1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke goede documentaires/films ken je over drugs?

Discussie in 'Drugs' gestart door ElvenSpice, 2 jun 2015.

SGGZ, 110% hulp bij verslaving
  1. ElvenSpice

ElvenSpice Bewuste gebruiker Tripreporter

Welke goede documentaires/films ken je over drugs?

Als ik ergens voor ben, dan is het wel het zo breed mogelijk belichten/informeren van vraagstukken.
    We zijn er samen op dit forum om elkaar te informeren, ervaringen te delen en/of inspiratie op te doen.

Daarom wilde ik jullie vragen of jullie nog goede documentaires of films kennen die te maken hebben met drugs of die erg fascinerend zijn voor na of tijdens het gebruik.

Ik ken al een paar erg informatieve documentaires die echt het kijken waard zijn.
    Docu's:

-Neurons to Nirvana (Echt een aanrader! Gaat over hoe propaganda het beeld van voornamelijk psychedelica heeft verdraaid en welke medische waarde ze hebben.)

-DMT - The Spirit Molecule (Over de meest intense psychedelic die je maar kan ervaren, Dimethyltryptamine. Ook erg fascinerend!)

-The Jungle Prescription: Ayahuasca (Het ritualistische gebruik van Ayahuasca om verslavingen, trauma's en angsten te verwerken)

Films:

-Enter The Void(Erg trippy film, DMT en het leven na de dood.)

-Requim for a Dream (Best wel deprimerende film, maar schets een zeer realistisch beeld van de hoofdpersonen die verslaafd raken.)

-Limitless (Er is een nieuwe stof genaamd NZT die er voor zorgd dat 100% van je hersenen tegelijk kan gebruiken. Actie-film)

-The Fountain (Heeft niet direct met drugs te maken, maar het is wel een erg mooie film om over na te denken op de drugs. Het gaat over reïncarnatie van de wereld, Tree of Life en de maya cultuur.)

Als je nog wat vette films/docu's ken, post ze graag in de comments!

2. kingdalton

kingdalton Belezen gebruiker

Re: Welke goede documentaires/films ken je over drugs?

DMT - The Spirit Molecule en Limitless heb ik gezien.

Dit onderwerp ga ik wel in de gaten houden :sunglasses:

Verder wel genoeg films die te maken hebben met drugs, oa.
    - The wolf of Wallstreet
    - Scarface
    - Cheech & Chong’s Up in Smoke

en de docu Cocaine Cowboys (kwaliteit niet bijzonder hoog maar ik moest studeren enzo)

3. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Nog nooit gehoord van Neurons to Nirvana. Die ga ik zeker kijken! Net wat voor mij, dankjewel!

Zelf ken ik nog de film Blueberry, een western die o.a. gaat over peyote en het diepere bewustzijn (ja, ja ik verzin het niet...). Zitten een paar hele indrukwekkende trip animaties in. Er wordt gezegd dat deze animaties heel erg lijken op een ayahuasca trip, dus wie daar interesse in heeft. :wink: Voor de rest is het wel een nogal vage film met (imo) nogal veel saaie stukken. De trip animaties zijn ook wel op youtube te vinden.

4. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

DMT The Spirit Molecule vind ik echt geweldig, heb die nu al vaker na het trippen op oa DMT, LSD en Ketamine zitten kijken. Neurons To Nirvana vind ik ook wel goed, geeft een redelijk onderbouwde kijk op de drugs zelf en het beleid. The Jungle Prescription kende ik nog niet, ga ik vandaag nog kijken denk ik.

Ik heb ook nog wel wat documentaires die de moeite waard zijn:
    • Dirty Pictures, documentaire over Alexander Shulgin (de man die vele designer drugs heeft ontdekt en zelf getest, tevens heeft hij MDMA herontdekt). De documentaire is wat rommelig in elkaar gezet, maar die man is bijzonder genoeg om gefascineerd te blijven kijken.

Hofmann's Potion, documentaire over Albert Hofmann (de ontdekker van LSD). Vind het niet een super goede documentaire, maar voor de liefhebber interessant genoeg.

Peyote to LSD - A Psychedelic Oddessey, documentaire over Richard Evans Schultes (de man die bekende inheemse psychedelica zoals paddo's en peyote voor het westen ontdekte)

Vine of the Soul - Encounters with Ayahuasca,documentaire over het helende gebruik van Ayahuasca.

Ibogaine - Rite of passage, documentaire over ritueel gebruik van Ibogaine. Heb hem zelf nog niet gezien.

Other Worlds, documentaire over psychedelische planten. Heb hem zelf nog niet gezien.

The Union - The Business Behind getting High, documentaire over de cannabis business in Canada.

Verder zijn er gigantisch veel films over drugs, ik mis nog wel wat films hierboven:
    • Fear and Loathing in Las Vegas, deze behoeft geen uitleg volgens mij.

Trainspotting, ook deze behoeft geen uitleg hoop ik.

Layer Cake, film over niet zozeer het gebruik maar over een drugsdealer.

Filth, aparte film over een agent die steeds verder van de realiteit komt staan door hevig drugs gebruik.

Blow, Johnny Depp als Coke Kingpin.

Spun, vage film over een gast die teveel methamfetamine heeft gesnoven.

Verder zijn er naar mijn mening ook nog wel wat interessante series die drugs als thema hebben:
    • Breaking Bad, deze behoeft ook geen uitleg volgens mij.

The Wire, serie waarin zowel de kant van de politie als de drugsbendes in Baltimore wordt belicht, erg goede serie.

Boardwalk Empire, serie over de drooglegging in de VS, erg sterke maffia serie.

Californication, gaat niet perse over drugs maar drugs wordt wel veelvuldig gebruikt tijdens de serie. Geweldige dialogen.

Triptank, animatie serie met korte bizarre sketches die regelmatig met drugs te maken hebben. Zoals de naam al doet vermoeden is dit perfect om tijdens het trippen te kijken.

Weeds, serie over een huisvrouw die wiet gaat dealen.

Insightly en inExtase vinden dit leuk.
  5. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Docu tip over lsd:
    "LSD trip to hel?!"

6. kingdalton

kingdalton Belezen gebruiker

7. ElvenSpice

Ik heb nog een goede docu gevonden van Aubrey Marcus, zeker het kijken waard!

HUACHUMA documentary - San Pedro cactus ritual

8. Psychedelibee

Thanks voor de tip! Ik heb net de trip animaties zitten kijken en die zijn echt heel vet gemaakt. Ben nu ook wel benieuwd naar de film eigenlijk.

Zie hier de trip animaties: [youtube]UxtkoE-HV-k[/youtube]

9. Haardroger

Haardroger Belezen gebruiker

Ben een paar dagen geleden begonnen met het kijken van Weeds op aanraden van enkele posts hier op het forum.
    2 seizoenen gekeken in 2 dagen...
    Zeer verslavend haha

10. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

haha nice. Toevallig vorige week een maatje van me aan Weeds geholpen, die is nu ook een paar seizoenen verder :grin:

11. Demo Psycho

Demo Psycho Newbie

The Culture High

Zelf vind ik het echt een geweldige documentaire, ook al is het wel een beetje eenzijdig.
    Het gaat over de legalisering van cannabis in de VS, en zaken daar omheen.

12. Missyy23

Missyy23 Bewuste gebruiker

Docu's weet ik niet zo snel, tja, ik vind drugs inc. op nat geo altijd wel leuk en tijdje terug deze docu over meth in Australie gezien

qua films vond/vind ik 'Harold and Kumar go to Whitecastle' lachen, 2 gasten krijgen de munchies en móeten de hamburgers van Whitecastle eten waardoor ze op roadtrip gaan :)
    en de rest dat in me op kwam is al wel genoemd.

Edit :wink: tjek net wat er op tv komt, en op Fox is harold& kumar, bizar toevallig ook :)

13. ElvenSpice

Ik vind Drugs Inc. ook wel leuk om te kijken, maar soms kunnen ze het wel erg verdraaien.
    Bijvoorbeeld dat filmpje van Drugs Inc. over DMT, alsof het de nieuwe heroine is :angry:
    http://video.nationalgeographic.com/tv/ ... c-new-drug

14. Missyy23

Missyy23 Bewuste gebruiker

Ja dat wel, veel lijkt me ook wel fake/in scène gezet ( helemaal als het over kartels en hun leden gaat ) maar zolang het over gebruik in steden gaat vind ik het altijd wel leuk om te kijken :) het blijft natuurlijk tv, en er ìs natuurlijk de hele ' war on drugs' gaande, dus blijft altijd wel een beetje bevooroordeeld, jammer genoeg :)

15. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Trainspotting en Filth zijn overigens beide verfilmingen van Irvine Welsh en spelen zich af in hetzelfde universum. In Filth kom je personages uit Trainspotting tegen (in de boeken).

16. Psychedelibee

Klopt. Ik heb zijn boeken nooit gelezen helaas, misschien maar eens gaan doen. Ik had niet het idee dat er in de film Filth trouwens personages uit Trainspotting zaten, maar was zo stoned toen ik die film keek dat ik me niet veel details kan herinneren.

17. Tijdloos

18. Psychedelibee

Ik heb deze documentaire inmiddels gezien en het is echt een aanrader. Het gaat trouwens specifiek over Ayahuasca en de film zit vol met prachtige tripanimaties. De maker Jan Kounen heeft later ook Blueberry gemaakt en die animaties lijken erg op elkaar.

19. Helenas

Helenas Bewuste gebruiker

Ik mis hier Neurons to Nirvana. Wat een gave documentaire! Over het ontstaan van drugs en de manier waarop de overheid deze drugs probeert te bannen. Kan het niet zo goed uitleggen dus een trailer: https://youtu.be/_EpFWLrMhn0

20. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

TS noemt deze in het eerste bericht.

21. Helenas

Helenas Bewuste gebruiker

Oh shit oeps hihi sorry

22. Tijdloos

Syd & Nancy gaat over de Sex Pistols was aardig om eens te zien.
    Er zijn er teveel heb zo 10-20 films / documentaires.. gezien

23. Susanne

Susanne Bewuste gebruiker

Easy rider, uit 1969 die een erg realistisch beeld van haar tijd geeft. Verder vind ik wristcutters - a love story een mooie film over zelfmoord en het hiernamaals (niet over drugs maar wel een aanrader). Half nelson is een mooie film over een drugsverslaafde leraar. Uhm ik ken er meer maar ik weet de titels zo even niet

24. ElvenSpice

Music and the Psychedelic Mind
    De invloed van drugs in het ontstaand van nieuwe muziek genres en culturele veranderingen. :rockband:

Documentaire op youtube duurt 20 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=toIeBc4SHEo

25. ElvenSpice

Nog twee (docu/filmpje) die wel interessant zijn. :)

The Psychedelic Experience - Marcus Aubrey

Duur: 4:35min

Kort filmpje over de Psychedelic Experience, sommige vinden het een beetje op reclame vinden maar zelf vind ik het erg vet in elkaar gezet.

[youtube]/watch?v=TgFnCNZdHzY[/youtube]

A New Understanding: The Science of Psilocybin

Duur: 54:12min

Een wetenschappelijk ondersteunde kijk op de therapeutische effecten van Psilocybine (met name mensen die in de laatste fase van kanker zitten en hier enorm mentaal mee vechten).

[youtube]/watch?v=aVuTOl0Jtb8[/youtube]

Als jullie nog docu's hebben of films zet ze er dan gerust bij, probeer hier een kleine verzameling te maken van zowel academisch ondersteunde docu's over de voordelen/nadelen als films voor vermaak. :wink:

26. Haardroger

Haardroger Belezen gebruiker

Deze even omhoog gooien :)

Net op Popcorntime gekomen.
    Documentaire over The Silk Road en het proces dat tot de uiteindelijke veroordeling heeft geleid van de persoon die het heeft opgericht.

Trailertje:
    https://www.youtube.com/watch?v=BvC9oDlT8mM

27. transformated

transformated Bewuste gebruiker

Lucy is e goeie film

28. MeejheM

MeejheM Badass junkie

dat is sci-fi, geen documantaire of speelfilm over drugs.

Ik verbaas me een beetje dat er nog geen docu's van Louis Theroux(BBC) genoemd zijn. die man laat zijn eigen mening wel behoorlijk doorschemeren, maar ik vind de meeste van zijn docu's wel leuk om te kijken.

29. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

30. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

31. jam

jam Bewuste gebruiker

http://onwatchseries.to/serie/hamilton_s_pharmacopeia

Dag iedereen, velen onder jullie zullen deze korte documentaires misschien wel kennen.
    Maar ik vind ze erg leuk en informatief, daarom deel ik ze graag met een link waarop je ze kan bekijken.
    :wave:

32. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Stuit ik ineens op dit topic met mega veel mooi suggesties, ik denk dat ik veel plezier ga halen uit het bekijken van alle tips.

Requim for a dream is heel lang mijn feel good movie geweest, leven kan altijd slechter. Tot ik dat punt voorbij ging. Ik hou van deze depri movie.

Een mooi tv trump achtig beeld van drugs, wel met een belerend vingertje.

Dit dus.

Irvine Welsh is volgens mij figurant in zijn eigen boeken, ik hou van de manier waarop hij kan schrijven. Geniale schrijver die mij geheel meeneemt in de wereld waar hij over schrijft.

Ik ga dit topic volgen en heb nu al zin in al die nieuwe info!

33. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Ik heb net even gegoogled op hoe hij eruit ziet en ik herkende Mikey Forrester haha. Ik vind zijn boeken met korte verhalen ook prachtig, heel surrealistisch.

34. pelgrim

pelgrim Bewuste gebruiker

Juist eerste 5minuten in. Barbituraten is iets wat ik nu zo wat research online, interessante stof om te lezen.

Slaapwel lieve df leden :wink:

Ik stop je in en nachtzoen op je voorhoofd lol :) :wink:

35. inExtase

inExtase Belezen gebruiker

The spirit molecule is heel interessant thanks voor de suggestie!

36. Psilocyloner

Psilocyloner Belezen gebruiker

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo. Een van mijn favoriete films. Het brengt de heroïnescene van Berlijn jaren '70-'80 in beeld. Ik weet niet, ik heb daar echt iets mee, met dat ''stoffige'' van die tijd. Ook de verhalen over de Zeedijk in Amsterdam in de jaren '70 en '80 bijvoorbeeld vind ik om een of andere reden ontzettend boeiend. Of wat te denken van Platzspitz Park in Zürich, aka ''Needle Park''. Trieste tijden waren het eigenlijk. Dat wel.

FrauLindemann, verwondering en Avīci vinden dit leuk.
  37. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

38. Psychedelibee

Kijk dit is een belangrijke toevoeging, ik weet meteen dat ik het niet hoef te kijken dus. Thanks!

Fenrir en Lytje pole vinden dit leuk.
  39. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Lol, het EO logo had ik genegeerd en was toch enigszins interessant.

Was allemaal heeel erg. (En dan is het goed.) Doelgroep: christelijke vinex met een morbide drang tot zelfbevestiging: dit zijn wij niet.

Fenrir en Psychedelibee vinden dit leuk.
  40. Psychedelibee

Haha nee, dat is zeker niet het eerste waar ik me mee associeer.

Lytje pole vindt dit leuk.
Laden...