Welk hormoon?

peterv

Newbie
Hallo

Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik met een vraag zit en misschien kan iemand van jullie mij helpen.

Ik ben man, 34jaar. Heb een goedbetaalde baan, leuke vriendin, toffe vrienden en materieel niets tekort. En toch voel ik al een lange tijd dat ik iets mis. Wat ik eigenlijke mis zijn de intensieve gevoelens van als je 20jaar oud bent. Zoals liefde, verdriet, pijn, vreugde zijn dingen die je op die jonge leeftijd veel intenser beleeft. Nu is alles meer 'emotieloos'.

Ik heb me onlangs laten vertellen dat dit heeft te maken met je hormoonwerking. Naarmate je ouder wordt, vermindert deze hormoonwerking en ga je alles meer relativeren en rationaliseren.
Weet er iemand welk hormoon er hiervoor "verantwoordelijk" is? Ik heb onlangs een documentaire gezien van iemand die bijkomende hormonen nam en het leven (en dus emoties) veel intensiever beleefde.

Alvast bedankt.

ronnai

Experimenterende gebruiker
Misschien iets met testosteron/oestrogeen/cortisol/groeihormonen dat je iets vrouwelijker wordt en minder instinctief/primitief/agressief reageert en daarom meer dingen meer gaat rationaliseren en relativeren. Misschien dat je testosteronspiegel wat daalt omdat je ouder wordt en wat minder impulsief bent. Het relativeren en rationaliseren zal wel niet door oestrogeen komen aangezien dat een overwegend vrouwen hormoon is. Misschien stijgt je oestrogeen spiegel wel tov je testosteron spiegel omdat die misschien daalt naarmate je ouder wordt.
Maar misschien sla ik de plank ook wel volledig mis, maar dit was mijn theorie in ieder geval :P

speedjunky69

Bewuste gebruiker
óf het verschil speelt zich af op gebied van neurotransmitters/peptiden.....das wat ik denk

bekend is dat bijvoorbeeld de dopamine spiegel afneemt naarmate de leeftijd vorderd

en dat is maar 1 voorbeeld waarom de intensieteitsafname plaats kan vinden....

ik denk ook niet dat er 1 stof verandwoordelijk voor zou zijn want het lichaam is in principe een grote scheikundige/biochemisch geheel en het een beinvloed het ander....

dewnk dat er geen eenduidig antwoord op je vraag is maar meer combinaties van factoren zeg maar.....

ik begrijp gevoelsmatig wel heel goed wat je meemaakt want ik loop daar ook wel tegenaan

Oom Klaas

Badass junkie
Daarvoor heb je geen stoffen nodig, als jij je wilt kunnen blijven verwonderen over deze wereld en alles wat daarbij hoort dan kan je dat. Neem in de eerste plaats eens wat minder dingen voor lief.

Bovenaan