Ik ben er zelf eerlijk gezegd ook nog niet helemaal uit of het de ellende wel waard is. Een overstap naar subutex zou voor de zoveelste keer mijn leven op zijn kop zetten. Ik wil er dus eerst nog even over nadenken.
I.v.m. mijn chronische pijnklachten zal ik het waarschijnlijk toch levenslang moeten gebruiken en in dat geval kan ik net zo goed op de methadon blijven.. Tenzij het gebruik van subutex bijkomende voordelen heeft (qua gezondheid? Of misschien kan ik er
wel legaal mee reizen? Maar het is en blijft een opiaat dus het lijkt me niet dat dat wat uit zou maken).
Wat betreft je andere vraag: nee, ik ben nooit meer in de verleiding gekomen om heroine te gebruiken. Ook niet toen ik nog met andere gebruikers omging. Ongeveer zeven jaar geleden ben ik er definitief mee gekapt.
Een paar maanden nadat ik destijds naar 0 methadon was afgebouwd overleed mijn vader totaal onverwacht. Ik voelde me toen fysiek en emotioneel ontzettend ellendig maar wilde absoluut van de dope afblijven omdat ik het clean wilde verwerken. Omdat ik toen - net als nu - niet beter werd na afbouw van methadon moest ik na een jaar helaas toch weer methadon gaan gebruiken. Maar H heb ik nooit meer aangeraakt.
Ik moet er wel bij zeggen dat het erg lang heeft geduurd voordat ik er definitief van af kon blijven (16 jaar, met daartussen weliswaar veel cleane periodes van een paar maanden tot een jaar.. maar nooit definitief gestopt). Maar ik had ik er na al die jaren echt schoon genoeg van. Ik merkte er vrijwel niets meer van, kreeg er nauwlijks meer een kick van, ik werkte me een ongeluk maar al mijn geld ging op aan dope. Mijn leven bestond alleen nog maar uit elke dag werken om vervolgens mijn geld uit te geven aan dope en op de bank te hangen..
En dan daarbij het gezeik met dealers die niet op kwamen dagen of opeens niets in huis hadden of troep verkochten waardoor ik te laat en/of ziek op mijn werk kwam, de schulden, het jarenlange dubbelleven..
De nadelen wogen dus allang niet meer op tegen de voordelen, die gedachte hielp me om er van af te kunnen blijven. In het begin was dat best moeilijk maar dat slijt echt na een aantal jaar! Ik kan iemand voor mijn neus zien chinezen maar het doet me nu niets meer.
Overigens, om even on-topic te blijven: ik heb bali-kratom geprobeerd toen ik op 1 pilletje methadon stond (en behoorlijk ziek was!) en vond dat het wel degelijk hielp om de 'doorsnee' afkickklachten zoals koude handen, kippenvel, loopneus, niezen en onrust te verlichten. Ik voelde echt een verschil!!
Mensen die niet al te lang verslaafd zijn geweest kan het volgens mij zeker helpen om van de methadon af te komen, mits je tenminste al bent afgebouwd naar max. 5 mg, liefst nog minder.
Helaas had het geen noemenswaardig effect op mijn chronische pijnklachten, vandaar dat ik heb besloten om methadon te blijven gebruiken. Maar voor andere gebruikers lijkt het me de moeite van het proberen waard. Een klein theelepeltje gaf al verlichting in mijn geval.
Echter, NOOIT teveel kratom nemen want dan wordt je alleen maar spuugmisselijk, altijd voorzichtig beginnen dus! En na een paar weken op 0 methadon langzaam gaan afbouwen zodat je geen kratomhabit opbouwt