XTC niet schadelijk voor brein?

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 22 feb 2011.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Recent Amerikaans onderzoek beweert dat er geen overtuigende cognitieve (geheugen, concentratie) afwijkingen te vinden zijn bij XTC-gebruikers. In de nieuwskoppen staat dan ook heel stellig 'XTC heeft geen negatief effect op brein.' Maar dit onderzoek geeft nog geen zekerheid dat XTC-gebruik veilig is voor het brein. De risico's worden namelijk groter wanneer wordt gecombineerd. En in het onderzoek is juist voor een onderzoeksgroep gekozen die weinig andere drugs en alcohol gebruiken. Ook zijn mensen die antidepressiva en slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken uitgesloten van deelname. Niet echt een representatieve steekproef dus. Wel om het pure effect van XTC te meten, maar niet om te zeggen dat XTC gebruik in alle omstandigheden onschadelijk is voor het brein.

Het onderzoek vind je hier.

2. Cosmic Controler

Cosmic Controler Bewuste gebruiker

dus het is niet echt schadelijk ?

3. Danktank

Danktank Experimenterende gebruiker

Tuurlijk is het wel schadelijk MDMA is neurotoxisch en MDA (krijg je hoe dan ook binnen als je MDMA gebruikt) is nog neurotoxischer.

4. Tommie_K

Tommie_K Bewuste gebruiker Tripreporter

Figuur 1 - Het menselijk brein

Figuur 2 - Het menselijk brein volgens wetenschappers die graag in de krant willen met een flutonderzoek over helemaal niet zo erg schadelijke gevolgen van XTC

Figuur 3 - Serotonine in de cortex van apen voor, vlak na en zeven jaar na gebruik van MDMA

Bron:

Hatzidimitriou, G., McCann, U.D. and Ricaurte, G.A. Altered serotonin innervation patterns in the forebrain of monkeys treated with (+/-)3,4-methylenedioxymethamphetamine seven years previously: factors influencing abnormal recovery. J. Neurosci., 19:5096-107, 1999.

1999 joehoe! Ik weet niet wie die Drugs Infolijn bestiert, maar qua harm reduction scheelt het weinig met de Info Drugslijn ben ik bang.

Maar, beste mensen, hoe wisten we dit al, zonder daarvoor enig onderzoek te hoeven lezen? Waarom is dit geen nieuws? Omdat elke XTC-gebruiker weet dat de eerste 'roll" de "rolls royce" was, en naarmate er meer "rolls" volgden werden de "rolls" steeds minder totdat je er over twijfelt wat er nou precies zo de moeite waard was.

Daar denk je dan eventjes over na en opeens heb je het "Ik ben een aapje met paars haar binnenin mijn kop. Maar dat haar wordt wel steeds dunner op deze manier. Godverdomme man. Ben ik mooi klaar mee."

Of nee wacht, de algemene tendens is om te concluderen dat de pillen vroeger veel beter waren, heus waar. :rock:

Als een verhaal iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het verstandig om je af te vragen of de persoon die dat verhaal vertelt nog andere drijfveren zou kunnen hebben om dat verhaal te vertellen. MDMA is een stof uit de dysfunctional trailer trash-familie der methamphetamines en het brengt al zijn ruige vrienden mee als het je serotoninesysteem komt uitwonen.

5. Fool

Fool Badass junkie

Heb je naast de plaatjes te bekijken ook het hele onderzoek gelezen?

6. Tommie_K

Wees zo vriendelijk je wat nader te verklaren. Het onderzoek waarvan ik de titel hierboven postte? Of het onderwerp van de thread? En welke plaatjes bedoel je? Er is voor zover ik weet maar een enkel plaatje aan een van de onderzoeken gerelateerd.

Of zeg anders wat je wil zeggen. Heb ik een stommiteit begaan? Ik geloof het wel he?

7. Fool

Fool Badass junkie

Ik bedoel die van de apen, ik ben het met je eens dat je kunt stellen dat MDMA schadelijk is en dat het misschien niet zo erg hersteld. Maar in dit onderzoek zoeken ze bewust een erg extreem geval op.

Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :smile:
    http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122

8. Tommie_K

Mja. Stomme apen. Dat is veel te veel natuurlijk. Wie doet nou zo dom.

*Aan een paar Lowlands-afleveringen denkt*

9. Tommie_K

Mooi relaas die gast die pillenpauze heeft en aan de speed gaat en dan met een slappe wordt geconfronteerd. Maar:

10. Trinity

Trinity Belezen gebruiker

@Tommie_K: interessant plaatje van die apen. En mooie metafoor die je maakt met haar... :grin:

Als dat zo is, dan is het jammer dat we allemaal eindigen met een teleurstellende laatste XTC ervaring terwijl de eerste (idd) de mooiste was... :worried:

Wat ik me alleen afvraag is hoe veel XTC hebbend eze apen gekregen? 1x per week, dagelijks? 4x per jaar?? Bekend mee?

11. Fool

Fool Badass junkie

12. Trinity

Ah! Dank, Fool :smile: Had ik ff overheen gelezen. Tja, dat klinkt wel als heel veel bewuste schade toebrengen. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat de hersteltijd (vd hersenen, dus niet aanvullen vd serotonine) na avondje MDMA gebruik zo'n 6-8 weken is...

13. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

https://youtu.be/BMRgy3vOafc

Bah dat over die 5mg MDMA/kg lichaamsgewicht doet me meteen denken aan een documentaire die ik laatst een keer heb gezien. Het gaat over medisch onderzoek op apen (edit: laatste stukje over konijnen). Dit is gewoon marteling, ze doen alsof die apen niks voelen en alsof ze geen bewustzijn hebben..

WAARSCHUWING: kan akelig zijn om aan te zien.

14. Trinity

5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...

Dunnetjess33 vindt dit leuk.
  15. Peppi en Coki

Peppi en Coki Bewuste gebruiker

Genoeg mensen die dat doen hoor :wink:

Maar goed, die gebruiken dan ook vaker dan elke 3 maanden..

16. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Hoe vaak je ook MDMA gebruikt.. in 1 keer 375mg MDMA innemen, dat zal aardig hard inklappen. En dat 2x per dag, 4 dagen lang. Dat maakt je kapot.

17. Peppi en Coki

Peppi en Coki Bewuste gebruiker

Dat is wel echt extreem inderdaad, dat is gewoon doelbewust hersenen slopen.

Vandaar dat ik altijd zo extreem verbaasd ben als ik ergens lees/hoor dat iemand dan meerdere pillen op één avond neemt (ergste wat ik ooit heb gehoord is 14 (!!!) pillen). Is dan niet 4 dagen lang (hoop ik voor diegene), maar dan is er wel echt sprake van een veel te grote MDMA tolerantie.

18. Ramza

Ramza Newbie

Ligt er ook aan de hoeveelheden,hoe lang enz.Heb zelf na 24 jaar xtc last van onrusten ,slecht geheugen,chronisch overprikkeld.1,5 jaar absent van deze middelen.Afgesloten hoofdstuk. :rolleyes:

19. missBehave247

missBehave247 Newbie

Nou daar sta ik dus ook altijd van te kijken
    Van een halfje kan ik al helemaal van de kaart zijn :rolleyes:

20. Oxcyman

Oxcyman Newbie

Dat is allemaal niet zo positief, wat er hier te lezen staat over MDMA.
    En toch zou ik het een keertje willen proberen, maar dan wel de echte, goeie, en niet de rotzooi waarvan je alleen maar wakker blijft, en denkt dat je zonder gevaar ruim 800 kilometer achter elkaar dóór kunt autorijden...

21. Platina

Platina Belezen gebruiker

Als dat het effect is wat je krijgt van MDMA, zou ik je dealer in twijfel trekken.
    Of je eigen tollerantie/gebruik.

22. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Dat klinkt meer als speed dan MDMA.

Platina vindt dit leuk.
  23. Oxcyman

Oxcyman Newbie

Inderdaad. Je bleef er in elk geval heel goed wakker van!
    Maar dat was niet waar ik op gerekend had.
    Een oranje pilletje mét een opdruk (figuurtje) was het.
    Nee. Deze wil ik niet meer in elk geval.
    Ik kan helaas geen vergelijk maken van deze rotzooi die ik had met een ''echte goeie'' omdat ik deze nog nooit gebruikt heb, en er ook net aan heb kunnen komen...
    Tolerantie is dus volgens mij niet aan de orde in dit geval...

24. Platina

Het enige wat ik hier op kan antwoorden is het testen van je drugs. Dan weet je tenminste wat er in zit en hoeveel er in zit.

25. Oxcyman

Oxcyman Newbie

Daar heb je gelijk in. Maar ik heb hier waar ik woon geen enkele aankoopplaats waar ik ''veilig'' deze soortdrugs kan kopen.
    Diegene, waar de rotzooi vandaan kwam die ik gehad heb, logisch dat ik daar dus niet moet zijn.
    Voor de volledigheid meld ik even, dat dit berichtje géén verhulde vraag is aan iemand hier, waar ik dan wél moet zijn.
    Dat is in elk geval ''Not Done'' hier vind ik zelf alleen al. Ik wil dit Forum niet misbruiken, of anders benadelen of in gevaar brengen.

26. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Dat is mooi, want dat staan we ook niet toe hier.

27. Platina

In principe heeft niemand dat. Daarom zijn er test centra's geopend. Zo kunnen de gebruikers hun drugs laten testen en zo komt de gebruiker te weten wat er in zit.

Deel Deze Pagina