Aantal vragen voor onderzoek

Sammy100

Newbie
Hallo allemaal!

Ik moet voor school, aangezien ik dit jaar in mijn eindexamenjaar zit, een profielwerkstuk maken. Dit doe ik over verslaving. Ik ben vooral benieuwd naar onder andere de effecten van drugs, waarom men gebruikt en waarom men naar de drugs blijft verlangen.

Het zou mij erg helpen als jullie een paar vragen voor mij zouden willen beantwoorden. Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Sammy

Geslacht, leeftijd:

Op welke leeftijd gebruikte je voor het eerst een drug? Welke drug was dit en wat was het effect? Zijn je verwachtingen (als je die had) uitgekomen?

Waarom ben je begonnen met het gebruiken van drugs? Beïnvloeding door de omgeving, veel problemen, volgens jou is het erfelijk, gewoon nieuwsgierigheid, anders?

Welke drugs heb je in je leven al gebruikt?

Welke drug(s) is/zijn je favoriet? Waarom?

Welke drug(s) zul je nooit meer gebruiken? Waarom? Slechte ervaring?

Hoe voel je je als je gebruikt hebt (bij verschillende drugs)?

Hoe voel je je als je een tijdje niet gebruikt hebt?

Heb je spijt dat je eraan begonnen bent? Zou je er eigenlijk mee willen stoppen, maar lukt dit niet?

En tot slot: Hoe zou jij de term verslaving (als dit bij jou het geval is) beschrijven in één zin?

Mij werd op dit forum ook goed geholpen bij m'n pws, dus doe ik dat ook maar.
Geslacht, leeftijd:
Man, 18

Op welke leeftijd gebruikte je voor het eerst een drug? Welke drug was dit en wat was het effect? Zijn je verwachtingen (als je die had) uitgekomen?
10, nicotine als dit als 'drug' wordt beschouwd, hoesten was het gevolg.
Op m'n 11e voor het eerst geblowed, door een aantal aanelkaar geschroefde puurpijpjes een van een halve meter gemaakt en daar toen puur door geblowt, gevolg was echt heftig hoesten en ik kon niet begrijpen hoe mensen die ik kon dit vet vonden omdat het zo'n pijn deed in de keel. Ik verwachte kleuren en vervormingen enzovoorts maar dat kreeg ik dus niet. Zelf merkte ik er niet zoveel van, maar het scheen dat ik dus heel lang naar dingen staarde enzo.
Op m'n 12e voor het eerst een biertje gedronken en op mijn 15e voor het eerst dronken. Effect van dronken zijn vond ik geweldig.
Paddo's heb ik voor het eerst op mijn 17e gedaan en hadden precies het gewenste effect.
Waarom ben je begonnen met het gebruiken van drugs? Beïnvloeding door de omgeving, veel problemen, volgens jou is het erfelijk, gewoon nieuwsgierigheid, anders?
Roken: meelopen
Blowen: eerst nieuwsgierigheid en jaren later weer omdat het in mijn vriendenkring gedaan werd en het effect mij wel beviel.
alcohol: meelopen
paddo's: nieuwsgierigheid en experimenteervreugde
Nicotine, Cannabis, Alcohol en Paddo's. In die volgorde.

Cannabis omdat ik het altijd wel kan doen en ik er een lekker gevoel van krijg en paddo's omdat het (door mij) onbeschrijflijk intens en mooi is.
Ik heb geen behoefte meer om te roken omdat het voor mij pas een lekker gevoel geeft als ik al verslaafd ben en het verder ook geen meerwaarde voor mij heeft. Alcohol drink ik steeds minder omdat ik gewoon erg stomme dingen heb gedaan, zal er voorlopig niet mee stoppen, maar ik drink als ik veel drink 5 bier (0.3l) in het weekend.

-wiet: ontspannen en kan meedrijven op muziek, kan me focussen op iets zoals muziek maken.
-alcohol: in het begin ontspannen en losjes en uiteindelijk vrij uitbundige bewegingen, heb er meestal een lekker gevoel bij.
-paddo's: muziek stroomt als energie door mn lichaam, patronen gaan bewegen en ik ben erg blij. Bij hawaiiaanse heb ik al gehad dat ik volledig indentiteidsbesef kwijt was en nietmeer wist wie waar wat ik was. Dit vond ik minder fijn, maar was ook een erg domme locatie om te trippen. Ook hier was de muziek erg intens.
Als ik een tijdje de douche niet gebruikt heb, voel ik me niet zo frisjes. Als ik een tijdje de koelkast niet gebruikt heb, voel ik me hongerig. Wat is dat voor een vraag?
Ik voel me gewoon normaal?
Heb je spijt dat je eraan begonnen bent? Zou je er eigenlijk mee willen stoppen, maar lukt dit niet?
Nee. Ik ben gestopt met roken en heb daar geen moeite mee. Met blowen wil ik niet stoppen omdat ik mijn school en werk geregeld krijg. Dat zou mijn reden zijn om te stoppen. Met paddo's wil ik niet stoppen omdat ik daar ook geen reden voor zie. Ik blow ook alleen in het weekend en paddo's heb ik al sinds oktober niet gedaan. Binnenkort, ik denk in de komende weken ergens zal ik lsd doen. Daarom geen paddo's gedaan en het is me gewoon te koud omdat ik buiten wil trippen eindelijk.
En tot slot: Hoe zou jij de term verslaving (als dit bij jou het geval is) beschrijven in één zin?
Het is bij mij niet echt het geval nee.

Let wel op dat je een balans creeërd tussen postief en negatief, dit lijkt erg negatief te worden.
Mvg,
Kigh.

Sammy100 zei:
Hallo allemaal!

Ik moet voor school, aangezien ik dit jaar in mijn eindexamenjaar zit, een profielwerkstuk maken. Dit doe ik over verslaving. Ik ben vooral benieuwd naar onder andere de effecten van drugs, waarom men gebruikt en waarom men naar de drugs blijft verlangen.

Het zou mij erg helpen als jullie een paar vragen voor mij zouden willen beantwoorden. Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Sammy

Geslacht, leeftijd:
M 17 jaar
12 , alcohol ; toen deed ik het nog niet om dronken te worden ;) maar ik had er ook niet echt verwachtingen bij.

Nieuwschierigheid, ik houd van expirimenteren
Alcohol, nicotine, Wiet, MDMA/XTC/mcPP, Paddo's, Coke, LSD, DXM, 2CB
MDMA, wie vind het nou niet leuk om gelukkig te zijn :)
DXM, moet er van kotsen en het is erg schadelijk.
verschild per drug :)
gewoon het zelfde als altijd :)
nope
niet meer normaal kunnen functioneren zonder een bepaalde stof of bezigheid. (verslaving is natuurlijk niet alleen bij drugs te vinden!)
en je hebt natuurlijk geestelijk en lichamelijke verslavingen.

voor die laatste vraag moet je ff de search gebruiken want die is al een paar keer voorgekomen
misschien ook leuk om te vragen wat voor werk mensen doen en welke opleidingen ze hebben gehad.

de rest van de antwoorden staan bij de quote ;)
veelsuc6

-15 wiet, 27 xtc. Wiet weet ik niet wat voor verwachtingen ik had, xtc overtrof mijn verwachtingen zeer ruimschoots.

-nieuwshcierigheid.

-XTC, speed, coke, LSD, mescaline, paddos, DMT, Ketamine, 2CB en wat smarsthop dingetjes.

-XTC en LSD. Probeer zelf dan snap je het wel :)

-Coke. Geen slechte ervaringen, maar heb mezelf gezegd van te voren dat 1 keer te doen en niet meer omdat het een kutdrug is.

-Geweldig, Euforisch, Verwonderd, Relaxed, Alsof ik het universum snap, soms allemaal tegelijk.

-Zoals ik me meestal voel, gezien je deze vraag stelt zal het je waarschijnlijk verbazen dat de meerderheid van drugsgebruikers met mate gebruiken en dus 95% van de tijd gewoon nuchter zijn.

-Geen spijt, wil niet stoppen met harddrugs. Wiet wel, ben ik al een aantal keer mee gestopt en opnieuw begonnen.

-Met je verstand niet willen gebruiken, maar het toch doen. (Gebeurd me alleen bij wiet dus)

Geslacht, leeftijd:
man, 25

softdrugs: 15 (wiet)
harddrugs: 23 (xtc)

voornamelijk nieuwsgierigheid.

Alcohol, Nicotine, Wiet, Hasj, Poppers, XTC, Speed, GHB, GBL, Paddo's, Benzo's, LSA, 2C-B, LSD, Zoo7, Ketamine, Cocaine, Dextro-amfetamine, 4-FMP, 2C-E, DMT, Methylone, DXM, Ephedra.. dat was em dacht ik.

Elke drug is op zichzelf een waardevolle ervaring geweest, maar XTC en LSD zijn mn favorieten. Respectievelijk vanwege de euforie, en vanwege de interessante, kleurrijke en diepgaande trips.

Ik heb met geen enkele drug zo'n slechte ervaring dat ik ervan zou zeggen dat ik in de toekomst het nooit meer zou gebruiken, maar van dingen als LSA en DXM hoef ik ze niet per sé nog een keer te proberen.

Afhankelijk van de drug.

Dan denk ik vrij weinig aan drugs en ben ik druk bezig met mn dagelijks leven.

Nooit ergens spijt van. Ik gebruik wanneer ik wil en stop wanneer ik wil.

Verlies van controle over je drugsgebruik wat betreft mate en frequentie. Maar niet van toepassing bij mij.

[quote

Geslacht, leeftijd:
Man, 22 jaar

14 alcohol. Het effect was heel licht, omdat ik het alleen deed om stoer te zijn en ik vond het ontzettend goor (bier). Ik had er toen geen verwachtingen bij. Nu vind ik bier wel lekker.

Nieuwsgierigheid bij wiet, hash en paddo's en om stoer te doen met alcohol en tabak.

- Tabak
- Alcohol
- Wiet
- Hash
- Paddo's

- Hash, ik vind het effect erg relaxed. Je wordt wel high, maar je kan gewoon de dingen doen die je normaal ook zou kunnen. Met hash op is het alleen leuker en grappiger
- Paddo's, erg leuk om te doen/leuk effect. Ik doe het wel maar eens in de 4 maanden ofzo wat het interessant houdt.

- Wiet, ik vind hash gewoon fijner en ik heb er totaal geen behoefte meer aan. Mn ervaringen zijn er niet slecht mee, maar ik word er gewoon duf en slaperig van en ben nu definitief overgestapt op hash.

Wiet/hash = Relaxed en lacherig
Alcohol = Zin om te praten, dansen, zingen enzo :rock:
Paddo's = Niet te beschrijven :wink:

Niet anders dan anders. Alcohol gebruik ik maar 1 keer in de week en het stoort me niet als ik het niet doe. Blowen doe ik wel 5 keer per week ongeveer, maar als ik het niet doe dan vind ik dat ook niet erg. Het is me wel opgevallen dat ik chocola niet meer lust als ik niet heb geblowd :P

Af en toe heb ik wel spijt dat ik ben begonnen met blowen omdat het me toch zo'n 20 euro per week kost. Maar het effect is leuk en ik heb er leuke herinneringen door.

[/quote]
Deels geestelijk afhankelijkheid (ik denk onbewust toch wel dagelijks 'zal ik vandaag blowen?' en zo ja 'wanneer kan ik daar tijd voor maken?')

Geslacht, leeftijd:
Man, 19

als nicotine en alcohol meetelt denk ik 11-12 voor bier, anders 15 voor wiet. Bij alcohol weinig verwachtingen, je weet wel dat het alcohol is maar uiteindelijk voel je van 1 pint niets :)
Wiet had ik de eerste keer weinig effect van (weinig getrokken ook), mijn verwachtingen waren ook niet zo hoog, had er al veel te veel over gehoord. De tweede keer overtrof het mijn verwachtingen echter :)

Weinig problemen gehad, vooral beïnvloed door de omgeving en het echt willen proberen omdat ik er al zoveel over gehoord had, ik "kon" bijna niet anders dan ook mijn interesse tonen aan mijn maten. Niet dat ze het mij kwalijk zouden nemen dat ik het niet deed maar als ze je eerst alle leuke dingen over wiet laten horen, dan naar je interesse peilen ben je rapper geneigd om te zeggen dat je het ook wel eens wil doen (klinkt geweldig!) .. en dat komt er dan ooit ook eens van

Coke, MDMA, XTC, wiet, hasj, paddo's, LSD

- wiet : je zorgen volledig vergeten voor een uurtje, blowen geeft ook veel aanleiding tot diepgaande gesprekken die ik (denk ik) anders nooit zou gehad hebben, goed slaapmiddel, je kan er nog perfect normaal van functioneren op de verstrooidheden na.
- MDMA : liefde gevoel, een ongelooflijke verbondenheid, licht spacey effect en perfect om los te gaan op allerlei soorten muziek
- alcohol : voor de smaak vooral en voor het samenzijn met maten met veel bier of andere drank en zatte verhalen tegen elkaar te vertellen

Geen, zie mezelf alle drugs die ik al gebruikt heb nog gebruiken

- Wiet : kalm, veel gedachten die op je afkomen, verstrooid, blij, zorgeloos
- MDMA, XTC : opgepept, zweverig, licht
- Alcohol : sociaal, stoer, wazig
- Coke : helder, zuiver, opgepept
- paddo's, LSD : "volledig in een andere dimensie"

Wiet : kut, zin om te smoren, weinig zin in activiteiten
Alcohol : geen problemen mee
Coke : ook geen problemen mee
MDMA : veel zin in vanaf 2 weken na gebruik maar kan er niet makkelijk aan geraken + de tijd om het te doen moet er ook zijn en dus is het meestal wel langer wachten
Paddo's, LSD : de zin om het nog eens te doen is er wel maar bij beiden is de trip zeer aangrijpend dus ik vind het niet zo'n probleem om lang te wachten tussen twee trips, maar er komen er zeker en vast nog

Nee, heb er wel spijt van dat ik ben beginnen roken en coke zou ik eigenlijk nooit meer willen doen uit schrik van verslaving maar ik denk dat eens in de 3 maand coke gebruiken wel goed is

Hoe kan ik nu weten of ik verslaafd ben als ik nog een invulling moet geven aan het begrip zelf?
Nee kan er geen omschrijving voor geven

Alvast heel erg bedankt voor de reacties die ik tot nu toe gehad heb. De reactie van Kigh (met de opmerking of dit niet te negatief wordt?) heeft me aan het denken gezet waardoor ik nog een extra vraag heb voor jullie (de andere vragen staan natuurlijk ook nog open):

Wat vinden jullie er nou van dat drugs zo negatief wordt bekeken? Drugs is slecht WANT je gaat er rare dingen van doen WANT je hebt geen controle meer over jezelf WANT je raakt er snel verslaafd aan enzovoorts (kijk naar het televisieprogramma 'Afkicken', vast wel bekend bij jullie). Aan jullie reacties af te lezen zijn de effecten voornamelijk positief en het wordt mij zelfs aangeraden het ook eens te proberen :P Zijn jullie bijvoorbeeld niet 'bang' voor eventuele vervelende gevolgen?

Nogmaals alvast bedankt voor de volgende reacties :)

Geslacht, leeftijd:
Man, 20

18, wiet. Niet erg interessant.

Nieuwsgierigheid

Wiet, mdma, speed, lsd, paddos, dmt, salvia, ketamine, cocaïne.

MDMA, LSD, DMT. MDMA voor het geluksgevoel. LSD en DMT voor het psychedelische effect, het is leuk en je leert jezelf kennen.

Hmm niet echt iets wat ik nooit meer zal gebruiken. Ik weet wel dat ik nooit heroïne/crack/meth zal gebruiken.

Ietwat afhankelijk van welke drug :P

Precies zoals het hoort ^^

Nee, ik heb geen spijt nog behoefte om te stoppen. Ik weet echter wel dat het me vrij makkelijk zou lukken aangezien ik toch al niet zo vaak gebruik.

Is niet het geval.

Dat je er rare dingen van gaat doen en geen controle meer over jezelf hebt (en wat je niet genoemd hebt, dat ze schadelijk voor je zijn elke keer dat je iets gebruikt) dat valt allemaal heel erg veel mee. Van geen enkele drugs ga je zo raar doen en raak je zo erg de controle kwijt over jezelf als van alcohol. De schadelijkheid bij 1 keer gebruiken is erg verschillend per drugs, maar gemiddeld zal dat ook vergelijkbaar zijn met alcohol. Dit betekend wat mij betreft dus dat bij gematigd gebruik deze risicos allemaal zeer goed beheersbaar zijn.

Psychedelica staan dan nog bekend om de risicos op psychische schade, maar ook dat valt mee voor zover ik het kan beoordelen. Veel LSD gebruikers zijn wel rare figuren, maar 1: wat is oorzaak en wat is gevolg ?, ik denk dat het meestal zo is dat de wat vreemdere figuren ervoor kiezen LSD te gebruiken dan dat LSD iets veroorzaakt heeft, en 2: Is het schadelijk ? Al die rare LSD gebruikers die ik ken (en dat zijn er erg veel) lijken best tevreden met hun eigenaardigheden (die zoals ik al zei, veelal niet eens door drugs ontstaan zijn)

De risicos van drugs bevinden zich wat mij betreft dan ook voor 90% in het verslavingsrisico. De meeste drugs zijn wel verslavender dan alcohol. Als we kijken de mensen die een drug ooit proberen en het percentage dat daarvan verslaafd raakt ligt het bij de meeste drugs hoger dan bij alcohol. (Ik denk alleen bij psychedelica niet, die zijn niet verslavend)
Het gaat echter nog steeds om percentages tussen 0 en 10%. (misschien dat heroine nog iets hoger ligt, weet ik niet precies)

Dat betekend dus ook dat 90% van de mensen kan kiezen om harddrugs te gebruiken zonder verslaafd te raken. Als je er maar verstandig mee omgaat. Nu is het probleem dus dat zo ongeveer iedereen denkt dat hij er verstandig mee omgaat, ook zij die dat niet doen. Het is dus belangrijk om mensen uit te leggen wat de gevaren zijn, hoe een verslaving ontstaat, en dat iedereen uiteindelijk verslaafd kan worden als hij/zij geen respect voor de drugs heeft om er goed mee om te gaan. Grootste risico is bij jonge mensen die gewoonlijk niet willen luisteren naar dat soort waarschuwingen en denken dat zij sterker zijn dan drugs en toch niet verslaafd worden (en daarom niet de benodigde grenzen stellen voor zichzelf), en bij mensen die depressief zijn en er niet meer om geven verslaafd te worden. Het is daarom goed dat er een gedegen besef van de risicos is in de maatschappij om deze mensen te behoeden hiervoor. De risicos worden echter zwaar verkeerd ingeschat. Niet alleen worden ze overschat, ook heb ik het idee dat veel mensen teveel kijken naar andere risicos dan het verslavingsrisico.

Voor ons is het jammer dat er zo over gedacht word, en dat daardoor niet iedereen altijd open kan zijn over zijn drugsgebruik. Ook worden veel mensen die er wel mee om zouden kunnen gaan nu onthouden van de positieve effecten van drugsgebruik omdat ze door onwetendheid niet durven. Maar persoonlijk heb ik daar niet zo'n probleem mee. Ik ben zelf wel open tegen iedereen over mijn drugsgebruik (behalve bij een solicitatiegesprek zou ik er misschien over liegen ofzo) en ik ondervind daarbij nooit problemen. Veel mensen zijn voor een betere voorlichting en legalisatie, ikzelf niet omdat zoals ik al zei, jonge mensen toch niet naar die voorlichting luisteren. Als ik aan iedereen uit moet leggen dat ik drugs kan gebruiken zonder verslaafde junk te zijn omdat deze situatie voorkomt dat veel jongeren in de problemen komen heb ik dat er voor over.

Geslacht, leeftijd:
vrouw, 18

De eerste drugs die ik gebruikte was het roken van een joint op mijn 15e, eigenlijk wilde ik veel liever trippen maar die joint kwam er toevallig tussen door en beviel me prima.

Ik herinner me nog vrij duidelijk dat ik een jaar of 8 was en een boekje had over wilde paddestoelen. Bij het kaalkopje stond dat men er zo'n 4-8 uur lang van ging hallucineren, ik vroeg mijn ouders wat hallucineren inhield en vanaf dat moment was de fascinatie geboren. Ik had me toen voor genomen dat 'als ik later groot was' dat ik dat dan ook zo doen, en zomer 2005 kwam het er inderdaad van. Het was dus geen omgeving, geen problemen, geen erfelijkheid maar gewoon een wil om te trippen.

Wiet, hasj, paddo's, LSD en lachgas.

LSD, de grote favoriet omdat het effect me zo enorm goed bevalt. Ik hou van de visuals, de dingen die je ziet, het gevoel, de gedachtes, de soort van vreemde mentale puurheid, hoe de patronen in en uitschuiven en de wereld verdraaien tot iets dat zo veel mooier is..

Ik heb geen slechte ervaringen mee gemaakt al zijn er twee kleine pech ongelukken gebeurt in paddo trips in het verleden waardoor ik voor paddo's een klein beetje huiverig ben geworden, maar het komt er vast wel weer een keertje van, het is niet dat ik het nooit meer wil gebruiken, meer dat ik er even voorzichtig mee wil doen. Met alle andere middelen heb ik alleen positieve ervaringen gehad.

Zie subforum tripreports, en zoek die van mij op. Zo dus.

Gewoon normaal, nuchter, prima, niks mis mee.

Nee totaal niet, ik vond het voor mij persoonlijk, want ik raad het niet aan aan mensen die ik helemaal niet ken, maar voor mij persoonlijk vond ik het een geweldig idee.

Het enige wat ik ken dat enigsinds verwant is aan verslaving is gewoon een gewoonte vorming, die is te doorbreken als je er zin in hebt, maar dat heb ik momenteel niet (gaat over het blowen).

Geslacht, leeftijd:man 37jaar
17 jaar,speed,ja

Waarom ben je begonnen met het gebruiken van drugs? Beïnvloeding door de omgeving, veel problemen, volgens jou is het erfelijk, gewoon nieuwsgierigheid, anders? stoer doen om aanvaard te zijn bij de oudere junks...die intertijd punkers,hippies,marginalen waren.

Welke drugs heb je in je leven al gebruikt?cocaïne,speed,paddo's,weed,hash,xtc,alcohol en lsd.
Welke drug(s) is/zijn je favoriet? Waarom? lsd:geeft mij een vredig gevoel,is niet verslavend,je leeft in een andere wereld?tja eigenlijk best moeilijk uit te leggen.
alcohol:ben wat verlegen van aard en dat maakt mij veel socialer.ben een probleemdrinker,met mate drinken gaat niet.

Welke drug(s) zul je nooit meer gebruiken? Waarom? Slechte ervaring?coke:duur en niks van gevoeld.

Hoe voel je je als je gebruikt hebt (bij verschillende drugs)?speed:om wakker te blijven en te kunnen blijven drinken.
alcohol:socialer zijn en graag in een roes zijn.
weed:kan er niet echt tegen,maar thuis met een drietal personen na het uitgaan,is best leuk(lachbuien en maar onzin vertellen)en daarna gaan slapen.

Hoe voel je je als je een tijdje niet gebruikt hebt?2 dagen alcohol gecombineert met drugs is bij mij 2 dagen in bed liggen,mottig zijn,enorme kater,lusteloos,...

Heb je spijt dat je eraan begonnen bent? neen Zou je er eigenlijk mee willen stoppen, maar lukt dit niet?stoppen met drugs zou minder moeilijker zijn dan alcohol.

En tot slot: Hoe zou jij de term verslaving (als dit bij jou het geval is) beschrijven in één zin? alcohol dus...(heel)duur en heel veel moeite om er zonder te kunnen...heel kleine kans dat ik dat kan(opnames helpt bij mij niet).

Sammy100 zei:
Alvast heel erg bedankt voor de reacties die ik tot nu toe gehad heb. De reactie van Kigh (met de opmerking of dit niet te negatief wordt?) heeft me aan het denken gezet waardoor ik nog een extra vraag heb voor jullie (de andere vragen staan natuurlijk ook nog open)
Ik denk dat je drugs te negatief ziet. Volgens mij (ik spreek nu puur de indruk uit die ik krijg bij het lezen van je vragen, het is geen aanval ofzo) zie je drugs als direct verslavend, en de positieve effecten niet opwegend tegen de negatieve. De vragen suggereren naar mijn mening ook een beetje dat je verwacht dat er toch wel veel verslaafden op dit forum zitten. Ze zitten er natuurlijk wel tussen, maar ik denk dat lang niet iedereen hier verslaafd is, zeker een meerderheid niet. Nogmaals, dit is geen aanval, ik wil alleen aangeven dat zo lang je goed nadenkt bij wat je doet, en zorgvuldig de drugs uitkiest die je wel gebruikt, en nog zorgvuldiger welke je niet gebruikt, het voor de meesten mensen best in de hand te houden is. En ik zal ook even je lijst invullen:

Geslacht, leeftijd:
Man, 14 jaar.

Ik heb weleens op m'n 11e of 12e een hijsje van een sigaret gehad of een slokje bier ofzo, maar dat niet meetellend was ik 14 (ben nog steeds 14, was een half jaar terug ongeveer), dat was wiet en ik ging met een paar nieuwe vrienden een joint roken. En nee ik had er verder geen verwachtingen van, ik leef m'n leven met een instelling van: 'ik zie wel'.

Ik had eigenlijk al sinds ik er serieus over na ging denken, en langs het 'drugs is slecht'-principe heen ging kijken altijd wel de wens om nog een keer wiet te proberen.

Nicotine, wiet, hasj, alcohol.

Wiet, gewoon een lekker gevoel en ik heb het gevoel dat ik dat het beste onder controle heb (met alcohol weet ik m'n grens nog niet goed genoeg).

Geen, daar heb ik nog niet genoeg voor uitgeprobeerd.

Tja dat is bij de drugs die ik heb gebruikt wel een beetje bekend eigenlijk.

Niet anders dan normaal.

Nee. Ik wil ook niet stoppen met roken, dat doe ik wel een keer als ik daar behoefte aan krijg, wat meer naar m'n toekomst ga kijken ofzo, maar daar heb ik op dit moment nog niet zo'n last van.

Dit geldt dus niet voor mij.

Geslacht, leeftijd:
vrouw, 29

13, alcohol, weet niet meer welke verwachtingen ik daarbij had, zo lang geleden...

Puur nieuwsgierigheid en de behoefte naar nieuwe kicks.

nicotine
alcohol
wiet/hasj
paddo's
xtc pilletjes/mdma kristallen/poeder
speed
ephedra
coke
lachgas
poppers
de bekende benzo's en andere farmaceutische zooi (ritalin, morfine,rohypnol, methadon)
ketamine
opium
2-cb
lsd
dex amfetamine
4fluo-amf
GHB

speed - geeft me energie en opgewekt gevoel
lsd - geeft me inzichten en laat me de prachtigste visuals zien

methadon, slechte herinneringen aan, was een nare periode uit mijn leven

prettig

prettig

nee geen spijt, het heeft mijn leven verrijkt en dat doet het eigenlijk nog steeds.

Een lichamelijke en/of geestelijke afhankelijkheid, niet kunnen functioneren zonder.

Terug
Bovenaan