afkicken van heroine. stoppen

fuller

Experimenterende gebruiker
Alhoewel ik nooit erg veel gebruikt, heb ik wel dagelijks gebruikt voor een langere periode. Zoals bij iedereen sloop de verslaving er langzaam in, eerst kon ik geen weekend zonder, toen geen dag.

Ik deed mijn uiterste best om zaken enigszins onder controle te houden. ik stopte vaak voor een korte tijd, ik nam niet meer dan noodzakelijk was. Ik nam me voor na mijn verhuizing naar een andere stad (in het buitenland) te stoppen. Met enig gehaper is het ook zo gegaan. Ik had de verhuizing nodig, maar belangrijker nog kwam via via bij Narcotics Anonymus.
In de stad waar ik ben, zijn er dagelijks bijeenkomsten. tweemaal per week Engelstalig, de anderen in de lokale taal.
Het heeft mij erg geholpen om mijn problemen als drugsproblemen te erkennen. het heeft mij ook geholpen om (voor het eerst met anderen dan hier) over drugs (vooral over stoppen) te praten. het heeft me aangegrepen om de literatuur van NA te lezen, de vele verhalen, de therapeutische instructies.
Ik ben veel te weten gekomen over mezelf. Ik begrijp nu waarom ik gebrukte, ik begrijp wat de dope voor me was. Sinds ik de eerste keer binnenging heb ik geen druppel alcohol meer gedronken, NA adviseert dat. Ik vind het jammer, soms zelf verschrikkelijk, maar het is zeker beter want ik voelde toen ik stopte met Heroine, dat ik meer geen drinken, ook vroeger op de dag. Verslavingsverplaatsing heet dat meen ik. Ik ken het jargon en het programma niet goed in het Nederlands. Het kostte meer moeite om geheel met H te stoppen, maar inmiddels ben ik daar ook een maand of twee vanaf gebleven. Ik ben er nog lang niet, ik ben net gestart met stoppen en met opnieuw een leven in te richten.

Ik ben nu bevriend met een aantal mede NA-ers, ex-verslaafden die gestopt zijn. Sommigen 8 jaar geleden, sommigen 2 weken geleden. We gaan wel eens eten, feesten lopen binnenkort een hardloopwedstrijd. Gestopte verslaafden zijn meestal leuke mensen, ze hebben nog altijd de humor en de straatwijsheid, maar ze zijn inmiddels wel te vertrouwen.
Ik heb er veel aan gehad en adviseer een ieder die wil stoppen: ga eens vrijblijvend kijken. het kost niets om lid te worden, je bent lid als jij dat zegt. je hoeft ook niet clean te zijn om te starten. Het verlangen om op te houden is voorlopig genoeg.

speeseend

Wijs gebruiker
Plaatsvervangende verslavingen zijn inderdaad een zeer groot risico. Alcohol dronk ik altijd al, maar nu toch wel wat meer, heel wat meer. Ik ben me er bewust van en probeer ook deze verslaving de kop in te drukken.

Ik hoop dat het voor jou geen probleem is, nu je anderen met soortgelijke verslavingsproblemen ontmoet. Dit zou ook averechts kunnen werken.

Veel geluk,

Eend

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Fuller (toch niet die naam gekozen als ode aan die verschrikkelijke Duitse voetballer hoop ik? :wink: ),

Ik heb evt. best interesse in de NA, maar alleen als het goed draaiende, stabiele groepen zijn. Welke kan je aanbevelen?

Groetjes, R@r@ :wave:

fuller

Experimenterende gebruiker
Over die NA groepen: stabiel zijn ze na mijn weten allemaal wel, dat is niet zo het probleem. De 'aard van de groepen' verschilt wel sterk. De internationale meeting in Amsterdam is natuurlijk anders dan die van Den Bosch.
Maar het gaat er eigenlijk om dat je je met een paar man of vrouw prettig voelt. Dat je er wat aan hebt om te horen hoe anderen met dit flinke probleem omgaan. Ik was enorm geraakt door verhalen van andere verslaafden, die hun machteloosheid over de drugs toegeven en iets doen.

Het heeft mij heel veel geleerd, en op dit moment houdt het me clean. Dat was me zonder NA nooit gelukt. Ook al ben ik geen domme jongen, het zelf-inzicht ontbrak me simpelweg. Ik merk nu hoe anders ik naar verslaving kijk. Want laten we eerlijk zijn: vrijwel iedereen in dit forum is verslaafd. Ik ook. ik gebruik nu niet, juist omdat ik erken dat het in me zit.
En overigens: ik doe dit "just for today". Ik kan niet garanderen dat ik het een jaar of 10 jaar volhoud. Ik doe het nu, vrijwillig en graag.

In het begin is clean vooral verlangen naar dope. Maar op een zeker moment slaat dat om, dan wordt je levenslust, je liefde, je vermogen en meer weer aangewakkerd. Ik loop nu wel eens over straat dat ik denk: het is net alsof ik gebruikt heb, zo kan ik genieten van dingen die gebeuren. De eerste cleantijd is een hel, een depressieve, lusteloze boel. Maar het duurt ook niet zo heel erg lang.

Veel NA-leden gaan ook naar AA (anonieme Alchoholisten) omdat daar vergelijkbare mensen rondlopen. Check eens de AA groep bij je in de buurt. De AA-ers zijn meestal wat gewonere mensen dan de -soms ietwat freaky en vreemde- NA-ers. Logisch want om serieus zoveel dope te nemen als wij doen, moet je een beetje gek zijn. Gelukkig blijven drugsgebruikers dat ook als ze niet gebruiken. Ik kan het erg goed vinden met hen, de gesprekken zijn ook niet oppervlakkig omdat je van elkaars verleden, elkaars leugens en elkaars geheimen weet.
Ik heb met sommigen meer gedeeld dan met mijn familie.

Over de naam Fuller: Nee, niet van die hatelijke voetballer, het komt van vuller. Ik vulde mij, ik vul me trouwens nog steeds.

r@r@

Wijs gebruiker
NA Meetings

Hoi Fuller,

Ik heb mijn ervaring bij de NA met mijn therapeute besproken.

Zij vertelde dat de directeur van Miroya daar ook mee verbonden is en dat zij wordt aangespoord om NA Meetings aan te raden bij patiënten.

Die van Amsterdam en Deventer (of was het nou Nijmegen?) schijnen erg goed te zijn. Maar Utrecht staat idd relatief slecht bekend. Vooral ook omdat er na afloop niet echt wordt nagepraat, wat ze bij andere NA's dus wel doen.

Ik ga misschien maar eens kijken in Rotterdam of Den Haag; ik woon toch in de Randstad, dus elke stad is ongeveer even ver voor mij.

Hoi! :wave:

Angramar Temenos

Badass junkie
He, ik woon in deventer, wist nooit dat er hier een NA was. Trouwens een vraagje; Is het niet link als je met mensen zit die nog steeds gebruiken? Zeg maar, als je een craving krijgt is het wereldje toch weer een stukje dichterbij. Ik spreek (gelukkig) niet uit ervaring, maar het kwam in me op.

fairyanna

Newbie
Het is mij gelukt met behulp van meditatie. Ik realiseerde me dat de benzo's een uitvlucht waren voor mijn echte gevoelens. Die ben ik onder ogen gekomen --> heb ik vergroot als het ware door uit te spreken "i am completely here with you now" alsof die pijngevoelens een klein kind waren dat aandacht nodig heeft. De pijn gevoelens kwamen enorm naar boven, zaken uit mijn jeugd etc. Heb heel erg gehuild, maar het voelde goed, ik ren niet meer weg voor mezelf. Ik heb de eerste paar nachten heel veel moeite gehad met slapen, maar dit accepteerde ik en was oke. Hoort bij het proces. Nu voor het eerst in vijf jaar slaap ik al enkele maanden 9 uur per nacht zonder slaaprotzooi want dat is het echt.

Bovenaan