• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Who Am I? A Self-Inquiry Guided Meditation with Shunyamurti

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben zo gewend dat Shunyamurti onophoudelijk aan het praten is, dus dit is even wennen. Wel een hele fijne video waar je meteen rustig en reflectief van wordt. :)

Iskra

Bewuste gebruiker
Door deze video werd ik mij bewust van de "ik-gedachten". Hoe eigenlijk die steeds totaal niet nodig is om daar gehoor aan te geven. Het is echt alleen maar je ego die dingen wil en iets van dingen vindt. Als ik dat loslaat voel ik mij vrij, opeens hoef je niks meer en hoef je niets van die of die situatie te vinden waarin je begeeft.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik ken deze gast niet, maar het is me wel duidelijk dat ik de afgelopen tijd heel veel heb kunnen loslaten. Mijn verleden, mijn angsten, eigenlijk heb ik alles wel kunnen loslaten. Alles is goed wat er in het verleden is voorgevallen, ook alle minder leuke en vervelende zaken want dat zijn juist de zaken waar het meest van geleers werd. En ik ben ik, en daar moet u het maar mee doen, wat u daar ook van vind!

Mij lijkt het dat dit de oorzaak is dat ik van de srtess/angst en paniekaanvallen genezen ben waar ik in het verleden mee gekampt heb.

Dit heeft er voor gezorgd dat ik me weer open heb kunnen stellen naar anderen zonder de angst dat ik nog gekwetst/gekrenkt zal worden.

Afgelopen jaar is zowat het meest leerzame jaar ooit in mijn leven geweest, en trippen heeft daar een zeer grote invloed op gehad.

Ik voel me bevrijd en gelukkig!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is echt alleen maar je ego die dingen wil en iets van dingen vindt. Als ik dat loslaat voel ik mij vrij, opeens hoef je niks meer en hoef je niets van die of die situatie te vinden waarin je begeeft.
Het is vaak eigenlijk onophoudelijk. Als het niet heel erg luid en aanwezig is, dan is het wel heel subtiel op de achtergrond. En het is ook nodig, dat consistent aanwezig zijn denk ik. Want vallen gedachten echt helemaal weg, dan begint het ego direct aan het sterf proces.

Erg behulpzaam dit soort video's, hulp om die diepe stilte makkelijker te bereiken.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat een mooie geleide meditatie, deze. Ik merkte dat het me een stuk makkelijker lukte om voorbij die sensorische mind te gaan en in die staat van puur bewustzijn te komen dan wanneer ik mijn 'gewone' ongeleide meditaties doe. Wat een rust om niet te denken. Het bracht me met vlagen zelfs weer terug naar een DPT trip waarbij er niets anders was dan mijn serene, originele staat van zijn. Ik voel me ook helemaal ontstappen nu en meer losgekoppeld van de dagelijkse illusies.
Tijdens de meditatie merkte ik wel dat ik toch nog regelmatig terugging in de sensorische mind, dat wil zeggen dat er toch regelmatig 'ik' gedachten opkwamen. Ik kon ze wel vrij snel laten varen.

Aan het eind zegt Shunyamurti iets in de trant van: zelfs als je weer in het midden van activiteit staat, kun je in deze 'nirvanic mind' blijven, en de activiteit gaandeslaan als een getuige die kijkt naar de droom die hij droomt.
Ik vind het moeilijk om dat vast te houden.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Aan het eind zegt Shunyamurti iets in de trant van: zelfs als je weer in het midden van activiteit staat, kun je in deze 'nirvanic mind' blijven, en de activiteit gaandeslaan als een getuige die kijkt naar de droom die hij droomt.
Ik vind het moeilijk om dat vast te houden.
Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen. :) Toch is dat zo makkelijk om te vergeten...

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen. :) Toch is dat zo makkelijk om te vergeten...
De stilte bestaat altijd. Luister maar eens. Het is echt overal. Soms is het zelfs bijna oorverdovend stil.

Geluiden kunnen trouwens ook helpen om je in trance te raken natuurlijk. Ritmische geluiden vooral of op bepaalde frequenties. Ik heb ooit eens zo'n brain machine gekocht (heet tegenwoordig Mind-machine, mijnes is van het merk DAVID erg duur ding toen). Het is een apparaat waar je een koptelefoon op aansluit, waar dan pleepgeluiden uitkomen in bepaalde frequenties/ritmes en een bril met ledjes die synchroon lopen met de geluiden.
Linker oog ledjes op ritme van rechter oor.
Rechter oog ledjes op ritme van linker oor.
Dit heeft er dan weer mee te maken hoe je ogen en oren verbonden zijn met je linker en rechter hersenhelften.

Door de twee verschillende ritme's van links en rechts heel langzaam steeds meer synchroon te laten lopen gaan je hersenen daarin mee. Hierdoor worden je linker en rechterhersenhelft volledig gesynchroniseerd wat bij meditatie ook gebeurd.

Zo kan je deze machine instellen op Delta, theta, alpha en beta waves en verschillende programma voor slaap of voor meditatie etc. Zo kan je hem dus ook uiteraard op de Schumann resonance van 7,83hz instellen.

Werkt zeer goed maar natuurlijk ligt dat ding al veel te lang te verstoffen en zou ik hem vaker moeten gebruiken om mijn hersenen weer te laten wennen om in sync te zijn. Door je hersenen hieraan te laten wennen is het namelijk ook zonder Brain machine makkelijker om in meditatieve toestand te raken.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nooit van gehoord, zo'n Mind-machine. Klinkt wel handig om een meditatie mee te starten wanneer je je niet echt Zen voelt. :wink:

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan