Afkicken: kan dat in je eentje?

Rouzena

Newbie
Wie kan mij helpen? Mijn vriend heeft eindelijk erkend dat hij verslaafd aan coke is. Hij gebruikte 2- 3 keer per week een paar gram. Eindelijk wil hij van die troep af!!! Hij is verder gewoon iemand zonder problemen ( behalve die door de cocaine later zijn gekomen), erg lief, met goede baan. Maar het lukt hem niet! wij hebben het geprobeerd met de slaappillen van mijn moeder maar na een week was de trek zo groot! Onze huisarts zegt dat hij naar de verslavingszorg of CA moet gaan. Mijn vriend wil het niet tussen andere mensen zitten , ook niet eens zulke kliniek binnenlopen . Ik kan hem echt NIET overtuigen!!! Wat kan ik voor hem doen? Ik hou echt van hem.
Is er iemand hier die dezelfde probleem heeft? :openmouth: :openmouth: :openmouth:

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Rouzena,

Lief dat je je vriend wil helpen.

Hij weet natuurlijk heel goed op te noemen wat hij allemaal niet wil.
Je zou kunnen zeggen: "Ok, zo wil je het dus niet. Hoe wil je het dan wel? En wil je het wel echt?"

Hij komt dan misschien met een paar oplossingen.
Geef hem de kans dat zo te doen/proberen.
Als dat dan toch niet blijkt te lukken, kan jij hem confronteren met het feit: "Ok, dit was jouw manier, het is niet gelukt. Je zegt dat je écht wilt stoppen. Je hebt weinig keus meer om het tóch via Verslavingszorg te gaan doen."

Maar goed, klinkt cliché, maar uiteindelijk moet hij het zelf willen.
Dat je wil helpen bij zijn genezingsproces is écht heel lief van je, maar het begint én eindigt bij hemzélf.

En: juist omdat je zoveel voor hem over hebt; let op dat je jezelf niet verliest en jouw grenzen ten opzichte van hem niet overschrijdt.
Je kan erover nadenken: wat heb ik voor hem over? Waar ligt mijn grens (in tijd en/of in financiële problemen etc.).

Niet alleen trouw aan hem blijven, maar vooral aan jezelf!(Ik weet het; makkelijk gezegd, maar ga er maar eens aan staan :wink: )

Suc6!

Groetjes,
R@ :wave:

Renate74

Newbie
Hoi Rouzena,

In je eentje met coke stoppen is bijna niet te doen.
De trek in coke is zo enorm en het is zo verschrikkelijk moeilijk!
Je vriend heeft steun nodig niet allen van jouw maar van de omgeving.
Wat ook heel belangrijk is: de steun en vermijden van mensen die gebruiken.
Ik kan me best voorstellen dat je vriend niet opgenomen wil worden in de kliniek
vanwege zijn baan en niet tussen de gebruikers komen. Mijn broer is precies
dezelfde, echter heeft hij in de privee kliniek gezeten en het ging eventjes goed met hem.
Maar iedereen is anders. Wat ik je wel kan aanraden is www. expertcleanics.nl
Daar loopt nu mijn broer: dit is geen opname maar ambulante behandeling,
zeer geschikt voor hem: gesprekken een op een s'avonds na zijn werk,
hij hoeft dus geen vrij te nemen, en de prikken tegen trek werken heel goed bij hem!
Die zijn alleen daar verkrijgbaar, want hij heeft wel wat medicijnen daarvoor gebruikt
en het sloeg niet aan bij hem. Na de eerste prik ging bij hem trek ineens weg en het blijft
nu zo! Ook krijg je adviezen van psycholoog van deze kliniek hoe je met hem moet omgaan
( bij deze gesprekken zijn wij ook met onze ouders geweest ). Hij is niet alleen, wij doen het samen!!! Steun is erg belangrijk!
Succes!!! :wave:

Bovenaan