1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Xtc en ongesteld

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Expizo, 3 mrt 2018.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Expizo

Expizo Newbie

Hoe kan het dat als ik xtc neem terwijl in ongesteld ben, mijn ongesteldheid voor een paar dagen stopt? Zou dit door het vocht vast houden kunnen komen?

Ik ben er verder niet nerveus over, maar wel erg nieuwsgierig! Vriendinnen van mij ervaren namelijk hetzelfde.

Tijdloos en MacLeod vinden dit leuk.
  2. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Interessante vraag! Geen idee eigenlijk...

* Edit: ah ik zie dat dit topic al is overgeplaatst naar het ‘Voorstellen voor ‘Vraag van de week’’ subforum, dat was mijn idee ook. Ben benieuwd naar het evt. antwoord van Trimbos. :)

3. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

XTC zou op verschillende manieren invloed hebben op de cyclus van een vrouw en op de mate van ongesteldheid. Regelmatig verschijnen er verhalen op fora van vrouwen die ervaren dat XTC gebruik de ongesteldheid tijdelijk stopt, of juist voor intensiever bloedverlies zorgt, of de hele cyclus onregelmatiger maakt. We hebben geen wetenschappelijk uitsluitsel gevonden waarbij er bewijs is dat XTC deze verschijnselen veroorzaakt. Wel zijn er logisch onderbouwde stellingen waarom het eventueel wel zou kunnen.

1: Uit onderzoek is gebleken dat XTC juist de haarvaten bij de baarmoeder doet samentrekken. Daardoor kan de bloedafgifte naar de baarmoeder tijdelijk verminderen. Dat zou invloed kunnen hebben op de mate van bloedverlies tijdens het ongesteld zijn.

2: XTC maakt ook (via een omweg) prolactine vrij in het lichaam. Verhoogd prolactine kan het oestrogeen gehalte doen dalen. Dat kan weer invloed hebben op de mate en tijdcyclus van ongesteldheid.

3: Vaak gaat XTC gebruik gepaard met dansen en andere lichamelijke activiteiten. Ook wordt vaak een ander slaapritme en eetritme gevolgd. Dit alles is natuurlijk tijdelijk en niet iets van lange termijn effect van XTC. Verandering van activiteit, slaap en eetgewoonten kunnen flinke invloed hebben op de regelmaat en intensiteit van de maandelijkse cyclus.

4: Het idee dat je XTC neemt kan een extra stress reactie (bezorgdheid, spanning, verwachting etc.) veroorzaken. Stress is een belangrijke factor in het ondermijnen van een regelmatige cyclus.

Deze 4 punten kunnen dus een verbinding maken tussen mate en ritme van het ongesteld zijn enerzijds en XTC gebruik anderzijds. Nogmaals, keiharde bewijzen zijn er niet en het lijkt ook allemaal individueel nogal te verschillen. De een merkt vertraging, de ander vermindering en er zijn ook verhalen van juist extra veel bloeding tijdens de menstruatie. Houd wel rekening met het feit dat, wanneer je ongesteld bent en XTC gebruikt, dat je lichaam extra zorg behoeft en wellicht ook meer kwetsbaar is. Let extra op vochtinname en rustmomenten.

4. 420

420 Newbie

Ik had laatst een paar dagen voordat ik ongesteld zou worden XTC en speed gebruikt. Mijn 'dip' was heel heftig en duurde 3 dagen.

Zou het feit dat ik bijna ongesteld moest worden effect kunnen hebben gehad op mijn dip?

5. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Het is niet ongebruikelijk dat je dip heel erg heftig is bij deze combinatie, ongeacht of je ongesteld bent of wordt. Ik kan me echter wel voorstellen dat ongesteld moeten worden het er niet beter op maakt.

ZERO- vindt dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare Topics - Xtc ongesteld
  1. J86
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.203
  2. kleintjee
    Reacties:
    2
    Weergaven: