Afkicken

Vanadesse

Wijs gebruiker
Ik zit met een vraag. Ik ben momenteel nog aan het studeren maar wil later maybe in een afkick kliniek werken. Nu heeft iemand die ik ken tegen mij gezegt dat ik dan zelf maar eens snel alle drugs moet gaan uitproberen, omdat ik anders de cliënten niet zou begrijpen.

Nu wil ik jullie hier de afkickers met ervaring in klinieken vragen of jullie duidelijk verschil merken tussen ex-gebruikende begeleiders of begeleiders vers van de opleiding en vinden jullie het ook fijner af te kicken onder begeleiding van deze ex-gebruikers?

982

Bewuste gebruiker
Als je gebruikt hebt, begrijp je gebruikers natuurlijk veel beter, lijkt me voor de hand liggend.

Maar om nu eens drugs te proberen daarvoor is onzin. Na een paar ervaringen met drugs begrijp je verslaafden echt niet.

Komeetman

Belezen gebruiker
er is nog altijd een verschil tussen een recreatief gebruiker en een junk, ik denk dat het je wel een bepaald soort inzicht kan geven maar je echt een groot voordeel geven, vrees ik van niet.

JuliaLenco

Belezen gebruiker
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden om een aantal dingen gebruikt te hebben, om me optimaal te kunnen indenken hoe het gevoel van drugs gebruiken is.
Maar ik denk niet dat het perse nodig is. Uiteraard gaat het zo veel mogelijk om het verwerken van die verslaving. Begrip en herkenbaarheid is daarin wel fijn, maar ik denk niet dat dat hoofdzaak nummer 1 is.

Als ik verslaafd en afkickend zou zijn, zou ik denk ik niet perse iemand willen die weet hoe het is. Ik zou niet de behoefte hebben het effect over en over te bespreken. Liever zou ik iemand hebben die begripvol, geduldig, vriendelijk en resoluut is.

JuliaLenco

Belezen gebruiker
Wat studeer je trouwens? Lijkt me een grote uitdaging om het beroep wat jij wilt gaan doen uit te oefenen.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik was ook niet van plan om drugs te gaan gebruiken voor 'inlevings vermogen'. Ik vond het ook een stomme opmerking van hem, maar het zette me wel even aan het denken.

Ik studeer momenteel Pedagogisch Werker Jeugszorg en wil graag met jongeren werken met wetsovertredend gedrag (jeugdgevangenis), verslavingszorg voor jongeren, jongeren met psychische stoornis of gedragsproblemen. Ben er nog niet helemaal overuit, maar jongeren met verslavingsproblemen/wetsovertredend gedrag spreekt me wel heer erg aan.

Carlitos

Badass junkie
Lijkt me handig als je het doet.
Maar niet alles ''even snel' proberen.
Dan weet je het goed wat het met je doet,hoe het voelt,en dan kan je je wat beter inleven denk ik zo.

Natuurlijk wel grenzen trekken,dus geen crack en hero etc.

vogel

Bewuste gebruiker
proberen en dan ook lekker craven naar steeds meer en meer en meeeer
hoe meer,, hoe beter je jezelf kan inleven natuurlijk
zou alleen niet werken,, want je zal je flink belabberd voelen met zoveel dope in je brein,,
met als gevoilog dat je er een zo grote weestand tegen heb,
dat je er niks meer van moet hebben,,,
en de mensen die het wel nemen en en zonodig moeten hebben,,
daar begrijp je niks van
neemd een mens meer drugs
of neemd de drugs meer mens

Vanadesse

Wijs gebruiker
Ja kijk, ik ken mezelf, ik raak snel verslaafd aan dingen. Ik weet dus van mezelf dat ik heel voorzichtig moet zijn in experimenteren. Daarbij lijken stimulerende midden mij ook echt helemaal niets.

Paddo's staat nog wel op m'n lijstje, maar ook dan nu nog even niet.

Ik heb niet de keuze om het wel of niet te doen, maar ik wil gewoon even kijken hoe mensen die zelf zijn afgekickt hier tegenaan kijken.

Vanadesse

Wijs gebruiker
vogel zei:
van paddo,s kan je niet afkicken
Ik ben ook niet van plan om af te kicken. :grin: Ik ga niet verslaafd raken aan iets om daarna weer af te kicken, alleen maar voor m'n werk. Ik heb er veel voor over, maar ik heb m'n grenzen. :)

Hij bedoelde dat ik moest gaan gebruiken om te voelen waarom mensen gebruiken.

Funky Monkey

Badass junkie
Zodra ze in die kliniek zitten mogen ze er toch niet meer uit... Het maakt dus in princiepe niet uit of je het zelf wel of niet gebruikt hebt. Ze komen toch niet van je af zolang ze niet clean zijn :P
Verder kan het wel handig zijn voor het inbeeldings vermogen in de desbetreffende persoon, maar dan denk ik zelf dat alleen gebruiken geen zin heeft. Dan zou je zeg maar aan alle drugs verslaaf moeten zijn geweest en op eigen kracht weer afgekicked... Maar dat lijkt me nou ook weer niet zo'n strak plan :mrgreen:

azgaza

Badass junkie
Vanadesse zei:
Ja kijk, ik ken mezelf, ik raak snel verslaafd aan dingen. Ik weet dus van mezelf dat ik heel voorzichtig moet zijn in experimenteren. Daarbij lijken stimulerende midden mij ook echt helemaal niets.

Paddo's staat nog wel op m'n lijstje, maar ook dan nu nog even niet.

Ik heb niet de keuze om het wel of niet te doen, maar ik wil gewoon even kijken hoe mensen die zelf zijn afgekickt hier tegenaan kijken.

Niet echt verslavende dingen zijn inderdaad bijvoorbeeld paddo's, of LSD, de meeste tripmiddelen in het algemeen. Voor zo ver ik weet kan verder bijna alles verslavend zijn, en aan een verslaving heb je absoluut niks met zulk werk. Het kan misschien vertrouwens opwekkend zijn als ze weten dat jij die verslaafden beter begrjipt omdat je 'wel eens iets gebruikt kan hebben'; maar voor je eigen veiligheid zou ik ook niet verder dan dat gaan.

acidboy

Badass junkie
Op zich wel interessant, ik wil zelf ook in de verslavingszorg gaan werken. Ik doe zelf dan HBO Verpleegkunde en m'n ma heeft ook een tijd in een afkickkliniek gewerkt (die is later huisarts geworden).
Maargoed... het is natuurlijk handig om enigzins te weten hoe het is om verslaafd te zijn en wat dat voor iemand betekent. Maar hiervoor hoef je niet zelf een verslaving te ontwikkelen, zou het niet aanraden in ieder geval :)
Denk vooral dat veel geduld en begrip en een groot empatisch vermogen hierbij van pas komen, hiervoor hoef je natuurlijk niet zelf verslaafd te zijn geweest. Bovendien leer je genoeg tijdens je opleiding zelf, en tijdens stages enzo. Dat heb ik in ieder geval (nouja, eerste stage moet nog komen, zal eerst wel met verstandelijk gehandicapten of bejaarden zijn, helaas).
Maargoed, eigen ervaringen (tot op zeker hoogte) zijn natuurlijk nooit verkeerd. Wat azgaza terecht opmerkt, het kan wellicht wel makkelijker een soort vertrouwensband opwekken, wat natuurlijk ontzettend belangrijk is om iemand te motiveren, aangezien motivatie vaak het grootste probleem is.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Op school leer je niet eens de helft. Je moet het hebben van de practijk. Ja, ik werk nu met kinderen met een verstandelijke (of meervoudige) beperking, maar dat is totaal niet m'n doelgroep. Wil toch wel echt deze kant op, maar voor ik daar wil kom wil ik ook meer practijk ervaring hebben in andere problemen onder jongeren. Het kan dus nog wel ff duren voor ik hier echt mee ga werken. maar toch :grin:

Solidius

Badass junkie
Gebruik gewoon wat je zelf wilt gebruiken i.p.v. voor anderen. Wat zou volgens jou de meerwaarde zijn als je weet hoe een joint smaakt of een Heroïne rush voelt? Het gaat er in een afkick kliniek toch om, mensen zo snel mogelijk van de drugs af te helpen? Als je teveel empathie voor je patiënten hebt door de zeggen dat jij <insert random drug here> ook hebt gebruikt keurt dat hun gedrag nog enigszins goed ook; "Want Vanadesse heeft het ook gebruikt!" Patiënten die daar zitten hebben behoefte aan structuur in hun leven, iedere link met drugs, danwel het gebruik ervan zou vermeden moeten worden om hun zo snel mogelijk van de verslaving af te helpen.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Solidius zei:
Gebruik gewoon wat je zelf wilt gebruiken i.p.v. voor anderen. Wat zou volgens jou de meerwaarde zijn als je weet hoe een joint smaakt of een Heroïne rush voelt? Het gaat er in een afkick kliniek toch om, mensen zo snel mogelijk van de drugs af te helpen? Als je teveel empathie voor je patiënten hebt door de zeggen dat jij <insert random drug here> ook hebt gebruikt keurt dat hun gedrag nog enigszins goed ook; "Want Vanadesse heeft het ook gebruikt!" Patiënten die daar zitten hebben behoefte aan structuur in hun leven, iedere link met drugs, danwel het gebruik ervan zou vermeden moeten worden om hun zo snel mogelijk van de verslaving af te helpen.
Nou, daar ben ik het zeker wel mee eens. Ik ga ook geen dingen meer gebruiken omdat anderen het van mij verwachten. Ik ben assertief genoeg om nee te zeggen tegen dingen. Natuurlijk ben ik wel eens benieuwd, maar ik heb er de behoefte totaal niet naar. Ik vind nuchter zijn al een drug op zich. :P

Bovenaan