Xtc vs pep / verschil pep en speed?

Skirre

Bewuste gebruiker
Hallo,

Vrijdag gingen we met 12 personen naar een house feest. Van te voren was duidelijk dat er 4 van deze 12 personen drugs zouden gebruiken; 2 xtc (onder wie ik) en 2 pep.
We hadden witte bugatti pillen die getest waren op ongeveer 190-210.

Rond 12 uur begon degene die de pep bij had aan iedereen te vragen of ze ook wilde proberen/hebben. Toen ging het feest los :tongueout: maar liefst 5 vrienden accepteerde het aanbod en snoven allemaal een sleutelpuntje pep. Ik vroeg aan mijn vriend E, die al ervaring had met xtc hoe het was en hij zei dat het beter was dan xtc.

Ik zou dus graag de voor en nadelen weten van pep, die van xtc ken ik intussen wel.
Ook snap ik het verschil tussen speed en pep niet ?

Het meest merkbare verschil tussen x en pep was te zien op fotos :/ ik had 2 grote zwarte gaten (rood met flitser) die mijn ogen voor moesten stellen maar degene die aan de pep zaten hadden 100% gewone ogen en ik merkte ook geen verschil in omgang tussen mijn vriend die pillen op had en de rest die pep hadden.

Groetjes, skirre! :rock:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Speed en pep is hetzelfde maar andere naam.

De nadelen van speed is dat je de dag erna erg moe bent en het verleidelijker is als XTC om daarna wat bij te pakken. Zo is het in mijn (en vele vrienden) realiteit in ieder geval.

XTC/MDMA geeft meer euforie.

Skirre

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het zo zijn dat degene die gesnoven hadden de euforie of het enthousiasme zelf opwekten? Ze kwamen echt precies hetzelfde over alsof ze xtc op hadden.

Bij het volgende feestje gaat waarschijnlijk iedereen speed gebruiken omdat echt iedereen positief was erover.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Skirre zei:
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het zo zijn dat degene die gesnoven hadden de euforie of het enthousiasme zelf opwekten? Ze kwamen echt precies hetzelfde over alsof ze xtc op hadden.

Bij het volgende feestje gaat waarschijnlijk iedereen speed gebruiken omdat echt iedereen positief was erover.

Graag gedaan.
Is aannemelijk, ondanks hun positief zijn/waren zal je met MDMA/XTC meer euforie beleven zonder het zelf op te 'blazen'. Tevens is er een kans dat er simpelweg tussen de speed ook MDMA zit.

Gebeurde vroeger vaker, weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Veel plezier vast volgende feest!

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Zoals 25tolife al aangaf is pep een andere naam voor speed. Pep is ook de beste omschrijving van de werking: het pept je op. Het is vergelijkbaar met dingen als koffie en energiedrank, maar dan wat sterker en meer euforie. Ook geeft het een gevoel van superioriteit en geeft het je het idee dat je alles aan kan. X komt in golven, maar bij pep blijft het gevoel de hele werkingsperiode min of meer stabiel, al vind ik pep het eerste halfuur tot uur het fijnste voelen.

X is veel afwisselender, altijd weer een verrassing wat er precies gaat gebeuren. Pep geeft altijd min of meer hetzelfde gevoel, net als bv alcohol. Het effect van X is sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar pep doet altijd wel z'n ding. Het is wel zo dat het effect van pep ook wel een beetje afhankelijk is van de omstandigheden, maar veel minder dan X. Ik vind het effect van X veel 'completer', het heeft veel meer (mogelijke) effecten dan pep. Pep geeft geen gevoelens van empathie en voelt minder intens, ook ga je er niet van hallucineren (van X ook lang niet altijd, maar het kan wel). X werkt op je serotonine en maakt de serotoninevoorraad op, waardoor het niet of nauwelijks werkt als je het te vaak te kort achter elkaar neemt. Pep werkt op je dopamine en doet altijd z'n ding.

Met pep kun je in principe net zo enthousiast worden als met X, alleen de empathie en intensiteit is wat minder. Bij X voel je je verbonden met iedereen en bij pep voel je je gewoon goed.

Skirre

Bewuste gebruiker
Ik ga opzich niet naar heel veel festivals maar ik moet zelf nog even de overweging maken wat mij het leukste lijkt op een feest. De omstandigheden zijn altijd prima (tot nu toe altijd indoor) maar de intervallen van XTC vind ik soms wat minder, zeker als het uitwerkt.
Ook is gezegd dat je gewoon alcohol kan zuipen bij pep maar dit lijkt me niet zo'n goed plan, als iemand hier ervaring mee heeft zou ik het graag horen :grin: .

Ik gebruik eigenlijk alleen om de festivals waar ik naartoe ga 100% los kan gaan en speed lijkt me dus ook prima.
En hoe zit het met de eetlust na een avond speed? Heb de zaterdag alleen een boterham en een bordje friet naar binnen gekregen omdat ik helemaal geen honger had.

Ook vind ik het altijd wel leuk om met andere mensen te praten maar die weten al gelijk dat ik aan de pillen zit :rolleyes:, het lijkt me geweldig om een gesprek aan te gaan zonder dat ze gelijk door hebben dat ik strak sta.

Groetjes! :)

hakkenn

Experimenterende gebruiker
Skirre zei:
Ook is gezegd dat je gewoon alcohol kan zuipen bij pep maar dit lijkt me niet zo'n goed plan, als iemand hier ervaring mee heeft zou ik het graag horen :grin: .

En hoe zit het met de eetlust na een avond speed? Heb de zaterdag alleen een boterham en een bordje friet naar binnen gekregen omdat ik helemaal geen honger had.

Ook vind ik het altijd wel leuk om met andere mensen te praten maar die weten al gelijk dat ik aan de pillen zit :rolleyes:, het lijkt me geweldig om een gesprek aan te gaan zonder dat ze gelijk door hebben dat ik strak sta.

Je kan alcohol drinken bij pep, maar dit kan ook bij XTC. Of het verstandig is is een ander verhaal. Pep zorgt er namelijk voor dat je sneller uitdroogt, en alchohol ook. Wat je wel kunt doen is gewoon een paar biertjes drinken en dat afwisselen met water oid. Zodat je wel genoeg drinken binnen krijgt en niet uitdroogt. (Dit is hoe ik t vaak doe :) )

Eetlust na pep is 3x niks. Ik krijg bijna/nauwelijks iets door mijn maag. Ik probeer altijd dingen te eten zoals vla en kwark etc.

Met XTC heb je vaak dat je pupillen groot zijn en dat je flink aan t kaakschaatsen bent als je redelijk wat op hebt. Als je een normale hoeveelheid pep neemt zullen weinig mensen aan je zien dat je wat hebt gebruikt en ben je prima instaat om een normaal gesprek met de mede-mens te voeren :wink:

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik heb 1 keer pep gehad maar toen had ik juist pupillen als tv-schotels... En het duurde ook een stuk langer dan wanneer ik alleen xtc heb gebruikt. Verder, als je gebruikt om helemaal los te gaan is pep denk ik ideaal. Bij xtc heb ik dat ik juist redelijk mellow wordt terwijl ik van de pep helemaal uit mn plaat ging.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar xtc omdat ik juist dat verliefde gevoel zoek en die piek wil bereiken. En de dagen na de pep heb ik extreem slecht geslapen waar ik echt niet tegen kan.

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Skirre zei:
Ik ga opzich niet naar heel veel festivals maar ik moet zelf nog even de overweging maken wat mij het leukste lijkt op een feest. De omstandigheden zijn altijd prima (tot nu toe altijd indoor) maar de intervallen van XTC vind ik soms wat minder, zeker als het uitwerkt.

Ik gebruik eigenlijk alleen om de festivals waar ik naartoe ga 100% los kan gaan en speed lijkt me dus ook prima.

Buitenshuis neem ik liever pep, ik vind X intenser in een thuissituatie, wel samen met anderen, omdat het een echte gezelschapsdrug is. Met pep kun je net zo hard gaan als met X, het voelt alleen minder intens, maar het voordeel is dat je redelijk bewust blijft van wat je doet, al kun je wel wat overmoedig worden.

In principe kun je pep wel combineren met alcohol, maar je moet dan wel extra goed opletten dat je niet teveel alcohol drinkt en dat je genoeg dingen zonder alcohol drinkt. Ik vind het zelf altijd fijn om een downer erbij te nemen als ik pep op heb, dan voel je je ontspannen en energiek tegelijk. Maar echt zuipen onder invloed van speed doe ik liever niet meer, heb dat één keer gedaan. Ik voelde me onsterfelijk: "Kijk al die stumpers nou dronken worden, ik ben immuun voor alcohol." Uiteindelijk werkte de pep uit en werd ik flink te grazen genomen door de alcohol.

Pep is heel goed in het onderdrukken van je etenslust, ga er maar vanuit dat je weinig binnen zult krijgen. Je kunt het wel trainen door tegen je zin in te eten onder invloed van pep, uiteindelijk gaat eten dan steeds makkelijker.

Bij pep valt het idd veel minder op dat je onder invloed bent, maar bij een hogere dosis of lage tolerantie gaat het toch wel wat opvallen, zeker bij mensen die het wat makkelijker kunnen herkennen. Bij zuivere pep en een beetje tolerantie worden de pupillen niet zo groot.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Of xtc of speed leuker is is gewoon een kwestie van smaak. Ik hou meer van helder zijn dan vaag, en vind het wel minder dat xtc rommelt met je emoties (op het moment zelf en naderhand). Maar vind het wel allebei tof op zijn tijd.
Bij speed heb ik trouwens wel vaak gehad dat mensen niks aan me zien, zelfs een keer de opmerking 'huh, heb jij ook wat op dan?' :grin: Awesomeheid. Ik hou van undercover drugs gebruiken.

Bovenaan