aanhoudende klachten xtc

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Anoniem1

Newbie
Hallo iedereen,

Ik zit met een paar vragen in verband met xtc en dit forum leek me wel de juiste plaats.
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik voor de 1e keer xtc gebruikt samen met 2 vrienden, ongeveer een halve pil was het. De avond zelf was zeker leuk en ik heb me , ondanks 1 moment waarin ik me ineens superkut voelde, echt geamuseerd en me nog nooit zo gelukkig gevoeld. Voor de inname had ik wat research gedaan over xtc en ik was dus voorbereid op een dip. 5 dagen na de inname kreeg ik plots last van heftige angst/paniek aanvallen. Dit hield zo'n 2 à 3 weken aan. Ook had ik last van serieuze stemwisselingen, ik ging van enorm gelukkig naar diep depressief. Deze klachten zijn na ongeveer 2 maanden wegggetrokken en voel me al veel beter momenteel, maar ik heb nog altijd te maken met een slecht geheugen ( vooral bij het onthouden van namen ) ,derealisatie met momenten en vermoeidheid (ondanks dat ik redlijk goed slaap) . Deze klachten baren me veel zorgen, ik ben bang dat ik mijn leven verkloot heb en ben elke dag bezig met de klachten. Het beheerst echt mijn leven en ik heb moeite met gedachte dat ik bij mezelf iets permanent heb beschadigd en ik nooit meer de oude zal zijn. Ter informatie , ik ben 18j. ,man en gebruikte voordien nooit drugs behalve sporadisch wat alcohol. Hoe kan het dat mijn klachten zolang aanhouden ( mijn 2 vrienden hebben geen klachten, namen een hele pil in en hebben al meerdere keren xtc gebruikt). ? Heb ik permanente schade toegebracht? Komt mijn geheugen nog volledig terug ( ik ben begonnen aan mijn hogere studies dus maak me wel wat zorgen)?
Alvast bedankt.

MaddMonkey

Badass junkie
De kans dat die klachten nu nog van eenmalig xtc gebruik en dan zoals ik het lees minder dan 1 pil is zeer, zeer onwaarschijnlijk.

• Like
Waarderingen: ljuv

Natozlato

Badass junkie
Hey, wat rot voor je dat je deze klachten hebt. 3 maanden is wel lang om hiermee rond te blijven lopen. Waarom ga je niet naar de huisarts? Als het je dagelijks leven belemmert, is het echt tijd om stappen te nemen.

Er bestaat ook een landelijk spreekuur Klachten na partydrugs. Kijk eens op deze website:

Sterkte!

ChefCurry

Belezen gebruiker
Erg moeilijk om je te helpen want wij weten natuurlijk niet wat er in die pil zat.

Het kan zijn dat je gevoelig bent voor xtc en als het een sterke pil was dan kan er best wel eens veel mg in hebben gezeten.

Het is denk ik slim om even naar de huisarts te gaan als je klachten behoud.

Mvg en sterkte

Anoniem1

Newbie
Hartelijk dank voor de antwoorden, ben een maand na mijn inname al eens naar de huisdokter gegaan en moest terugkomen als het niet overging. Was sowieso van plan om terug te gaan, wou eerst ff horen van mensen die iets weten over xtc. Bedankt voor de moeite en hopelijk komt alles goed!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
@Anoniem1
Had je precies dezelfde xtc pillen als je 2 vrienden?
Waren de pillen getest?
Hoe sterk waren ze, dus hoeveel mg MDMA zat er in een pil?

Anoniem1

Newbie
De pillen waren allemaal hetzelfde.
Neen we hebben ze niet getest (gaat ook niet in Belgie denk ik) , ik weet nu pas hoe verschrikkelijk dom het was om ze niet te laten testen. Ik weet dus niet hoeveel mg in zo'n pil zat en maak me er wel wat zorgen over. Zijn er aanwijzingen dat ik een te hoge dosis heb genomen?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Dat kan ja. Dat kunnen wij echt niet zeggen. Niemand zonder testen.
Er zou ook iets extra’s in kunnen zitten waar jij niet tegen kan en je vrienden wel.
Geen idee verder.
Gebruik je regelmatig andere drugs die ook op je serotonine werkt?

Wel veel sterkte!

Anoniem1

Newbie
Bedankt! neen nog nooit iets gebruikt buiten alcohol en ooit eens een paar jointjes. Acht je da kans groot dat ik mezelf onomkeerbare schade heb toegebracht? Of moeten m'n hersenen gewoon nog herstellen van de zware klap die ze hebben gekregen?

Dopemonster

Badass junkie
Bedankt! neen nog nooit iets gebruikt buiten alcohol en ooit eens een paar jointjes. Acht je da kans groot dat ik mezelf onomkeerbare schade heb toegebracht? Of moeten m'n hersenen gewoon nog herstellen van de zware klap die ze hebben gekregen?
Dat herstellen kan gewoon heel veel tijd in beslag nemen, geef het een paar maanden

MaddMonkey

Badass junkie
Waarom denk je dat? Is het dan zo onwaarschijnlijk dat het al 3 maanden duurt?
Ja en de soort klachten. Die sombere/depressieve klachten waarbij je aangaf dat het nu minder is, kunnen zeker bij een serotonine slurpend middel voorkomen, maar ook dat hoort niet zo lang aan te houden. Zou kunnen dat je er erg gevoelig voor bent of misschien onderliggende psychische kwetsbaarheden hebt.

Maar dat kunnen wij vanaf de andere kant van een beeldscherm niet vaststellen. Als je je echt zorgen maakt, dan zou ik met je klachten naar een huisarts gaan

• Like
Waarderingen: Eik

MDMAngel

Newbie
Hoihoi,

Wat naar voor je dat je met deze klachten en zorgen zit. Je kunt de werking van xtc een beetje zien als het uitknijpen van een spons. Je brein is de spons en het water is de serotonine. Dat xtc in één keer al je serotonine er doorheen jaagt is behoorlijk heftig voor je hersenen.
Het is mogelijk dat je hiervan uit balans bent geraakt. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar alles in het menselijk lichaam berust op evenwichtsreacties, op actie en reactie. Ik bedoel dit dan ook puur biochemisch. Ieder stel hersenen is uniek en het is goed mogelijk dat jouw hersenen minder goed hun evenwicht herstellen dan die van jouw vrienden. Ik denk niet dat je permanente schade hebt aangericht. Alhoewel ik je zorg kan begrijpen, zijn dit soort zorgen soms juist stimulerende factoren voor je klachten. Juist omdat de hersenen zo “elastisch” zijn en zich continu ontwikkelen, is de kans op herstel aanzienlijk. Dit klinkt misschien niet echt bevredigend; maar om de serotoninebalans de steun te bieden die het nodig heeft, is het cruciaal om regelmatig te bewegen (het best in de natuur en zonder verdere afleidende factoren: dan kweek je goede neurotransmitters als een pro) en om een regelmatig en (overwegend) gezond eetpatroon aan te houden. Ik snap dat dat heel moeilijk is, maar kleine stappen kunnen al een groot verschil maken.

Ik hoop dat je hierover kunt spreken met mensen in je omgeving. Het lijkt me erg naar om hier alleen mee te moeten kampen. Verder is het denk ik belangrijk dat je hulp zoekt bij het omgaan met deze klachten, vooral omdat het al zo’n lange tijd duurt.
Ik hoop dat je beseft dat dit niets is om je voor te schamen. Je hebt hier geen schuld aan en je kunt er niets aan doen.

Veel sterkte hiermee. Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel ervaring in soortgelijke situaties. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,
Sophie

Anoniem1

Newbie
@MDMAngel
Bedankt voor je bericht!Het doet echt veel deugd om je post te lezen. Ik probeer de sinds een paar dagen mijn zorgen uit mijn hoofd te zetten en er niet meer aan te denken. Als dit niet helpt ben ik zeker van plan om hulp te zoeken. Ik probeer ook op levensstijl te letten. Berichten zoals die van jou helpen me ook al een stuk om me geruster te voelen en te begrijpen dat het herstel een tijdje kan duren.

assiejager

Newbie
Hey, ik ben ook nieuw hier.
Ik las je bericht en herkende mezelf er ontzettend in. Vorig jaar toen ik 18 was ook XTC gedaan en de kater die ik had was niet te doen. Ik werd manisch depressief en staarde soms een uur naar het plafond. Bij mij hield het geen 3 maand aan, maar was het met een week of 3 verdwenen. Ik heb ontdekt bij mezelf dat je er niet teveel in moet geloven, ten slotte is het een mentale kwestie. Ik ben van mezelf een angstig aangelegd persoon en voor mijn idee ben jij ook niet vies van een potje overdenken :wink:. Geef het wat rust, laat het gaan en ik denk dat je wr zo overheen bent.

Het beste toegewenst!
Assiejager.

Anoniem1

Newbie
@assiejager
Ja ik ben inderdaad een enorme overdenker en een vrij angstig persoon, ik kan er gewoon niks tegen doen. Top dat je herstelt ben en bedankt om de moeite te doen om een berichtje te schrijven, doet altijd deugd!

MaddMonkey

Badass junkie
@assiejager
Ja ik ben inderdaad een enorme overdenker en een vrij angstig persoon, ik kan er gewoon niks tegen doen.
Dat is niet waar. Je kan er zeker wat mee doen. Je zei alweer een maand geleden al dat je naar een huisarts zou stappen als de klachten bleven aanhouden. Al gegaan? Neem die stap voor je eigen gezondheid. Angst is een hele slechte raadgever. Je zal moeten leren niet daardoor bevangen te raken.

XTC heeft je enkel verplicht om aan jezelf te werken zo lijkt het. Niks mis mee als ik dit zo lees.

Geneesmiddel

Belezen gebruiker
Heel naar en pure bad luck. Volgens Drugsinfoteam is het wel degelijk mogelijk dat MDMA dit soort klachten veroorzaakt. Ik weet dat het opzoeken van dit soort dingen alleen maar meer angst kunnen geven, maar het is misschien bevordelijk om samen met de huisarts te kijken op https://www.drugsinfoteam.nl/klachten

Zoals @Natozlato al zei, er is ook een landelijk spreekuur partydrugs. Deze mensen hebben er daadwerkelijk veel verstand van en waarschijnlijk meer dan je huisarts.

Veel sterkte en onthoud, het zit alleen maar tussen je oren.

Anoniem1

Newbie
@MaddMonkey
ja ben naar de dokter geweest, maar ik denk niet dat ze het echt serieus nemen. Zeker in België is Mdma niet iets dat echt gekend is onder dokters veronderstel ik. Ben ook gegaan in verband met slaapproblemen en neerslachtige gevoelens en de dokter heeft me trazodone voorgeschreven. Mijn slaapproblemen hebben overigens niks met die halve pil te maken,was er altijd al wat gevoelig voor. Ik heb volgende week nog een afspraak met hem en ga dan wel proberen om door verwezen te worden naar een professional of iemand die er wat meer van weet. En voor de rest heb je inderdaad gelijk, die xtc heeft een paar problemen blootgelegd die er al waren en het is tijd om er iets aan te doen. Dat is ook wat de dokter ongeveer gezegd heeft. Hoop echt dat ik mezelf niet permanent beschadigd heb, dat is echt het enige dat ik kan wensen. Bedankt voor je hulp!

• Love
Waarderingen: ljuv

Anoniem1

Newbie
@Geneesmiddel ja ik weet dat het onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk is om iets langdurig op te lopen van eenmalig gebruik of een lage dosis. Ik denk dat ik alle studies en artikels die er te vinden zijn al heb gelezen.Ik hoop dat niks permanent is en dat het gewoon een goede les is voor mij om nooit meer drugs te gebruiken. Het is inderdaad een goed idee om het landelijk medisch spreekuur te vermelden bij de dokter, ga ik volgende week zeker doen. Bedankt!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan