het individu en alcohol voor de maatschappij. Maar het hangt natuurlijk allemaal af van de ferquentie en hoeveelheid.

En de verslavingskans hangt natuurlijk van de persoon zelf ook af, al denk ik wel dat er procentueel wel een verschil is te zien.

Flameon

Badass junkie
Van zo'n lijst is helemaal geen pijl op te trekken. Heroine staat op 1 en is inderdaad wel een heel gevaarlijek drugs, maar als iemand er niet gevoelig voor is dan valt dat wel mee. Ik ken genoeg mensen die verstandig heroine hebben gebruikt in hun leven, maar die bv niet met alcohol kunnen omgaan en dus daar de grootste problemen mee hebben.
Verslaving en dan aan welk middel is persoonsgebonden!

Wacky

Badass junkie
Natuurlijk scheelt het allemaal per persoon en is er geen lijst te maken die voor iedereen precies klopt. Maar daarom kun je nog wel enigzinds een vergelijking maken welke drugs er in het algemeen, of voor de meeste mensen gevaarlijker is.
Nu is het een hele lijst met rangorde, maar als ik alleen zeg dat heroine gevaarlijker is dan khat zou ik denk ik weinig commentaar krijgen. (behalve de gebruikelijke "captain obvious" comments.

Als je de 2 meest extremen kan vergelijken, kun je ook wat zeggen over de minder extreme vergelijkingen. En persoonlijk vind ik speed een gevaarlijker drugs dan alcohol ja, omdat de verslavingskans veel groter is (als in 5-10% tegen 0.1% ofzo die problematisch verslaafd word tegenover die het wel recreatief kunnen gebruiken). Waarschijnlijk is een echte alcohol verslaving wanneer je hem dan toch hebt echter wel ernstiger dan een speed verslaving.

Natuurlijk tel ik al die mensen die dagelijks een halve (of misschien zelfs een hele) fles wijn drinken, of hen die elke weekend 15 bier drinken niet als verslaafden, net zoals ik bij speed de weekend gebruikers niet als verslaafden zie.

Ben het ook niet zo eens met de uitspraak hierboven. Is net zoiets als zeggen dat je niet tegen de islam bent, maar de mensen die erin geloven. Natuurlijk moet de mens ergens "verkeerd" mee omgaan voordat het iets slechts word, maar zoals de islam zich veel meer leent om verkeerd te worden gebruikt dan het boedhisme, zo leent heroine zich veel meer om verkeerd gebruikt te worden dan khat, en dat ligt niet alleen aan de mensen.

monkah

Experimenterende gebruiker
Oom Klaas zei:
Dan ligt het 99.99% bij de gebruiker.
Yep geen maat kunnen houden, of gewoon lekker slim bezig zijn ;o

Oom Klaas zei:
Of bij de versnijder.
.
Maar dan toch weer bij de gebruiker, weten wat je neemt...
We leven in Nederland in de perfecte wereld, je kan het altijd laten testen.

Angramar Temenos

Badass junkie
Hmm, speed is een stuk verslavender denk ik dan, vooral dat het er in de week insluipt tegen brakheid/als gewoonte. Echter, ik heb liever een speedverslaving dan een (echte) alcoholverslaving; lijkt me dat je daar nog een stuk beter onder kan functioneren, en ik ben liever constant wat opgefokt dan half aanwezig..

Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].

afraidtech

Bewuste gebruiker
Petrovic zei:
abby zei:
Angramar Temenos zei:
Maar beter neem je beide niet en stop je een zegel in je mik ='].
Nogal moeilijk aan te komen hier :tongueout:
De mensen een groene naam dealen hier, dus die kan je het beste pm versturen.
precies...

ot: alcohol blijft gewoon een kut drug, ik kom liever een groep mensen tegen die onder invloed zijn van wat dan ook, dan een groep mensen die zich helemaal bezopen hebben.

Blizy

Experimenterende gebruiker
in kleine hoeveelheden is speed schadelijker,
in grote hoeveelheden is alcohol echter schadelijker.

speed+alcohol is het aller schadelijkst van de 2. :P

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Blizy zei:
in kleine hoeveelheden is speed schadelijker,
in grote hoeveelheden is alcohol echter schadelijker.

speed+alcohol is het aller schadelijkst van de 2. :P
Met zo'n uitspraak heb je vast ook een bron?

W.F.L.

Badass junkie
Wat is een "kleine" hoeveelheid? :confused:

Ik dacht dat de positieve effecten van alcohol in kleine hoeveelheden (1 biertje of 1 glas wijn) aangetoond waren. Maar dan is het nog altijd gissen wat een kleine hoeveelheid speed inhoudt. Als het iedere dag een klein lijntje is, dan zou ik toch bijna zeker kunnen zeggen dat iedere dag een biertje gezonder is. :beer:

Dat alcohol slechter zou zijn in grote hoeveelheden dan speed zou inderdaad heel erg interessant zijn om een goeie bron van te zien.. :grin: Ik vind alcohol in elk geval (puur persoonlijk!) minder verslavend dan speed. En ik voel me ook stukken beter achteraf.. Maar dat is eigen aan downers dacht ik (?), tenminste, voor er tolerantie optreedt.

En dat alcohol en speed mengen het slechtst is, dat wil ik probleemloos aannemen. Waarom je dat gevaar zou nemen voor dat beetje positieve effect of om te bewijzen dat je veel kan verzetten.. Uppers en downers mengen zet je hart erg onder druk. Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt, vind ik, maar ik zie geen enkele reden..

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
speed+alcohol is het aller schadelijkst van de 2.
Niet zomaar uitspraken doen die je niet zeker weet. Uit een onderzoek is laatst gebleken dat een kleine hoeveelheid alcohol (3 biertjes) met MDMA minder schadelijk is dan puur alleen MDMA.

Ik heb dan het onderzoek niet voor handen, maar het is wel logisch te beredeneren. MDMA en speed zorgen beide voor vernauwde bloedvaten en een veel hogere bloeddruk (met name speed). Door een paar glaasjes alcohol te drinken heb je minder vernauwde bloedvaten en is je bloeddruk ook een stuk lager, en dit is ook de grote boosdoener voor je lichaam.

En zoals ik al eerder zei heeft 2 glaasjes alcohol houdende drank een beschermend effect op onder andere het krijgen van hart en vaatziekten.

Als je nou heel wat alcohol in combinatie met speed inneemt is het wel schadelijk uiteraard, dan vergiftig je je eigen lichaam en droogt het ook enorm uit wat gevaarlijk is.

W.F.L.

Badass junkie
Petrovic zei:
heb dan het onderzoek niet voor handen, maar het is wel logisch te beredeneren. MDMA en speed zorgen beide voor vernauwde bloedvaten en een veel hogere bloeddruk (met name speed). Door een paar glaasjes alcohol te drinken heb je minder vernauwde bloedvaten en is je bloeddruk ook een stuk lager, en dit is ook de grote boosdoener voor je lichaam.
Dat klinkt best wel logisch eigenlijk. Maar als een downer je hartslag verlaagt, en een upper verhoogt, heeft dat toch ook een gebalanceerde hartslag tot gevolg? En dat is een rechtstreeks gevolg van die vernauwing/verwijding v/d bloedvaten. Dat zou dan wel weer slecht zijn.. Nuja, nuances, 2-3 biertjes is natuurlijk wat anders dan een hele avond drinken. :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
heeft dat toch ook een gebalanceerde hartslag tot gevolg?
Speed werkt een stuk sterker op de hartslag en bloeddruk dan alcohol. Gebalanceerd zal het niet zijn maar je bloeddruk en hartslag zullen wel wat minder hoog zijn.

W.F.L.

Badass junkie
Hehe, dat heb ik ondervonden ja. :grin: Speed en roken is natuurlijk het slechtst. :grin: :grin: :grin:

Het is wel allemaal off-topic wat ik nu ga schrijven, maar goed. Het gaat in elk geval over speed.

Ik vraag mij af of je gesprongen aders (in oogbollen en andere plaatsen) niet zou kunnen vermijden door een beetje te drinken of een joint te roken. Die gesprongen aders zijn toch een gevolg van vaatvernauwing, als ik het goed begrijp?

Ik klooi niet met benzo's, voor mij is het zowiezo al een afrader, maar die gebruiken na speed is dus ook een no-no? Nu is het giswerk, omdat ik geen pijnstillers neem, maar ik zou vermoeden dat daar wel een wezenlijke daling in hartslag aan verbonden is. Dat zou wel handige informatie zijn. :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Die gesprongen aders komen hoogstwaarschijnlijk door de hogebloeddruk die speed geeft. Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.

De kans is waarschijnlijk wel een stuk kleiner, maar ik denk dat mensen met dat in gedachten misschien weer meer speed gebruiken omdat ze iets doen dat een slechte eigenschap tegen gaat.

W.F.L.

Badass junkie
Petrovic zei:
Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.
Hoge bloeddruk = vernauwde aders, juist? Als ik het goed begrijp is het dat als je aders vernauwen, je hart sneller moet pompen (want kleiner) en je bloed door die vernauwing ook onder hogere druk staat.

Dat van die wiet wist ik niet, dat is wel goed om te weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar ik dacht dat het je hartslag naar omlaag deed gaan. :tearsofjoy: Eigenlijk had er al een belletje moeten gaan rinkelen met die rode ogen, hehe.. Is een joint roken wezenlijk "gevaarlijker" dan een gewone sigaret als je speed gesnoven hebt? Ik heb het tot nu toe eigenlijk vermeden omdat ik dacht dat het een tegengestelde werking had. Maar dat blijkt dus enkel qua mentale effecten te zijn. :grin:

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
W.F.L. zei:
Petrovic zei:
Met bier kan je dit wat verlagen maar met wiet zeker niet, dit is namelijk bloeddrukverhogend.
Hoge bloeddruk = vernauwde aders, juist? Als ik het goed begrijp is het dat als je aders vernauwen, je hart sneller moet pompen (want kleiner) en je bloed door die vernauwing ook onder hogere druk staat.

Dat van die wiet wist ik niet, dat is wel goed om te weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar ik dacht dat het je hartslag naar omlaag deed gaan. :tearsofjoy: Eigenlijk had er al een belletje moeten gaan rinkelen met die rode ogen, hehe.. Is een joint roken wezenlijk "gevaarlijker" dan een gewone sigaret als je speed gesnoven hebt? Ik heb het tot nu toe eigenlijk vermeden omdat ik dacht dat het een tegengestelde werking had. Maar dat blijkt dus enkel qua mentale effecten te zijn. :grin:
Ik weet niet zeker of je van vaconstrictie een hogere hartslag krijgt. Het lijkt me niet, ik heb wel bloeddruk bij verschillende mensen gemeten en heb toen gezien dat mensen met een hogebloeddruk niet gelijk een hogere hartslag hebben.

Of een joint roken minder goed voor je is dan een sigaret met als uitkomstmaat de bloeddruk weet ik niet. Ik weet wel dat tabak en wiet beide bloeddrukverhogend zijn.

abby

Belezen gebruiker
Petrovic zei:
W.F.L. zei:
Petrovic zei:

Ik weet niet zeker of je van vaconstrictie een hogere hartslag krijgt. Het lijkt me niet, ik heb wel bloeddruk bij verschillende mensen gemeten en heb toen gezien dat mensen met een hogebloeddruk niet gelijk een hogere hartslag hebben.

Of een joint roken minder goed voor je is dan een sigaret met als uitkomstmaat de bloeddruk weet ik niet. Ik weet wel dat tabak en wiet beide bloeddrukverhogend zijn.
Van cannabis gaat je bloeddruk niet omhoog maar omlaag (bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... nabis.html ) van tabak gaat je bloeddruk wel omlaag, daarom word je ook stoned als je wiet en tabak combineer. Als je alleen wiet rook dan heb je die tegengestelde werking niet en word je high. Daarom lijkt het mij wel mogelijk om speed met wiet te combineren.

Extrm-Bzar

Belezen gebruiker
Word niet gevraagd MAAR COKE is De leipste

Gast Werd uitgedroogd aangetroffen achter zijn pc hij had een paar dagen coke gesnoven en gegamed en vergete te drinken :confused: en nee het was geen pep.

Zeer vaag ik weet het. Enjah hij is dood mede door de coke ? of zou hij zonder ook niet hebben gedronken misschien was het spel wel te spannend en moeten ze dit snel verbieden.

Maar als ik naar mezelf kijk als gebruiker van beide middelen geeft speed een grotere tik in je hersenpan en lichamelijk zal je ook merken dat speed slechter is.
Qua verslaving is het maar net waar je van houd, maar speed zal over het algemeen wat meer indruk maken heb ik het idee en moet je de negatieve kanten van de drugs leren kennen om goed te weten wat de grenzen zijn, maar bij alcohol is het dan waarschijnlijk al te laat.

Geniet zolang het nog kan ! :stoned:

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan