Wat is van de XTC en wat is echt?

Fenne

Belezen gebruiker
Hoi allemaal!
Heb even gezocht of er een vergelijkbaar topic is, maar niet tegenkomen. Maar misschien ook niet de goede zoektermen gebruikt.

Ik ben sinds vorig jaar begonnen met gebruiken van XTC. 5x gedaan en was allemaal leuk :grin: Niet elke keer was helemaal hetzelfde vanwege set, muziek, locatie, maar de basis wel.

Ik vraag mij af in hoeverre XTC je 'bedonderd' qua gevoelens van liefde en wat echt is. Heb een keer voor het eerst gebruikt met mijn destijds vriend. Het samen gebruiken was bijzonder. Ik wist al dat ik van hem was gaan houden (we hadden het nog niet tegen elkaar gezegd) en voelde mij ook verliefder dan ik al was. Voor mij was het meer open hoe ik mij voelde.

Van mijzelf vind ik dat ik een vrij bewuste gebruiker ben. Weet vrij goed wat X met je doet, hoe het werkt etc. Alleen ben er nog niet uit over het X en gevoelens. Ben ook een controlfreak irl. Hou bv ook een timetable aan wanneer ik mag bijnemen en hoeveel ik op een avond maximaal ga gebruiken.Wijs bv anderen op hoe en wat. Het controlachtige hou ik ook een beetje tijdens de rush haha. Dit geeft een beetje weg hoe ik in elkaar zit. In het dagelijks leven ben ik een optimistisch en vrolijk persoon. Heb mijn leven goed op een rijtje :) Qua persoonlijkheid ben ik fijn in omgang. Ik krijg vaak terug van mensen dat ze zich snel erg op hun gemak voelen bij mij. Ik ben heel open en gericht op de gevoelens van anderen. Ik praat makkelijk over allerlei zaken van mijzelf. Gevoelens en emoties benoemen bij mijzelf en een ander gaat makkelijk. Ben vrij zelfbewust en kan met X nooit helemaal de controle laten gaan. Ben veels te bang dat ik dingen ga doen die ik niet wil of een ander niet wil.

Ik voel uiteraard ook de lovegevoelens van X. Ik voel mij nog meer open, vrijer en straal liefde en geluk uit. Ik stap van mijzelf al makkelijk op mensen af om bv te vertellen dat ze leuk eruit zien. Met X gaat dat nóg sneller. Ik merk bij mijzelf dat er met X een soort laagje weghaalt, bij mijzelf dan. Zeg maar dat beetje drempel die ik in het dagelijks leven een beetje voel om dingen toch niet te zeggen, te doen.

Nu is de situatie zo dat ik iemand heb leren kennen op een feestje. Beiden X op. Oogcontact en instant klik. We zijn de hele nacht samen geweest en hebben vooral veel gedanst en alleen gezoend toen. Denk wel dat we eruit zagen als een stelletje. Kwamen mensen naar ons toe die verbaasd waren dat we nog samen waren haha :) We wilden erg graag samen zijn en denk dat we een X-verliefdheid hebben? Voor beiden een onvergetelijke ervaring. Zo onvergetelijk, dat we een paar dagen later afgesproken hebben. Hele fijne date gehad, voelden ons beiden op ons gemak. Geen gekke dingen geweest, afknappers of nare stiltes.

Ik ken mijzelf. Mijn intuïtie is nog scherper en ik weet snel wie ik leuk vind en wie niet. Ik hou niet van zombies (sorry btw :wink: ) en kan op zo'n avond eigenlijk alleen maar richten op de mensen met wie ik ben. Met de meeste level ik niet en vind ik stom haha :) Maakt mij trouwens misschien stom.....Ik vind dus niet zomaar iemand leuk. Ook niet met X op. Iemand moet op dezelfde level qua energie en klik zitten en geen rare dingen zeggen. Daar knap ik (ik ben zo'n iemand die zich snel ergert aan mensen :P) irl op af en met X nog sneller. Heb toch al weinig drempel en geen sociaal wenselijkheid meer haha :) Dus voor mij is het wel duidelijk dat ik hem heel erg leuk vind.

Jullie hebben geen glazen bol en weten jullie veel wat die andere man denkt en voelt :P Het is wat dat betreft afwachten.
Wat zijn jullie ervaringen met deze werking van X? Een klik is een klik toch? Of kan X er iets van maken wat er niet is? Dit was mijn eerste ervaring met X en 'verliefd' worden. Hoe vaak hebben jullie dit weleens gehad? Wat zijn de uitkomsten hiervan (lovesucker hier haha). Hebben jullie vriendschappen opgebouwd met mensen die jullie tegen gekomen zijn op festivals/feestjes?

Laatst bewerkt:

Rebell

Wijs gebruiker
Hey interessante vraag!
Ja je kan een klik creëeren met iemand met MDMA op terwijl die er in het gewone leven niet zou zijn.
Maar dat betekend niet dat die klik weg hoeft te zijn na het gebruik omdat je jezelf toch bloot hebt gegeven aan iemand en dat anders niet zou doen en elkaar daardoor sneller hebt leren kennen.
En elkaar toch interessant vind.
Terwijl als je elkaar gewoon had ontmoet was het nooit zover gekomen.
Omdat iedereen toch een schild bij zich draagt.

Ik heb wel eens gehad dat het wel zo was! Helemaal verliefd op elkaar door de pillen maar op latere dates bleken we totaal niet bij elkaar te passen.

Dus het is niet zo zwart wit.

Ik heb ook een groep vrienden waar ik mee naar feesten ga en als we elkaar zien hebben we de leukste tijd en zijn we blij om elkaar te zien.
Op afters word er geknuffeld en dat hoeft helemaal niet seksueel te maar gewoon liefde op het moment.
Terwijl je elkaar na het feesten in het gewone leven elkaar helemaal niet ziet.

Maar met MDMA zit er meer waarheid in dan GHB want dat is b.v. weer een drugs dat je over je grenzen gaat en met iemand in bed beland waar je later liever niet aan terug denkt.

Daarnaast denk ik dat het per persoon erg veel uit maakt hoe je reageerd op MDMA want een vriendin van mij kan helemaal verliefd worden op een jongen onder invloed en de volgende dag wilt ze niks meer van hem weten.

Zoals jij jezelf beschrijft lijkt het er op dat jij niet zo iemand bent en wel weet waar je mee bezig bent.

Maar als antwoord op je vraag, het kan zeker dat mensen een verliefdheid creëeren die niet bestaat.
Maar dat is persoonsgebonden.

Avīci

Bewuste gebruiker
In de euforie kan het gebeuren dat je jezelf en die andere fascinerende persoon waar jij mee bent dermate ophemelt dat je denkt dat je voor elkaar bestemd bent. Mooi is dat... Echter breng je het leven voornamelijk nuchter met elkaar door. Ik denk dat het aan jullie beiden is dit te onderzoeken. Wat jullie voor elkaar voelen is namelijk jullie ding. Dat wil niet zeggen dat ik je verhaal niet herken. In mijn geval zijn het enkel scharrels gebleken.

We're not in Wonderland anymore, Fenne. :wink:

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Volgens mij wrijft die jongen nu in z'n handjes, dus denk niet dat je reden tot veel zorgen hebt :blush::grin:

Voor de rest wat @Rebell zegt,
al heb ik het ook wel is iets te gezellig gehad met iemand waarvan ik achteraf toch niet helemaal zeker wist of dat wel de meest verstandige beslissing was:kissing:

Fenne

Belezen gebruiker
Thanks voor de reacties! Geeft ook wel bevestiging wat ik dacht. Het kan er zijn, maar ook weer niet. Who knows. We have the memories :heartsuit: (en nu komt het nummer van Khsmr en Bassjackers in mij op )

@Zwijgrecht
Wat bedoel je precies met dat hij in zijn handjes wrijft? Als ik denk wat het is..... Same here

Ach. We doen allemaal dingen onder invloed die misschien niet zo heel handig is....Ik heb dat beetje controle en verstand vaak nog wel. Maar die grens is soms ook maar vaag

Neo-Shulginist

Badass junkie
Gevoelens die je voelt zijn altijd echt. Anders zou je ze niet voelen :wink:

De vraag is meer: wat moet je met die gevoelens doen?

Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je bepalen. Maar misschien kunnen we je helpen verschillende perspectieven in te nemen om je gevoelens en ervaringen te bekijken.

Het klinkt in ieder geval oprecht alsof je hem leuk vindt. Aan de ervaring denken, twijfelen aan jezelf, vindt hij me wel echt leuk, moet ik hiermee doorgaan, wat nou als het mis gaat? Volgens mij is dat klassieke kalverliefde.

Jouw vraag is: voel ik die gevoelens alleen maar omdat ik MDMA had genomen? Volgens mij kan je daar een kort en lang antwoord op geven. Je voelt iets niet alleen maar omdat MDMA kunstmatig gevoel opwekt. Dus nee, het was niet alleen de MDMA. Je ervaring vindt niet plaats in een vacuüm en je had deze ervaring niet met elk willekeurig persoon gehad.

Maar de MDMA speelt natuurlijk wel een belangrijke rol in het veranderen van je perspectief. Je ziet alles een stuk zonniger in als je aan het spacen bent. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Maastricht University: mensen die MDMA op hebben worden een beetje blind voor negatieve emoties. In normale gesprekken houd je jezelf op allerlei vlakken in omdat mensen mogelijk er iets van kunnen vinden. We scannen bijvoorbeeld constant het gezicht van de gesprekspartner om in gezichtsuitdrukkingen te zoeken naar minieme tekenen van afwijzing. De studie van Kim Kuypers toont dus aan dat MDMA precies dat mechanisme stil legt. Je wordt blind voor afkeurende blikken en daardoor voel je je vrij om openhartige dingen te zeggen.

Daardoor is het dus belangrijk om nuchter ook weer open te staan voor de dynamiek die jullie hebben. Het kan zijn dat jullie alleen zo'n goede vibe hadden omdat jullie blind waren voor elkaars afwijzingen.

Als je de MDMA-ervaring als doel op zich gaat zien, dan beland je al snel in een valkuil. Nuchter is het natuurlijk nooit mogelijk om precies dezelfde piekervaring te krijgen als toen je onder invloed was. Als je te veel de ervaringen met elkaar gaat vergelijken dan kunnen er dus valse verwachtingen ontstaan. Dat is een bron voor irritatie, verwijten en al met al dus niet erg bevordelijk voor het contact.

Maar je kan de MDMA-ervaring ook als een prettige kennismaking zien. Als je open blijft staan voor de persoon die je hebt ontmoet, wie weet, misschien was het dan wel gewoon meant-to-be. De toekomst zal het leren.

Fenne

Belezen gebruiker
Mooi gezegd Neo-Shulginist :)

Ik ben vrij nieuw met het gebruik, dus begrijp soms niet altijd wat er gebeurd en kan mijn gedachtes en gevoelens niet altijd plaatsen. Fijn dan om reacties en ervaringen van anderen te horen. Als ik anderen hoor, 'lijkt' het net alsof ze dingen doen en ervaren die ze normaliter nooit zouden doen. Vandaar dat ik soms weleens twijfel aan de echtheid van mijn eigen gevoelens en gedachtes. Ik heb geloof ik ook teveel tripreports gelezen van psychedelica :grin:

Ik denk overigens dat het een 'klassieke' xtc-verliefdheid was van beide kanten. Maar inderdaad, niet stand gehouden op de langere termijn. We vinden elkaar leuk, maar niet leuk genoeg. Voor die nacht was het wel genoeg :smiley:
Doet verder niet af aan de ervaring overigens :blush:

Bovenaan