• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Wat is XTC? Wat weten we (niet)? Hoe schadelijk kan het zijn?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Sjappiewappie

Experimenterende gebruiker
Voorwoord
Ongetwijfeld bestaan er reeds soortgelijke artikels die alle feiten en waarschijnlijkheden van MDMA op een rijtje zetten. Ik heb hier niet naar gezocht en ook niet doorgenomen vooraleer ik dit artikel schreef omdat ik dit wou schrijven op basis van mijn eigen kennis samen met mijn eigen ervaringen.
----------
XTC is een van de meest populaire drugs in de partyscene, maar toch, voor zo'n bekendheid te hebben weten we er eigenlijk relatief weinig van. Naar mijn mening weten te veel mensen er helemaal niets van (en nemen het toch), hebben velen een heel vertekend beeld op de drug en plaatsen veel mensen nogal sterk ongegronde beweringen op dit portaal die niet de juiste informatie meegeven aan anderen op dit portaal die hier juist naar op zoek zijn.
----------
Ik heb van mijn 17 tot 22 jaar (mijn leeftijd nu) ruim 100 XTC pillen genomen, waarvan 50 in het afgelopen jaar. Natuurlijk zijn de ervaringen bij iedereen anders, maar laat duidelijk zijn dat de uitleg die ik zal geven goed gegrond en zeker informatief zal zijn.
----------
Verder heb ik besloten om dit artikel te schrijven aan de hand van vragen waar ik verder kort antwoord op geef (zo kan je scannend lezen en mijn hersenspinsels bekijken op de vragen waar jij meer over wil weten, de antwoorden zijn niet gekopieerd van een online website, ik schrijf alleen wat ik weet, voel of denk.)
----------
Gelieve geen reacties te plaatsen over dat de feitelijke beschrijving over XTC heel beperkt is. Ik schets dit maar heel bondig zodat ook mensen die deze stof nog niet (goed) kennen kunnen volgen met wat ik verder schrijf! Mijn bedoeling met deze post is niet om mensen een handleiding te geven over hoe je je moet voorbereiden op gebruik, hoeveel je nodig hebt, waar je op moet letten, etc... .
----------
Mijn doel is om mensen die zeer zeker zijn over hun beeld op sommige aspecten van XTC gebruik/misbruik toch even uit te nodigen een andere denkpiste te proberen.

Til je festivalervaring tot een hoger niveau, maximaliseer je zintuigen, voel jezelf één worden met alles en iedereen om je heen en vergeet niet hoe gelukkig je je voelt. Ja dat is de kracht van XTC, maar wat is het nu eigenlijk en wat weten we allemaal zeker?
1. Wat is XTC eigenlijk?

XTC is een wereldwijd bekende partydrug die rondgaat in pilvorm. Deze pillen vind je werkelijk in alle vormen en kleuren! Om deze pil te maken wordt er in een grote hoeveelheid bindmiddel een vooraf bepaalde hoeveelheid van de chemisch werkzame stof MDMA (de afkorting van de chemische formule van deze stof '3,4-methyleen-dioxy-methamfetamine') gebracht en vervolgens samengeperst. Dit is een vaste stof waarbij kristalvorming een heel typerend kenmerk is.

2. Zijn MDMA en XTC geen verschillende drugs?

Doordat de termen MDMA en XTC vaak onjuist door elkaar worden gehaald wanneer hierover gesproken word, denken vele mensen dat het gaat over twee totaal verschillende soorten drugs terwijl dit niet zo is, wanneer iemand praat over MDMA en iemand anders over XTC, bedoelen ze hetzelfde.
Wanneer je uitgaat ben je waarschijnlijk van plan om een XTC pil te slikken, deze pil bevat een afgewogen hoeveelheid MDMA. De gebruiker weet normaal gezien hoeveel MDMA er in zijn pil zit zodat het makkelijk is om de gewenste dosis te nemen.

Toch zijn er ook veel mensen die kiezen om de zuivere stof MDMA in kristalvorm of poedervorm naar binnen te werken. Het effect zou hetzelfde moeten zijn, alleen is doseren op die manier een hele moeilijke klus en een uitdaging om tot je gewenste gevoel te komen.

Een van de redenen dat sommigen dit liever puur nemen is omdat er pillen op de markt zijn die we als het ware 'vervuild' noemen. Hier gaat het dan over pillen die geen MDMA bevatten, maar stoffen die er op lijken, of wel MDMA bevatten in een mix met andere werkzame stoffen (voorbeeld PMMA, MDA, speed, amfetamine, 2-CB...), vaak zijn deze stoffen veel schadelijker dan MDMA zelf en zijn makkelijker te overdoseren.
Het beste is om je pil(len) altijd te laten testen om te weten of deze zuiver zijn en hoeveel MDMA er in aanwezig is.

3. Wat is het effect van XTC op het menselijk lichaam en de menselijke geest?

Bij het nemen van XTC voelen gebruikers dat hun energie toeneemt terwijl een warm gelukzalig gevoel gelijkmatig over het ganse lichaam begint te tintelen. De werkzame stof beïnvloed de activiteit van verschillende neurotransmitters in ons brein. De belangrijksten hiervan zijn verantwoordelijk voor de afgifte van serotonine, dopamine en noradrenaline. De enorme toename van deze hormonen zorgen voor deze positieve effecten. De effecten zijn ongeveer een uur na inname voelbaar (of zelfs al na een half uur op een lege maag), deze bouwen gedurende het eerste uur op tot een piek, welke vervolgens rustig afnemen over een periode van 2-3 uur tijd.

Toch best een interessant goedje niet waar? Met wat ik allemaal hoor klinkt het echt als een wondermiddeltje... zelfs een beetje te mooi om waar te zijn! What's the catch!?!

4. Zijn er negatieve effecten/ risico's verbonden aan XTC gebruik?

Ja, elke drug heeft risico's, anders zou alles wel iets te mooi zijn om waar te zijn! De meeste negatieve effecten zijn, bij verantwoord gebruik na enkele dagen volledig verdwenen. Je kan de intensiteit van de kater verminderen mits je oververhitting voorkomt (niet te veel intensieve activiteiten doen en 1 à 2 glazen water drinken per uur) en een lichte maaltijd eet voor de trip aangezien de drug je hongergevoel zal onderdrukken.

Een oplijsting van alle do's en dont's en van alle bekende risico's kan je makkelijk online terugvinden, het is altijd verstandig verschillende bronnen te raadplegen voor je een nieuwe drug probeert!

Klaar om lekker op te stijgen en te reizen naar een plek vol liefde, verbondenheid en euforie? Zorg dan eerst dat je voldoende informatie weet over deze planeet! Online zijn er genoeg bronnen om meer te weten te komen over aangeraden doseringen en dingen waar je op moet letten gedurende de trip om alles zo optimaal mogelijk te houden! Fijne rit!

Veel aspecten van de drug blijven een mysterie, op een aantal vragen kunnen wetenschappers en onderzoekers maar geen antwoord geven, maar enkel speculeren. Deze ontbrekende informatie zorgt voor veel discussie waar mensen heel uiteenlopende redeneringen over hebben!

Opmerking: Vanaf hier komen vragen waar te weinig bewijs naar is om een duidelijk antwoord te geven, en waar veel discussie over te vinden is op dit forum.

De argumenten, denkpistes en standpunten die ik hier aanneem zijn louter gebaseerd op eigen ervaringen omtrent XTC misbruik, doormaken van een depressie en verder komen de meeste standpunten voort uit louter gebruik van gezond verstand.

Levensvraag 1) Wat zijn de gevolgen van een extreem XTC misbruik?

Dit is dus een van de onderdelen waar nog niet genoeg bewijzen voor zijn om hier een krachtig antwoord op te geven. Dat er gevolgen zijn bij overmatig gebruik, zal niemand met een gezond denkvermogen betwisten. Je kan niet verwachten dat je hersenen blij zullen zijn dat je continu hun vers gemaakte serotonine weer steelt! Er is aangetoond dat MDMA daadwerkelijk neurotoxisch is, zo suggereren wetenschappers dat overmatig gebruik niet alleen je serotonine uitput, maar ook de cellen die ze produceren kan doen afsterven. Echter of dit omkeerbaar is of niet blijft nog een raadsel, moest dit permanente schade zijn wil dat zeggen dat je serotonine niveau dan niet meer dan naar zijn vorige balans kan keren.

Symbolische vergelijking uit het dagelijkse leven: Je vader probeert in de tuin een nieuw soort fruit te laten groeien. Het is een extreem snel groeiende plant waaruit eerst 3 vruchten groeien en uit elke vrucht komen opnieuw 3 vruchten. Hieruit komen weer 3 vruchten... dit proces kan zich 5 dagen herhalen. Papa wil dat niemand aan deze vruchten komt tot de 5 dagen om zijn.
De eerste nacht is voorbij en papa merkt dat de 3 vruchten plots weg zijn. (ik heb ze stiekem opgegeten, het is veel te lekker om te wachten). Papa probeerde enkele nachten opnieuw, maar steeds weer waren de vruchten verdwenen. (ik vind ze zo lekker en hij heeft niets door!). Na een tiental nachten te hebben geprobeerd geeft papa zijn plantje op en haalt de wortel er uit.
Nu zal er geen enkele vrucht meer ontstaan, terwijl, als iedereen geduld zou hebben gehad, er om de 5 dagen wel honderden van die vruchten zouden zijn!

Connectie met XTC: Je kan zo hard verlangen naar het gevoel dat XTC je biedt en hierdoor de neiging hebben dit elke dag te pakken. Je hersenen hebben wel steeds minder serotonine in de aanbieding, maar doordat je toch steeds weer opnieuw pakt, denken je hersenen dat je het prima vind dat hij steeds minder aanbied. Je brein vindt niet langer dat je zijn harde werk verdient en staakt de serotonine productie totdat hij vindt dat je jezelf bewezen hebt of hij begint misschien zelfs helemaal nooit meer!

Moraal van het verhaal: Sommige dingen in het leven zijn verleidelijk, maar soms moet je een langere tijd geduld hebben en zo aan de verleiding kunnen weerstaan. Je kan kiezen voor de makkelijke weg en op de verleiding toeslaan, of je bewijst dat je kan wachten en dat een ware beloning komt wanneer je dit weer verdient.

Levensvraag 2) Is deze drug verslavend?

Er is over XTC beperkt onderzoek gedaan, maar wel is er duidelijk aan het licht gekomen dat deze drug zowel lichamelijk als geestelijk niet verslavend zou zijn. Mensen die een normaal, gezond en goed leven hebben zullen zo'n stof dus louter recreatief (met de aanbevolen rusttijd) gebruiken zonder enig risico op verslaving. Mensen die XTC veel frequenter gebruiken (gaande van +- elke 2 weken tot dagelijks gebruik) zijn oftewel overdreven fuifbeesten, of mensen die het gevoel hebben dat één of meerdere elementen in hun leven niet helemaal goed zitten. Maar ook deze mensen zijn daarom nog niet specifiek verslaafd aan XTC. Eender welke drug waarbij ze tijdelijke afleiding vinden, zal door hun misbruikt worden.

Levensvraag 3) Wat is het grootste gevaar van XTC (eigen ervaring)?

Het grootste gevaar van XTC ligt niet in de fysieke gezondheid, maar in de mentale gezondheid!
Zelfs een enkel, verantwoord contact met deze drug kan gigantische gevolgen hebben op hoe je naar het leven kijkt. Doordat jou verbondenheid met anderen (mens, natuur en dier), maar ook met jezelf, tijdens het gebruik ongekend veel groter is, kan dit voor voornamelijk intelligente mensen veel vraagtekens oproepen betreffende de zin van het leven.
Zo kan je wel eens het gevoel krijgen dat het aardse bestaan eigenlijk geen doel of waarde heeft en we allemaal een product zijn van de maatschappij gericht op kapitalisme. Wij zorgen er allen voor dat een systeem draaiende blijft en worden allemaal onbewust gehersenspoeld dat we daadwerkelijk voorbestemd zijn om ons leven zo te leiden.
Als je iemand bent die standaard al niet te veel nadenkt over je bestaan en gewoon leeft in het moment is er geen probleem, maar als je al een denker op zich bent ga je na zo'n ervaring dingen echt in twijfel beginnen trekken.
We staan op, gaan een derde van de dag werken om geld te verdienen, de helft van dat geld zal je zelfs nooit zien en de rest gebruik je om te overleven.
Een vaste routine die je leven lang verder gaat. Iets waar de meeste mensen wel besef van hebben, maar hier eigenlijk geen aandacht aan spenderen. De natuur bied ons een prachtige kans, bied ons één en slechts één leven. Een gegeven met eindeloze mogelijkheden op zichzelf, maar bijna alle keuzemogelijkheden voor ons geblokkeerd worden, voor we de kans krijgen iets te proberen.

Het nemen van XTC kan dus als resultaat hebben dat je meer gaat stilstaan bij het feit dat het leven niet is zoals het moet zijn en de prachtige kans die je aangeboden werd, voor jou werd weggeschoven.

8. Kan je een depressie krijgen door XTC gebruik of misbruik (eigen mening)?

Het valt me op dat de termen 'depressie' en 'XTC' regelmatig terug komen in de titel van mensen hun posts. Op deze vraag ga ik best diep ingaan met sterke beweringen en onderbouwingen. Ik wil wel eerst even duidelijk maken dat ik zelf daadwerkelijk een lange periode in een depressie ben geweest (deze had geen enkele link met drugs) en eveneens XTC meermaals gigantisch heb misbruikt (wat zelfs nog zacht uitgedrukt is). De uitspraken die hierop volgen zijn dus daadwerkelijk op eigen ervaringen van vroeger geïnspireerd.

Belangrijk: De definitie van een 'depressie' is niet 'een laag serotoninegehalte'.
Woordenboek Van Dale: Depressie = ''Een aanhoudend gevoel van neerslachtigheid''

=> Dit verwijst dus naar 1) een emotie (neerslachtigheid) en 2) een tijdsspanne (aanhoudend)

Een vaststaand feit is dat het gebruik van MDMA de hoeveelheid serotonine die in je hersenen is opgestapeld (drastisch) doet verminderen.

De uitputting hiervan is afhankelijk van enkele factoren:
  • De hoeveelheid MDMA bij de initiële dosis en je eventuele bijdoseringen.
  • De totale tijdsduur waarin de MDMA werkzaam is.
  • De rustperiode tussen verschillende MDMA ervaringen.

Dat een lager serotoninegehalte betekent dat je je minder goed zal voelen dan voor je de XTC pil nam, is een grote waarschijnlijkheid. Echter al zou je serotoninegehalte beduidend lager zitten dan die van een niet-gebruiker, geloof ik er niet in dat je je enkel en alleen door dit feit als 'depressief' kan bestempelen.
Wanneer je in een dipje zit door een tekort aan serotonine, maar beseft dat je leven eigenlijk wel goed loopt, ben ik er van overtuigd dat dit gebrek aan serotonine je geluk niet langer in de weg zal staan.

Moest de relatie tussen 'een laag serotoninegehalte' en 'een depressie' zo rechtlijnig zijn, hoe verklaar je dan dat er zoveel miljoenen mensen depressief zijn, wanneer ze nog nooit van hun leven in contact zijn gekomen met deze drug?
Uiteindelijk is het belangrijk te beseffen dat je lichaam slechts gedeeltelijk verantwoordelijk is voor je geluk, dit door de productie van het hormoon serotonine. De rest van het geluk maak je zelf, dit door je leven in handen nemen en de juiste levenskeuzes te maken. Ook de omgeving waarin je actief bent heeft een kleine, maar belangrijke rol op je geluk.

Voor dat iemand met een soortgelijk tegenargument komt, zal ik deze ook al maar behandelen:
''Als serotonine volgens jou niet sterk gelinkt is aan een depressie, waarom zijn antidepressiva dan serotonineboosters''?
Dankzij mijn ervaringen weet ik maar al te goed wat voor kracht een hoog serotonineghalte heeft dat je verkrijgt na het nemen van MDMA. Het kan de slechtste dag van je leven plots doen omslaan tot een van je topdagen en dit zonder dat de gebeurtenissen van die dag verandert zijn.
Maar uiteindelijk verbeter je zo je leven en je levenskwaliteit niet, je leert alleen positiever denken en je mindset veranderen.

Voorbeeld: Jan is een super knappe jongen die op een eindeloos aantal vlakken getalenteerd is. Hij heeft helaas wel geen diploma omdat hij in te veel dingen interesse heeft. Ook voor vrienden heeft hij nooit tijd, hij focust zich volledig op zijn hobby's en het leren van nieuwe vaardigheden, maar gelukkig is hij heel zelfredzaam en kan hij wel genieten van de eenzaamheid (rust).
  • Gedachtegang van Jan op een normale dag (''ik mag niet klagen, ik heb heel veel vaardigheden waar anderen maar van kunnen dromen. Jammer dat ik geen diploma heb maar ik zal met mijn talenten wel iedereen omver blazen. Jammer dat ik geen vrienden heb om af en toe stoom af te kunnen laten, maar dat zal ooit wel komen zeker, gelukkig zie ik er goed uit dus ze zullen me zeker niet ontwijken!'')
  • Gedachtegang van Jan op MDMA ("Wat ik allemaal kan is gewoon een zege, ik ben zo dankbaar voor alles wat ik bereikt heb en voor het goddelijke uiterlijk wat U mij hebt aangereikt. U zult mij spoedig de beste vrienden aanreiken en ik weet zeker dat ik met mijn talenten, gekozen zal worden boven iedereen met een diploma als ik ga solliciteren! Wat is mijn leven toch perfect!")
  • Gedachtegang van Jan wanneer MDMA volledig uit zijn systeem is ("Ik heb ervaren hoe het is om in de perfecte wereld te leven. Maar ik besef dat ik dat hier nooit zal bereiken. Ik heb geen diploma... ik ben een mislukking. Wat ben ik met al die domme vaardigheden waar ik zoveel tijd in heb gestoken om te leren... uiteindelijk is dat ene papiertje echt een must als je een goede job wil. Ik voel me zo slecht, heb ook niemand om hierover tegen te kunnen praten, misschien ben ik toch niet zo knap als ik dacht. ... Wat is het leven toch een teleurstelling!")
Besluit: Het serotoninegehalte in je brein verandert niet noodzakelijk de manier waarop je leeft, het verandert de manier waarop je naar jezelf kijkt. Bij een extreem hoog serotonine gehalte zet je de positieve zaken even extra in de verf en toon je je dankbaarheid deze te mogen bezitten. Bij een normaal gehalte kijken we heel rationeel naar ons zelf en vinden we een goede balans tussen de positieve en de negatieve aspecten van ons. Indien het serotoninegehalte aan de lage kant is, zal een gevoel van neerslachtigheid kunnen ontstaan wanneer de positieve elementen de negatieve niet overmeesteren in hoeveelheid en waarde. Wanneer dit het geval is gaan we zelfs aan onze positieve kanten beginnen twijfelen.

Er zijn enkele domeinen die bepalen of we het gevoel hebben dat ons leven in orde is:

• Succes/status (diploma/ hoge job,...)
  • Levensstandaard (veel geld, huis,...)
  • Zelfbeeld (ben ik knap, gespierd,...)
  • Relaties (veel vrienden, partner/liefje...)
Elk domein geeft ons andere blijvende positieve gevoelens die we als steunpunt gebruiken om door moeilijke periodes te geraken. (Voorbeeld van gevoelens van bovenstaande domeinen in chronologische volgorde: Trots, fierheid, zekerheid / zekerheid, vrijheid, rijkdom / zelfzekerheid, waardering / geliefd+verliefd, waardering , troost , begrip .
Des te meer van deze positieve gevoelens we bezitten (afhankelijk van zoveel mogelijk domeinen) des te sterker we in het leven staan en hoe makkelijker we tegenslagen kunnen verwerken.

Mijn uiteindelijke visie:
HET GEBRUIK OF ZELFS MISBRUIK VAN XTC, KAN BIJDRAGEN, MAAR NIET OP ZICHZELF LEIDEN TOT EEN DEPRESSIE!

Wanneer je leven goed gaat en een overvloed aan positieve elementen overschaduwen al het negatieve in je leven, dan zal je zelfs na een onverantwoorde XTC-binge de moed niet laten zakken. Hierbij wil ik niet zeggen dat je je na afloop van je XTC misbruik hetzelfde geluksgevoel zal hebben als voor het gebruik. Dat je gelukshormoon verlies heeft geleden is duidelijk voelbaar, maar het zal je niet in de weg staan!

Verhelderende vergelijking uit het dagelijkse leven: Zie hieronder twee verzonnen personen die een geheel verschillend leven doorstaan. De een heeft het een stuk makkelijker als de ander, maar beiden hebben ze hun eigen uniek verhaal achter hun schuilen en hebben ze elk hun drijfveer om nooit op te geven.

• Persoon A: A is een rijke zakenman en hij is er in geslaagd om, ondanks zijn hele zware jeugd, al zijn twijfels en gebreken kunnen omvormen tot overweldigende kracht, wijsheid en doorzettingsvermogen. Hierdoor heeft hij nu een heel fortuin kunnen opbouwen en bezit talloze huizen en appartementen waarin een groot deel van zijn fortuin in geïnvesteerd zit.

• Persoon B: B is een arme vrouw die door slechte keuzes op jonge leeftijd moet overleven met een minimumloon. Ze heeft daar als alleenstaande moeder ook twee kinderen mee groot te brengen. Ze bezit geen huis maar 3 kleine hutjes, deze hebben elk een kamer om in te rusten.
Situatie: Zowel A als B krijgen te maken met een hevige natuurramp. Bij de zakenman (A) heeft een woeste orkaan een hele stad vernield waar 1/3e van al zijn vastgoed gelegen was.
Bij de arme vrouw (B) ontstond door de extreme droogte en hitte een spontane brand in een van haar hutten. Gelukkig was dit beperkt gebleven tot slechts die ene hut, maar daarmee verdwijnt wel een derde van alles wat ze had.

Impact:
  • De rijke zakenman (A) is tegenslagen wel gewend. Hij realiseert dat we de natuur niet zelf in handen hebben en dat zoiets iedereen kan overkomen. Uiteindelijk heeft hij nog meer dan genoeg bezittingen om een zorgeloos leven te leiden. Het was eventjes goed slikken, maar het gaat goed met de zakenman.
  • De arme vrouw (B) viel huilend neer op de grond. Ze schreeuwde naar de hemel: ''Waarom moet ik altijd het slachtoffer zijn, is mijn leven nog geen hel genoeg!''. Haar leven was al niet goed, maar haar kinderen waren haar motivatie/drijfveer om toch door te zetten. Voor haar was één lichtpuntje voldoende om de moed niet te laten zakken. Maar toch zorgde dit voorval dat ze de hoop opgaf.
Connectie met XTC: Wanneer je wil grijpen naar dit middel om er even tussen uit te gaan en je gevoelens aan de kant te kunnen zetten, moet je beseffen dat dat wel eens een fatale fout kan zijn. Even alles loslaten en ruimte maken voor positieve gedachten, maakt het vervolgens niet meer mogelijk je voorgaande negatieve gedachten weer te kunnen dragen. Serotonine is een vorm van draagkracht, een hulpmiddel dat je doorheen zware tijden toch een beetje moed toestuurt. Het is wel belangrijk er bij te vermelden dat het in mijn voorbeeld ging om een natuurramp, dit is iets wat mensen niet in de hand hebben. Het nemen van een XTC pil hebben mensen wel in de hand, al kunnen doemgedachten je een gevoel geven alsof je geen enkele keuze hebt.

Moraal van het verhaal: Hoe oneerlijk het ook mag zijn, er bestaat zelden een makkelijke uitweg. Indien deze er is is die meestal vol risico's en het niet waard om te nemen. In tijden die onmogelijk lijken is sterk blijven en je ware kracht tonen het beste wat je kan doen. Als je uiteindelijk de echte uitweg vind, zal je bijna immuun zijn voor toekomstige tegenvallers.

Veel mensen blijken de zware lading achter het begrip 'depressie' niet te begrijpen en durven bij een kortdurend dipje al te beweren dat ze depressief zijn. Iedereen heeft wel eens momenten waarop ze hun neerslachtig voelen, dat is doodnormaal! Dat maakt je menselijk, niet depressief!

Uiteindelijk kan je deze hele zaak ook vanuit een andere invalshoek bekijken. Iemand wiens leven beduidend aan de positieve kant leunt, zal niet snel kiezen om XTC te misbruiken. Het misbruik hiervan zal juist voorkomen bij die mensen die reeds in een depressie zitten of op het randje zitten in een te eindigen. Dan zal de XTC natuurlijk de druppel zijn die de emmer doet overlopen en je in de depressie zone zetten.

Wanneer de emmer overloopt, is dit 'overlopen' dan de fout van de laatste druppel, of treft elke afzonderlijke druppel schuld?

Dit is een uitspraak veel gebruikt bij psychologen om bepaalde zaken duidelijk te maken en mensen hun geest te verruimen. Heb je een emmer gevuld met zorgen, pijn en angst dat je uit het verleden meeneemt en je wil dit oplossen door het gebruik van XTC, zal dit wanneer het uitgewerkt is de reden zijn dat de last niet meer te dragen is. Het verliezen van een beetje serotonine zorgt voor het verlies van de draagkracht op die lasten.

Grote denkfout: Als je hier dieper over nadenkt besef je dat wanneer men op deze manier redeneert, de kans om een uitweg te vinden uit de depressie enorm bemoeilijkt wordt. Men gaat hier bij een ongunstige gebeurtenis de schuld afschuiven op een gebruikersvoorwerp (XTC in dit geval). Dit geeft een waardeloos gevoel van troost omdat men zo het gevoel heeft dat men zich hier niet verantwoordelijk voor hoort te voelen. Zo gaat men zich neerleggen bij de situatie.

Gevolg: Het afschuiven van de schuld naar een levenloos voorwerp, laat iemand denken dat het onmogelijk is om zelf uit de depressie te komen (omdat het toch niet de eigen fout is dat men hier in beland is). Om weer mogelijkheid te krijgen tot genezing, is het eerst nodig toe te geven dat de verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt. Uiteindelijk kroop de pil niet vanzelf in je mond.

Op verzoek aangepast *Mod

Laatst bewerkt door een moderator:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Sorry, maar met jouw beperkte ervaring en kennis kan je echt geen betrouwbare handleiding in elkaar knutselen. Zo heb ik je in een ander topic al zien beweren dat je van langdurig misbruik niet depressief kan worden terwijl dat gewoon een feit is.

XTC wordt al langer dan 3 decennia massaal ge(mis)bruikt en er is best veel over bekend. Maak gebruik van die kennis!

De link naar de echte handleiding: https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Zo heb ik je in een ander topic al zien beweren dat je van langdurig misbruik niet depressief kan worden terwijl dat gewoon een feit is.
Dat gebeurt, al denk ik ook dat een laag serotonine gehalte niet gelijk staat aan depressie en een hoog gehalte aan geluk.

Sjappiewappie

Sorry, maar met jouw beperkte ervaring en kennis kan je echt geen betrouwbare handleiding in elkaar knutselen. Zo heb ik je in een ander topic al zien beweren dat je van langdurig misbruik niet depressief kan worden terwijl dat gewoon een feit is.

XTC wordt al langer dan 3 decennia massaal ge(mis)bruikt en er is best veel over bekend. Maak gebruik van die kennis!

De link naar de echte handleiding: https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
Best ironisch dat meteen al de persoon achter de eerste comment niet verder is geraakt dan een paar zinnetjes. Als je de moeite niet doet om te lezen en een waardevolle inhoud bekritiseerd vooraleer je het gelezen hebt, probeer dan op zijn minst je waardigheid te behouden door gewoon helemaal niets te zeggen :wink: .

Als reactie op de link die je stuurde... zeker een nuttige handleiding om de feitelijke en bevestigde zaken te leren over XTC. Maar dat was niet wat ik op het oog had bij het maken van mijn artikel. Iedereen kan informatie halen van het internet en dat reproduceren tot een samenhangend geheel.

''dat je van langdurig misbruik niet depressief kan worden terwijl dat gewoon een feit is'' je hebt geen idee wat je aan het vertellen bent. Niets mis met eigen meningen en ervaringen te vertellen. Ik vermelde er ook duidelijk bij dat het om eigen visies gaat. Hier bestempel jij iets als een ''feit'' terwijl, wanneer je hier even logisch over nadenkt, je goed genoeg beseft dat dat niet waar is.

Hoe dan ook, hopelijk denk je de volgende keer wat meer na voor je een ongepaste comment plaatst, prettige dag verder!

Laatst bewerkt:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Sjappiewappie
Mja, het is nogal een lang stuk en er staan behoorlijk wat dingen in die mijn wenkbrouwen doen laten fronsen.
In plaats van overal op in te gaan leek het me beter om er een link onder te zetten naar HET topic waar je informatie betreffende XTC kan lezen.

Excuus als je dat niet prettig vind maar juiste voorlichting is erg belangrijk in deze materie.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Sjappiewappie
Ik denk dat ik je invalshoek wel begrijp. Dit vraagstuk is een van de grootste redenen waarom ik überhaupt mdma neem. "Wordt geluk bepaald door je gevoel en chemische huishouding?"

Nu kan ik vanuit mijn directe ervaring natuurlijk niet zo heel veel zeggen over die chemische huishouding, maar wel over mijn subjectieve ervaring van het effect van middelen op mijn gevoel en de relatie tussen dat gevoel en "geluk".

En imo is de mate van verlangenloosheid een veel betere maatstaf voor "geluk" dan de mate van goed voelen (evt door een middel als mdma). De voorwaarden van die verlangenloosheid verschillen dan natuurlijk weer van persoon tot persoon. De ene persoon is content/gelukkig wanneer dingen als bijvoorbeeld een partner, kinderen, een groot huis, zijn afgestreept. De ander is al content en dus gelukkig zonder die dingen.

Sjappiewappie

@Sjappiewappie
Mja, het is nogal een lang stuk en er staan behoorlijk wat dingen in die mijn wenkbrouwen doen laten fronsen.
In plaats van overal op in te gaan leek het me beter om er een link onder te zetten naar HET topic waar je informatie betreffende XTC kan lezen.

Excuus als je dat niet prettig vind maar juiste voorlichting is erg belangrijk in deze materie.
Met je laatste zin ben ik het volledig eens en daarbij vind ik het ook helemaal prima dat je er een linkje hebt bijgevoegd zodat mensen over die elementen die ik bewust niet besproken heb, alsnog meer informatie konden verkrijgen! Alleen kon je dat linkje er ook in wurmen met een iets matuurdere verwoording hier aan voorafgaand. In plaats van iemands werk meteen negatief in de werper te zetten terwijl die persoon er wellicht uren mee bezig was met de beste bedoelingen naar anderen toe :wink: .
Jammer dat bepaalde stukken je deden fronsen, al zou het je best goed doen wanneer je jezelf wat meer open zou stellen voor dingen.
Had misschien beter mijn titel anders gedaan want dat valt mij inderdaad wel op alsof ik zo beweer enkel bevestigde informatie mede te delen. Hoewel, wie wel de tijd neemt de tekst te doorlezen, duidelijk zal zien dat hier enkel denkpistes en gedachtegangen worden besproken. Niemand hoeft dit als waarheid te zien of het mee eens te zijn, maar kritisch zijn tegenover wat ons als waarheid wordt aangeboden en andere perspectieven bekijken kan nooit kwaad :wink: .

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan