1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zo kwam ik van mijn xtc kater af

Discussie in 'MDMA (XTC)' gestart door Sjappiewappie, 10 sep 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Sjappiewappie

Sjappiewappie Experimenterende gebruiker

Hay,

Ik ben 2 keer (een keer twee jaar terug en een keer dit jaar) heftig verslaafd geweest aan xtc om uit een moeilijke periode te komen. Ik heb al wel vaker posts op dit forum gelezen dus ik hoef niemand die me er even op komt wijzen dat het een van de slechtste drugs is om vaak kort op elkaar te gebruiken.

Het komt er allesinds op neer dat ik in totaal in 3 maanden tijd 40 pillen (yellow guns) getest op 240mg mdma per stuk genomen heb. Gemiddeld nam ik er 3 elke dag wanneer ik besloot te gebruiken.

De laatste 9 pillen had ik in 3 opeenvolgende dagen opgebruikt en raar maar waar elke keer had ik zowel het opgewekt gevoel als het liefdevol gevoel (wellicht omdat ik steeds bij uitwerking 5-htp en tryptofaan nam).

Nu zoals ik wel had verwacht en ook 2 jaar geleden voor had, eenmaal ik een paar dagen niet gebruikt heb, realiseerd mijn lichaam hoe leeg mijn serotonine is. Ik kon dus niet in slaap vallen (vanaf dat ik op het punt sta in te slapen krijg ik het gevoel dat ik val en vergeet ik te ademen) en gedurende de dag had ik heel de dag door brainzaps.

Ik herinnerde me van vorig jaar dat ik toen die kater heb kunnen weg werken door 2 dagjes en nachtjes op rij speed te gebruiken. Dit deed ik nu dus weer en ja hoor, meteen na gebruik geen enkele brainzap meer. Speed uitgewerkt en als een roosje 12 uur geslapen. De xtc kater is dus wederom helemaal weg (had natuurlijk wel een klein speed dipje maar dat vond ik veel minder erg).

Buiten dat ik hier mijn manier mededeel om van een nare xtc kater af te komen bij overdreven gebruik, vroeg ik me af of hier iemand is die over al die stoffen zodanig verstand heeft dat die kan uitleggen waarom het speedgebruik mijn xtc kater heeft kunnen doen stoppen? (Ja ook dagen nadat ik niets gebruikt had is er helemaal geen kater teruggekomen)

Nogmaals jullie hoeven niet te zeggen hoe slecht dit allemaal voor mij is en dit en dat... ik hou van dit soort extreme dingen en vind zowel de positieve effecten op de drugs, als de rare bijwerkingen en comedowns dat het achteraf met zich meebrengt!

Fijne dag allemaal!

2. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Ik dacht eerst van, laat maar weer zo'n hopeloos 'geval', hij komt er nog wel achter later hoe slecht dit was. Toen ik daarna dit laatste van jou las uit een ander topic, dacht ik wat heb je dan erover gelezen hier? Zo moeilijk is dat niet te vinden. Die blijvende schade merk je pas over 10 jaar ofzo.

Ik snap echt niet hoe onverantwoordelijk je hiermee bent geweest, naar jezelf, je omgeving en de maatschappij. Ik was vroeger ook verlegen. Ik vond het soms vreselijk. Zoals bij spreekbeurten op school of als leuke meisjes me aanspraken. Had meer te maken dat ik onzeker was en moeite had uit mijn woorden te komen. Dat heb ik nog steeds af en toe. Ben ook enigszins dyslectisch. Ik heb daar nooit middelen voor gebruikt, behalve bij het uitgaan een of twee biertjes om wat relaxer te worden. Die middelen waren er toen misschien nog niet zoveel als nu, maar ik ben daarin altijd een fors tegenstander geweest. Wellicht grotendeels door mijn opvoeding. Op gegeven miste ik daardoor bepaalde sociale vaardigheden en heb ik mijzelf bewust het diepe ingegooid. Ik dacht nu kan ik het nog zonder grote gevolgen fout doen, maar later als ik een baan of een relatie heb niet meer. Daar heb ik veel van geleerd. Veel mensen vinden het waarschijnlijk net zo moeilijk als jij of hebben weer last van andere dingen.

Het zal vast iets met je verleden of opvoeding te maken hebben. Kun je daar wat meer over vertellen?

Jmths, שמש en Mezelf vinden dit leuk.
  3. Sjappiewappie

Gezien dit een forum is voor drugervaringen mede te delen ga ik hier mijn levensverhaal niet uitschrijven :tongueout: . Heb wel wat dingen doorgestaan die ik anderen niet toewens... . Maar achja iedereen maakt wel wat mee, zo is het leven.

Dat xtc misbruik, of de misbruik van eender welke drug X aantal jaar later plots zou opduiken lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Gezien de werking ervan lijkt mij het ergste wat kan gebeuren na een XTC-misbruik (mits je je oververhitting enzo goed behandelt hebt), dat je hersenen zo lang zonder serotonine gestaan hebben dat ze deze niet meer gaan reguleren naar hun oorspronkelijke hoeveelheid.

Ik weet wat de gevaren zijn die drugs met zich meedragen... hoe fout het zelfs bij een normale dosis kan aflopen en hoe je bepaalde deuren naar de toekomst er volledig mee kan inkloppen :) .

Ik heb geen hoger doel in mijn leven, wat niet weg neemt dat ik graag leef hoor. Ik koos hiervoor omdat ik het gewoon interessant vind. Zoveel mensen die al die troep nemen en toch heerst er zo'n onduidelijkheid op het net of het nu echt al dan niet schadelijk is.

Uiteindelijk weet ik 100% zeker dat er 1000'n feestbeesten zijn die nog veel harder over de schreef gaan dan ik, maar dat zijn niet het type mensen die die ervaring vervolgens komen delen op een forum als deze, die mensen willen gewoon 24/7 op Mars zitten!

psycel vindt dit leuk.
  4. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Zou kunnen. Misschien iets van deze tijd of generatie. Ik hoop het niet.

Dat kunnen anderen hier (die daar ervaring mee hebben gehad) je denk ik beter vertellen dan ik.

Je lijkt me geen domme jongen en je hebt een hoop dingen uitgezocht. Je hoeft niet een hoger doel in het leven te hebben om dan niet zoveel risico's op blijvende schade te nemen. Zelfbehoud bijvoorbeeld.

5. Sjappiewappie

Allright geen probleem, zolang ik er maar iets van bijleer is het allemaal prima. Het hoofdstuk van XTC is alleszins wel afgesloten intussen, ik zie geen andere experimenten meer dat ik er mee kan uitvoeren.

6. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Ben ook niet heilig en heb ook dingen gedaan (nog steeds) die niet goed waren. Een uitspatting of wat lol hebben af en toe moet kunnen. Ik calculeer het wel in en probeer de schade zoveel mogelijk te beperken. Eventuele gevolgen later heb ik vrede mee. Het zij zo. Mijn halve familie is al overleden aan allerlei ziektes. Ik zal ook wel wat krijgen. Als je ouder wordt zul je merken dat alles niet meer zo makkelijk gaat als vroeger en herstel meer tijd kost.

7. Sjappiewappie

Ik probeer mezelf natuurlijk niet kapot te maken met mijn gebruik, maar wil wel zoveel mogelijk ervaringen met me meenemen. Moest ik schade opgelopen zijn en kom daar later achter dan is dat geen probleem, dat deze levensbedreigend gaat zijn zou me zeer perplex doen staan en anders het zij zo. Liever jong veel ervaren en veel geleerd en met een lach vertrekken. Dan tot men 80e hier rondlopen, kerngezond als product van de maatschappij en me dag in dag uit afvragen waarom ik niet anders heb geleefd.

8. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Die steeds hogere levensverwachting klopt volgens mij geen reet van. Althans wat ik bij mijn eigen familie en omgeving heb meegemaakt. Komt denk ik voornamelijk door de vorige generatie. De huidige ouderen dus. We leven niet langer, maar sterven langer, vond ik een mooie uitspraak.

Er zijn zoveel andere natuurlijke manieren om mee te experimenteren. Je pijngrens opzoeken bijvoorbeeld. Je angsten opzoeken en overwinnen. Expres je comfortzone verlaten. Ben op dat punt meer een survivalist.

Kan me wel vinden in wat je zegt.

9. Sjappiewappie

Levensverwachting stijgt wel. Vroeger werden mensen niet ouder dan 40, dan met de standaard geneesmiddelen worden mensen tegenwoordig makkelijk 75-80. Nu is kanker daarop het nieuwe grote struikelblok maar ook daar zijn er al velen die ze makkelijk kunnen genezen.

10. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Had een keer een stadswandeling met een gids. Tot mijn verrassing zei hij dat de ouderen toen gemiddeld 60 jaar oud werden. 65 kwam ook voor. De tijd weet ik niet meer. Was denk ik in rond 1800 of in die buurt.

11. Sjappiewappie

Zou kunnen... was toen veel minder toegang tot geneesmiddelen, maar ze hadden dat vroeger ook minder nodig.
    De huidige generatie leeft over het algemeen veel te hygienisch, hierdoor zijn we vatbaarder voor ziektes en hebben mensen allergien.
    Wordt er gek van joh, bijna iedereen is intussen wel allergisch aan iets.

12. BraboF

BraboF Experimenterende gebruiker

Ik ben helaas op mijn 20e (nu 24) gediagnosticeerd met Colitis Ulcerosa. Hier wordt van gezegd dat het een westerse ziekte is, waarschijnlijk inderdaad door de hygiëne die we hier kennen.....

13. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Ik heb xtc ook zwaar misbruikt in 1998 en 1999.
    Tikte de pillen ook achter elkaar weg.
    Heb dit jaren later ook weer gedaan...
    En een aantal jaren later ook weer gedaan.
    Eens in de zoveel jaar dan zit ik erin.
    En tikte de pillen van 240mg ook zo weg achter elkaar.
    Nu zijn we zo een 20 jaar verder en heb daar geen schade aan over gehouden.
    Geen serotonine problemen en geen depressies of dat soort dingen.

Maar de werking is nu wel anders.
    Ik gebruik het 1x per jaar nog maar en de euforie is maar kort en de kater is lang.
    Dus mijn voorkeur gaat nu uit naar andere drugs.

Ik ken een hoop mensen die al gebruiken vanaf de jaren 90 en het zwaar hebben misbruikt.
    De enige klachten die ik hoor van mensen uit mijn omgeving is dat ze niet meer zo goed gaan op mdma.
    Daarom gebruiken veel mensen nu ghb omdat dat wel het gevoel terug haalt.

Dit werkt dus vaak met alle soorten drugs.
    De comedown van mdma opvangen met ghb.
    Of de comedown van de ghb opvangen met valium.
    En ga zo maar door..

Ik had laatst een gram hele goede speed.
    En merkte dat ik elke keer een lijntje nam omdat ik vermoeid was van de drukke weken en het vele feesten.

Mijn favoriete opvang van een comedown van maakt niet uit welke drugs!
    Is valium.

Daarmee kan ik elke comedown mee opvangen gewoon 1 zo een blauwe van 10mg en misschien de dag erna nog een van 10mg. En alles is goed :thumbsup2:

14. Sjappiewappie

Zie... je kan xtc misbruiken... je zal enkel in het ergste geval enkele dagen tot weken erna gestraft worden (mits het zuivere mdma is).
    De maatschappij probeert ons bang te maken door in te fluisteren dat al die drugs zodanig gevaarlijk zouden zijn en ons leven voor goed zouden ruineren. Allemaal zever in pakskes :tongueout:

15. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Geloof me, ik ken wél mensen die blijvende schade hebben door xtc misbruik...

Neo-Shulginist, Krullen en acht.zes vinden dit leuk.
  16. Sjappiewappie

Volgens mij zat er dan geen zuivere mdma in, of is de rede van de schade niet de pil zelf, maar de slechte verzorging gedurende de trip.
    Buiten dat mdma wel een gevaar vormt voor de serotoninereceptoren, is de neurotoxiciteit niet beduidend genoeg om dergelijke permanente schade te verrichten. Maarja wie boven de 'veilige' dosis gaat, dan nog wat gaat dansen en springen. Wanneer je 41-42 graden haalt sterven je hersenen en organen stuk voor stuk af.

17. Revolutionair

Geen 1 drugs misbruiken zal goed zijn!
    Maar je verpest het gebruiken van mdma voor jezelf.
    Dat liefdes gevoel zal je niet meer krijgen en dat is jammer.

Daarnaast zeggen mensen zoals je hierboven leest dat je het na 10 jaar gaat merken...
    Maar daar heb ik nog nooit echt bewijs van gezien.

Mensen die lang aan de speed ghebben gezeten die zijn er vaak slecht aan toe wat ik wel vaker zie.
    Ik denk dat mdma een relatief veilige drugs is, ook bij misbruik.

18. Sjappiewappie

Ik nam 5htp en tryptofaan tussen de dagen van gebruik, ik had elke dag hetzelfde perfecte gevoel. Maar ben er nu wel klaar mee... heb het gewoon gehad met die drug :tongueout:

19. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Beetje verkeerd signaal geeft dit topic af vind ik. Prop je vol pillen op regelmatige basis, snuif 2 dagen speed en er is niks aan de hand?

Maar goed, 3 maanden is nog redelijk kort om je te verneuken, bij mij duurde het jaren.

20. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Ik baseer me op wat ik hier erover heb gelezen en de richtlijnen. Beter dan maar te voorzichtig of bang. Genoeg alternatieven of andere manieren om wat lol te hebben. Ik heb intussen ook niet meer de behoefte om elk weekend uit mijn dak te gaan of door te gaan totdat ik compleet kapot ben.

21. Natozlato

Natozlato Belezen gebruiker

@Neo-Shulginist, wil jij hier je lichtje op schijnen? Ik moet er niet aan denken dat mensen die op dit forum komen voor informatie dit advies gaan opvolgen! Jij kan het beter verwoorden dan ik.

22. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Geen idee uit welke duim je deze info zuigt maar ga je aub eens écht verdiepen in hoe het zit..
    Geloof wat jij wil. Het is toch echt zo...

https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/

Laatst bewerkt: 10 sep 2019
    Neo-Shulginist, Fenrir, Natozlato en 2 anderen vinden dit leuk.
  23. Krullen

Krullen Belezen gebruiker

Wat een verschrikkelijk raar advies wordt hier gegeven zeg, denk je nou echt en denk oprecht na. Dat de studies die hierover geschreven zijn allemaal bullshit is. Omdat 1 iemand zegt: ik voel er niets van.

Wat een achterlijke redenatie

De Dunne vindt dit leuk.
  24. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoi @Sjappiewappie welkom op het forum!

Goed dat je hier informatie komt halen en je verhaal deelt. Er zijn inderdaad genoeg "feestbeesten" die dat niet doen.
    Ik heb laatst voor het eerst een hele milde dosis pep genomen de dag na MDMA gebruik. Ik voelde op die dag ook minder van de mdma kater omdat ik opgepept werd door de amfetamine. De rest van de week had ik alsnog wel vermoeidheid van mijn xtc gebruik overigens.

Ik kan me goed voorstellen dat pep gebruiken de MDMA-kater camoufleerd. Ik vind het wel gevaarlijk om standaard na xtc gebruik pep te gaan nemen. Voor je het weet normaliseer je je eigen pep gebruik. En zoals we allemaal weten is pep lekker en handig maar ook verslavend.

Ik ga er vanuit dat je redelijk op de hoogte bent van de acute gevaren zoals oververhitting en potentiele watervergiftiging maar volgens mij kun je wel nog bijleren over de langetermijn gevaren...

Onwaarschijnlijk maar helaas wel waar. Natuurlijk zijn er ook mensen die er uiteindelijk geen last van krijgen. Maar er zijn ook echt genoeg gevallen bekend van mensen die wel degelijk lange-termijn schade hebben opgelopen van xtc-misbruik. Denk hierbij aan een verminderd geheugen en problemen met wisselende stemming/depressie.

Levensbedreigend zal het inderdaad niet snel zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat de toekomstige "Sjappiewappie" spijt heeft van het misbruik dat je nu hebt gepleegd.

Kijk hier kan ik me dan wel weer in vinden! Ervaar het leven, doe niet te panisch over gevaren maar wordt ook niet roekeloos!

Dit is simpelweg onjuist.

Ik ben het helemaal met je eens dat de maatschappij drugs onterecht demoniseert. Dat wil echter niet zeggen dat de meeste drugs wel degelijk een risicoprofiel hebben.

Het hele idee dat zuivere mdma geen kwaad kan is onzin. Ook het gebruik van zuivere mdma doet een aanslag op je serotonine receptoren. Er is misschien nog onvoldoende duidelijk over de exacte schadelijkheid. Wat wel duidelijk is, is dat bij ernstig misbruik hersenschade een hele reele mogelijkheid is.

Ik zou voorzichtig zijn met 5htp gebruik bij dergelijke hoeveelheden mdma gebruik. Voor zover ik heb begrepen is het gebruik van L-tryptofaan veiliger omdat deze alleen in serotonine wordt omgezet als het lichaam dat nodig heeft.

Ik begreep dat je ondertussen wel een beetje klaar was met mdma... mag ik je vragen wat je nu nog gebruikt aan drugs? Gewoon puur uit interesse.

De Dunne, Natozlato en TripJess vinden dit leuk.
  25. Revolutionair

Ik zou oppassen met die 5htp als kruistolerantie met mdma.
    Daarnaast heb je je receptoren behoorlijk belast met het gebruik van mdma en 5htp doet het zelfde op een bepaalde manier.
    Dus dan kan je de receptoren beter wat rust gunnen en ze zelf laten herstellen dan het met 5htp doen.

De Dunne vindt dit leuk.
  26. Sjappiewappie

Verkeerd signaal? Ik ben hier niet om tips te geven
    Was gisteren aan de speed toen ik al die dingen typte dus was inderdaad iets te positief over MDMA aan het praten. Elke stof die de hormonenbalans verstoord en je aanzienlijk beter laat voelen dan dat je je normaal voelt, heeft de mogelijkheid tot het verrichten van (aanzienlijke) schade. Al blijf ik van mening dat de gevaren van MDMA (mits goede verzorging tijdens de trip) veel geringer zijn dan dat de meeste hier beweren. Na alcohol en wiet is dit al zo lang de meest gebruikte party drug en voor de miljoenen mensen die ze nemen, zie ik veel te weinig verhalen rondgaan over hoe het echt fout is gelopen bij hun.

Welke drugs ik nog neem? Na zowat alles getest te hebben besef ik dat enkel stimulerende middelen nog iets voor mij zijn. Ik hou er niet zo van wanneer ik niet mijn volle mentale capaciteit kan gebruiken (denk maar aan alcohol, wiet, ketamine,...). Voorlopig hou ik het bij sporadisch speedgebruik (wanneer ik lange verslagen moet typen of een andere taak moet verrichten die op die manier een stuk vergemakkelijkt wordt).

27. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Gek genoeg is niet precies bekend hoe neurotoxisch MDMA in mensen precies is. Voor zulk onderzoek zou een mensenbrein ontleed moeten worden na toediening van een hoge dosis en zulk onderzoek vinden we onethisch.

Het is wel met allerlei diersoorten gedaan: muizen, ratten, apen en varkens. Bij die diersoorten is heel duidelijk aangetoond dat hoge doseringen MDMA schadelijk zijn voor hersencellen op drie manieren: de receptoren voor serotonine raken beschadigd, de axonterminal (waar de receptoren in zitten) die neuronen verbind met andere neuronen raakt beschadigd en de dendrieten (de staart van hersencellen) raken ook beschadigd.

Waarschijnlijk vindt zulke schade ook plaats in mensen bij gebruik van hoge doseringen of bij regelmatig gebruik. Tot welke gezondheidsklachten dat precies op de lange termijn kan leiden is niet zo goed bekend. Er is wel een verband aangetoond tussen hevig MDMA-gebruik en geheugenklachten. Daarnaast kan MDMA mogelijk depressiviteit veroorzaken, concentratiestoornissen, en wat wel eens voorkomt is HPPD: dan zie je constant een soort ruis in je beeld. En laten we niet het tandbederf vergeten door al dat malen met de kaken en de droge mond. Ook valt te verwachten dat MDMA impotentie veroorzaakt.

Dat is nog naast korte termijnrisico's die al genoemd worden zoals de breinschokken, vermoeidheid, lusteloosheid, huilbuien, angstklachten, slaapproblemen, derealisatie, depersonalisatie, overhitting, watervergiftiging (hyponatriëmie), hersenbloeding, hartstilstand, levercirrose, en een embolie.

Hoe vaak dit soort klachten voorkomen is lastig te zeggen omdat het gebruik in een schimmige illegale dansscene plaatsvindt dus het lastig is om data te verzamelen. In ieder geval worden honderden keren per jaar mensen in het ziekenhuis opgenomen met ernstige vergiftigingsverschijnselen na gebruik van MDMA.

Of je dit allemaal ernstig vindt, dat mag je zelf duiden. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat MDMA je situatie niet beter gaat maken als je niet zo lekker in je vel zit.

psycel, Mindless, Mezelf en 5 anderen vinden dit leuk.
  28. Natozlato

Natozlato Belezen gebruiker

Amen!

Fenrir vindt dit leuk.
  29. De Dunne

De Dunne Badass junkie

30. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Eigenlijk echt te bizar voor woorden dat ‘we’ dit onderzoek onethisch vinden bij onszelf maar het wel bij weerloze dieren uitvoeren. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.

Thanks voor de wijze woorden, dat kon dit topic wel gebruiken. :wink:

שמש, Mindless, De Dunne en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  31. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Voor mij is dit ook duidelijk genoeg om niet deze risico's te willen lopen, maar ik lees toch dat het op de lange termijn niet zo goed bekend is. De geheugenklachten en het tandbederf zijn wat zekerder. Impotentie misschien ook. Het hangt daarbij waarschijnlijk ook van andere factoren af en ieder mens is weer anders. Neemt niet weg dat de kans groot is dat het gewoon slecht is, ook al weten ze nog niet zeker welke gezondheidsklachten je precies krijgt.

Ik wil niet muggenziften, maar er worden hier wel eens dingen afgekraakt als daar geen wetenschappelijk bewijs voor is.

Revolutionair en Roze Olifant vinden dit leuk.
  32. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Er is voor heel veel inderdaad gewoon nog geen afdoende wetenschappelijk bewijs, en voor een groot deel van de middelen zal dat bewijs er wellicht ook nooit komen om bovengenoemde ethische overwegingen en omdat veel drugs gewoon nooit op echt grote schaal gebruikt zullen gaan worden. Maar bij twijfel zou ik er zelf altijd voor de zekerheid liever vanuit willen gaan dat iets potentieel schadelijk is. Het is de meest veilige weg wanneer je je aan iets relatief riskants als drugsgebruik waagt. We zijn hier soms wel wat kritisch, maar dat is m.i. wel goed, het zou ook weer geen ‘drugsverheerlijkende’ plek moeten worden. Ik vind die controle van elkaar wel iets moois van het forum, soms slaat het even wat door, ach ja.

Albedo vindt dit leuk.
  33. Neo-Shulginist

Ik ken nog wel een olifant die zich vrijwillig wil opgeven als proefkonijn :wink:

Natozlato en Roze Olifant vinden dit leuk.
  34. Revolutionair

@De Dunne jij kent mensen die door MDMA nu zware hersen schade hebben?
    Want ik ken dus niemand en ik zou echt helemaal vercrackt moeten zijn.

Voor de duidelijkheid de 3 maanden regel is een goede regel waar ik het wel mee eens ben.
    Alleen heb mij daar dus nooit aan gehouden en wel elke week 3 dagen aan de M gezeten hele zomers lang.
    De mensen die ik ken die zwaar zijn afgegleden waren ook aan de speed en de coke en van alles en nog wat.
    Eigelijk het zelfde als met Tygo in de ghb daar zag je de mensen die echt ook aan de speed en andere drugs waren samen met de ghb...
    Dat was over duidelijk.

Maar om mijn verhaal te verduidelijken.
    Ik heb dus geen serotonine probleem of depressies gehad in mijn leven terwijl ik echt dom bezig ben geweest met de pillen.

Daarom dat ik dat hierboven zei.
    Ik raad het natuurlijk niemand aan om te doen omdat het bij iedereen anders werkt.
    Maar om mij heen heeft eigenlijk niemand problemen er aan over gehouden die dat ook deden.
    Daarom ben ik benieuwd waar het bewijs is wat @Neo-Shulginist uitlegt.

35. Neo-Shulginist

Ik ken wel iemand die in de vroege jaren '90 heel veel pillen heeft geslikt. Hij is chronisch depressief, heeft last van slaapproblemen en zit al heel lang in de bijstand. Het lukt hem niet om dingen te ondernemen.
    Ik ken mensen met HPPD die helemaal niet meer kunnen functioneren omdat ze zoveel ruis zien in hun gezichtsveld. Als je die mensen wil spreken: ze hebben ook een Facebookgroep opgericht. Ik heb ook genoeg mensen ook gesproken die heel erg last hebben van breinschokken. OP zegt hier ook last van te hebben.

Je zegt dat je geen last hebt van 'serotonine-problemen', maar wat zijn dat dan precies? Veel van de chronische gezondheidseffecten van MDMA zijn onbekend, juist omdat er pas vanaf de jaren '90 mensen veel MDMA zijn gaan gebruiken. Zulk onderzoek doen is echter lastig, omdat mensen die veel MDMA nemen vaak ook andere drugs gebruiken. Dus dan kan je wel gaan meten hoe hun prestaties verslechterd zijn, maar komt dat dan door de MDMA of door wat anders...? Zulk bewijs is dus heel lastig. Daardoor zijn er dus ook nog veel dingen onbekend.

Het bewijs wat MDMA doet met hersencellen is wel redelijk geleverd. Op basis van de beschikbare data kun je zeggen dat MDMA neurotoxisch is, met name in hoge doseringen. Maar de klinische relevantie is niet bekend: we weten niet welke klachten voortkomen uit die specifieke hersenschade.

Als je niet weet waar je naar moeten zoeken, dan is het ook lastig vinden. Dus als je zegt dat niemand om je heen problemen heeft overgehouden aan overmatig gebruik. Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar het kan ook best zijn dat je niet bespreekt welke problemen er zijn ontstaan omdat jullie nog niet bewust zijn dat die problemen ontstaan, of omdat de klachten pas veel later ontstaan (denk aan longkanker door roken).

Maar het kan natuurlijk he; dat je flink MDMA hebt gebruikt en dat je daar geen klachten aan hebt ondervonden. Er zijn ook mensen die 60 jaar lang roken en geen longkanker krijgen. Dat is geen bewijs dat roken niet kankerverwekkend is. Dan heb je gewoon mazzel gehad, tegen alle kansen in.

Lees vooral deze publicatie over wat we wel en niet weten van MDMA neurotoxiciteit:
    https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml

En als je meer wil weten over ernstige acute effecten van MDMA:
    https://www.trimbos.nl/aanbod/webwinkel/product/af1515-kenmerken-en-klinische-gegevens-van-patienten-met-ernstige-ecstasyintoxicaties

O
    f kijk eens een video van Gerard Alderliefste, die een spreekuur heeft speciaal voor mensen die last hebben van blijvende klachten na gebruik van partydrugs.

Laatst bewerkt: 12 sep 2019
    Jmths, acht.zes, Revolutionair en 3 anderen vinden dit leuk.
  36. Sjappiewappie

Mensen die XTC misbruikt hebben (waaronder dus ook zeker ik) gaan er natuurlijk alles aan doen om hunzelf gerust te stellen en influisteren dat we ons geen zorgen moeten maken. Terwijl een neutrale derde, zoals jij natuurlijk de kans op schade reëler kan zien. Jij baseert op bewijzen die daadwerkelijk geleverd zijn, ik baseer me op bewijzen die ontbreken :tongueout: .

De breinschokken ken ik maar al te goed, door ze op verschillende momenten gehad te hebben weer ik intussen hoe ver ik kan gaan voor ze veroorzaakt worden. Ongeveer 2 avonden na elkaar een totaal van 750mg mdma gaat ze nog niet veroorzaken, een derde avond zorgt dat ik minimaal een week met brain zaps zit. Denk dat dit ontstaat als je serotonine onder een bepaalde grens zit. Brainzaps blijken een signaal te zijn dat je hersenen bezig zijn je serotonine te herstellen. Je brein probeert je zo vriendelijk duidelijk te maken te kappen met gebruiken tot hij het zegt XD .

Hoe dan ook ik ben nu wel klaar met xtc, niet omdat ik bang ben voor enorme schade, maar omdat ik de ervaringen eruit heb gehaald die ik er wou uithalen en dat goede gevoel voor mij geen meerwaarde meer is.

Tuurlijk zullen er altijd wel mensen zijn die toch enorme schade kunnen krijgen van mdma... de ene persoon is de andere niet, maar ik blijf ervan overtuigd dat bij een gezond persoon misbruik een zeer beperkte schade heeft die over verloop van tijd volledig kan genezen. (Tenzij de neurotoxiciteit toch zo hoog blijkt te zijn als sommige wetenschappers beweren en het de cellen die serotonine aanmaken, kan vernietigen). Uiteindelijk is het ook moeilijk te oordelen over jezelf of je nu blijvende schade hebt of niet. Al heb ik permanent minder serotonine, zou ik dat wellicht niet eens door hebben omdat ik niet meer weet hoe het zou voelen een tikkie meer te hebben.

Op de verhalen van ''mensen die 10 jaar later de gevolgen van xtc dragen'' op 10 jaar tijd kan er zoveel gebeurd zijn waardoor die mensen met de problemen zitten waarmee ze nu zitten. Ook zijn nu bijna alle XTC pillen vol zuivere mdma, terwijl vroeger pillen enorm vervuild werden met goedkopere stoffen met een gelijkaardige werking. Deze met beduidend meer risico's.

Vind het jammer dat het zo moeilijk is alles te weten te komen over de werking en gevolgen van alle drugs. Het is en blijft een heel interessant onderwerp.

Roze Olifant en Albedo vinden dit leuk.
  37. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

Dit topic is echt een beschamend stukje tekst voor de hele community.
    @Sjappiewappie je vertelt allerlei dingen alsof het feiten zijn, maar je hebt ze allemaal zelf bedacht. Er klopt zo veel niet aan jouw teksten dat het me beter lijkt als je nooit meer iemand advies over drugs geeft...

Lees de website van Unity eens https://www.unity.nl/drug/xtc/

Het is helemaal niet zo moeilijk om de werking over drugs te leren, er zijn genoeg instituten zoals Unity, Jellinek en Trimbos die een enorme schat aan informatie en wetenschappelijke onderzoeken hebben. Dat lijkt me iets betrouwbaarder dan 1 enkel persoon met ervaring in XTC misbruik.

acht.zes, Natozlato en De Dunne vinden dit leuk.
  38. Sjappiewappie

Wat een vreselijk misplaatste commentaar wederom... . Als jij er aan wil twijfelen dat ik niet op de hoogte ben van de werking van elke drug waar ik over schrijf dan is dat volledig aan jou. Voor zover wel duidelijk is is dit forum niet gemaakt als educatieplatform van drugs in dusdanige zin dat je hier steeds opnieuw een nieuwe reproductie moet brengen van de reeds bestudeerde feiten over elke bestaande drug.

Ik vertel de dingen niet alsof het feiten zijn? Ik schrijf neer wat mijn ervaringen zijn en probeer invullingen te doen op de vlakken waar nog helemaal geen zekerheid over is. Wie ben jij verder om te oordelen of de inhoud van mijn teksten daadwerkelijk kloppen of niet?

Valt me echt op hoe kortzichtig een grote groep mensen op dit forum is terwijl ik juist zou verwachten dat mensen die interesse hebben in de drugswereld een hele ruime kijk op dit gebied zouden hebben.

39. Revolutionair

Dan was hij daar al gevoelig voor want wij slikte elke week dagen achter elkaar. Mitsubishi's waren dat en zo 5 op een avond.
    We waren in de gabber tijd Hardcore! Je kent het wel we gingen echt heel ver met het gebruik van pillen 1997 tm 2000 ongeveer.
    Ook niet normaal hoor maar we wisten toen niet van de 3 maanden regel.
    Maar heb dit zo vaak een jaar gedaan met meerdere mensen en niemand die daar iets aan over heeft gehouden.
    Je zal al gevoelig voor depressie moeten zijn etc. Want anders zou ik ook niet meer kunnen functioneren en een hele boel andere met mij ook zoals jij uitlegt over deze persoon.

Mijn receptoren zouden dusdanig beschadigd moeten zijn dat ze niet meer goed werken zoals de onderzoeken uitwijzen en je verteld over personen.
    Het is gewoon niet waar op die manier.
    Ik zit altijd goed in mijn vel!
    Heb nog nooit een depressie gehad.
    Zoals die andere jongen in een topic beschreef, mensen zijn soms zwaar depresief terwijl ze nog nooit een pilletje hebben geslikt.
    Dus de oorzaak ligt ergens anders.

Ja ik ken dus niemand die specifiek van de pillen tijd daar helemaal aan onderdoor is gegaan en we zijn 20 jaar verder.
    Wat dus wel het probleem is dat ik nu met meerdere vrienden dit jaren heb gedaan vanaf vroeger en als ik nu een pilletje neem voel ik me niet echt goed word er een betje naar van zelfs.
    En dat hebben meerdere mensen die zo zwaar hebben gebruikt.
    Wij zijn nu allemaal aan de ghb of ketamine als partydrugs.

En nogmaals het is niet normaal wat ik en andere hebben gedaan, maar de schade herken ik niet waar dus elke keer op word gehamerd.

Daarnaast kennen we allemaal die schokken na een tijd overmatig gebruik.
    Maar dat gaat ook weer weg dat is geen blijvend iets.
    Als je geen pillen meer slikt zoals ik dan heb je dat echt niet meer.
    Toen met 5htp lopen klooien om die schokken weg te halen.
    Maar uiteindelijk waren we het er allemaal over eens dat het kut spul is die 5htp.
    Geen goede opvanger van de comedown en ik nam het ook te snel na het gebruik en dat gaf een kruistolerantie waar ik hoofdpijn van kreeg.
    Was toen ook niet goed op de hoogte wat het precies deed.

In principe zou dat natuurlijk mogelijk zijn.
    Niks is zeker en ik denk dat zoals je zegt het nog niet bekend is hoe en wat het precies aanricht.
    Maar ik denk dat mensen al gevoelig moeten zijn voor bepaalde dingen om zulke klachten te krijgen.
    Daarnaast zorg ik wel goed voor mezelf qua eten en suplementen op zijn tijd.
    En vrienden van mij ook misschien heeft dat het herstel wel geholpen en mensen die al chronisch vitamine tekort hebben door slecht te eten en geen suplementen te gebruiken eerder schade hebben dan mensen die wel alles goed in orde hebben.

Dus mijn eind conclussie is dat mensen al gevoelig waren voor bepaalde dingen die nu last ondervinden van zwaar gebruik. Want ik ken genoeg mensen die dat niet hebben.
    Ik ben bijna 40 en zit nu weer in een periode van zwaar gebruik.
    Maar haal zo 2 dagen of 3 dagen door zonder problemen.
    En gebruik dan geen speed.
    Dus het is afhankelijk van de persoon.

40. Revolutionair

Ik vertel trouwens gewoon mijn verhaal en wat ik heb geconstateerd heb bij andere en mijzelf.
    Want ik raad mensen om mij heen ook gewoon aan om de 3 maanden regel in acht te nemen.
    Zo hou je het leuk en verpest je het niet zoals ik nu heb dat ik geen M meer kan gebruiken.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...