4fmp en stroboscopen

Hoi :sunglasses:

Een tijdje geleden heb ik op een binnenfeest (teveel) xtc gebruikt en heb toen een rare, soort van epileptische aanval gehad door het stroboscopenlicht. Ik zal het proberen te beschrijven: ik had het gevoel alsof die lichten keihard op me af kwamen en ook echt in mij binnendrongen, en ik zag op dat moment ook niets anders meer dan alleen maar licht. Op een gegeven moment voelde ik een soort kortsluiting in mijn hersenen (voelde ook alsof ik heel eventjes 'weg' was) en schokte ik achteruit, alsof mijn lichaam zich wilde beschermen tegen het licht. Ik schrok hiervan en ben daarna met mijn rug naar het podium toe gaan dansen.

Ik ben nu niet meer van plan om xtc te gaan gebruiken omdat ik hier erg van geschrokken ben. Nu vraag ik me af of er misschien een beter alternatief is, zoals 4fmp, dat geen 'epileptische' aanval veroorzaakt bij dergelijk licht. Op internet kan ik eigenlijk niks vinden over de combinatie 4fmp en stroboscopenlicht, alleen maar over xtc en stroboscopenlicht.

Ben benieuwd naar de reacties.

Skirre

Bewuste gebruiker
Zoals ik het begrijp schuif je de kortsluiting van je lichaam toe aan de xtc (omdat je een andere drug zoekt). Ik ga niet zeggen dat het puur aan het licht te verwijten is want je kan er ook van jezelf al gevoelig voor zijn. Die lichten geven je ogen zo ontzettend veel signalen en tussen elke flitst proberen je ogen zich weer scherp te stellen waardoor ze ontzettend veel signalen aan je hersenen afgeven.
Ik weet alleen niet of mdma bepaalde stoffen vrijlaat die hier veel invloed op hebben en of andere drugs zoals speed of 4fmp hier minder effect op hebben.

Je geeft wel aan dat je waarschijnlijk te veel xtc hebt gebruikt... hoeveel is bij jou te veel?

Skirre zei:
Zoals ik het begrijp schuif je de kortsluiting van je lichaam toe aan de xtc (omdat je een andere drug zoekt). Ik ga niet zeggen dat het puur aan het licht te verwijten is want je kan er ook van jezelf al gevoelig voor zijn. Die lichten geven je ogen zo ontzettend veel signalen en tussen elke flitst proberen je ogen zich weer scherp te stellen waardoor ze ontzettend veel signalen aan je hersenen afgeven.
Ik weet alleen niet of mdma bepaalde stoffen vrijlaat die hier veel invloed op hebben en of andere drugs zoals speed of 4fmp hier minder effect op hebben.

Je geeft wel aan dat je waarschijnlijk te veel xtc hebt gebruikt... hoeveel is bij jou te veel?

Dat zou inderdaad ook kunnen, dat ik sowieso al gevoelig ben voor felle lichten. Wel vreemd, laatst keek ik een film in de bioscoop en tijdens een scène met allemaal flitsende camera's moest ik echt even mijn ogen tot spleetjes knijpen. Ik kreeg door die flitsende beelden weer nare associaties met die ene avond. Blijkbaar heb ik mezelf een soort angst aangepraat, hopelijk gaat dit me niet in de weg zitten bij volgende feestjes (waar ik geen xtc ga gebruiken!) :confused:

Ik had ongeveer een halfje, maar de pillen waren niet getest dus ik weet niet hoeveel erin zat. Overigens neem ik normaal gesproken meer dan een halfje, maar deze klapte er keihard in, geen idee hoe dat kwam. Heb ook onwijs heftig gehallucineerd toen. Misschien was de MDMA niet goed verdeeld over de pil en had ik net een stukje waar heel veel inzat?

Fool

Badass junkie
Do Central Nervous System Stimulants Lower Seizure Threshold? - Raj D. Shethand Edgar A. Samaniego
3,4-Methylenedioxymethamphetamine
MDMA is a ring-substituted amphetamine derivative that is also structurally related to the hallucinogenic compound mescaline. MDMA has both CNS stimulant and hallucinogenic properties. The mode of action for MDMA is based on its ability to bind 5-HT, DA, and norepinephrine transporters ( Slikker et al.,1989 ), resulting in the release of monoamine neurotransmitters via monoamine transporter reversal ( Rudnick and Wall, 1992 ). However, while enhanced DA neurotransmission is thought to predominantly mediate the behavioral effects of amphetamine, a unique contribution of 5-HT has been proposed to underlie the neuropsychopharmacology of MDMA ( Callaway et al., 1991 ).
Overdose with MDMA can cause seizures, delirium, coma, and death ( Kalant, 2001 ). A Danish study reported that seizures are among the most common CNS complications after the ingestion of ecstasy. The pathophysiology of seizures due to MDMA use seems related to severe hyponatremia ( Hedetoft and Christensen, 1999 ).
Volgens bovenstaand onderzoek komt de verlaging van een "seizure threshold" bij normale doseringen MDMA vaak door hyponatremia, dat is een verlaagd bloedsuikergehalte. Dronk je die avond toevallig erg veel water of weinig drankjes met voedingsstoffen, zoals fanta of AA-drink? Had je wel goed gegeten van te voren?

Over amfetamine staat ook wel het één en ander in het artikel, maar komt vooral neer op het (minder significant dan cocaine of MDMA) verlagen van de "seizure threshold". Over 4-FA zijn nog geen onderzoeken geweest, maar gezien de farmacologische effecten van deze drug kun je ervan uitgaan dat de effecten ergens tussen die van amfetamine en MDMA liggen. :)

Pillen worden gedrukt van reeds gemixt poeder, het is héél erg onwaarschijnlijk dat jij een halve pil had met het merendeel van alle MDMA in de pil.

Fool zei:
Do Central Nervous System Stimulants Lower Seizure Threshold? - Raj D. Shethand Edgar A. Samaniego
3,4-Methylenedioxymethamphetamine
MDMA is a ring-substituted amphetamine derivative that is also structurally related to the hallucinogenic compound mescaline. MDMA has both CNS stimulant and hallucinogenic properties. The mode of action for MDMA is based on its ability to bind 5-HT, DA, and norepinephrine transporters ( Slikker et al.,1989 ), resulting in the release of monoamine neurotransmitters via monoamine transporter reversal ( Rudnick and Wall, 1992 ). However, while enhanced DA neurotransmission is thought to predominantly mediate the behavioral effects of amphetamine, a unique contribution of 5-HT has been proposed to underlie the neuropsychopharmacology of MDMA ( Callaway et al., 1991 ).
Overdose with MDMA can cause seizures, delirium, coma, and death ( Kalant, 2001 ). A Danish study reported that seizures are among the most common CNS complications after the ingestion of ecstasy. The pathophysiology of seizures due to MDMA use seems related to severe hyponatremia ( Hedetoft and Christensen, 1999 ).
Volgens bovenstaand onderzoek komt de verlaging van een "seizure threshold" bij normale doseringen MDMA vaak door hyponatremia, dat is een verlaagd bloedsuikergehalte. Dronk je die avond toevallig erg veel water of weinig drankjes met voedingsstoffen, zoals fanta of AA-drink? Had je wel goed gegeten van te voren?

Over amfetamine staat ook wel het één en ander in het artikel, maar komt vooral neer op het (minder significant dan cocaine of MDMA) verlagen van de "seizure threshold". Over 4-FA zijn nog geen onderzoeken geweest, maar gezien de farmacologische effecten van deze drug kun je ervan uitgaan dat de effecten ergens tussen die van amfetamine en MDMA liggen. :)

Pillen worden gedrukt van reeds gemixt poeder, het is héél erg onwaarschijnlijk dat jij een halve pil had met het merendeel van alle MDMA in de pil.

Ik dronk inderdaad alleen maar water (niet teveel), en had van tevoren wel goed gegeten maar ik weet wel nog dat ik die hele dag een leeg gevoel in mijn maag had, hoeveel ik ook at.

En wat wil dat zeggen, dat de effecten ergens tussen die van amfetamine en MDMA liggen? Betekent dat dat 4fmp ook epileptische aanvallen zou kunnen veroorzaken? Want ik weet wel dat dit epileptische aanvallen naast xtc ook door speed veroorzaakt kunnen worden... Ik heb al een aantal keer 4fmp gebruikt en dit stofje lijkt mij persoonlijk te mild om een dergelijke heftige reactie uit te kunnen lokken.

Fool

Badass junkie
Ik wil zeggen dat het waarschijnlijk is dat alleen maar water drinken er aardig aan toegedragen heeft. :P

Maar inderdaad, 4-FA zal naar alle waarschijnlijkheid wel epileptische reacties uit kunnen lokken. Cocaïne heeft ook niet echt een extreem heftig effect, maar staat er zelfs om bekend om dit soort geintjes te doen. Hoe "in your face" een drug is zegt niet perse altijd iets over mogelijke medische complicaties.

Skirre

Bewuste gebruiker
Het ligt natuurlijk ook heel erg aan de hoeveelheid die je naar binnen werkt per drug. Hoe meer je pakt, hoe groter de kans dat het ook meer "in your face" komt.

LisStig

Newbie
Hoi Jan,

Ik heb onlangs echt precies hetzelfde meegemaakt en vroeg me af hoe het nu met jou ging met die stroboscopen. Ben zelf namelijk een beetje bang geworden om te gebruiken nu namelijk...

Bovenaan