10 September, Einde van de wereld?

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker

Wetenschappers zijn van plan om volgende week een test uit te voeren met een gigantische machine waarmee ze de eerste seconden na de oerknal willen nabootsen. Op die manier hopen ze nieuwe ontdekkingen te doen. Tegenstanders doen er alles aan om de test te verbieden en hebben 10 september al omgedoopt tot 'doomsday', het einde van de wereld.

Tijdmachine

Sommige wetenschappers denken dat er bij het experiment kleine zwarte gaten kunnen ontstaan. Daarom stappen tegenstanders naar de rechtbank om de test op het laatste nippertje te verbieden. Ze vrezen dat de onderzoekers het lot van de mens op het spel zetten, omdat ze spelen met het onbekende. De machine is een atoomkraker en heeft volgens The Sun veel weg van een gigantische tijdmachine. Ze is 27 kilometer lang en kost 5,4 miljard euro. Ze bevindt zich diep onder grond ergens op de grens tussen Zwitserland en Frankrijk.

Zwarte gaten

De groep die het experiment organiseert, de European Nuclear Research Centre (CERN), zegt dat de zwarte gaten even snel weer zullen verdwijnen, maar dat stelt tegenstanders niet gerust. Zij stellen dat de wetenschappers God spelen en de hele mensheid in gevaar brengen. Wat als de zwarte gaten wel overleven, groter worden en de hele aardbol opzuigen, vragen ze zich af. Het heeft veel weg van een SF-film, maar volgens CERN is het onderzoek belangrijk om de geheimen van het universum te onthullen.

Tijdens het experiment zullen atoomdeeltjes in tegengestelde richtingen worden afgevuurd. Ze zullen zo snel bewegen dat ze iedere seconde 11.245 rondjes maken in de 27 kilometer lange tunnel. Een woordvoerder van CERN probeert ons gerust te stellen: "Er zal niets geproduceerd worden dat nu al niet gebeurt in de natuur."
Bron: hln.be , 1september 2008

tomz0r

Badass junkie
Echt zo'n typisch mediabericht. Alles zal heus wel goed uitgerekend zijn. Als er ook maar enig risico zou zijn zouden ze zoiets echt niet door laten gaan.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
tomz0r zei:
Echt zo'n typisch mediabericht. Alles zal heus wel goed uitgerekend zijn. Als er ook maar enig risico zou zijn zouden ze zoiets echt niet door laten gaan.

En stel dat het een succes is, what's next? Hoe ver zijn we bereid te gaan om te "leren" over ons bestaan? Hier proberen ze uit te vogelen wat er na de big bang precies gebeurde, volgende keer dan maar een mini-big bang creëren, hartstikke leerzaam!

tomz0r

Badass junkie
BlackRobBlunt zei:
tomz0r zei:

En stel dat het een succes is, what's next? Hoe ver zijn we bereid te gaan om te "leren" over ons bestaan? Hier proberen ze uit te vogelen wat er na de big bang precies gebeurde, volgende keer dan maar een mini-big bang creëren, hartstikke leerzaam!

Mensen zullen heus wel weten wat ze doen. En ik heb veel respect voor die wetenschappers. Wetenschap gaat nou eenmaal niet altijd over voor de gemiddelde mens boeiende dingen maar het is toch een vrij belangrijke gebeurtenis geweest, die knal. Mooi als ze daar wat meer over te weten komen. Stel je voor dat we nu nog zouden denken dat de aarde plat was.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
tomz0r zei:
Mensen zullen heus wel weten wat ze doen. En ik heb veel respect voor die wetenschappers. Wetenschap gaat nou eenmaal niet altijd over voor de gemiddelde mens boeiende dingen maar het is toch een vrij belangrijke gebeurtenis geweest, die knal. Mooi als ze daar wat meer over te weten komen. Stel je voor dat we nu nog zouden denken dat de aarde plat was.

Voor elke wetenschapper die erachter staat, is er weer eentje die het er niet mee eens is, dat zijn ook maar mensen, en mensen maken fouten.

Vooruitgang is mooi, maar we hoeven niet alles te weten.

Wacky

Badass junkie
Heel die big bang theorie is ook al zo hmm......

Geen wetenschapper kan je vertellen wat er voor de big bang geweest zou moeten zijn en waar hij dan eigenlijk vandaan komt. Het is in mijn ogen een quasi wetenschappelijke theorie voor iets waar nog lange tijd geen antwoord op zal zijn.

buzzrider

Wijs gebruiker
tomz0r zei:
en toch was de mens dom genoeg om atoomwapens te creëeren :rolleyes:

shokora

Wijs gebruiker
BlackRobBlunt zei:
tomz0r zei:

Voor elke wetenschapper die erachter staat, is er weer eentje die het er niet mee eens is, dat zijn ook maar mensen, en mensen maken fouten.

Vooruitgang is mooi, maar we hoeven niet alles te weten.

I beg to differ. Het uiteindelijke doel van de mensheid is imho om zo geavanceerd mogelijk te worden in technologisch en geestelijk vlak. De zucht naar kennis is iets wat de mensheid al sinds haar ontstaan doet voortdrijven.

Ik maak me hier over niet zo'n zorgen, de kans dat de wereld vergaat lijkt me klein. Als de wereld wel vergaat maakt het me ook niet zoveel uit, dan zie ik ook nog eens een zwart gat van binnen en zijn we daarna allemaal dood, #careface.

Wacky

Badass junkie
Dat uiteindelijke doel heb ik nogal sterk mijn vraagtekens bij. (niet dat dat niet op het moment het doel is, maar of dat wel zo een goed doel is, en of dat zo moet blijven)
At what cost ?

overigens niet in specifiek in relatie tot dit experiment, ik heb toch geen idee wat ze allemaal aan het uitvoeren zijn, de kans dat het misgaat is voor mijn gevoel 0.001% ofzo. De kans dat de geleerde kennis uiteindelijk weer misbruikt word net als de a bom zal wel weer dichter bij de 99.999% liggen vrees ik though.

Hylke

Belezen gebruiker
Nee nee en nog eens nee.

A. Uit al dit soort experimenten is zeer nuttige techniek gekomen (denk aan het internet, of hoogwaardige technische oplossingen voor moderne machines). Dit soort dingen bouwen brengt gigantische technische problemen met zich mee, het overwinnen van die problemen zorgt voor baanbrekende oplossingen. Grote kans dat ons internet duizenden keren sneller gaat worden met behulp van techniek v.d. LHC.

B. De berichten dat dit het einde van de wereld (of zelfs het universum) zou zijn, zijn voornamelijk gebaseerd op 'ja maar stel nu dat [obscure theorie x] waar is dan...'. Deeltjes met vele malen grotere energie (tot wel duizenden keren groter) dan bij de LHC slaan al continue in op onze dampkring.

C. Met deze deeltjesversneller kunnen we heel erg veel fundamentele fysica testen. Ik zit niet zo in die stof, maar ik weet dat we in ieder geval kunnen kijken of de Higgs-boson bestaat, en zo ja op welke energie deze zich bevindt.

D.Het idee dat er een grote groep wetenschappers (of liever gezegd natuurkundigen) hier tegen is, is onzin. Er zijn een aantal herrieschoppers die hier een hoop onzin over uitkramen.

nicolai

Wijs gebruiker
Hylke zei:
Nee nee en nog eens nee.

A. Uit al dit soort experimenten is zeer nuttige techniek gekomen (denk aan het internet, of hoogwaardige technische oplossingen voor moderne machines). Dit soort dingen bouwen brengt gigantische technische problemen met zich mee, het overwinnen van die problemen zorgt voor baanbrekende oplossingen. Grote kans dat ons internet duizenden keren sneller gaat worden met behulp van techniek v.d. LHC.
uiteindelijk kun je deze discussie beter niet voeren...techniek is wel heel nuttig, maar techniek sloopt wel de mensheid en de aarde. we hebben het over overgewicht (internet, tv, spelcomputer), we hebben het over overbevolking en vergrijzing (pacemaker, transplantaties, embryo implantatie), we hebben het over de opwarming van de aarde en het milieu (fabrieken, auto`s, afval)

misschien heb je gelijk, misschien zijn mensen wel gemaakt om de wereld te vernietigen...uiteindelijk zijn we gewoon te slim, te complex, we weten wat er te krijgen is en we willen het ook, ten koste van alles, want ach ik ben over 60 jaar toch wel dood :confused:

Hylke

Belezen gebruiker
Techniek is simpelweg een vergroting van het menselijk kunnen, op wat voor manier dan ook.
Maar als jij liever rauw vlees en bessen zou willen eten terwijl je aan 3 verschillende ziekten leed terwijl je kou zat te kleumen in een bosje, be my guest. Zou je wel het milieu een plezier mee doen.
Betere medicijnen, sanitaire voorzieningen etc. etc. zijn ook gewoon techniek. Oh en ooit wel eens gehoord van de nieuwe industriële revolutie waar we al tijden op zitten te wachten? That is; het milieuvriendelijker en zuiniger worden van al onze techniek...dat gaat dus ook echt niet lukken zonder deze verder te ontwikkelen.

Mensen die ouder worden vind ik eigenlijk iets positiefs, en verder is luiheid (en dus ook dikheid) een keuze, en geen direct gevolg van de technologie. De opties worden aangeboden, het is je eigen keus om ze al dan niet aan te nemen.

nicolai

Wijs gebruiker
Hylke zei:
Mensen die ouder worden is iets negatiefs? Oh en je vergeet dan even dat moderne technologie vaak toegespitst is op zo milieu-vriendelijk mogelijk te zijn. Techniek is simpelweg een vergroting van het menselijk kunnen, op wat voor manier dan ook.

Maar als jij liever rauw vlees (van dieren die je met blote handen gewurgd hebt) en bessen zou willen eten terwijl je aan 3 verschillende ziekten leed terwijl je kou zat te kleumen in een bosje, be my guest (en enige vorm van kleding mag dan natuurlijk ook niet). Nee echt alle technologie is slecht en gaat in tegen de heilige geest van de natuur ofzoiets :confused:
ik zeg niet dat ik het niet fijn heb dankzij die technologie ofzo :confused: . ik kijk er alleen wel objectief naar...en mensen die ouder worden is opzich niet negatief, maar het is wel negatief dat de wereld overbevolkt raakt.....en dat is onder andere omdat mensen langer blijven leven. dat kunnen we wel ontkennen, maar dat is gewoon een feit. en ik weet ook wel dat de technologie van nu milieuvriendelijker is/wordt gemaakt. maar dat neemt niet weg dat de wereld een stuk schoner zou zijn zonder die technologie...en waarschijnlijk ook vrediger. maar goed, wij zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we steeds sneller en hoger moeten en dat vooral niet met te veel lichameljke inspanning.

Hylke

Belezen gebruiker
Vrediger? Ooit wel eens een natuurfilm bekeken? Techniek zorgt juist voor een repressie van de dierlijke emoties. Vergeleken met de natuur stellen onze vijandigheden (afgezien van full scale war, wat dan weer beperkt wordt door de a-bom) niets voor.
Verder is de overpopulatie alleen een probleem in de zin dat er juist niet genoeg technologie is. Afrika wordt gekenmerkt door de technologieloze wereld die jij schetst.

Als ze daar nou eens AIDS-remmers, condooms, WC's, goede riolering en al die andere prachtige dingen die de wetenschap ons heeft gebracht zouden hebben dan zou de situatie sterk verbeteren.

We zien ook dat de technologisch gezien sterkste landen het minste last hebben van overbevolking (Europese bevolking staat op het punt van krimpen). De mens is te intelligent om zich te laten beperken door de andere dieren (then again, beperkten in die zin betekend simpelweg evolutionaire babystervte, hongersnoden en gewonde dieren sterven automatisch, ook al hebben ze maar een eenvoudige breuk). De technologieloze mens fokt gewoon stevig door als overlevingsmiddel.

Technologie is er niet gewoon, maar kan verbeterd worden, zich aanpassen aan nieuwe vraag. Ik zie het liever als een oplossing dan als een bedreiging. De enige bedreiging is de incapabiliteit van de mens om er mee om te gaan.

Wacky

Badass junkie
Leestip over dit onderwerp: Ischmael door daniel quinn.

Enige kennis van het oude testament is een pre. Ik vind het een leuk boek om gelezen te hebben, maar niet 1 van de beste boeken ooit. Het is net een beetje te veel een lecture waarbij af en toe aannames worden gedaan en als feiten worden gepresenteerd die geen feiten zijn. Toch zeker de moeite waard vind ik.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik weet het een en ander over quantummechanica en kernfysica en geloof me, mensen die hier gevaar in zien weten niks. De reacties hier gebeuren de hele tijd in het universum, met veel meer energie dan de Large Hadron Colider zou kunnen produceren.

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
ik denk dat als het echt fout gaat de aliens ons toch wel komen redden net zoals in 1912 en bij het california project :beer: echt waar :rock:

ik denk het eigenlijk net zo als AT maar dan totaal andersom :sunglasses: , zulke experimenten gebeuren toch al regelmatig, aangezien hooguit het topje van de ijsberg in de media komt. Ik denk dat als de massa reeel toezicht zou krijgen op economische handelingen en financiële betrekkingen van landen en bedrijven, er een gigantische revolutie zou plaatsvinden. Gewoon omdat dit soort gigantisch linke experimenten plaats mogen vinden.

daarbij vergeleken is het spreekwoordelijke franse kernbommetje in de grond van een eilandstaatje nog maar kinderspel ...

majah willen we dat wel weten .. we gedragen ons zo goedgelovig en murw gebeukt als het om informatievoorziening gaat ...

:wave:

Hylke

Belezen gebruiker
ArieKanariE zei:
ik denk dat als het echt fout gaat de aliens ons toch wel komen redden net zoals in 1912 en bij het california project :beer: echt waar :rock:

ik denk het eigenlijk net zo als AT maar dan totaal andersom :sunglasses: , zulke experimenten gebeuren toch al regelmatig, aangezien hooguit het topje van de ijsberg in de media komt. Ik denk dat als de massa reeel toezicht zou krijgen op economische handelingen en financiële betrekkingen van landen en bedrijven, er een gigantische revolutie zou plaatsvinden. Gewoon omdat dit soort gigantisch linke experimenten plaats mogen vinden.

daarbij vergeleken is het spreekwoordelijke franse kernbommetje in de grond van een eilandstaatje nog maar kinderspel ...

majah willen we dat wel weten .. we gedragen ons zo goedgelovig en murw gebeukt als het om informatievoorziening gaat ...

:wave:

Vreemd dat jij dan als enige van zulke gigantische miljarden-projecten weet. Je zou toch zeggen dat zoiets wel op zou vallen hmm? Eigenlijk zweren alle wetenschappers gewoon samen voor werelddominatie!

nicolai

Wijs gebruiker
Hylke zei:
Als ze daar nou eens AIDS-remmers, condooms, WC's, goede riolering en al die andere prachtige dingen die de wetenschap ons heeft gebracht zouden hebben dan zou de situatie sterk verbeteren.
die mensen hebben het slecht omdat jij en ik mooie grote houten eettafels en kasten in huis hebben staat...omdat wij hun woonplaats onwoonbaar maken.

Hylke

Belezen gebruiker
nicolai zei:
die mensen hebben het slecht omdat jij en ik mooie grote houten eettafels en kasten in huis hebben staat...omdat wij hun woonplaats onwoonbaar maken.

Huh? Oh wacht, dan kunnen we zeker ook even die bizarre hoeveelheden geld die we er in pompen vergeten, evenals de manier waarop dit door de locale corruptiecultuur in een zwart gat verdwijnt. Nee dan de lokale boeren die alle bossen platbranden, en hun keuze om niet met condooms te vrijen...en dan stichten ze natuurlijk ook nog graag oorlog onderling waardoor Westerse bedrijven daar JUIST wegblijven.

Ik zeg niet dat wij niet gedeeltelijk schuldig zijn aan hun leed, maar persoonlijk gebruiken ik en mijn familie thuis geen tropisch hardhout, tanken wij niet bij de Shell (wat toch zo'n beetje de grootste boosdoener is daar) en kopen we Max Havelaar. Ik zal vast wel iets hebben wat door Afrikaanse kinderhanden gemaakt is, maar a. niet bewust en b. daarmee verzorg ik daar dus wel werkgelegenheid.

Laat ik het anders formuleren, wij zijn de reden dat het daar zo slecht gaat, omdat we uitbuiten...uitzuigen...maar zij zijn zelf de reden waarom het daar niet beter gaat. Ze hebben daar massa's olie en andere grondstoffen, zeer goedkope werkkrachten en er gaat heel wat geld heen, dus in principe zou het moeten kunnen.

En als het daar beter zou worden, zouden ze dat dan kunnen doen zonder boeken, zonder wc, zonder computer, zonder huizenbouw, zonder machines, zonder elektriciteit? Het is voor hen of hun land op die manier op te bouwen, of weer terug naar de rimboe, lekker op je 30e sterven, nog altijd AIDS, lekker elkaar met bijlen ipv. geweren uitmoorden. Dan zou ik als Afrikaan toch liever voor een samenleving naar het Westerse model kiezen.

nicolai

Wijs gebruiker
Laat ik het anders formuleren, wij zijn de reden dat het daar zo slecht gaat, omdat we uitbuiten...uitzuigen...maar zij zijn zelf de reden waarom het daar niet beter gaat. Ze hebben daar massa's olie en andere grondstoffen, zeer goedkope werkkrachten en er gaat heel wat geld heen, dus in principe zou het moeten kunnen.

En als het daar beter zou worden, zouden ze dat dan kunnen doen zonder boeken, zonder wc, zonder computer, zonder huizenbouw, zonder machines, zonder elektriciteit? Het is voor hen of hun land op die manier op te bouwen, of weer terug naar de rimboe, lekker op je 30e sterven, nog altijd AIDS, lekker elkaar met bijlen ipv. geweren uitmoorden. Dan zou ik als Afrikaan toch liever voor een samenleving naar het Westerse model kiezen.[/quote]

maar misschien willen ze het wel helemaal niet zoals in het westen...alsof wij het zo perfect hebben. ze hadden die mensen gewoon met rust moeten laten. niet iedereen wil graag in een kapitalistische wereld leven waar alles te koop is en waar je dus ook letterlijk de hele dag door geld afstaat aan de staat...wij kunnen daarin leven, want wij zijn het gewend. maar je moet wel eerlijk zijn...in onze wereld van kantoren en fabrieken is ook niet alles perfect. zij willen dat duidelijk niet.

pinheadlarry

Bewuste gebruiker
tss,,al die jaren voor niks mn best gedaan op school :rolleyes: :grin:

als het allemaal zo gevaarlijk zou kunnen zijn...vraag ik me tog af, waarom ze er in de media en de politiek er nogal laks over doen, o wee als iran met een kern wapen aan komt zetten,,dan staat amerika wel weer met zn neus voorop en hoor je elke week het zelfde verhaaltje weer op het nieuws, dus uiteindelijk zal het allemaal wel weer meevallen zoals gewoonlijk.
en stel dat de aarde vergaat, geen mens die er verdriet van heeft, of zich er nog druk om kan maken, want dan is er uit eindelijk tog niks en niemand meer. :)

Hylke

Belezen gebruiker
nicolai zei:
maar misschien willen ze het wel helemaal niet zoals in het westen...alsof wij het zo perfect hebben. ze hadden die mensen gewoon met rust moeten laten. niet iedereen wil graag in een kapitalistische wereld leven waar alles te koop is en waar je dus ook letterlijk de hele dag door geld afstaat aan de staat...wij kunnen daarin leven, want wij zijn het gewend. maar je moet wel eerlijk zijn...in onze wereld van kantoren en fabrieken is ook niet alles perfect. zij willen dat duidelijk niet.

Duidelijk? Proberen ze daarom massaal bij Westerse bedrijven aan het werk te komen? Vluchten ze daarom massaal deze kant op?

Er zit daar iets goed fout in het systeem. Maargoed, laten we eens kijken wat er gebeurd wanneer wij ons terugtrekken.
Werkeloosheid stijgt explosief. Artsen zonder grenzen gaan weg. Op bouwprojecten gaan weg. En de rijken blijven rijk, maar dan sluizen ze die olie wel door naar Azië, die overigens nu al veel meer bezig is dan wij om Afrika aan hun kant te krijgen door er werk en technologie te bieden.
Dus ga nou niet doen alsof het allemaal engeltjes zijn daar. Het zijn gewoon mensen die gewoon mooie spulletjes willen hebben, en al lang niet meer die oh zo verlichte (vrouwonderdrukkende, moordende, kanibalistische) bosjesmannen.

L

Lid 6909

Gast
no way, ze hebben risico echt wel uitgesloten.
mss lukt het wel niet eens om dat gat te creëren

Hylke

Belezen gebruiker
Zal ik het even uitleggen?

We kennen op dit moment 4 natuurkrachten, wetende:
-De zwaartekracht
-De elektromagnetische kracht
-De zwakke kernkracht
-De sterke kernkracht

Nu is er echter een bepaald mysterie in natuurkundeland; de zwaartekracht is vergeleken met de andere krachten ongelofelijk zwak.
Ga maar na, met een klein magneetje kun je de hele zwaartekracht van de aarde overwinnen wanneer je een paperclip optilt.

Daarom hebben de natuurkundigen een mogelijke[/i ] verklaring hiervoor bedacht, namelijk dat we eigenlijk in een 4-dimensionele wereld leven, met een microscopisch kleine dimensie opgerold binnen de 3 die wij kennen. Normale deeltjes zouden hier niet binnen kunnen dringen, maar de gravitonen (zwaartekracht-deeltjes) wel, waardoor ze al die extra ruimte ook nog eens zouden moeten bestrijken wat er voor zorgt dat de zwaartekracht voor ons heel erg zwak zou lijken.

Dat is een van de dingen waar ze dus naar op zoek gaan.

In een normale botsing met de energie van de LHC zouden er geen zwarte gaten ontstaan. Maar als de theorie van de extra dimensie klopt dan zou bij zulke energiehoeveelheden mogelijk die extra dimensies als het ware 'opengebroken' kunnen worden (zo begrijp ik het iig.) en dan zouden er mini zwarte gaten kunnen ontstaan. Deze zouden echter direct vergaan vanwege Hawking-straling (wat overigens nog niet experimenteel bevestigd is).

Dus samenvattend, om zwarte gaten te krijgen moet:
-Een theorie die ook maar een willekeurige gok is om een bepaald probleem op te lossen kloppen.
-De dimensies nog 'op een of andere manier' opengebroken worden (quote over het rapport van de wetenschapper die dit suggereerde:"his text would not pass the referee process in a serious journal").
-Er zou iets fundamenteel anders moeten zijn met de botsingen in deeltjes in de atmosfeer dan de botsingen in de LHC (want ze botsen op veel hogere energieën in de atmosfeer dan in de LHC).
-De theorie van Haking straling zou niet moeten kloppen.

azgaza

Badass junkie
Ik vind´t wel vet eigenlijk.. hoop dat het allemaal goed gaat natuurlijk, want met zo iets wil je niet dat het fout gaat.. maar zoeken naar het onbekende.. wie wil dat nou niet? Vooral als het vannuit een stabiele veilige basis zoeken naar het onbekende is..
Ik heb half een vermoeden dat het niet lukt en dat er niks gebeurd, of dat het gewoon precies lukt en dat ze iets nacreeen maar zonder verdere gevolgen.. maar.. als de aarde vergaat heb ik tenminste bijna alles wat ik in men leven wilde doen al een keer gedaan, dus dan kan ik daar ook wel mee niet-leven.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Hij is in gebruik genomen, zo te zien zijn we er nog, maar er wordt nog volop getest, het kan nog :P

^Zwaar slechte nieuwslezer, maar ik kon zo snel niks anders vinden.

Bovenaan