1P-LSD - Eerste ervaring van een veertiger

Hallo,

Ik ben een veertiger en heb sinds m'n tienerjaren last van gegeneraliseerde angst en depressie. Ik kan doorgaans relatief normaal functioneren, maar het is met periodes behoorlijk verstorend voor mijn levenskwaliteit.

Onlangs las ik verslaggeving in de media dat psychedelica enorm blijken te helpen bij mensen met hardnekkige depressie, angsten en verslavingen. Ik ging op zoek naar het wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren en vond daarvoor inderdaad bevestiging. In die onderzoeken wordt vooral gebruik gemaakt van psilocybine, maar omdat enkel 1P-LSD (voorlopig nog) legaal is in mijn land was de keuze snel gemaakt. De werkzaamheid blijkt grotendeels dezelfde te zijn.

Ik deed wat research en bestelde 10 x 20mcg microdoses blotters: meteen een volle dosis van 100-150 mcg zag ik niet zitten. Al is het maar omdat ik soms last heb van paniekaanvallen en een zware LSD-trip me daarom niet het beste idee leek. Gisteren legde ik 20mcg onder m'n tong en wachtte wat er zou gebeuren. Mijn verwachting was dat ik weinig zou voelen omdat het om zo'n lage dosis ging...

...maar dat pakte wel even anders uit :upsidedown: 90 minuten na inname begon ik een significante verandering in mijn bewustzijn en perceptie gewaar te worden:
  • ik voelde me wat zwaarder worden
  • neiging om te lachen
  • initieel korte momenten van paniek, omdat ik niet goed ben in het opgeven van controle, maar dit verdween snel
  • lichtjes misselijk; niet te zwaar eten is dus inderdaad belangrijk
  • de negatieve emotionele barriere waarmee ik normaal dingen bekijk viel weg
  • licht euforisch
  • ik kon zeer vrij herinneringen ophalen, ook negatieve, zonder dat me dat een slecht gevoel bezorgde
  • kleuren en contrast waren lichtjes anders
  • er waren geen uitgesproken visuele verstoringen maar als ik me focuste op iets, vervormde dat heel lichtjes (soort van lens-effect)
Vandaag voel ik nog een bepaald na-effect, een soort lichte sufheid, maar niks storend. Ik heb een job waar ik mijn hoofd moet gebruiken en dat is geen probleem, zij het misschien ietsje trager dan normaal. Ik voel me verder mentaal zeer bevrijd, waar er normaal altijd een latent gevoel van angst of neerslachtigheid aanwezig is.

Kortom, dit is een zeer positieve ervaring die ik binnenkort nog eens ga herhalen maar dan met een iets hogere dosis (40-50mcg).

Moraal van het verhaal voor mensen die dit willen proberen is wel dit: begin zoals mij met een lichte dosis en zie wat het met je doet. Was ik meteen voor 100-150mcg geweest dan was dat véél te zwaar voor me geweest.

Tot slot: jammer dat enkel 1P-LSD hier legaal is. Uiteindelijk is dit een nieuwe chemische stof waarover nog weinig bekend is en dat is altijd een risico. Ik had liever de tried-and-true psilocybine of echte LSD genomen, daarvan zijn de effecten op z'n minst wetenschappelijk onderzocht. Jammer dat overheden al 100 jaar irrationeel omgaan met drugs (behalve in Nederland dan, jullie lopen enkele lichtjaren voor op de rest van de wereld).

PS: Ik neem 440mg gestandaardiseerde Sint-Janskruid per dag tegen depressie, een natuurlijke SSRI. Volgens de wetenschappelijke literatuur zou dat de werking van LSD verminderen maar dat was duidelijk niet het geval bij mij. Dit is mogelijks omdat Sint-Janskruid een mildere SSRI is dan de farmaceutische SSRI's zoals Prozac.

Laatst bewerkt:

GeEFmEDiEShIzzLe

Bewuste gebruiker
Hallo,

Ik ben een veertiger en heb sinds m'n tienerjaren last van gegeneraliseerde angst en depressie. Ik kan doorgaans relatief normaal functioneren, maar het is met periodes behoorlijk verstorend voor mijn levenskwaliteit.

Onlangs las ik verslaggeving in de media dat psychedelica enorm blijken te helpen bij mensen met hardnekkige depressie, angsten en verslavingen. Ik ging op zoek naar het wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren en vond daarvoor inderdaad bevestiging. In die onderzoeken wordt vooral gebruik gemaakt van psilocybine, maar omdat enkel 1P-LSD (voorlopig nog) legaal is in mijn land was de keuze snel gemaakt. De werkzaamheid blijkt grotendeels dezelfde te zijn.

Ik deed wat research en bestelde 10 x 20mcg microdoses blotters: meteen een volle dosis van 100-150 mcg zag ik niet zitten. Al is het maar omdat ik soms last heb van paniekaanvallen en een zware LSD-trip me daarom niet het beste idee leek. Gisteren legde ik 20mcg onder m'n tong en wachtte wat er zou gebeuren. Mijn verwachting was dat ik weinig zou voelen omdat het om zo'n lage dosis ging...

...maar dat pakte wel even anders uit :upsidedown: 90 minuten na inname begon ik een significante verandering in mijn bewustzijn en perceptie gewaar te worden:
  • ik voelde me wat zwaarder worden
  • neiging om te lachen
  • initieel korte momenten van paniek, omdat ik niet goed ben in het opgeven van controle, maar dit verdween snel
  • lichtjes misselijk; niet te zwaar eten is dus inderdaad belangrijk
  • de negatieve emotionele barriere waarmee ik normaal dingen bekijk viel weg
  • licht euforisch
  • ik kon zeer vrij herinneringen ophalen, ook negatieve, zonder dat me dat een slecht gevoel bezorgde
  • kleuren en contrast waren lichtjes anders
  • er waren geen uitgesproken visuele verstoringen maar als ik me focuste op iets, vervormde dat heel lichtjes (soort van lens-effect)
Vandaag voel ik nog een bepaald na-effect, een soort lichte sufheid, maar niks storend. Ik heb een job waar ik mijn hoofd moet gebruiken en dat is geen probleem, zij het misschien ietsje trager dan normaal. Ik voel me verder mentaal zeer bevrijd, waar er normaal altijd een latent gevoel van angst of neerslachtigheid aanwezig is.

Kortom, dit is een zeer positieve ervaring die ik binnenkort nog eens ga herhalen maar dan met een iets hogere dosis (40-50mcg).

Moraal van het verhaal voor mensen die dit willen proberen is wel dit: begin zoals mij met een lichte dosis en zie wat het met je doet. Was ik meteen voor 100-150mcg geweest dan was dat véél te zwaar voor me geweest.

Tot slot: jammer dat enkel 1P-LSD hier legaal is. Uiteindelijk is dit een nieuwe chemische stof waarover nog weinig bekend is en dat is altijd een risico. Ik had liever de tried-and-true psilocybine of echte LSD genomen, daarvan zijn de effecten op z'n minst wetenschappelijk onderzocht. Jammer dat overheden al 100 jaar irrationeel omgaan met drugs (behalve in Nederland dan, jullie lopen enkele lichtjaren voor op de rest van de wereld).

PS: Ik neem 440mg gestandaardiseerde Sint-Janskruid per dag tegen depressie, een natuurlijke SSRI. Volgens de wetenschappelijke literatuur zou dat de werking van LSD verminderen maar dat was duidelijk niet het geval bij mij. Dit is mogelijks omdat hSint-Janskruid een mildere SSRI is dan de farmaceutische SSRI's zoals Prozac.
Had je liever echte lsd genomen? 1p-lsd zet zich gewoon om naar lsd-25 in je lichaam😉

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hallo,

Uiteraard wordt die effectiviteit alleen behaald als de psychedelica gecombineerd worden met professionele begeleiding van ervaren psychotherapeuten die bijzondere aandacht hebben voor de omgeving waarin het experimentele middel wordt genomen :wink:

Dat is denk ik wel een belangrijke kanttekening bij de gepubliceerde onderzoeken. Het is niet per se de LSD of psilocybine die het genezende werk doet. Het is meer dat dergelijke middelen een bepaald gecoördineerd netwerk van hersengebieden de-activeert waardoor er meer ruimte ontstaat om buiten gebaande paden te denken. Als die state of consciousness op de juiste maniere begeleid wordt dan kan dat mogelijk heilzame effecten hebben, juist omdat er ruimte ontstaat voor andere inzichten en die inzichten op een zeer beheerste manier geïntroduceerd worden. Maar als de omgeving niet ondersteunend is bij de state of consciousness dan kunnen psychedelica ook juist averechts werken door heel heftige emotionele ervaringen te veroorzaken en daarmee uieindelijk problemen zoals angstklachten of persoonlijkheidsstoornissen vergroten. Vandaar dus het belang van de kanttekening.
Hier ben ik het wel mee eens. Hoewel 40-50 microgram voor veel mensen een underwhelming ervaring biedt, kan je beter te voorzichtig beginnen dan gelijk te hard erin stappen.

Uiteraard wordt die effectiviteit alleen behaald als de psychedelica gecombineerd worden met professionele begeleiding van ervaren psychotherapeuten die bijzondere aandacht hebben voor de omgeving waarin het experimentele middel wordt genomen :wink:

Klopt. Het probleem is echter dat:
  1. Behandeling met psychedelica slechts in uitzonderlijke omstandigheden wordt toegelaten (in België nog maar nét)
  2. Therapeuten in deze Corona-periode bijna niet beschikbaar zijn
Overigens ben ik zelf in het verleden al professioneel begeleid geweest en heb een goed inzicht in behandeltechnieken. Mindfulness is me ook niet onbekend.

Maar je hebt volkomen gelijk dat het nemen van een middel op zich niet plots magischerwijs al je mentale problemen gaat oplossen en ook risico's inhoudt. Dat wordt in wetenschappelijk onderzoek ook steeds benadrukt.

GeEFmEDiEShIzzLe

Bewuste gebruiker
Dat betekent nog niet dat alle effecten ook precies hetzelfde zijn. Een prodrug kan de bio-beschikbaarheid beïnvloeden en daarmee een ander metabolisch pad triggeren. In theorie kan dat leiden tot andere subjectieve effecten of zelfs andere gezondheidsrisico's.
Zou ik daarom veel heftiger reageren op 1cp dan op 1p. Het verschil is aanzienlijk namelijk...

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker

Helaas, hier net zo irrationeel als elders. Om dat maar te illustreren, een of ander overijverig ambtenaartje moest in 2008 psilocybine op de verboden lijst zetten en dacht, weet je wat, ik zet meteen maar alle paddenstoelen op die lijst. Als je dus een vliegenzwam plukt in het bos ben je officieel strafbaar.

PS: Ik neem 440mg gestandaardiseerde Sint-Janskruid per dag tegen depressie, een natuurlijke SSRI. Volgens de wetenschappelijke literatuur zou dat de werking van LSD verminderen maar dat was duidelijk niet het geval bij mij. Dit is mogelijks omdat Sint-Janskruid een mildere SSRI is dan de farmaceutische SSRI's zoals Prozac.

Toch kun je dagen dat je LSD neemt die Sint Janskruid beter achterwege laten, denk ik. Je zou tegen depressie ook nog San Pedro en Vliegenzwam kunnen proberen, die beide werken op andere receptoren, San Pedro deels op dopamine en vliegenzwam op Gaba.

Martinus

Wijs gebruiker
Denk dat als je depressie wil genezen dat je dan uiteindelijk toch richting zelfactualisatie wil streven. Uiteindelijk word je depressief van jezelf. De enige fix is dus veranderen. Psychedelics kunnen daarbij een krachtig gereedschap zijn.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Denk dat als je depressie wil genezen dat je dan uiteindelijk toch richting zelfactualisatie wil streven. Uiteindelijk word je depressief van jezelf. De enige fix is dus veranderen.
Depressie wordt juist lang niet altijd door jezelf veroorzaakt. Denk aan iemand geboren in een asociale familie die daar depressief van weet worden. Of iemand die talenten heeft die ons briljante schoolsysteem niet als talenten herkent, etcetera, er zijn voorbeelden te over. Wat depressie wezenlijk is is een defecte gedachte-generator die constant deprimerende gedachtes herhaalt. Dat ben 'jij' niet, en je kunt dus ook niet zeggen dat 'je depressief wordt van jezelf', het is een generator die op hol sloeg.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Overigens ben ik zelf in het verleden al professioneel begeleid geweest en heb een goed inzicht in behandeltechnieken. Mindfulness is me ook niet onbekend.
Met lage doseringen, je inzicht door die behandeltechnieken en mindfulness/meditatie kun je mogelijk al een hoop goeds doen.

Ik zou er wel voor oppassen om niet steeds meer te willen. In tegenstelling tot iets als psilocybine is het vrij makkelijk om (1P-)LSD als entertainment te zien, omdat het... ook erg vermakelijk is. :wink: Niets mis mee op zich, maar als je dan in je enthousiasme de grenzen toch wat op zou gaan zoeken terwijl je toch wel flink wat onderliggende problematiek hebt... Dan kan het ook weleens een kant opschieten die minder goed is voor je.

Depressie wordt juist lang niet altijd door jezelf veroorzaakt. Denk aan iemand geboren in een asociale familie die daar depressief van weet worden. Of iemand die talenten heeft die ons briljante schoolsysteem niet als talenten herkent, etcetera, er zijn voorbeelden te over. Wat depressie wezenlijk is is een defecte gedachte-generator die constant deprimerende gedachtes herhaalt. Dat ben 'jij' niet, en je kunt dus ook niet zeggen dat 'je depressief wordt van jezelf', het is een generator die op hol sloeg.
Het is niet jezelf misschien, maar dat is wel wat je denkt. Er is identificatie met die gegenereerde gedachtepatronen. Daarom laten mensen vaak ook zo moeilijk hun problemen los. Ondanks dat ze eronder lijden willen ze deze niet kwijt, want het is hun identiteit geworden.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Het is niet jezelf misschien, maar dat is wel wat je denkt. Er is identificatie met die gegenereerde gedachtepatronen. Daarom laten mensen vaak ook zo moeilijk hun problemen los. Ondanks dat ze eronder lijden willen ze deze niet kwijt, want het is hun identiteit geworden.
Dan kun je beter zo snel mogelijk ophouden met die identificatie, toch? Gelukkig maar dat daar genoeg technieken voor bestaan, nu de discipline nog natuurlijk, daar loopt het treintje meestal op mank :)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dan kun je beter zo snel mogelijk ophouden met die identificatie, toch? Gelukkig maar dat daar genoeg technieken voor bestaan, nu de discipline nog natuurlijk, daar loopt het treintje meestal op mank :)
Klopt, daar kun je het beste zo snel mogelijk mee ophouden, maar dat is in de realiteit vaak nog niet zo makkelijk. Het zijn ook niet alleen wat gedachten die je moet 'stoppen', daaronder zitten vaak lagen aan negatieve gevoelens die bijna solide zijn geworden en diep in het lichaam zitten en de gehele houding en dergelijke beïnvloeden. Die gevoelens maken ook onderdeel uit van de beleefde identiteit. Dat loslaten kan aanvoelen als delen van jezelf loslaten. Erg pijnlijk als die identificatie sterk is.

En daar heb je een sterke discipline voor nodig ja.

GeEFmEDiEShIzzLe

Bewuste gebruiker
Klopt, daar kun je het beste zo snel mogelijk mee ophouden, maar dat is in de realiteit vaak nog niet zo makkelijk. Het zijn ook niet alleen wat gedachten die je moet 'stoppen', daaronder zitten vaak lagen aan negatieve gevoelens die bijna solide zijn geworden en diep in het lichaam zitten en de gehele houding en dergelijke beïnvloeden. Die gevoelens maken ook onderdeel uit van de beleefde identiteit. Dat loslaten kan aanvoelen als delen van jezelf loslaten. Erg pijnlijk als die identificatie sterk is.

En daar heb je een sterke discipline voor nodig ja.
Mooi, en goede argumenten!

Martinus

Wijs gebruiker

De ego is die gedachtegenerator. Ik refereer naar de ego met jezelf.
Ja je ego is defect. Dat zeg ik ook. En dus ben je depressief van jezelf. Als jij je een slachtoffer voel van je aso familie, dan zijn het die gedachtes die je depresief maken. Niet de aso familie.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Nee, je ego is niet de gedachten-generator. Immers je hebt ook de praat-generator nog, de visuele cortex/beeldengenerator en de DMT-generator,
de geheugen-generator, en ga zo even door ik zal ze ooit eens op een rijtje zetten, en het 'ego' is dan wat al deze generatoren een soort zelfbeeld
geeft.

Martinus

Wijs gebruiker
Nee, je ego is niet de gedachten-generator. Immers je hebt ook de praat-generator nog, de visuele cortex/beeldengenerator en de DMT-generator,
de geheugen-generator, en ga zo even door ik zal ze ooit eens op een rijtje zetten, en het 'ego' is dan wat al deze generatoren een soort zelfbeeld
geeft.

Hoe je het ook wil verwoorden maakt niet uit. Een inbeelding is ook een gedachte. Een herinnering is ook een gedachte die je constant herhaal voor jezelf.

In de realitijt is er alleen het nu. Alles dat zich in jou hoofd rondspookt dat niet nu is, is fantasie. En als je constant over je leven zit te denken inplaats van in het nu aanwezig te zijn dan leid je. Je ben niet bezig met nu genieten, maar met het inbeelden van iets dat je had of wil hebben en dus nu niet heb.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Hoe je het ook wil verwoorden maakt niet uit. Een inbeelding is ook een gedachte. Een herinnering is ook een gedachte die je constant herhaal voor jezelf.

In de realitijt is er alleen het nu. Alles dat zich in jou hoofd rondspookt dat niet nu is, is fantasie. En als je constant over je leven zit te denken inplaats van in het nu aanwezig te zijn dan leid je. Je ben niet bezig met nu genieten, maar met het inbeelden van iets dat je had of wil hebben en dus nu niet heb.

Er is geen realiteit, wat jij denkt dat het 'nu' is is een waandenkbeeld. Je doet een poging huis tuin en keukenhedonisme te verkopen als een soort freudiaanse egotheorie, maar het zakt bij het eerste zuchtje als een mislukte pudding in elkaar, maat.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
"Er is geen realiteit"

Dat is nogal een statement. Zelfs een illusie moet ergens een realiteit hebben, niet? De oase die je ziet in de fata morgana is onecht, maar de fata morgana heeft een realiteit aan zich, namelijk de trillende warme lucht.

Martinus

Wijs gebruiker
Er is geen realiteit, wat jij denkt dat het 'nu' is is een waandenkbeeld. Je doet een poging huis tuin en keukenhedonisme te verkopen als een soort freudiaanse egotheorie, maar het zakt bij het eerste zuchtje als een mislukte pudding in elkaar, maat.

Hoezo zakt het in elkaar als pudding? Omdat jij dat zeg ofzo? Volgens mijn was freud van de mening dat het leven om lust draait. En dat alles wat een mens doet dus diep van binnen gemotiveerd is door sexdrive.

Ik heb helemaal niks gezecht richting hedonisme. Ik ben ook totaal geen voorstander daarvan.

Ik heb om eerlijk te zijn de helft van de tijd geen idee waar je op uit ben.

Ik probeer alleen te zeggen dat je uiteindelijk jezelf zal moeten veranderen om niet meer depressief te zijn.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
"Er is geen realiteit"

Dat is nogal een statement. Zelfs een illusie moet ergens een realiteit hebben, niet? De oase die je ziet in de fata morgana is onecht, maar de fata morgana heeft een realiteit aan zich, namelijk de trillende warme lucht.
Nee, een 'realiteit' is per definitie iets wat niet van een mentaal idee afhankelijk zou zijn. Dus die illusie is al per definitie geen realiteit - want een mentaal idee. Reality: the state of things as they actually exist, as opposed to an idealistic or notional idea of them. Dus alles wat jij kunt denken is per definitie geen realiteit. Mijn statement 'er is geen realiteit' was geldig in de context waarin deze werd gemaakt: door iemand die pretendeerde dat zijn ideetjes de realiteit representeerden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nee, een 'realiteit' is per definitie iets wat niet van een mentaal idee afhankelijk zou zijn. Dus die illusie is al per definitie geen realiteit - want een mentaal idee. Reality: the state of things as they actually exist, as opposed to an idealistic or notional idea of them. Dus alles wat jij kunt denken is per definitie geen realiteit. Mijn statement 'er is geen realiteit' was geldig in de context waarin deze werd gemaakt: door iemand die pretendeerde dat zijn ideetjes de realiteit representeerden.
Wat is het "mentale" los van de huidige gedachte die je hebt? Stopt die gedachte en start de volgende (nog) niet, dan ben je al uit het mentale, ben je al uit het denken, uit de geest. Een gedachte is bewustzijn gefocust op (tot) een mentaal object. Wordt die focus losgelaten, dan verdwijnt het object en blijft (ongefocust) bewustzijn over: het 'nu'.

Martinus

Wijs gebruiker

Ik snap alleen nog steeds niet wat je probeer te argumenteren. Jou definitie van de realitijt is mijn definitie van het NU.

En vervolgens kak je er huis tuin en keuken hedonisme over heen? Dat slaat op wat? Alsof ik suggereer dat je depressie oplos door een consument te zijn ofzo?

freudiaanse egotheorie klinkt ook heel mooi, maar welk deel van wat ik heb gezegd is dit dan?

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
We citeren even het oorspronkelijke stuk waar ik op reageerde:

'In de realitijt is er alleen het nu. Alles dat zich in jou hoofd rondspookt dat niet nu is, is fantasie. En als je constant over je leven zit te denken inplaats van in het nu aanwezig te zijn dan leid je. '

Hier is iemand aan het woord die meent dat zijn idee dat hij 'nu' noemt superieur is over de 'fantasie' die altijd in jouw hoofd zit, niet het zijne. Maar dan, let op, de 'freudian slip': 'als je constant zit te denken dan leid je!'.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Hedonisme is een filosofie die je opdraagt zoveel mogelijk van het bestaan te genieten, van het hier en nu dus, dus wat je promoot heet zo, en je gebruikte een term van Freud maar je laat lekker het superego van Freud helemaal links liggen, waar is dat dan gebleven?

Martinus

Wijs gebruiker
Hedonisme is een filosofie die je opdraagt zoveel mogelijk van het bestaan te genieten, van het hier en nu dus, dus wat je promoot heet zo, en je gebruikte een term van Freud maar je laat lekker het superego van Freud helemaal links liggen, waar is dat dan gebleven?

Wat ik met genieten van het nu beduul is dat je geniet van ieder moment door er compleet in aanwezig te zijn. Niet doormiddel van hedonisme.

Bijvoorbeeld door lekker in de zon te zitten en verder niks te doen of denken. Maar lekker de warmte van de zonnestralen op je lichaam voelen en daar content mee zijn.

Ik ken freud zijn werk niet goed. Ik weet dus niet of ik een term van freud gebruik.
Dus volgens mij begrijp jij niet helemaal wat ik probeer te zeggen.

Vergeet niet dat het begrip van taal individueel is. Als jij iets anders ziet in de woorden die ik schrijf dan dat ik er mee beduul dan praten we langs elkaar heen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Je laat hier weg dat hedonisme bovenal een streven naar directe lustbevrediging is. Juist niet in het hier en nu aanwezig zijn (waar geen verlangen is), maar constant in een staat van verlangen naar het meeste plezier zijn. Het genot wordt als het hoogste goed gezien, gestreefd wordt om het maximale genot te verkrijgen.

Wiki:

De psychologie kent de hedonistische persoonlijkheid, een karaktertype dat gekenmerkt wordt door een bovengemiddeld streven naar directe lustbevrediging. Een hedonist streeft naar zo veel mogelijk genot (wat in scherpe tegenstelling staat met het epicurisme van de oudheid waar men naar de som van geluk keek en men dus soms direct geluk moet opofferen om later er meer geluk uit te halen).

En je eist van @Martinus dat hij binnen de filosofie van Freud blijft? Omdat hij het woord 'ego' gebruikte? Freud heeft niet het alleenrecht op dat woord.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Je laat hier weg dat hedonisme bovenal een streven naar directe lustbevrediging is.

Dat is simpelweg niet waar. Ben je in staat tot het openen van Wikipedia? Lees maar even mee:

'Genot is een gemoedstoestand of emotie die een sterke positief voelende ervaring vormt, en kan bijvoorbeeld bestaan uit blijdschap, vermaak, plezier, extase of euforie. Met genot wordt ook de stimulatie bedoeld die men ondergaat bij bepaalde lichamelijke, sensuele, emotionele, fysieke of geestelijke ervaring. Het is echter moeilijk te definiëren, omdat de trigger van genot kan verschillen van persoon tot persoon.'

en

In de filosofie is het hedonisme de leer binnen de ethiek die stelt dat genot (in algemene zin) het hoogste goed is. Het woord hedonisme is afgeleid uit het Oudgrieks. Hèdonè betekent "genot". Een belangrijke vraag binnen deze filosofie is wat het meeste genot geeft. Hierbij moeten ook de eventuele nadelen van het betreffende genot in beschouwing genomen worden.

Je bent dus als een echte ongeïnformeerde stoner weer twee begrippen met elkaar aan het verwarren: lust en genot. Misschien kun je volgende keer eerst onderzoek doen en dan pas posten, dankjewel alvast!
En je eist van @Martinus dat hij binnen de filosofie van Freud blijft? Omdat hij het woord 'ego' gebruikte? Freud heeft niet het alleenrecht op dat woord.
Ik eis helemaal niets, hij komt met de term aankakken, en dat is een term uit een Freudiaans waardensysteem, een term die zonder het superego geen enkele zinvolle betekenis kan hebben. Ook dat had je na 5 minuutjes googelen kunnen weten, geestloze.

Martinus

Wijs gebruiker
Hedonism

the ethical theory that pleasure (in the sense of the satisfaction of desires) is the highest good and proper aim of human life.

Deze komt uit de engelse wiki. Vind dit een betere beschrijving van hedonisme.

In andere woorden het is alleen hedonisme als je plezier put uit verlangen. En dat het ook nog eens het aller belangrijkste doel in het leven is.

Om te zeggen dat het woord plezier gelijk staat aan hedonisme is incorrect.

Ik vind het ook een beetje kortzichtig dat je iedereen die het woord ego roept meteen het over freud zijn egotheorie heeft.

Volgens mij is de ego in algemeen gebruik een mooier woord om "de ik" te beschrijven binnen jezelf.

"the sense of separate self" is hoe dat deel word beschreven in boedhisme. In het algemeen noemt iedereen in het weste dat ook de ego.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is simpelweg niet waar. Ben je in staat tot het openen van Wikipedia? Lees maar even mee:

'Genot is een gemoedstoestand of emotie die een sterke positief voelende ervaring vormt, en kan bijvoorbeeld bestaan uit blijdschap, vermaak, plezier, extase of euforie. Met genot wordt ook de stimulatie bedoeld die men ondergaat bij bepaalde lichamelijke, sensuele, emotionele, fysieke of geestelijke ervaring. Het is echter moeilijk te definiëren, omdat de trigger van genot kan verschillen van persoon tot persoon.'

Bedankt voor de uitleg van de betekenis van het woord 'genot'. Maar dan kom ik weer even terug naar de wiki pagina over hedonisme zelf:

De psychologie kent de hedonistische persoonlijkheid, een karaktertype dat gekenmerkt wordt door een bovengemiddeld streven naar directe lustbevrediging. Een hedonist streeft naar zo veel mogelijk genot

Als je goed leest, zie je daar de woorden "streeft naar" (genot/lustbevrediging) staan. Hedonisme is dan ook niet het verkeren in de staat van genot, maar het streven/verlangen/lusten naar de staat van genot.

In de filosofie is het hedonisme de leer binnen de ethiek die stelt dat genot (in algemene zin) het hoogste goed is. Het woord hedonisme is afgeleid uit het Oudgrieks. Hèdonè betekent "genot". Een belangrijke vraag binnen deze filosofie is wat het meeste genot geeft. Hierbij moeten ook de eventuele nadelen van het betreffende genot in beschouwing genomen worden.

Precies, de vraag voor de hedonist is wat het meeste genot geeft. Men zoekt de middelen, activiteiten, mensen, ervaringen, die het meeste genot geven.

De laatste zin is ook erg interessant. Binnen een hedonistische levensstijl worden vaak nadelen ervaren in het lusten/verlangen naar genot en de bevrediging daarvan. Waarom is dat? Omdat er een verschil is tussen zintuiglijk plezier en waar geluk. Waar geluk is de onderliggende realiteit van ons bewustzijn. (waarvan het 'nu' de toegangspoort én het waar geluk zelf is) Waar geluk heeft geen tegenhanger, geen nadelen. Maar omdat deze onderliggende realiteit niet lijkt ervaren te worden, worden alternatieven gezocht in middelen, activiteiten, etc. die wél een tegenhanger hebben. En zo zit men dus vast in een patroon van lust, de euforie van het bevredigen van die lust, de dysforie van het kwijtraken van dat specifieke zintuiglijke plezier en dan weer de lust naar meer zintuiglijk plezier, enzovoort. Men is nooit écht aanwezig in het hier en nu, maar cirkelt er als het ware omheen. Een (vaak ook subtiele) staat van constant niet echt content zijn, met andere woorden: een staat van verlangen. Verlangen is een symptoom van het niet bewust ervaren van de ware aard van verlangenloosheid: waar geluk.

Je bent dus als een echte ongeïnformeerde stoner weer twee begrippen met elkaar aan het verwarren: lust en genot. Misschien kun je volgende keer eerst onderzoek doen en dan pas posten, dankjewel alvast!

Zie verhaal hierboven.

Ik eis helemaal niets, hij komt met de term aankakken, en dat is een term uit een Freudiaans waardensysteem, een term die zonder het superego geen enkele zinvolle betekenis kan hebben.

Nee hoor, dat kan prima. Freud's filosofie is slechts een manier waarop je naar dingen kunt kijken.

Ook dat had je na 5 minuutjes googelen kunnen weten, geestloze.

Thanks! :grin:

Er zijn verschillende niveaus om naar 'de realiteit' te kijken, die dan ook nog een eens zeer persoonlijk gekleurd kunnen zijn (cf.religie). Bijna onmogelijk om tot een vergelijk te komen in een discussie.

Ieder heeft zijn ervaring met depressie, en wat het is of niet is. Ongeacht, we kunnen het er misschien over eens zijn dat het geen simpele oplossingen kent, of de maatschappij was al lang depressievrij 🙂

Dat gezegd ga ik wat hedonistisch in de zon gaan zitten. Schijnt ook goed tegen depressie 😎😉

Enneuh, probeer mijn thread vriendelijk te houden. Soms kun je het beter eens zijn dat je 't met elkaar oneens bent en het daarbij laten.

Laatst bewerkt:

Fyrckant

Bewuste gebruiker

20ug is wel een stevige microdosis hoor, maar persoonlijk vind ik dat ook prettig. Bij 40/50 kom je wel zo’n beetje in een schemergebied van bijna trippen. Neem er de tijd voor zou ik zeggen.

Ik ben zelf ook een veertiger en pas op 44 weer begonnen met microdosen en lichte trips. En een paar zware. Sommige mensen nemen ineens motorrijles, ik trip. Ieder z’n midlife zal ik maar zeggen.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de uitleg van de betekenis van het woord 'genot'. Maar dan kom ik weer even terug naar de wiki pagina over hedonisme zelf:

Als je goed leest, zie je daar de woorden "streeft naar" (genot/lustbevrediging) staan. Hedonisme is dan ook niet het verkeren in de staat van genot, maar het streven/verlangen/lusten naar de staat van genot.
In de psychologische definitie. Ik heb echter enkel interesse in de filosofische, omdat ik niet in de psychologie geloof als rechtsgeldige wetenschap. maar die discussie speelt binnen de filosofie ook, waar je een school hebt die wel in een psychologische definitie gelooft en eentje die dat niet doet. Zie:

Zoals je ziet zijn er ook nogal wat soorten hedonisme te verzinnen. Ik denk dat als je veel genotzoekers vraagt wat voor filosofie ze omarmen je heel veel 'leven in het hier en nu' en 'pluk de dag' gaat aantreffen, dus mijn karakterschets was juist geplaatst.

Dat gaat ook op voor gebruik van het nutteloze woord 'ego' dat, nogmaals, enkel een zinvolle betekenis heeft binnen het systeem van de man
die het heeft verzonnen. Een ego zonder superego is een hol begrip.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
20ug is wel een stevige microdosis hoor, maar persoonlijk vind ik dat ook prettig. Bij 40/50 kom je wel zo’n beetje in een schemergebied van bijna trippen. Neem er de tijd voor zou ik zeggen.

Ik ben zelf ook een veertiger en pas op 44 weer begonnen met microdosen en lichte trips. En een paar zware. Sommige mensen nemen ineens motorrijles, ik trip. Ieder z’n midlife zal ik maar zeggen.
Dat 'half trippen' is vaak juist erg vermoeiend, 1 been nuchter en 1 been trippend, niet plezierig en kost enorm veel energie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk dat als je veel genotzoekers vraagt wat voor filosofie ze omarmen je heel veel 'leven in het hier en nu' en 'pluk de dag' gaat aantreffen

Oh vast wel. In principe zijn die dingen ook niet verkeerd hè. Je moet de dag ook plukken en in het hier en nu leven. Probleem is dat men dan vaak het type plezier bedoeld waar de slinger eerst 1 kant op slaat (de piek) en dan vervolgens de andere kant op (het dal). M.a.w. plezier waar je de rekening voor moet betalen in pijn. Lekker buiten zitten in het zonnetje te genieten van het weer en de vogeltjes bijvoorbeeld valt hier uiteraard niet onder. Het genieten op zich is het probleem ook niet.

Daarnaast, wat bedoeld men precies met in het hier en nu leven? Als je tijd als de horizontale dimensie ziet, kun je het 'nu' als de verticale dimensie zien. Ze maken een kruis als het ware (het kruis heeft mede hierom ook grote symbolische betekenis). Mensen kunnen zeggen dat ze in het hier en nu leven, maar weten ze dan ook dat ze die verticale dimensie (de diepte-dimensie) zelf zijn? Dat is hetgeen waar het hele hedonisme aan voorbij gaat. Je bent niet ín het moment, je bént het "moment".

Bovenaan