Advies thuiskweek

Rookie

Newbie
Hallo

Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik ben via een bekende hier terecht gekomen.

Ik hoorde dat het is toegestaan om 5planten thuis te hebben.
Mag ik deze kweeken onder 1lamp? Of is dit nog steeds strafbaar?

Als het mogelijk is wie kan me dan advies geven hoe ik dit het best kan aanpakken?

Ik denk dat ik voor zon kant en klare kast ga.

Groeten Rookie

Doerak

Bewuste gebruiker
Je moet niet zomaar iets van iemand aannemen. Neem de moeite om een betrouwbare bron te vinden zodat je zeker weet dat je niet strafbaar bezig bent. Straks is maximaal 4 planten geoorloofd en krijg jij met je 5 planten een fikse boete. In dit geval klopt de informatie, maar hou het in gedachte. Er zijn een hoop mensen die onzin vertellen.

Justitie.nl zei:
Feit:
5 of minder hennepplanten telen
Straf:
Het telen van 5 planten of minder wordt niet vervolgd indien bij ontdekking afstand wordt gedaan van de planten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen beroeps/bedrijfsmatige teelt en niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt van cannabis. Bij niet meer dan 5 planten wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt. Hoge prioriteit wordt gegeven aan de beroeps/bedrijfsmatige teelt van hennep.

Feit:
Meer dan 5 hennepplanten telen
Straf:
Maximaal 4 jaar gevangenisstraf en/of 67.000 euro boete
Bron: Justitie.nl

Je mag zoveel of zo weinig lampen op je planten zetten als je zelf wil. Belangrijk is dat je planten voor eigen gebruik zijn en dus niet voor de verkoop. Zie het stukje hierboven.

davie

Wijs gebruiker
Je zou 6 planten kunnen hebben. Bij 7 krijg je pas een boete van € 200. Je mag er eigenlijk maar 5 anders ben je bedrijfsmatig bezig. Je kan in dit land makkelijk een paar kilotjes per 8 weken kweken zonder een celstraf te riskeren. Pas bij 257 planten volgt er een dagvaarding waarbij het OM een celstraf van 91 dagen kan eisen. Maar als je er 256 hebt krijg je een boete van € 4500. Vind je het gek dat er zoveel mensen kweken. Dit land is echt niet streng.

Yoo, rond deze tijd van het jaar zou ik gewoon buiten wat plantjes zetten, is veel makkelijker, maar dan moet je wel snel zijn anders is te laat.behalve met lowryders natuurlijk :wink:
gtrzz Pothead :stoned:

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
davie zei:
Je zou 6 planten kunnen hebben. Bij 7 krijg je pas een boete van € 200. Je mag er eigenlijk maar 5 anders ben je bedrijfsmatig bezig. Je kan in dit land makkelijk een paar kilotjes per 8 weken kweken zonder een celstraf te riskeren. Pas bij 257 planten volgt er een dagvaarding waarbij het OM een celstraf van 91 dagen kan eisen. Maar als je er 256 hebt krijg je een boete van € 4500. Vind je het gek dat er zoveel mensen kweken. Dit land is echt niet streng.

Zware onzin Davie ... ben je advocaat ofzo ?

Waar baseer je dit op ?

Ervaring ?

Groet

Stonie

ps: Het bezit van enkele kilos is al strafbaar.

davie

Wijs gebruiker
Eigenlijk is het recht maar krom. Idd bezit van enkele kilo's is strafbaar, minder trouwens ook wel en 2 kilo kost je al snel 100 dagen. 2kilo kun je wel halen met 256 planten. Justitie rekend toch een minimale opbrengst per plant van 5 gram tot zo'n 22gr. Komt neer op 1280 gr tot 5682gr. Ofwel € 4500 boete tot een half jaar celstraf. Zolang je niet meer dan 1300gr in huis hebt ontloop je een celstraf. Als je niet alles ineens oogst kom je er goed vanaf. Maar eerst 50 planten opzetten en 2 weken later weer 50.

Stel ze pakken je en je hebt net geoogst dan ben je ook goed nat. Je hebt ook nog de plukze wetgeving wat je ook wat gaat kosten. Die wetgeving staat voor wederrechtelijk voordeel. Dan moet je eigenlijk gewoon de winst die zijn hebben berekend terug betalen. De laatste ontwikkeling op het recht zijn dat de belastingdienst langskomt vanwege belasting ontduiking. Daarmee pakken ze je hard. Nuon of welke maatschappij dan ook zal gaan klagen, diefstal stroom en weer een strafzaak en terug betalen wat je hebt gestolen. Eventueel de woningbouw zal ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van de woning vorderen en je staat op straat. Eventueel moet je de schade aan de woningbouw vergoeden.

Maar wat ik wil zeggen is dat je toch veel kunt doen voordat ze je opsluiten. Nederland is echt veel te makkelijk. Het zal wel veel gaan kosten en weet daarom ook waar je aan begint. Natuurlijk kunnen ze je altijd meenemen naar het bureau voor verder verhoor zodat je eigenlijk alsnog vast zit.

Eigenlijk is de politie 9 van de 10 x al op de hoogte van een kwekerij alleen ondernemen ze geen aktie. Om 2 redenen;
- Ze doen niet iets zomaar zeker niet bij een kleine kweker, meestal pas na klagende omwonende, brandgevaar, diefstal stroom of bij grote actie's met politie, gemeente, woningstichting enzo en pakken er dan gelijk een hoop aan. De kweekjes zijn echt wel bekend alleen te kostbaar om een individuele actie voor op te zetten. Vaak gaan buren ook iets opzetten als ze zien dat het lukt en dan wordt de hele straat aangepakt.
- Of ze gaan ervan uit dat iemand die geld ruikt groter zal worden en dan pakken ze je.

Ze zitten echt niet te wachten op 10 planten ofzo. 10 planten dan schrijven ze een boete uit van een paar honderd euro echt niet meer dan € 1000, spullen kwijt en een proces-verbaal. Een groot onderzoek zullen ze ook niet starten. Waarschijnlijk zal degene alleen voor eigen gebruik hebben gekweekt en voor wat bekende. Ze zijn meestal uit op de grote jongens of grote actie tegen kleine kwekers. Vooral de laatste tijd werken sommige instellingen goed samen om zulke actie's mogelijk te maken. Ze maken gewoon een lijst van mensen waarbij ze een kweekje kunnen treffen en als ze er genoeg hebben komt er weer een actie. Ook kunnen buren annoniem aangifte doen. Het wordt steeds moeilijker. Een hele tijd geleden kon je nog je luchtafvoer buiten hangen en niemand die iets zou vermoeden. Nu is een dichtgeplakt raapje al verdacht.

http://www.overveiligheid.nl/content.jsp?objectid=16533
http://www.bndestem.nl/moerdijk/article1335078.ece

En zo zijn er al vele actie's geweest in samenwerking met instellingen. Ook al heb je alles nog zo goed verborgen je buurman zou het ook voor jou kunnen verpesten.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
Leuk verhaal maar je geeft niet echt een antwoord.

OK voor de duidelijkheid dan:

5 planten zijn gedoogt, dat betekent dat de politie ze ALTIJD mag komen weghalen.
Als jij geen vrijwillige afstand doet wordt er vervolgt, tenminste als de officier van Justitie daar dan ook nog zin in heeft.
Doe je wel vrijwllig afstand dan wordt er niet vervolgt, heb je meer planten staan dan halen ze alles weg.

Of je dan een hoge boete of geen boete krijgt heeft niet met regeltjes te maken.
Je persooolnijke omstandigheden worden door je advocaat naar voren gehaalt en de rechter kijkt goed naar je verleden.

Zo is er een boel tolerantie voor sommige kwekertjes maar voor sommige ook totaal geen.
Neem Vinkenslag nou ... het kamp.

Dus je boete bedragen en je aantallen zijn fictief en geen richtlijn.Het woord taakstraf komt niet eens in je verhaal voor.

Groet

Stonie

davie

Wijs gebruiker
Ik kan idd zaken zijn vergeten in mijn verhaal, maar gelukkig ben jij (lysergine25) er om mij aan te vullen. Persoonlijke omstandigheden bepalen idd de strafmaat. Als je al een strafblad hebt dan zal veel harder worden gestraft.

De rechter heeft de bedoeling om een strafmaat te bepalen die in jou geval effectief is en voorkomt dat jij niet weer gaat kweken. Vaak worden kleine zaken afgedaan met een transactie. Eigenlijk dient elke zaak voor de rechter te komen, zelfs door rood lopen. Alleen ontvang je altijd een boete/transactie ter voorkoming van een te grote belasting van de rechtspraak. Elke zaak is dus anders.

Een werkstraf is zeker vaak aan de orde. Ik heb een beetje grote lijnen neergezet aangezien elke casus anders is. Ik wilde eigenlijk duidelijk maken dat nederland echt te makkelijk is en je ver kunt gaan als je de Wet kent. Je wordt niet zomaar opgesloten. Een taakstraf is veel te mild. Er zijn zelf mensen vooroordeeld die een werkstraf kregen en minder dan 5 planten hadden. Maar ja wat is nu 40 of 120 uur werken. Ze moeten toch een keer een keuze maken tussen legaliseren of harder aanpakken.

Daarnaast heb je nog altijd 2 soorten rechtspraak. De ene beslist over de zaak (rechtbank) en de ander of de zaak wel juist is behandeld (cassatie). Politie en rechters maken ook veel fouten. Een advocaat haalt niet alleen pers. omstandigheden naar voren, maar hij kijkt ook of alles wel volgens het boekje is gegaan. Je bent wel schuldig, maar is er dan ook sprake van een eerlijk proces.

Het is gewoon algemeen bekend dat er op het kamp kweekjes zijn. Daarom heeft de politie regelmatig zulke actie's, het zero tolerance beleidt. Elke gemeente werkt ook anders. En niet elke rechter doet dezelfde uitspraak. Als die rechter toevallig hennepteelt hard wil aanpakken of jou zaak als voorbeeld wil stellen. Dus een hoge straf geeft om andere mensen duidelijk te maken dat kwekers hard worden aangepakt dan tref je het ook niet.

Maar als ze je pakken dan adviseer ik je een goede advocaat in de arm te nemen. Eentje met veel verstand, zoals. http://www.andrebeckers.nl/html/index.php

Bovenaan