Zijn er ECHTE XTC doden?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vroeg mij af, waarschijnlijk omdat ik vorig weekend een "uit je bol" feest heb gehad, of er nou ECHT wel eens mensen dood gaan aan XTC/MDMA gebruik.
Daarmee bedoel ik dus niet van die artikelen in de krant die je soms leest. Dat zijn mensen die wel (helaas) zijn overleden na XTC gebruik maar na verder onderzoek blijkt dat ze zijn overleden door zware oververhitting, watervergiftiging of overmatig gebruik. De ena laatste waar ik over had gelezen (vorig jaar) was een vriendin van de zoon van een collega. (Beetje vaag whehe).
Zij had idd XTC geslikt en helaas na een paar insulten aan een hartaanval op de EH in een ziekenhuis overleden. Maar nu bleek dat zij pas 18 was, op 1 avond ruim 300(!!) mg MDMA naar binnen had gewerkt. En bier had gedronken. Ja het spijt me, dat is vreselijk stom! En dan ben je ook niet direct overleden aan de gevolgen van XTC, begrijpen jullie hoe ik het bedoel? Waarschijnlijk als zij zich aan de regels had gehouden was ze niet overleden.
Dus ik vroeg mij af, als je gezond bent (geen hartkwalen, bloeddruk klachten etc etc) en je houd je goed aan het aantal MG en de andere regels, kun je dan direct van XTC/MDMA dood gaan?
Gewoon na ene x?
Het is een erg beladen onderwerp dat weet ik. Maar ik zou er toch graag antwoord en artikelen over lezen.

Fool

Badass junkie
Mensen die allergisch voor MDMA zijn kunnen dat wel ja. Maar als je je aan de spelregels houd zal én niet allergisch bent, dan zal dat niet gaan gebeuren.

Ook kan een normale dosis MDMA een epileptische aanval triggeren/onderliggende hartkwalen de kans geven zich te manifesteren.

Bijna alle MDMA-doden sterven doordat ze een verkeerde stof/teveel nemen en er eventueel ander dom gedrag bij vertonen.

Skirre

Bewuste gebruiker
Zo wordt het (helaas) in de media wel vaak vermeldt; "ALWEER een dode door XTC".
De echte redenen hebben jullie net al neergezet maar xtc is wel een factor die er mee te maken heeft.

Fool

Badass junkie
Maarja, als je sterft aan een serotonine-vergiftiging, ómdat je teveel MDMA in je mikkie hebt gegooid vind ik het wel degelijk een dode door MDMA, weliswaar door stom gebruik mét MDMA.

Skirre

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Maarja, als je sterft aan een serotonine-vergiftiging, ómdat je teveel MDMA in je mikkie hebt gegooid vind ik het wel degelijk een dode door MDMA, weliswaar door stom gebruik mét MDMA.

Klopt ja! Ik zat met mijn tunnelvisie te kijken naar bijvoorbeeld een festival van pakweg 30.000 bezoekers waar één "xtc" dode valt.
Als je het zo stelt zijn er idd dode door MDMA gebruik/misbruik.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tja, dat doet de media nou eenmaal, ze kijken alleen naar het feit dat er XTC in het spel was en niet naar de achterliggende symptomen of naar de situatie in het algemeen. Men gaat zelden dood door een vergiftiging van MDMA, ze gaan eerder dood door de bijwerkingen die het brengt, waar ze dan onvoorzichtig mee omspringen.

Fool

Badass junkie
Pandan zei:
Tja, dat doet de media nou eenmaal, ze kijken alleen naar het feit dat er XTC in het spel was en niet naar de achterliggende symptomen of naar de situatie in het algemeen. Men gaat zelden dood door een vergiftiging van MDMA, ze gaan eerder dood door de bijwerkingen die het brengt, waar ze dan onvoorzichtig mee omspringen.
Maar is het niet met élke stof zo dat je dood gaat door de bijwerkingen die een stof veroorzaakt?
Als je een kilo paracetamol opeet, dan ga je toch ook dood aan leverfalen, terwijl het toch echt aan de paracetamol lag?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Maar is het niet met élke stof zo dat je dood gaat door de bijwerkingen die een stof veroorzaakt?
Als je een kilo paracetamol opeet, dan ga je toch ook dood aan leverfalen, terwijl het toch echt aan de paracetamol lag?

Je gaat gewoon dood aan de paracetamol, die veroorzaakt de leverfalen. Dat geldt voor alle stoffen, je gaat niet dood aan de stof maar aan de schade die het toebrengt. Hetzelfde geldt voor XTC, afgelopen jaar zijn een aantal mensen overleden aan onder andere watervergiftiging of oververhitting. Alles direct veroorzaakt door de XTC, ik vind het wat slap om te zeggen dat watervergiftiging de doodsoorzaak is en de XTC onschuldig is. Als je niet weet dat water in hoge dosis dodelijk is en je hebt een droge koker van de XTC kan ik me voorstellen dat je veel gaat drinken.

Met oververhitting is het helemaal duidelijk de schuld van de XTC, de dosis was te hoog, de omgeving te warm, teveel gedanst, een pet op gehad. Dat alles zorgt ervoor dat je je warmte moeilijk kwijt kan, maar de XTC zorgt er uiteindelijk voor dat je de warmte opbouwt tot gevaarlijke hoogte.

Natuurlijk kunnen veel XTC-doden voorkomen worden als mensen goed geïnformeerd zijn, maar dat betekent niet dat doden door oververhitting/watervergiftiging geen echte XTC doden zijn.

Fool

Badass junkie
Dat was precies het punt wat ik wou maken, maar je was me voor door vóór Pandan een reactie te geven. :grin:

Natuurlijk schetst de media het negatief, maar vaak proberen de gebruikers het dan weer extreem positief te maken. Er is ergens een gouden middenweg, maar die wordt niet gebruikt omdat de twee 'extremen' hun beeld proberen door te drukken.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
SmartieAndMe zei:
ik vind het wat slap om te zeggen dat watervergiftiging de doodsoorzaak is en de XTC onschuldig is.

Als je dat opmaakt uit mijn reactie heb je de reactie misschien niet goed begrepen. Of ik leg mezelf verkeerd uit, dat kan natuurlijk ook.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat men overlijdt door de bijwerkingen van XTC.
Dunnetjess33 zei:
direct van XTC/MDMA dood gaan
Ik dacht dus dat de vraag was dat XTC of MDMA de DIRECTE oorzaak geweest kan zijn bij het overlijden van mensen. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat het de bijwerkingen zijn die over het algemeen dodelijk zijn, of je moet echt een belachelijke hoeveelheid XTC innemen.

Fool zei:
maar vaak proberen de gebruikers het dan weer extreem positief te maken. Er is ergens een gouden middenweg,
Dat is dus helemaal de bedoeling niet achter mijn reactie. Als je XTC gebruikt moet je voorbereid zijn en blijven opletten. Dat mensen onvoorbereid en onwetend aan XTC beginnen, dat is de doodsoorzaak. Niet weten hoe je met oververhitting en vochtbalans moet omgaan terwijl je XTC gebruikt, dat is de doodsoorzaak. Mensen die teveel XTC nemen en de bijwerkingen in het extreem trekken, dat is de doodsoorzaak. XTC is niet de doodsoorzaak, de onwetendheid van de gebruiker is de doodsoorzaak. Als iemand met z'n auto tegen een boom rijdt, is de auto dan de doodsoorzaak?

Fool

Badass junkie
Nee, dan is het feit dat hij tegen de boom aan rijdt en daarmee zijn nekwervels heeft gebroken de doodsoorzaak. Die vergelijking loopt echter al te ver weg van deze discussie.

Feit is dat MDMA dingen in je lichaam veranderd en processen ingang zet. Het feit dat er een kilo MDMA in je lichaam is niet dodelijk, het feit dat deze kilo allerlei processen in gang zet waaraan je overlijd wel. Het wordt dan een kwestie van termen gooien, maar mijn mening is dan dat deze persoon wel degelijk aan de MDMA is overleden. Weliswaar door stom gebruik van MDMA.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik ben het met Pandan eens. Tuurlijk zijn oververhitting en watervergiftiging oorzaken die niet zouden optreden zonder de MDMA, maar dit zijn dingen die je nog altijd kunt tegengaan op het moment dat je de MDMA al ingenomen hebt. Maar volgens mij was de vraag van Dunnetjess33 ook of er behalve doden van die bijwerkingen, ook doden vallen door de pure MDMA vergiftiging. Niet de oververhitting, niet de watervergiftiging... Maar puur de MDMA.

En daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd is, maar bij mijn weten niet. :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Pandan zei:
SmartieAndMe zei:
ik vind het wat slap om te zeggen dat watervergiftiging de doodsoorzaak is en de XTC onschuldig is.

Als je dat opmaakt uit mijn reactie heb je de reactie misschien niet goed begrepen. Of ik leg mezelf verkeerd uit, dat kan natuurlijk ook.

Oh nee hoor, was algemeen bedoeld. De gemiddelde drugsgebruiker schiet in de verdediging en zegt dat XTC onschuldig is en dat vind ik onzin.

Pandan zei:
Ik dacht dus dat de vraag was dat XTC of MDMA de DIRECTE oorzaak geweest kan zijn bij het overlijden van mensen. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat het de bijwerkingen zijn die over het algemeen dodelijk zijn, of je moet echt een belachelijke hoeveelheid XTC innemen.

Natuurlijk kan MDMA een directe doodsoorzaak zijn, als jij nu een gram MDMA inslikt is de kans vrij groot dat je gaat oververhitten en je hart ermee stopt. Dan is MDMA de directe doodsoorzaak. Als je door MDMA gebruik zo veel water gaat drinken dat je doodgaat, dan is MDMA de indirecte doodsoorzaak want die triggert je om (ondoordacht of onverstandig in dit geval) te handelen.

Als een middel de directe doodsoorzaak is ga je nog steeds niet dood omdat het middel in je maag zit, je gaat dood omdat het middel in je lichaam wordt opgenomen en vervolgens je vitale organen op dodelijke wijze beïnvloed/beschadigd.

MusicIsLife zei:
Ik ben het met Pandan eens. Tuurlijk zijn oververhitting en watervergiftiging oorzaken die niet zouden optreden zonder de MDMA, maar dit zijn dingen die je nog altijd kunt tegengaan op het moment dat je de MDMA al ingenomen hebt. Maar volgens mij was de vraag van Dunnetjess33 ook of er behalve doden van die bijwerkingen, ook doden vallen door de pure MDMA vergiftiging. Niet de oververhitting, niet de watervergiftiging... Maar puur de MDMA.

En daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd is, maar bij mijn weten niet. :)

Oververhitting is gewoon een gevolg van MDMA-vergiftiging, een vergiftiging is gewoon een dosis die groter is dan je lichaam kan verwerken voor de bijwerkingen optreden. Met andere woorden, de hoeveelheid MDMA in je lijf loopt zo hoog op dat je klachten krijgt. Dan heb je een vergiftiging en de gevolgen daarvan kunnen dodelijk zijn. De dosis maakt het vergif, niet het middel.

Bovenaan