Welk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

whitesugar

Badass junkie
Hmm, ik heb juist een keer gezien dat je je duim zo ver moet uitsteken als je wijsvinger. Ik probeerde het en dit maakte het veel makkelijker. Misschien zijn er verschillende manieren. Altijd het proberen waard. :)
Oow gek, waar heb je dit geleerd dan? Ik heb laatst nog in een filmpje gezien die tip van die duim, als ik hem vind stuur ik hem wel door. En met online gitaarlessen heb ik het ook zo geleerd. Als je je duim in het midden plaatst, kun je namelijk met je vingers beter bij de snaren dan als je hem helemaal bovenaan plaatst.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oow gek, waar heb je dit geleerd dan? Ik heb laatst nog in een filmpje gezien die tip van die duim, als ik hem vind stuur ik hem wel door. En met online gitaarlessen heb ik het ook zo geleerd. Als je je duim in het midden plaatst, kun je namelijk met je vingers beter bij de snaren dan als je hem helemaal bovenaan plaatst.
Deze was het:

Vanaf 1:41

Maar misschien heb jij het over de lengte van de gitaarhals en ik de breedte(?)

whitesugar

Badass junkie
Deze was het:

Vanaf 1:41

Maar misschien heb jij het over de lengte van de gitaarhals en ik de breedte(?)
Hij zegt hier dat je de duim achter de wijsvinger moet plaatsen, ik had het erover of je hem beneden of onder of in het midden moet plaatsen. Dus ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen haha.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hij zegt hier dat je de duim achter de wijsvinger moet plaatsen, ik had het erover of je hem beneden of onder of in het midden moet plaatsen. Dus ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen haha.

Ja, dat bedoelde ik met dit:

"Hmm, ik heb juist een keer gezien dat je je duim zo ver moet uitsteken als je wijsvinger."

Maar ik zette het misschien wat onduidelijk neer.

Heb je het weleens zo geprobeerd?

whitesugar

Badass junkie
Ja, dat bedoelde ik met dit:

"Hmm, ik heb juist een keer gezien dat je je duim zo ver moet uitsteken als je wijsvinger."

Maar ik zette het misschien wat onduidelijk neer.

Heb je het weleens zo geprobeerd?
Aahzo, begreep ik je verkeerd inderdaad. Ik heb hier nog niet op gelet, zal ik eens doen. Gelukkig lukt het mij om iig alle snaren in te drukken zonder dat hrt vals klinkt, maar ik krijg wel na een paar seconden kramp maar hier moet ik even doorheen. De eerste keer dat ik het c akkoord speelde had ik dit ook, en ik heb nu nooit meer kramp.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Aahzo, begreep ik je verkeerd inderdaad. Ik heb hier nog niet op gelet, zal ik eens doen. Gelukkig lukt het mij om iig alle snaren in te drukken zonder dat hrt vals klinkt, maar ik krijg wel na een paar seconden kramp maar hier moet ik even doorheen. De eerste keer dat ik het c akkoord speelde had ik dit ook, en ik heb nu nooit meer kramp.
Het maakt het voor mij veel makkelijker, het f barre akkoord. Ben benieuwd hoe jij het gaat vinden.

Maar apart is dat hè. Dat het in het begin lijkt dat het onmogelijk is om ooit een bepaald akkoord goed te laten klinken en dan lukt het op een dag toch eens! En dan leer je later ook hoeveel knijpkracht er nodig is en niet meer dan dat. In het begin zat ik soms juist vaak te hard te knijpen, wat de akkoorden ook niet mooier deed klinken.

whitesugar

Badass junkie
Het maakt het voor mij veel makkelijker, het f barre akkoord. Ben benieuwd hoe jij het gaat vinden.

Maar apart is dat hè. Dat het in het begin lijkt dat het onmogelijk is om ooit een bepaald akkoord goed te laten klinken en dan lukt het op een dag toch eens! En dan leer je later ook hoeveel knijpkracht er nodig is en niet meer dan dat. In het begin zat ik soms juist vaak te hard te knijpen, wat de akkoorden ook niet mooier deed klinken.
Ja, dit vind ik inderdaad ik zo bijzonder haha. In het begin zou ik het al bijna opgeven soms, maar juist omdat ik nu die kramp herken weet ik dat ik daar doorheen moet. En te hard knijpen heb ik nooit? Weleens dat ik een snaar scheef druk en ik heb nog steeds problemen met de hoge e snaar, maar dat heb ik al zo lang met deze gitaar..

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oke nice, we zullen horen wat je ervan vond 🎸
De eerste gitaarles zit erop en was erg leuk! Aardige relaxte gitaarleraar! En de muziekschool is helemaal gericht op praktijk en fun, wat precies ook mijn instelling is wat betreft muziek.

Ik moet wel zeggen dat toen ik even moest spelen (ik koos Nothing Else Matters) ik best wel beroerd speelde. Kwam doordat een echt goede gitaarspeler met focus naar me zat te kijken/luisteren. Maar is alleen maar goed, daar kom ik alleen overheen door het vaker te doen.

Ik ga ermee door!

whitesugar

Badass junkie
De eerste gitaarles zit erop en was erg leuk! Aardige relaxte gitaarleraar! En de muziekschool is helemaal gericht op praktijk en fun, wat precies ook mijn instelling is wat betreft muziek.

Ik moet wel zeggen dat toen ik even moest spelen (ik koos Nothing Else Matters) ik best wel beroerd speelde. Kwam doordat een echt goede gitaarspeler met focus naar me zat te kijken/luisteren. Maar is alleen maar goed, daar kom ik alleen overheen door het vaker te doen.

Ik ga ermee door!
Mooi dat het leuk was! En vind het sws knap dat je dat nummer kunt spelen haha.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mooi dat het leuk was! En vind het sws knap dat je dat nummer kunt spelen haha.
Dank je! Voor een groot deel, niet helemaal. En niet alles goed op tempo. Het is een prachtig nummer, dus het verveelt me niet om hem vaak te oefenen.

Ik moet een stuk of 4 nummers (nieuwe of waar ik al mee bezig ben) kiezen van mijn leraar en die leren. Kan niet wachten om het beter te spelen, vooral met ogen op me gericht! Op de een of andere manier trek ik me daar toch best wat van aan, terwijl het mij zo vet lijkt om ooit te kunnen spelen voor een publiek!

whitesugar

Badass junkie
Dank je! Voor een groot deel, niet helemaal. En niet alles goed op tempo. Het is een prachtig nummer, dus het verveelt me niet om hem vaak te oefenen.

Ik moet een stuk of 4 nummers (nieuwe of waar ik al mee bezig ben) kiezen van mijn leraar en die leren. Kan niet wachten om het beter te spelen, vooral met ogen op me gericht! Op de een of andere manier trek ik me daar toch best wat van aan, terwijl het mij zo vet lijkt om ooit te kunnen spelen voor een publiek!
Oow leuk, ik wil ook ooit meer nummers kunnen spelen. En het lijkt mij ook heel mooi om op een podium te staan! Maar dat zou ik ook wel spannend vinden denk ik.. en kan ik begrijpen dat je het spannend vind dat mensen naar je kijken, dat heb ik ook best wel..

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oow leuk, ik wil ook ooit meer nummers kunnen spelen. En het lijkt mij ook heel mooi om op een podium te staan! Maar dat zou ik ook wel spannend vinden denk ik.. en kan ik begrijpen dat je het spannend vind dat mensen naar je kijken, dat heb ik ook best wel..
Ja dat moet toch een geweldig gevoel geven als je het kan!

Via deze muziekschool kan ik later eventueel ook makkelijk in contact komen met bandjes. :)

Leuk feitje voor jou:

Ik kan gewoon Fries lullen met mijn gitaarleraar. Breekt altijd meteen het ijs. :tonguewink:

whitesugar

Badass junkie
Ja dat moet toch een geweldig gevoel geven als je het kan!

Via deze muziekschool kan ik later eventueel ook makkelijk in contact komen met bandjes. :)

Leuk feitje voor jou:

Ik kan gewoon Fries lullen met mijn gitaarleraar. Breekt altijd meteen het ijs. :tonguewink:
Oow dat zou wel mooi zijn als je in contact kunt komen met bandjes. En lekker dat je fries kunt praten ja, vind ik zelf ook altijd wel fijner als mensen dat kunnen.

mikoz

Bewuste gebruiker

Ik ga ermee door!
Haha mooi man! Fuck die noten, who needs them?! Gewoon lekker spelen. Leuk dat het je bevalt.

En precies zoals je zegt: die zenuwen gaan vanzelf weg als je vaker voor je leraar (of anderen) speelt.

Gelijk de opdracht meegekregen om 4 nummers in te studeren. Laat hij je die nummers dan spelen, zodat hij vervolgens kan beoordelen of er eventuele verbeteringen mogelijk zijn?

Dirkjan

Badass junkie
Fuck die noten, who needs them
Precies, het is niet zo dat het een systeem is dat ontwikkeld is door meerdere generaties mensen met vallen en opstaan die tot op de dag van vandaag gefinetuned is om de meest overzichtelijke en logische manier van muziekweergave te bieden waardoor je niet alleen sneller en beter leert maar ook handiger wordt in vingerzetting, ritme en dynamiek maar daarbij theoretische kennis en vaardigheden opdoet, dat is toch alleen voor slapers?

Rotjoch

Badass junkie
Precies, het is niet zo dat het een systeem is dat ontwikkeld is door meerdere generaties mensen met vallen en opstaan die tot op de dag van vandaag gefinetuned is om de meest overzichtelijke en logische manier van muziekweergave te bieden waardoor je niet alleen sneller en beter leert maar ook handiger wordt in vingerzetting, ritme en dynamiek maar daarbij theoretische kennis en vaardigheden opdoet, dat is toch alleen voor slapers?
In 1 adem

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Haha mooi man! Fuck die noten, who needs them?! Gewoon lekker spelen. Leuk dat het je bevalt.

En precies zoals je zegt: die zenuwen gaan vanzelf weg als je vaker voor je leraar (of anderen) speelt.

Gelijk de opdracht meegekregen om 4 nummers in te studeren. Laat hij je die nummers dan spelen, zodat hij vervolgens kan beoordelen of er eventuele verbeteringen mogelijk zijn?
Ja, daar vertrouw ik op dat die zenuwen dan weggaan. Heb jij ook les (gehad)?

Ja, hij zei dat hun methode is om de leerling te laten bepalen wat hij/zij wil leren en de leraar begeleidt daar dan in en maakt op basis daarvan een plan om zo efficiënt mogelijk zo goed mogelijk te worden. Niet helemaal zijn woorden, maar daar kwam het op neer. Zij vinden het belangrijk dat fun op nummer 1 staat zodat het geen werk wordt.

Dus nu ben ik aan het uitzoeken welke nummers ik de komende tijd (verder) wil leren spelen. In ieder geval van de nummers die ik al "ken" Nothing Else Matters, Dust in the Wind (Kansas) en Under the Bridge (RHCP). En dan denk ik nog één of twee nieuwe erbij zoeken.

mikoz

Bewuste gebruiker
Nee. Door noten te leren, leer je de noten. Je kan bladmuziek lezen en direct spelen tijdens het lezen of na het gelezen te hebben. Niets meer, niet minder.

Het zorgt er niet voor dat je vingerzetting beter wordt of dat je ritmisch ineens speelt als de beste en dynamisch wordt je spel ook niet beter door noten te leren.

Al die vaardigheden zijn puur praktisch. Ookal zijn ze uit te schrijven op papier, je hebt geen papier nodig om een noot zachter of harder, eerder of later, hoger of lager te spelen.

(en natuurlijk voor de ene muzikant is het lezen van bladmuziek een erg handige (zelfs essentiele) vaardigheid, maar voor de andere is het nergens voor nodig. Door de jaren heen leer je namen van de noten vanzelf)

Laatst bewerkt:

mikoz

Bewuste gebruiker
Ja, daar vertrouw ik op dat die zenuwen dan weggaan. Heb jij ook les (gehad)?

Ja, hij zei dat hun methode is om de leerling te laten bepalen wat hij/zij wil leren en de leraar begeleidt daar dan in en maakt op basis daarvan een plan om zo efficiënt mogelijk zo goed mogelijk te worden. Niet helemaal zijn woorden, maar daar kwam het op neer. Zij vinden het belangrijk dat fun op nummer 1 staat zodat het geen werk wordt.

Dus nu ben ik aan het uitzoeken welke nummers ik de komende tijd (verder) wil leren spelen. In ieder geval van de nummers die ik al "ken" Nothing Else Matters, Dust in the Wind (Kansas) en Under the Bridge (RHCP). En dan denk ik nog één of twee nieuwe erbij zoeken.
Oke leuke nummers. Ik heb zelf rond mijn 10e wat lessen gehad, maar vond het al gauw saai worden. Ik had les samen met een leeftijdsgenootje en het ging mij te traag, daarnaast moesten we noten leren, terwijl ik merkte dat dingen op gehoor leren een stuk effectiever was (voor mij dan! is allemaal persoonlijk).

Wat betreft de funstijl van onderwijzen: als je een beetje op weg bent, kun je altijd nog kiezen om de wat taaiere, saaiere stof op te pakken. Maar het moet je wel blijven prikkelen om te blijven spelen natuurlijk. Combi van fun en discipline is het best imo. Overheerst de fun, dan leer je nog maar weinig nieuws. Overheerst de disciplinaire afstraffing, dan maak je kans jezelf te demotiveren. De goede verhoudingen zul je moeten ontdekken.

Dirkjan

Badass junkie
Het zorgt er niet voor dat je vingerzetting beter wordt
jawel, want er staan vaak nummers bij de noten met welke vinger je het beste kunt aanslaan om kramp en blessures te voorkomen.
Door de jaren heen leer je namen van de noten vanzelf
Niet als je bijvoorbeeld van YouTube leert, dan heb je totaal geen idee wat je aan het doen bent behalve de visuele kennis van het filmpje, wat ik mensen ten zeerste afraad.

Nog een bijkomend nadeel is dat wanneer je geen (bijna) perfect gehoor hebt en je leert andere methodes aan dan notenschrift dat het heel lastig wordt om te improviseren/componeren omdat je de opbouw en structuur van muziek niet kent zoals die is opgeschreven.

Maar goed, je punt is ook wel gegrond sinds niet iedereen Dirkjan is. Ik heb het notenschrift niet bedacht maar er is echt wel goed over nagedacht.

mikoz

Bewuste gebruiker
Jaa echt ziek goed, eerder wel eens video's van haar bekeken tot ze ineens verdwenen was inderdaad...

Dirkjan

Badass junkie
Ik heb mijn gitaar weggegeven want mijn handen trekken krom door de dupuytren.Ik mis het heel erg.Goed speelde ik niet maar voor mezelf was het goed genoeg.Maarja er zijn nog jonge mensen die de gitaar ter hand nemen.Dat geeft troost.Kennen jullie lisa s?
Dit is wel sicke shit. Ik speel zelf klassiek en was bijna klaar om boos te worden tot ik me realiseerde dat Beethoven eigenlijk gewoon de rocker van 1700 was

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Drie jaartjes ondertussen.
Zeker een mooie gitaar, rechtstreeks geïmporteerd uit Canada. De prijs valt heel goed mee (€500) omdat Godin eigen bossen heeft waar ze het hout voor de gitaren halen en groeien.
Toch wat een hoger segment dan de echte beginners gitaren. Merk je dat ook echt?

pausy

Newbie
Buiten de klank was het voor mij de halsbreedte belangrijk en de hoogte van de snaren..Mijn eerste gitaar was een Audition van wehkamp.Teisco verkocht ze ook.Het waren Japanse imitatie strato´s geloof ik en van erg goed hout Hij kostte 98 gulden.Ik sloot hem op de buizenradio aan Dat gaf een mooi vervormd geliud.Ik heb nu nog spijt dat ik hem heb verkocht.Nu zie ik dat hij nu nog te koop staat en gezocht word.Ik had al snel vriendjes met een klasgenoot Ik leerde de eerste akkooden en het stemmen van hem.Tooen was er al snel een amateurbandje.met drumstel en basgitaar.De laatste gitaar was een acoustische jazzgitaar uit china jack.benner van 130euro.Een bijzonder mooi klinkende en met een prettige hals maarja hij staat nu te verstoffen bij de buurman die er nooit op speelt.Zo jammer dat die jonge mensen er geen zin meer in hebben.Een buurmeisje zag me op de gitaar en wilde het ook leren,ze dacht het in een paar dagen wel onder de knie te hebben en heeft direct de handdoek in de ring gegooid.

Bijlagen

• 1960s-Audition-electric-guitar-Made-in-Japan-2.jpg
    1960s-Audition-electric-guitar-Made-in-Japan-2.jpg
    47 KB · Weergaven: 4
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan