1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zorgwekkende situatie 4FMP

Discussie in 'Research Chemicals' gestart door Akai, 27 jun 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Akai

Akai Newbie

Hallo iedereen, ik ben een intensiefe lezer van drugsforum en ik wil iedereen ten eerste bedanken voor alle nuttige info die jullie mij hebben gegeven. :P Ik heb besloten om eindelijk een account aan te maken en mijn eerste post te zetten n.a.v wat ik gister heb meegemaakt op het festival awakenings. Ik hoop dan iets wijzer te worden van wat er was gebeurd en zo ook andere mensen te kunnen waarachuwen.

Het gaat om klachten aan het hoofd die ik later verder ga omschrijven. Om te beginnen even wat extra info over mijzelf zodat jullie een beter beeld krijgen over hoe en wat.

Jongen, 18 jaar.
    70 kilogram.
    Gebruik ongeveer 4 jaar lang xtc, met in de meeste gevallen de toepaselijke pauze van 3 maanden.
    Verder wel verschillende soorten harddrugs gebruikt maar tot 3 weken van te voren niks anders gedaan dan lekker een jointje gerookt.
    Enigste nare ervaring van drugs is een badtrip op 2CB. (ergste moment van mijn leven)
    Verder geen gezondheidsklachten, geen hoge bloeddruk of andere narigheden.

Wat ik heb gebruikt op awakenings is als volgt:
    Ik begon de dag met een halve pil 4fmp. Het was mijn eerste keer maar heb voor gebruik veel informatie op deze geliefde website, en andere opgezocht en besloten dat ik het toch wel een keer wou proberen. Er is mij verteld hoeveel mg de pil was alleen dat heb ik niet onthouden. (niet hele sterke iig) Verder nam ik na een half uur de 2e helft in nadat hij goed en geleidelijk was ingekickt. Na ongeveer 3 kwartier tijd had ik naar mijn weten mijn piekmoment dat niet bestond uit het bekende wazige gevoel van X maar eerder uit heel veel energie, de muziek op awake was geweldig en ik kon voorderest alleen maar denken aan dansen en dansen. Echter na nog eens 3 kwartier was het gevoel compleet weg. Tegen mijn betere weten in besloot ik toch om 1/3 pil xtc 240 mg bij te nemen. Het gevoel dat ik hiervan krijg was gewoon het oude vertrouwde maar na 3 kwartier tijd had ik toch besloten om nog eens 1/3 pil bij te nemen, ook deze was goed gevallen en wederom ging ik non-stop dansen. In de tussentijd goed water gedronken en ik had niet het gevoel dat ik het te warm had o.i.d. kortom was eigenlijk alles perfect.

Het probleem kwam rond 20.30, 8 uur nadat ik de eerste helft had ingenomen. Ik liep samen met een vriend van mij richting zijn kluisje en toen we terugliepen naar de mainstage voelde ik opeens iets raars achterin mijn hoofd. Ik blijf heel even stilstaan met de gedachte van wtf.. Maar na ongeveer 5 seconden voelde ik het weer. Het voelde alsof er een adertje in mijn achterhoofd kort werd dichtgeknepen en weer losgelaten, alsof er iets heel even vastzat en weer doorstroomde of alsof je een lus in een touwtje maakt en dan de uiteinde van elkaar trekt zodat die lus weer strak word. (misschien een klein beetje slecht uitgelegd maar dit is het beste hoe ik het kan omschrijven) Nadat ik in de 30 seconden erna hetzelfde gevoel nog 4x had, maar elke keer op verschillende plekken zei ik eigenlijk heel snel tegen mijn vriend: oke het spijt me we gaan niet naar de ms ik denk dat ik een hersenbloeding o.i.d krijg ik ga nu naar de EHBO waarop mijn vriend zonder klagen volgde. Eenmaal bij de ehbo begon ik de dokter te vertellen wat ik allemaal had gebruikt. Op dit punt voelde ik mij verder helemaal prima, geen hoofdpijn, geen misselijkheid of duizeligheid alleen dus die adertjes in mijn hoofd. Ik legde de dokter vervolgens uit wat het gevoel was dat ik had en dat ik bang was dat ik een hersenbloeding zou krijgen. Er werd gezegd dat ik heel even moest blijven zitten waarbij een collega van haar bij mij was gebleven. Verder gepraat over wat ik had genomen, om hoelaat, kijken of ik nog dingen kon herinneren etc. Ik heb in totaal 15 minuten stilgezeten vanaf het moment dat ik binnenkwam, totdat de dokter die mij in eerste instantie hielp terugkwam met een heel groot apparaat om mijn hartslag en bloeddruk te meten. De hartslag kwam neer op 195/m en mijn bloeddruk heb ik helaas niet onthouden. Ze keek in eerste instantie redelijk bezorg en besloot opnieuw om mijn hartslag te meten, ongeveer 2 minuten na de eerste keer, deze kwam uit op 180/m. Ze leek toen redelijk tevreden en gaf mij aan dat ik mij verder geen zorgen hoefde te maken en eigenlijk gewoon weer verder kon dansen en feesten, dat ik natuurlijk niet meer moest bijnemen en dat ik mij hier niet teveel zorgen om moest maken. Het gevoel heb ik echter de heletijd dat ik daar zat gehad, wel waren er enkele minuten dat het even wegwas. Toen ik de EHBO post had verlaten dacht ik echter bij mijzelf oke, je bloeddruk is na 10-15 min stilzitten, en terwijl ik ongeveer 30-45 minuten niet heb gedanst toch zo ontzettend hoog, je voelt iets raars in de adders in je hoofd en als je gaat dansen srijgt je hartslag alleen nog maar meer. Waarop ik eigenlijk had besloten om de rest van de avond ergens te gaan zitten en niks te doen. Verder heb ik het gevoel gehad totdat wij aankwamen op het station in mijn stad wat ongeveer 3 uur later was. (treinreis was veeeelste slecht geregeld) verder was het gevoel ongeveer een uur weg waarna het weer terugkwam toen ik wou gaan slapen. Wel lichtelijk en minder vaak dan daarvoor.

De dingen die ik mij nu eigenlijk afvraag zijn als volgt:

Zijn hier mensen die dit gevoel ook hebben gehad bij het nemen van wat voor soort amfetamine? Ik heb het hele internet afgezocht naar deze klacht alleen ik heb maar een iemand in een engels forum dit vaag zien vermelden, zonder enige verdere uitleg.

Kan wat dit gevoel heeft veroorzaakt blijvende schaden aangericht hebben op de bloedvaten in mijn hoofd?

Hoe is dit gevoel ontstaan? En hoe kan het dat ik dit dan alleen in mijn hoofd voel?

En als laatste vraag ik mij af of ik nou echt op het punt stond om een hersenbloeding te krijgen?

Ik begrijp het als een of meerdere van deze vragen onbeantwoord zullen blijven omdat er natuurlijk nog weinig is bekend over 4-fa. Maar ik hoop wel dat de antwoorden mij iets meer info kunnen geven over hoe en wat want ik snap er nogsteeds geen kloot van. Nooit eerder dit gevoel mee gemaakt en ben er eerlijk gezegd redelijk bang van geworden. De klachten die ik verder van amfetamine heb gekregen was een beginnende paniekaanval waar ik goed naar heb gehandeld en een paar keer lichte hoofdpijn, en maar de helft van de keren dat ik gebruik een dinsdagdip, wat ik overigens deze keer totaal niet heb gehad. Voelde me helemaal prima op geen eetlust hebben na dan.

Verder wil ik iedereen zeggen dat ik een redelijk verstandige gebruiker ben, op dat ik sommige drugs combinaties zeker heb geprobeerd na dan. Ik ben een gebruiker die weet hoeveel hij kan hebben en ik merk kleine klachten vroegtijdig aan en weet ook hoe ik met de meeste dingen moet omgaan.

Als laatste wil ik iedereen vermelden dat ik hoop dat mijn verhaal jullie enigszins kan helpen mochten jullie dit zelf ook ervaren met 4-fa want ik denk eigenlijk bij mijzelf dat als ik door was gaan dansen er ongetwijfeld iets geknapt zou zijn. Ook wil ik nog even melden dat je bij alle rare klachten je hebt altijd naar de ehbo moet gaan, want ookal hebben ze me niet echt verder kunnen helpen ze gaven me wel een iets vertrouwder gevoel.
    Mijn excuses als dit verhaal qau opbouw/ spelling of punt en coma gebruik niet heel prettig te lezen is maar ik type dit allemaal op een telefoon.

En als aller, aller laatste veel drugsplezier en goede trips voor jullie allen!

Edit* vergeten te melden dat niet alleen ik maar nog 4 andere gebruikers met mij dezelfde soort 4-fmp pillen hebben gebruikt,2 hiervan hielden het gevoel 3 a 4 uur langer dan dat ik had en hadden hierna ook 2/3 en een hele pil bij genomen, een persoon voelde een half uur nadat het bij mij was uitgewerkt niks meer en had op dat moment een halfje van dezelfde X als mij gebruikt, later nog een paar kleine likjes M. Laatste gebruiker had 2 pillen 4fa verspreid over de hele dag gebruikt allen zonder problemen.

Laatst bewerkt: 27 jun 2017
  2. Astroyana

Astroyana Newbie

Voor een intensieve lezer vind ik dan toch wel dat je een cruciale fout hebt gemaakt. Bijnemen na een half uur. Dat is echt heel erg kort. Sowieso kan het langer duren voordat 4fa inkickt. Verder is 4fa en xtc combo nooit echt heel handig. Beter hou je het er bij eentje.

Maar goed dat gezegd hebbende zal ik nu ingaan op je klachten. Je bloeddruk weet je helaas niet meer aangezien dat veel kan zeggen. Maar over je hartslag kan ik wel wat zeggen. Je bent 18 jaar en je "theoretische" maximale hartslag ligt op 202 slagen per minuut. Maar dat wil niet zeggen dat als je hart sneller klopt dan 202 slagen dat je gelijk dood neer valt. Dus in dat op zicht geen probleem. Verder hebben ze je bloeddruk 2 keer opgemeten tijdens het stilzitten. Daarmee kunnen ze dus zien hoeveel je bloeddruk in die tijd daalt en of dit volgens de norm is. Als dit volgens de norm is sturen ze je weer weg. De kans is dan dus ook erg klein dat je een hersenbloeding hebt gehad of kans erop. Sowieso als je hart van 195 bpm naar 180 bpm gaat in 2 minuten is er echt niks mis met je.

Overigens lijkt de klacht het meeste in de richting te komen van een band om je hoofd voelen of hoofdpijn krijgen. Dat kan je vaak voorkomen door je zouten aan te vullen. Dus even iets eten.

Overigens ben ik geen dokter, dus bij twijfel even langs de huisarts. Maar meer dan je bloeddruk en hartslag opnemen kan/doet hij ook niet.
    Verder nu geen klachten meer in hoofd? Mocht je nu nog steeds die "pijn" in je hoofd voelen zou ik toch wel even langs de dokter gaan.

Revolutionair vindt dit leuk.
  3. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Het kan liggen aan je dosering. Je hebt over die 8 uren (Eigenlijk maar omgeveer 3! uren) toch best wel veel op. Alleen je mdma dosering was al hoger dan aanbevolen en dan had je ook nog een hele pil 4FA op.,
    Je zegt 160 mg mdma op te hebben, dat is al vrij hoog voor jou met 70kg. De advies dosis bij mdma is 1 tot 1,5 mg per kg lichaamsgewicht. Dat zou dus 105 mg zijnvoor de hele dag. Je hebt al de helft meer op.
    En dan combi met 4fa. Die combi wordt zo vreselijk afgeraden hier op het forum (ook overal elders), dat je denk ik toch niet goed ingelezen bent.
    Zowel mdma als 4fa werkt op je serotonine. Voor beide geldt de wacht van 3 maanden. Dus ook tussen mdma en 4fa. Had je vlak voor Awake nog mdma genomen? Je hebt best je hersenen gefrituurd op Awake....
    lees dit hieronder maar eens door. Het is alleen voor mdma maar ik denk dat jij er toch veel van op kan steKen.

https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/#post-1234333

Laatst bewerkt: 30 jun 2017
  4. Fool

Fool Badass junkie

Dit is zeker een bekend fenomeen, helemáál bij 4-FA. Het Trimbos-instituut heeft hiervoor een tijdje geleden zelfs nog een waarschuwing uitgestuurd. Inmiddels hebben ze meer informatie verzameld, zie ook: Trimbos instituut Factsheet 4-FA (September 2016). Ik zal je het doorbladeren besparen, en de interesante stukjes even voor je citeren.

Er zijn dus regelmatig gezondheidsincidenten (hartproblemen/hersenbloedingen) bij het gebruik van 4-FA. En driekwart van die incidenten komen voor tijdens combinatiegebruik, en dan hoofdzakelijk wanneer mensen XTC met 4-FA combineren. Ook verhoogt een 4-FA dosering van >150mg het risico op problemen.
    Jij hebt hoogstwaarschijnlijk meer dan 150mg 4-FA gebruikt en je hebt het gecombineert met een flinke dosering (160 XTC), dat is flink onverantwoord gebruik.

Doordat je zo hard gestimuleerd werd is je hartslag(en daarmee je bloeddruk) waarschijnlijk flink omhoog is gegaan. Daarnaast verhogen zowel XTC als 4-FA je serotonine-niveau, deze serotonine zorgt er juist voor dat de bloedvaten in je hersenen zich samentrekken.
    Dit zou heel goed tot een (matige) hypertensieve urgentie geleid kunnen hebben, dat is een situatie waarin je bloeddruk gevaarlijk hoog wordt.
    Dat zal afhangen van de bloeddruk die je op dat moment gehad hebt. Een full-blown hypertensive emergency kan snel schade berokken, maar een hypertensieve urgentie kan je lichaam (vaak) wel eventjes verdragen zonder permanente schade op te lopen. Maar ik kan niet in je hoofd kijken, dus ik durf niets met zekerheid te zeggen.

Ook dit kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk wel dat je een verhoogde bloeddruk zeker niet moet onderschatten. Het is heel goed mogelijk dat je, als je bloeddruk iets hoger geworden was, je onderweg was naar zoiets dergelijks.

Revolutionair vindt dit leuk.
  5. UmbraVitae

UmbraVitae Experimenterende gebruiker

Misschien beetje gedateerd, maar wou hier toch nog op reageren als 4fa liefhebber. Ten eerste is het nogal paradoxaal, je eerst voorstellen als een fanatieke lezer van dit forum n dat je je goed hebt ingelezen, daarna pas je het tegengestelde toe wat iedereen je aanraadt n negeer je verschillende vd basisregels op dit forum n vr iedere bewuste gebruiker. Oa jouw hoeveelheden, 4fa+xtc combo n tijdspanne zijn om problemen vragen, dat bovenop jouw jonge leeftijd en je lichaamsgewicht, totaal not done Ikzelf gebruik steeds 200mg ga (capsule met poeder) n steeds ongeveer zelfde moment van intrede, piek n naeffecten. Jij sprak dat je op 3 kwartier op j piek zat n na nog kwartier weg effect? Vreemd, bij mij voel ik het langzaam n op fijne manier binnendsijpelen, de piek zit meestal tussen 2u-6u na inname...met in die periode een constant, euforisch, zeer helder n super energiek gevoel, zonder vd wereld te zijn, gewoon gesprekken voeren blijven meer dan mogelijk, wat bij xtc toch wat anders is. Na 6u blijft er nog enige tijd lekker gevoel heersen n eten n slapen is niet je beste vriend, dat duurt vaak tot de dag nadien...ook geen tot minimaled. Maar daarbovenop nog een xtc realy das u hart, bloeddruk, hersenen, serotoninevrijga, zo zwaar op de proef stellen, dat het eerder verwonderlijk is als je niet iets onaangenaams of verontrustend zou voelen. Jouw gevoel in je hoofd heb ik dus zelf nog niet ervaren, wel heb ik tijdens de piek v 4fa een gevoel alsof er een band rond m'n hoofd zit, maar ervaar dit als iets fijn, hopelijk is dit ook niets ergs, maar aangezien dat gevoel rond/in m'n hoofd telkens zo ervaar n er nooit noemenswaardige problemen zijn geweest, veronderstel ik dat het wel ok is. Hoop dat je ondertussen nog lekker gezond rondloopt en je wat verstandiger omgaat met de snoepjes

6. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Oke interessant om te lezen dit.
    2x geprobeerd en ging er erg slecht op.
    Was ook niet van plan om het weer te nemen.
    Maar die dingen die fool hier deelde dan begrijp ik wel waarom ik er helemaal naar van werd.
    Weer wat geleerd

7. Stonologie

Stonologie Bewuste gebruiker

Mijn vriendin heeft dit gehad door combinatie van (de echt werkende maar slechte neusspray en wiet). Ik geloof dat het vasodconstrictiesyndroom heet. Een soort spasme in je aderen.

Ze had dit in haar hersenen en hield er een tijdelijke constante hoofdpijn met aanvallen aan over, die heeeel langzaam wegebte. Is dit wat je hebt ervaren?

OlderPsyEr vindt dit leuk.
  8. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Beetje oud topic ondertussen maar als het toch al gebumped wordt.
    Een beroerte na gebruik van amfetamine verwante stimulanten is niet ongehoord al is dit eerder ongebruikelijk, al helemaal op 18 jarige leeftijd. Zelfs ben ik niet zo'n fan van vanuit de losse pols doseren in ieder geval al leek de TS voor zijn leeftijd relatief bewust van wat deze doseerde, hier kan ik in veel gevallen wel problemen uit zien ontstaan in ieder geval.

Misschien een relevant artikel voor mensen meer bezorgd om 4-FA specifiek, lijkt er op dat het Trimbos destijds het gevoel had dat hun waarschuwing iets te breed getrokken is in ieder geval. Al kan ik gezien het misbruik potentieel van 4-FA wel begrijpen dat dit minder kan uitpakken, ik weet van gevallen dat mensen meer dan 1 gram 4-FA op een avond wegwerken.
    https://nos.nl/op3/artikel/2147062-is-het-verbod-op-partydrug-4-fa-wel-terecht.html

Azarius vaporizers and accessories
Laden...