1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Whatsappziekte

Discussie in 'Verslaving' gestart door Tool, 28 mei 2013.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Tool

Tool Experimenterende gebruiker

Vandaag heb ik Whatsapp verwijderd. Sinds de gedachte hierover twee weken geleden in me op kwam ben ik er niet meer vanaf gekomen. Ik was met mijn zusje op vakantie in Portugal. Naast de mooie omgeving en het warme weer was een whatsapploos bestaan een verademing. Ik had ineens zoveel tijd! Tijd die ik heel goed kon gebruiken om te genieten. Ook mijn zusje zat niet meer aan de Whatsapp en genoot lekker met mij mee. Twee dagen voordat we terug naar Nederland vertrokken kwam ze er achter dat er wifi in de buurt van het zwembad was. Die dag verliep wat onrustiger dan de andere dagen en rond de middag vielen er woorden die tijdens de voorgaande dagen niet eens in de lucht hingen: ‘Ik verveel me’. Dat zette mij aan het denken.

Sinds de oprichting in 2009 heeft Whatsapp een explosieve groei doorgemaakt. Waar je een paar jaar geleden nog raar werd aangekeken als je tijdens het chillen je telefoon er bij pakte, wordt dit nu in vrijwel alle kringen geaccepteerd. Niet alleen tijdens een luie avond op de bank worden er berichtjes bekeken en verstuurd; ook in parken, op feestjes en zelfs in restaurants zie je jongeren en volwassenen communiceren via hun telefoon.

Wat is er dan steeds zo belangrijk? Vraag ik me af. Hebben we al die jaren zoveel gemist? ‘Hoe weten we dan wanneer je mee eet?’ Vroeg een huisgenoot toen ik hem vertelde over mijn besluit om te stoppen met Whatsapp. Ik heb meteen mijn moeder gebeld om haar deze vraag te stellen. Zij studeerde namelijk in een tijd dat er nog geen Whatsapp bestond. Haar antwoord was duidelijk. ‘Waarschijnlijk zie je je huisgenoten dagelijks dus zo moeilijk kan het niet zijn om hier afspraken over te maken.’ En wat kost me meer moeite? Iedere dag mijn telefoon paraat hebben op het moment dat iemand vraagt wie er mee eet, of de afspraak dat ik gewoon mee eet, tenzij ik van tevoren iets anders heb laten weten? Weer een illusie van gemak de prullenbak in.

Ik wil niet zeggen dat Whatsapp ons geen gemak biedt. Als je last-minute je plannen wijzigt is het handig om dit – gratis – te kunnen laten weten. Wel denk ik dat dit gemak nooit opweegt tegen alle bullshit. En die bullshit veroorzaakt ongemak. Volgens mij is echt gemak namelijk genieten van het hier en nu (dat kan in Nederland net zo goed als in Portugal), en niet constant bezig zijn met daar en straks. Dat veroorzaakt alleen maar stress en discussie. Als een mededeling echt belangrijk is, dan mag dat van mij best een paar cent kosten. Zeker als ik voor dat beetje geld de rest van de dag geen crap voorgeschoteld krijg.

Naast het feit dat je zonder Whatsapp makkelijker van je leven kunt genieten, gaat ook de kwaliteit van je persoonlijke contacten omhoog. Ten eerste omdat je niet constant wordt afgeleid door de mogelijkheid om naar inkomende berichtjes te kijken. Je kunt je volledig richten op je gesprek. Ten tweede omdat je alle dingen die je in het gesprek te horen krijgt, niet al eens in tekstuele vorm op het scherm van je smartphone hebt gelezen. Wat een ervaring!

Ik denk dat ik weet waarom mijn zusje zich verveelde op de dag dat er verbinding was tussen haar en de rest van de wereld. Ze vergat te genieten. We misten niks voordat Whatsapp bestond. Niet eens voordat de telefoon bestond. We missen juist steeds meer, omdat alles wat je hebt het hier en nu is. En dat zit niet in je telefoon.

Ik probeer dit stuk via een lezerscolumn in de Metro te krijgen. Vind jij het belangrijk dat meer mensen over dit onderwerp nadenken? Klik dan onder het artikel op 'Stem'.

Rebell en verwondering vinden dit leuk.
  2. d1g1tal1s

d1g1tal1s Belezen gebruiker

Vind dit toch wel een klein beetje overtrokken.
    Meestal komen dit soort geluiden ook uit de hoek van de wat meer "oudere stempel" waar het vroeger altijd beter was.
    Voor het whatsapp tijdperk was er het sms-tijdperk, vlak daarvoor het mobiele telefoon-tijdperk, voorafgegaan door het msn en chat tijdperk.
    De manier waarop we informatie binnenkrijgen is inderdaad de afgelopen jaren veranderd, maar dat doe het al heel lang. De veranderingen volgen elkaar alleen sneller op dan dat zij dit voorheen deden. Het is ieders vrije keuze daar aan mee te doen, danwel zich daar voor af te sluiten, maar om de ontwikkelingen op dit vlak direct als "ziekte" af te doen omdat je er zelf geen deel van wenst uit te maken is naar mijn mening toch net even te kort door de bocht.

Dat je zusje zich verveelde hoeft ook niet direct verband te houden met de aanwezigheid van digitale communicatiemiddelen. Misschien was te vakantie te lang? is ze avontuurlijker ingesteld dan jij en had ze misschien wat anders gedaan dan weer aan het zwembad te hangen?

Je zegt te denken dat je weet waarom je zusje zich verveelde op die dag, en dat haar opmerking je aan het denken heeft gezet. Wat was er mis geweest met de vraat "Waarom verveel jij je dan?" Dat had je een hoop speculeren kunnen besparen (dus meer tijd om te genieten), was een toevoeging geweest aan het persoonlijk contact voor zowel jou als voor haar(dubbel genieten), en mocht je aanname correct zijn, had je er met haar over kunnen discussieren wat haar vervelings probleem direct zou hebben verholpen.
    Gemiste kans !!

Maar goed. Dit is en blijft het drugsforum, dus om even de link te leggen:
    Whatsapp is eigenlijk net als drugs. Op het moment dat je het gebruik niet in de hand houdt kan het vervelende gevolgen hebben. Die vlieger gaat trouwens op voor een heleboel dingen in het leven.

3. Svali

Svali Badass junkie Emeritus Mod Tripreporter

Deze kan wel naar verslaving, uiteindelijk is het dat ook wel voor sommigen.

Zelf heb ik er niet veel mee, doe het soms weken niet en soms een paar dagen wel, maar zoals jij het omschrijft zegt het me niks. Om me heen zie ik wel zat mensen die er veel tijd aan besteden, veel spelletjes ook zoals Candy Crush (of zoiets) en ik kan me wel voorstellen dat het kostbare tijd vreet en dat is zonde natuurlijk. De wereld is om je heen en niet in je telefoon.

4. willemv

willemv Wijs gebruiker Tripreporter

Goed omschreven en ik zie het zelf ook steeds meer overal zijn mensen met telefoons bezig. Het wordt steeds meer en misschien is het wel verslavingsgedrag of obsessief gedrag. Heb zelf nooit meer gehad als een telefoon waar je mee kan bellen en heb tijd als tijd en rust als rust.

5. Frank123

Frank123 Wijs gebruiker

Het is heel de multi-media / social media hype in het algemeen. Zat onlangs bij iemand in zijn nieuwe BMW, deze kon zijn facebook en twitterberichten weergeven als ze stil stonden. Onder het rijden konden deze worden voorgelezen. WTF!? kunnen we niet die 20 minuten zonder ?

Ik zelf heb facebook gehad, aangezien andere mensen er meer waarde aan hechte dan ik zelf heb ik het maar verwijderd. Een twitter heb ik nooit gehad. Whatsapp alleen voor het gratis kunnen chatten. Maar zelfs deze vergeet ik regelmatig te controleren. Als ik zo nodig iemand moet spreken, of iemand mij , dan bellen ze maar.

6. eeneend

eeneend Experimenterende gebruiker

Ik kan me heel erg in jou verplaatsen, ik heb ongeveer hetzelfde. Sinds ik een smartphone heb met internet kan ik niet meer zonder, ik zou ook niet weten hoe ik zonder zou moeten. En dat van verveling klinkt mij bekend in de oren, ik heb nu iets langer dan een jaar een mobiel en sinds ongeveer een jaar verveel ik me constant. Ik heb niet echt hobby's die ik elke dag doe ofzo iets en dan zit je maar de helet ijd te whatsappen of te twitteren of te facebooken. Maar dat is een beetje offtopic. Ik zou me ook niet voor kunnen stellen hoe ik dan afspraken moest gaan maken met vrienden enzo omdat die niet binnen een straal van 5km ofzo wonen. Dan zou ik dus eerst mijn laptop op moeten starten om te kijken of ze online zijn op skype of facebook ofzo iets en dan is er ook nog een kans dat ze wel online staan maar er eigenlijk niet zijn. Als ik een whatsapp berichtje stuur heb ik meestal binnen een kwartiertje (meestal minder als diegene niet aan het werken of iets dergelijks aan het doen is) een berichtje terug. Ook heb ik een vriendin die ik alleen in het weekend zie, ik zou het nooit volhouden om alleen 's avonds met haar te kunnen chatten via de laptop en haar in het weekend te zien. Haar door de week zien lukt niet door school/werk. Ik vind eigenlijk zelf ook dat het allemaal iets uit de hand aan het lopen is, maar bijna ALLES wordt steeds 'fuckedupter'.

7. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Snap heel goed wat je bedoelt, want ik heb ook wel eens tijden gehad dat je de hele tijd op je telefoon zit te kijken en te refreshen, echt verspilde tijd. Maar een tijdje geleden is dus mijn iPhone gejat, en ik moet zeggen dat ik sindsdien heel anders met mijn (lelijke oude) telefoon en met Whatsapp omga. Ik vind het hebben van internet wel echt ontzettend fijn. Maar die constante drang om met Whatsapp (en andere social media) bezig te zijn creëer je wel een beetje zelf. Ik heb zelf vaak mijn telefoon op stil of leg hem ergens anders neer als ik bezig ben met bepaalde dingen, zodat ik niet gestoord kan worden. En heb ook momenten dat ik express niet reageer, omdat ik dat voor mijn eigen rust belangrijk vind maar ook voor andere mensen om hen regelmatig te laten weten dat ik niet constant beschikbaar ben. Heb geen zin in 'OMG JE REAGEERDE NIET'-taferelen :')

Ik erger me ook helemaal dood aan één van die nieuwe reclames over altijd alles op je telefoon hebben waar en wanneer je maar wil, gatverdegatver. Ik wil helemaal niet alles altijd overal in mijn hand hebben. Af en toe is goed maar voor de rest gewoon lekker rustig houden.

verwondering vindt dit leuk.
  8. Guapo Temudgin

Guapo Temudgin Belezen gebruiker

Iedereen kan er wel wat in kwijt, maar bij tieners bijvoorbeelvaak sociale acceptatie, er bij willen horen. Je kan ook op straat gaan staan maar daar is ja niemand meer. en je wilt ook niet alleen zijn of er niet bij horen.

Eigenlijk heb je geen keus of nja dat denk je dat ligt aan je behoeftes. Zo zie je ook veel vrouwen die alleen maar likes sparen. Dat is gewoon om leuk geworden te worden aandacht krijgen tja dat is leuk. Maar omdat IEDEREEN tegenwoordig meespeelt ipv alleen de buurt mag en kan alles. Alles word vlak want je hoort elke dag wel dat je een lekker wijf bent en de jongens kant word je bijvoorbeeld geprezen omdat je goed kan voetballen. Ik bedoel omdat je met een bal op de foto staat. En iedereen vind dat dan leuk zodat jij hun ook leuk vind.

Zo zie ik het een beetje, ik heb er zelf een hekel aan en doe er niet aan mee. Ik ken niet zoveel mensen maar dat vind ik niet erg omdat ik liever 1 keer in de week de waarheid hoor dan 200 x per dag een leugen. Je wilt niet weten wat voor gevoel je krijgt als je vrienden je opzoeken bij je thuis zonder dat ze dat hebben laten weten. Je word verrast en je gaat wat leuks doen. Nou das toch mooi? Ik vind van wel ben impulsief, als ik in een groepsapp tesamen met 100 mensen moet wachten tot we bij iemand op verjaardag MOETEN. Dan haak ik al af, ik vind de wereld al nep en het gaat volgens mij niet de goede kant op.

Ik kan hier uren over zeiken en schreeuwen maar de problematiek word toch niet gezien. Want tja IKKE IKKE IKKE en de rest MAG STIKKEN!!!

9. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Tja, Als je niet met sociale media om kan gaan dan is dat 1 ding. Maar ik zou het wel bij jezelf zoeken.

Het is maar (een vorm van) communicatie, en communicatie kan niet slecht zijn.

Het heeft ook te maken met keuzes. Als je in fysiek gezelschap bent, dan lijkt het me de juiste keuze om je aandacht te richten op dat fysieke gezelschap. Je kan er ook voor kiezen om je aandacht dan te richten op je sociale media, maar ik vind dat uiterst onbeschoft overkomen. En dan kan je dus situaties krijgen als dat je met een heel gezelschap kan zijn met nauwelijks interactie omdat iedereen met zijn mobieltje bezig is.
    Maar dat ligt mijn inziens niet aan dat telefoontje, de sociale media, maar puur aan die mensen zelf.

10. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Je reageert op een topic uit 2013. Let daar in het vervolg even op, want het is niet echt handig, in zo’n geval kun je beter zelf een topic maken.

Trouwens lol om je opmerking ‘zo zie je ook veel vrouwen die likes sparen’. Want mannen doen dat niet minimaal net zo erg? :’) Hoeveel vrouwelijke én mannelijke YouTubers zijn er bijvoorbeeld wel niet die alleen maar voor zoveel mogelijk duimpjes gaan.

Ik vind het een beetje een zuur topic, dit. Hoog zeurende-bejaarden-gehalte. Ik woon zelf in het buitenland dus sociale media en met name whatsapp zijn voor mij de oplossing om makkelijk met vrienden en familie in Nederland in contact te blijven, want zo vaak kan ik ze niet zien.

Ik zou het ook echt helemaal niet fijn vinden als iemand zonder afspraak vooraf voor mijn deur zou staan. Ik heb het druk, ik wil dat soort dingen inplannen en me daarop voorbereiden.

Ben het met acht.zes eens, als je niet op een normale manier met je telefoon/social media kunt omgaan dan ligt de verantwoordelijkheid toch echt vooral bij jezelf.

P.S.: 200x per dag een leugen? Wat voor vriendengroep heb je dan? :tongueout:

11. dexedrine

dexedrine Experimenterende gebruiker

Ik heb dit zo lang gehad! Ik noem het zelf altijd een informatieverslaving of prikkelverslaving. Ik wil altijd op de hoogte zijn van nieuwtjes en was een echte Facebook-feed-junk. Altijd discussiëren onder nieuwsberichten, YouTube filmpjes kijken en doelloos rondzwerven op fora waar ik ooit hooked aan was geraakt maar niet achter me kon laten.. En altijd snel wisselen van activiteit en complete onrust door de hele dag heen. En wat schoot ik er mee op? Helemaal niks! En ik was ook nog eens helemaal kapot zo rond de namiddag.

Ik kan me best voorstellen hoe zoiets kan opspelen bij WhatsApp gebruik. Ik zelf heb het nooit zo interessant gevonden, maar ieder z'n ding.

Hoezo opperen sommigen hier dat het aan haarzelf ligt en dat ze maar zeurt? Sociale media geven een kort bevredigend gevoel. Als je even rondkijkt op Facebook en ziet iets interessant aldaar stijgt je dopamine spiegel voor een korte tijd. Als je een foto plaatst en je krijgt een paar likes kan dat voor sommige mensen zeker wel een 'rush' opleveren. Zeker als het onverwacht was, je onzeker was over de content die je deelde of als het van een persoon is waar je tegenop kijkt. Als het piepje van je telefoon afgaat triggered dat in je brein nieuwsgierigheid waar je na verloop van tijd steeds meer aan toe geeft!

Als je je brein jarenlang hebt blootgesteld aan dit cirkeltje van bevrediging en verveeldheid zou het me niks verbazen als je zo geconditioneerd bent dat stoppen een enorme uitdaging kan zijn. Laat staan de sociale consequenties die het kan hebben voor bepaalde mensen als ze niet meer willen communiceren via social media.

Ik weet niet zeker meer hoe ik er mee gestopt ben, maar sinds ik me er van bewust ben geworden en het onbewust langzaam heb afgebouwd keert mijn concentratie en zelfbeheersing langzaam weer terug. Enige tip die ik kan geven is, wanneer je weer een soort 'craving' ervaart denk dan aan wat je er mee opschiet om er aan toe te geven.. Zoals je al zei; helemaal niks.

Veel succes TS. Hou vol!

12. acht.zes

@dexedrine
    TS was het laatst gezien 13 jan 2014...

Roze Olifant en dexedrine vinden dit leuk.
  13. dexedrine

dexedrine Experimenterende gebruiker

Oh wauw. -_-

acht.zes vindt dit leuk.
  14. acht.zes

@dexedrine

Je kan zien wanneer iemand t laatst online is geweest op DF als je op hun gebruikersnaam klikt.

Zo staat er bij jou nu:
    dexedrine was laatst gezien:
    Bekijkt topic Het "Legaliseer die Drugs" Topic, 20 minuten geleden

15. De Dunne

De Dunne Badass junkie Donateur

Mits mensen dar wel aanzetten. Bij mij bv zie je dat niet.

acht.zes vindt dit leuk.
  16. acht.zes

@De Dunne
    Bij jou staat er:

De Dunne was laatst gezien:
    Thuis bezig met de leukste te zijn, 10 minuten geleden.

:tongueout:

De Dunne vindt dit leuk.
  17. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Even voor de duidelijkheid, ik doelde met m’n reactie niet op TS, aangezien ik al meldde dat dit een topic uit 2013 is dus dat zou weinig zin hebben.

Ik reageerde meer algemeen, bijvoorbeeld op opmerkingen over vrouwen (kennelijk alleen vrouwen) die likes nodig hebben, de wereld die fake is, afspraken die nooit meer spontaan gemaakt worden, etc. Sorry. Het was niet verkeerd bedoeld. Maar ik krijg bij dat soort discussies altijd een beetje verbitterde-oude-mensen-vibes. Ik vind dat overdreven ge-instagram en al die selfie-geilheid ook irritant. Maar de situatie is zoals hij is. Je bent er grotendeels zelf bij in hoeverre je er in mee gaat.

Ik wil verder social media/informatieverslaving niet bagatelliseren, want dat die bestaat en in sommige gevallen heel serieuze vormen kan aannemen, daar twijfel ik niet aan.

18. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Leuk topic!
    Ik wil ook van Whatsapp af en wil overstappen naar een ander programma alleen blijft iedereen op Whatsapp dus zou je het wel moeten behouden om in contact te blijven met iedereen. Foto's en filmpjes kunnen niet via de sms.

Op elke telefoon blokkeer ik fb ook de facebook.app.manager en dat soort programma's
    Ik bekijk fb alleen op de laptop.
    Anders blijf ik elke keer die tijdlijn door scrollen als een gewoonte. En de fb apps hebben zoveel rechten om geluiden op te vangen voor reclame en gebruiken data op de achtergrond dat ik fb niet op mijn telefoon wil hebben.

19. Jen

Jen Belezen gebruiker

Guilty!
    Whatsapp sletje meld zich :cheerpompom:

Azarius vaporizers and accessories