Afvallen moet

Ape

Badass junkie
My point exactly

Er zijn mensen met overgewicht die écht veel gezonder zijn dan gemiddeld, en er zijn slanke mensen die ongezonder zijn dan gemiddeld.
Ligt er echt aan wat je onder gezond zijn ziet. Overgewicht is een ongezond gewicht. Het maakt eigenlijk niet uit of je super gezond eet en sport. je stresst je gewrichten, hebt kans op orgaanvet, meer kans op adervernauwing. Maar inderdaad, een laag gewicht hoeft niet gelijk gezond te betekenen. Eigenlijk zou je het beste je vetpercentage meten, dat is een betere indicatie dan een laag gewicht.

N3K0

Badass junkie
Maar er is gewoon een correlatie tussen (flink) overgewicht en slechte gezondheid.

Focussen op de uitzonderingen heeft niet veel zin.

Flink overgewicht is ongezond. Alleen je hart al moet overuren draaien.
Ik ben het zeker met je eens dat flink overgewicht ongezond is. Net zoals flink ondergewicht eigenlijk.
Balans is key he. Maar ik ken ook iemand die is gewoon normaal kwa postuur maar heeft wel heel buikvet vertelde hij een tijdje terug. Dus ja soms zie het ook niet. (En soms komt het niet door slechte voeding gebrek aan beweging maar b.v meds enof iets met de orgaantjes ofzooo)

Ik heb zelf ook een flinke foodbaby. En mijn orgaantjes zullen daar niet perse blij mee zijn. Gelukkig heb ik nergens last van als in b.v suikerziekte ofzoiets.
Ik ben bijna nooit ziek, conditie ja is redelijk.
De foodbaby is het eenigste punt waar ik zelf onzeker over ben en voor de rest ben ik 100% tevreden/blij met mijzelf. Dus ja ach als dat het eenigste is he :lolol: En ik denk dat een gezonde mindset ook belangrijk is. (dat het in verbinding staat met elkaar.)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben het zeker met je eens dat flink overgewicht ongezond is. Net zoals flink ondergewicht eigenlijk.
Balans is key he. Maar ik ken ook iemand die is gewoon normaal kwa postuur maar heeft wel heel buikvet vertelde hij een tijdje terug. Dus ja soms zie het ook niet. (En soms komt het niet door slechte voeding gebrek aan beweging maar b.v meds enof iets met de orgaantjes ofzooo)

Ik heb zelf ook een flinke foodbaby. En mijn orgaantjes zullen daar niet perse blij mee zijn. Gelukkig heb ik nergens last van als in b.v suikerziekte ofzoiets.
Ik ben bijna nooit ziek, conditie ja is redelijk.
De foodbaby is het eenigste punt waar ik zelf onzeker over ben en voor de rest ben ik 100% tevreden/blij met mijzelf. Dus ja ach als dat het eenigste is he :lolol: En ik denk dat een gezonde mindset ook belangrijk is. (dat het in verbinding staat met elkaar.)
Zeker, het kán ook zeker wel dat een slank iemand echt ongezond is. Immers ook: het meest schadelijke buikvet zit dieper.

Zo ben ik zelf iemand die altijd een slanke bouw van mezelf heeft gehad. Maar ik heb ook perioden gehad dat ik erg slecht at en dus helemaal niet gezond was, ondanks mijn slanke postuur. Ik had dan ook wel een klein buikje (alleen mijn buik) en mijn huid zag er door het vele junkfood niet gezond uit.

Maar als we iemand zien die echt flink overgewicht heeft (ik heb het echt over obesitas en zwaarder) en daarbij altijd, zelfs in complete stilstand staat te hijgen en puffen om alleen maar te kunnen ademen. Dan is het toch niet een rare conclusie dat het zeer waarschijnlijk is dat dat hoge overgewicht daarmee heeft te maken? Common sense is toch nog niet helemáál verdwenen anno 2024?

2 keer zoveel gewicht meeslepen, dat moet je hart ook allemaal voorzien van zuurstof hè. En zoals hierboven ook gezegd: het komt veel meer aan op je gewrichten, aderen, etc.

Ik voel me soms net in de twilight zone zitten als mensen ervan opkijken dat dit soort dingen gezegd worden. Een soort parrallel universum waar alles precies andersom is.

Zwaar overgewicht is ongezond.

Manu76

Badass junkie
Ik moet momenteel weer oppassen met wat ik eet en ik moet weer bewegen en gezond leven. Weer eens last van wat overgewicht en moeilijk te verklaren.
30 maanden geleden at ik wat ik wilde, deed minder tot niets aan beweging en was 20 kg lichter. Ik was wel veel ongezonder bezig en zat aan de 12 joints per dag. Ondertussen 30 maanden zonder nicotine en weer 80 dagen zonder wiet.
Vreemd hoe dat mijn metabolisme zo extreem beïnvloedt. Ook medicatie kan er iets mee temaken hebben, maar vooral de nicotine.

Maar komt goed hier, ik moet alleen veel meer concentreren op groen eten en weer gaan genieten van de sportclub!
Vandaag was een goede dag!

• Like
Waarderingen: Ape

N3K0

Badass junkie
2 keer zoveel gewicht meeslepen, dat moet je hart ook allemaal voorzien van zuurstof hè. En zoals hierboven ook gezegd: het komt veel meer aan op je gewrichten, aderen, etc.

Ik voel me soms net in de twilight zone zitten als mensen ervan opkijken dat dit soort dingen gezegd worden. Een soort parrallel universum waar alles precies andersom is.

Zwaar overgewicht is ongezond.
Zoals ik zei ik ben het gewoon met je eens hoor :lolol:
Alleen mij boeit het zelf weinig wat iemand anders mijn zijn/haar leven doet en het zal allemaal wel een reden hebben. (who am I to judge)

Maar ik snap het wel hoor, dat tegenwoordig niks meer gezegd mag worden want dan doet iedereen huilie Huilie.

ljuv

DF-koningin
Maar er is gewoon een correlatie tussen (flink) overgewicht en slechte gezondheid.

Focussen op de uitzonderingen heeft niet veel zin.

Flink overgewicht is ongezond. Alleen je hart al moet overuren draaien.
Een correlatie ja, geen verband. Dat zeg je goed. Het verband zit tussen gezond leven (genoeg bewegen en genoeg gezonde voeding) en gezondheid. En mensen met overgewicht eten vaak niet de juiste dingen en bewegen vaak veel te weinig.
Het is niet zo uitzonderlijk hoor… Volgens onderzoek is ongeveer 1 op de 4 mensen met ernstig overgewicht gezond.
Mijn punt is vooral dat je met focus op (alleen) gewicht, niet per se de problemen aanpakt of een oplossing vindt. Sterker nog, het zorgt vaak voor meer mentale- én gezondheidsproblemen. Die diëten zijn ook donders slecht voor je hart.

Nee dus.

Maar als we iemand zien die echt flink overgewicht heeft (ik heb het echt over obesitas en zwaarder) en daarbij altijd, zelfs in complete stilstand staat te hijgen en puffen om alleen maar te kunnen ademen. Dan is het toch niet een rare conclusie dat het zeer waarschijnlijk is dat dat hoge overgewicht daarmee heeft te maken? Common sense is toch nog niet helemáál verdwenen anno 2024?
Dat is toch ook helemáál niet wat ik hiervoor zeg joh… Als iemand staat te puffen en te hijgen in complete stilstand is dat zeker een teken van slechte gezondheid. En dat kan met overgewicht te maken hebben, en met ondergewicht en hoe dan ook: een slechte levensstijl. Punt is dat het gewicht niet per definitie oorzaak is, en dús niet de oplossing.
Heb je hier zelf wel eens verder naar gezocht dan de algemene aannames die we kennen?

Ligt er echt aan wat je onder gezond zijn ziet. Overgewicht is een ongezond gewicht. Het maakt eigenlijk niet uit of je super gezond eet en sport. je stresst je gewrichten, hebt kans op orgaanvet, meer kans op adervernauwing. Maar inderdaad, een laag gewicht hoeft niet gelijk gezond te betekenen. Eigenlijk zou je het beste je vetpercentage meten, dat is een betere indicatie dan een laag gewicht.
Precies!
Het probleem is ook dat we gewicht met elkaar en met anderen vergelijken, wat eigenlijk helemaal niet kan. Daarvoor zijn onze lichamen gewoon te anders. Als je daadwerkelijk gezond leeft en eet, kun je best wat zwaarder en dikker zijn dan gemiddeld.
Het BMI is bijvoorbeeld bedacht door een socioloog. Sociologen doen onderzoeken naar grote delen van de bevolking om over gemiddelde van de bevolking uitspraken te doen. Gezondheidswetenschappers schrijven dat eigenlijk ook al best lang af om die reden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Volgens onderzoek is ongeveer 1 op de 4 mensen met ernstig overgewicht gezond.
En 3/4, oftewel de meerderheid dus NIET.

Punt is dat het gewicht niet per definitie oorzaak is, en dús niet de oplossing.
Maar in de MEESTE gevallen zal flink overgewicht een negatieve belasting (no pun intended) zijn op het lichaam/de gezondheid.

Wat is dat met dat zoeken naar uitzonderingen. Het is gewoon zo dat een mens in de regel er niet beter maar slechter op wordt als hij/zij twee keer zoveel gewicht met zich mee moet zeulen.

Beetje klaar met deze moeilijk doenerij.

ljuv

DF-koningin
De grootste kul. Zou je het onderzoek kunnen delen want nu heeft het een groot ‘trust me bro’ gehalte
Ik kan de studie zelf niet zo snel vinden want ik ben m’n verjaardag aan het vieren maar hier een (van velen) artikel erover

Maar goed, je kan dus ook ff zelf googlen want “dik is ongezond” is grotere kul en ongefundeerd.

• Haha
Waarderingen: N3K0

Ape

Badass junkie
Ik kan de studie zelf niet zo snel vinden want ik ben m’n verjaardag aan het vieren maar hier een (van velen) artikel erover

Maar goed, je kan dus ook ff zelf googlen want “dik is ongezond” is grotere kul en ongefundeerd.
Jij zegt ernstig overgewicht. Je kunt best een beetje overgewicht hebben en gezond zijn, maar ernstig overgewicht en gezond? Nee, de grootste flauwekul. Ik kan letterlijk niks vinden over mensen met morbide obesitas die gezond zijn. Eigenlijk alleen maar mensen die erdoor vroegtijdig zijn overleden.

Kom op, ernstig dikke mensen die gezond zijn? Hou op zeg, hoe kan je je uitspraak serieus nemen..

gefeliciteerd trouwens

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: N3K0

ljuv

DF-koningin
Jij zegt ernstig overgewicht.
Daarmee impliceerde ik dat daar het onderzoek over ging: 1/4 met ernstig overgewicht is dus gewoon gezond. Dat aandeel zal vast groter zijn bij mensen met matig overgewicht overgewicht. Dat zijn termen waarin de gezondheidszorg op basis van BMI overgewicht toeschrijft, waar ik dus het mijne over denk.

Vorig jaar zijn hier ook verschillende “noodbellen” over geluid. Omdat de volksgezondheid wel degelijk in gevaar is gezien mensen niet meer genoeg bewegen of gezond eten. Maar deze classificeringen helpen dus niet en houden een dieetcultuur in stand die de volksgezondheid eerder schaadt dan weer terug op peil brengt.

Ik kan letterlijk niks vinden over mensen met morbide obesitas die gezond zijn.
Toch staat het letterlijk in de link van het artikel dat ik in mn vorige post stuurde.
En deze
En deze
En hier een van de twee onderzoeken waar dit op werd gebaseerd
Daarnaast zijn er zelfs verschillende andere onderzoeken geweest waaruit bleek dat mensen met obistas langer leefden dan mensen zonder of zelfs slanke mensen. En sorry ik ben niet je google.scholar.com, dat kunnen jullie heel goed zelf.

Ik zeg hier ook niet “dik zijn is niet ongezond”. Ik zeg alleen dat het niet zo rechtlijnig is als “dik zijn is ongezond”. Fysieke gezondheid gaat over meer dan het cijfer op je weegschaal en een groot deel daarvan is gezond eten en bewegen. Meestal als dat je dat doet, zul je ook geen overgewicht of ernstig overgewicht hebben (=correlatie). Maar het betekent niet dat als je een “ongezond” gewicht hebt, je ook ongezond bent. En belangrijker nog: ook niet andersom!!!
Bovendien zijn deze classificaties dus oud en grotendeels achterhaald. Het gaat over gemiddelden van de hele mensenheid, waarop we individuen classificeren als te dik en te dun. De onderzoeken waarop dit ooit gebaseerd werd, namen bijvoorbeeld niet eens vrouwen mee. Die duidelijk een heul andere biologie en dus een heel ander gemiddelden hebben dan mannen.

Kom op, ernstig dikke mensen die gezond zijn? Hou op zeg, hoe kan je je uitspraak serieus nemen..
Charming.
gefeliciteerd trouwens
Thanks.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mijn god @ljuv

Dit is hetzelfde als van die rokers die zeggen dat er ook zware rokers zijn die oud worden zonder ernstige kwalen. Ja, die zijn er. Maar:

"Roken verhoogt vooral het risico op allerlei vormen van kanker. Maar ook op andere ernstige aandoeningen, zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten, maagzweren en de ziekte van Crohn (ref: VZinfo). Bovendien kan roken een ongunstig effect hebben op het verloop van een ziekte." (RIVM)

Ja, het is (zoals je zegt) niet zo rechtlijnig als "dik = ongezond". Maar:

"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)

En dat is het (simpele) punt hier: Dat je door een ongezonde leefwijze je gezondheid tegenwerkt. En mogelijk zelfs hoe lang je leeft. Want hoeveel echt dikke bejaarde mensen zie je eigenlijk?

Je focust je (zoals wel vaker) zo erg op een kleiner punt en wijdt daar dan helemaal over uit. Hier het verdedigen van de uitzonderingen, het bewijzen dat het niet in álle gevallen zo is als hier gesteld. Maar dat wordt toch ook helemaal niet geclaimd? Alleen: die gevallen waar dat niet zo is zijn echt de uitzonderingen. Als je gezond oud wilt worden heb je daar veel meer kans op zonder overgewicht.

ljuv

DF-koningin
Dit is hetzelfde als van die rokers die zeggen dat er ook zware rokers zijn die oud worden zonder ernstige kwalen. Ja, die zijn er.
Ja dat is het dus niet en ik ben hier ook niet “enkelen gevallen” of uitzonderingen aan het focussen (dan zou die groep ook als niet significant uit een onderzoek komen). Daarnaast wijdde ik erover uit gezien daar naar gevraagd werd. Maar fine, blijf vooral hangen in de oude beelden en gewoonten die je zijn aangeleerd. Zoals vaker.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Mijn god @ljuv

Dit is hetzelfde als van die rokers die zeggen dat er ook zware rokers zijn die oud worden zonder ernstige kwalen.

Eh nee, dat is niet wat @ljuv doet. Dat wat jij hier in de quote noemt is, inderdaad, het typische schoolvoorbeeld van anekdotische ‘N = 1 bullshit’-argumentatie. We halen de uitleg er voor het gemak even bij:

Anekdotisch bewijs is bewijs dat gebaseerd is op één gebeurtenis (of enkele gebeurtenissen) die de persoon die iets wil bewijzen heeft meegemaakt. Het is over het algemeen dus helemaal geen bewijs, maar een valse argumentatie. Schertsend wordt dit ook wel de ‘Wet van de kleine getallen’ genoemd.

@ljuv haalt daarentegen gewoon studies aan waarin volgens de wetenschappelijke methode hele groepen mensen zijn onderzocht. Haar argumentatie bevat geen N = 1 gezwam. Ik weet dat je geen fan van wetenschap bent maar ik dacht dat je wel HBO-opgeleid bent? (Correct me if I’m wrong.) Dit zijn ook in het hoger beroepsonderwijs basale studiejaar 1 - semester 1 - level academische vaardigheden, je ziet hier hopelijk toch wel in dat je appels met peren vergelijkt? @ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar. Denk je dat anekdotisch gebrabbel de wetenschappelijke bladen zou halen? :’) (Behalve in het geval van case-studies natuurlijk…)

Ik meng me verder inhoudelijk niet in deze discussie, want ik ben hier te weinig in thuis. Maar wat ik als leek vooral even vlug voorbij zie komen is dat @ljuv probeert uit te leggen en onderbouwen (met valide bronnen) waarom de werkelijkheid vele malen complexer en genuanceerder in elkaar zit dan de algemene veronderstelling van een eenzijdig (causaal) verband ‘dik zijn veroorzaakt gezondheidsproblemen’, omdat tig andere variabelen mediërende of interacterende rollen hebben in de bestaande correlatie. Heb de artikelen nog niet goed kunnen lezen maar klinkt op het eerste gezicht zeker niet onlogisch.

Hm, interessant, maar ik zou alweer drie IJstijden lang zijn gaan pitten, dus later misschien eens verder in verdiepen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Eh nee, dat is niet wat @ljuv doet. Dat wat jij hier in de quote noemt is, inderdaad, het typische schoolvoorbeeld van anekdotische ‘N = 1 bullshit’-argumentatie. We halen de uitleg er voor het gemak even bij:

Anekdotisch bewijs is bewijs dat gebaseerd is op één gebeurtenis (of enkele gebeurtenissen) die de persoon die iets wil bewijzen heeft meegemaakt. Het is over het algemeen dus helemaal geen bewijs, maar een valse argumentatie. Schertsend wordt dit ook wel de ‘Wet van de kleine getallen’ genoemd.

@ljuv haalt daarentegen gewoon studies aan waarin volgens de wetenschappelijke methode hele groepen mensen zijn onderzocht. Haar argumentatie bevat geen N = 1 gezwam. Ik weet dat je geen fan van wetenschap bent maar ik dacht dat je wel HBO-opgeleid bent? (Correct me if I’m wrong.) Dit zijn ook in het hoger beroepsonderwijs basale studiejaar 1 - semester 1 - level academische vaardigheden, je ziet hier hopelijk toch wel in dat je appels met peren vergelijkt? @ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar. Denk je dat anekdotisch gebrabbel de wetenschappelijke bladen zou halen? :’) (Behalve in het geval van case-studies natuurlijk…)

Ik meng me verder inhoudelijk niet in deze discussie, want ik ben hier te weinig in thuis. Maar wat ik als leek vooral even vlug voorbij zie komen is dat @ljuv probeert uit te leggen en onderbouwen (met valide bronnen) waarom de werkelijkheid vele malen complexer en genuanceerder in elkaar zit dan de algemene veronderstelling van een eenzijdig (causaal) verband ‘dik zijn veroorzaakt gezondheidsproblemen’, omdat tig andere variabelen mediërende of interacterende rollen hebben in de bestaande correlatie. Heb de artikelen nog niet goed kunnen lezen maar klinkt op het eerste gezicht zeker niet onlogisch.

Hm, interessant, maar ik zou alweer drie IJstijden lang zijn gaan pitten, dus later misschien eens verder in verdiepen.
Dit is dus niet meer waar:

"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)

?

Ik weet dat je geen fan van wetenschap bent maar ik dacht dat je wel HBO-opgeleid bent? (Correct me if I’m wrong.) Dit zijn ook in het hoger beroepsonderwijs basale studiejaar 1 - semester 1 - level academische vaardigheden, je ziet hier hopelijk toch wel in dat je appels met peren vergelijkt?
Ja HBO maar een waardeloze opleiding, sorry.

Dat ik overgewicht als oorzaak voor gezondheidskwalen vergelijk met roken, is dat nou echt zo gek dan? Zeker als je ziet dat die informatie nog steeds gewoon meteen omhoog komt online.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Dit is dus niet meer waar:

Dit is ook waar en ontkende ik ook helemaal niet…
Edit: Sterker nog, het is een heel genuanceerd citaat van deze stichting die precies onderschrijft wat ik bedoelde. (Veel) te zware mensen hebben een verhoogde kans op de dingen die er staan. Maar als je dik bent, ben je niet per se ongezond. Een kwart van de mensen met ernstig overgewicht zijn niet “een paar uitzonderingen”, het is een significante groep van 1/4. Dat komt omdat het niet per se gaat over dik zijn, maar over je leefstijl. En als je een gezonde leefstijl aanhoudt, ben je meestal niet te dik. Maar heel vaak dus ook wel.

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
@ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar.
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit is ook waar en ontkende ik ook helemaal niet…
Edit: Sterker nog, het is een heel genuanceerd citaat van deze stichting die precies onderschrijft wat ik bedoelde. (Veel) te zware mensen hebben een verhoogde kans op de dingen die er staan. Maar als je dik bent, ben je niet per se ongezond. Een kwart van de mensen met ernstig overgewicht zijn niet “een paar uitzonderingen”, het is een significante groep van 1/4. Dat komt omdat het niet per se gaat over dik zijn, maar over je leefstijl. En als je een gezonde leefstijl aanhoudt, ben je meestal niet te dik. Maar heel vaak dus ook wel.
Zoals eerder ook door anderen en mij aangegeven werd flink overgewicht bedoeld, oftewel obesitas.

Maar ik zie dat inderdaad een kwart nog een significante groep is.

Mijn punt (en dat van anderen denk ik) was meer, dat (flink) overgewicht in ieder geval niet helpt als je gezond wilt zijn. Met meer overgewicht worden de kansen op gezondheidsproblemen vergroot, ook al is - zoals jij ook zegt - niet iedereen met (flink) overgewicht per se ongezond.

Zijn we het zo wat eens?

ljuv

DF-koningin
Zoals eerder ook door anderen en mij aangegeven werd flink overgewicht bedoeld, oftewel obesitas.

Maar ik zie dat inderdaad een kwart nog een significante groep is.

Mijn punt (en dat van anderen denk ik) was meer, dat (flink) overgewicht in ieder geval niet helpt als je gezond wilt zijn. Met meer overgewicht worden de kansen op gezondheidsproblemen vergroot, ook al is - zoals jij ook zegt - niet iedereen met (flink) overgewicht per se ongezond.

Zijn we het zo wat eens?
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid… En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid… En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)
Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook een slecht gevoel te geven over zijn/haar gewicht.

Hoop dat je zelfbeeld beter wordt, of je nou afvalt of niet. Weet goed hoe het is om lang met een laag zelfbeeld te leven. :(

Ape

Badass junkie
Knikkeboller vind dat hij moet afvallen en zoekt hierin steun van iemand die mee wilt doen. Het topic ontspoort en schiet helemaal zijn doel voorbij :tearsofjoy:

Om maar ontopic te blijven; Ik doe mee @knikkeboller . Mijn vetpercentage vind ik te hoog, 23% moet wat omlaag naar 18. Ik zou als ik jou was je vetpercentage opmeten want enkel je gewicht is een slechte indicatie.

Oh, ik zou er wel bij bewegen en niet alleen minder eten!

ljuv

DF-koningin
Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook een slecht gevoel te geven over zijn/haar gewicht.

Hoop dat je zelfbeeld beter wordt, of je nou afvalt of niet. Weet goed hoe het is om lang met een laag zelfbeeld te leven. :(
Dat ligt ook niet aan jou/jullie, het is gewoon een enorme trigger voor me en dat weet ik ook al sinds ik 13 ben dus beetje dom van mij. Maar ja, zoals vaak met triggers is het moeilijk er niet mee bezig te zijn ahahaha. Ik “kan” dit topic bijna niet negeren snap je.

Overigens gaat dit al heel lang veel beter, mede door de onderzoeken die ik hiervoor heb aangehaald en meer op gezondheid ipv gewicht te focussen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat ligt ook niet aan jou/jullie, het is gewoon een enorme trigger voor me en dat weet ik ook al sinds ik 13 ben dus beetje dom van mij. Maar ja, zoals vaak met triggers is het moeilijk er niet mee bezig te zijn ahahaha. Ik “kan” dit topic bijna niet negeren snap je.
Hoop dat je er overheen komt. Weet ook dat het makkelijker is gezegd dan gedaan.

Overigens gaat dit al heel lang veel beter, mede door de onderzoeken die ik hiervoor heb aangehaald en meer op gezondheid ipv gewicht te focussen.
Sowieso is gezondheid (veel) belangrijker dan gewicht en ook voorkomen/uiterlijk.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.

Off-topic, maar: ik zou juist jou graag voor de klas hebben gewild als ik student was geweest in jouw richting. Vol vuur/energie/enthousiasme, duidelijk gepassioneerd over je eigen expertise-gebieden, actief bezig met de actualiteit, een eigen visie die je goed onderbouwt, niet te bang om jezelf (ook) als mens te laten zien in plaats van enkel monotoon het zoveelste suffe voorgekauwde PowerPoint-lesje af te draaien waarvan iedereen in slaap dondert.

Hét recept voor ‘De Onsaaie Docent’ waar je met plezier naar komt luisteren en waar je oprecht iets van opsteekt en meeneemt naar de toekomst! Geloof me, daarvan zijn er veel en veel te weinig. (Ik behoorde zelf ook niet tot die zeldzame categorie overigens, maar jou zou ik het zo zien doen.)

Manu76

Badass junkie
Mwa, afvallen is niet gelukt. Maar ben ook niet aangekomen.
Ok dan! Ik ben steeds meer mijn best aan het doen, maar kilos gaan er nog niet vanaf, maar ik eet ook niet minder. Wel steeds meer groen en sinds 2 weken weer naar de sportschool.
Als ik de kilos vet kan omtoveren in spieren in de komende 4 maanden, dan ben ik allang tevreden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Kilo Utrecht Tango telefoon!!

Zit een mega lang bericht te typen met een groot/veel multi citaat en nou is alles pleite, foetsie, weg! 😡

Als, ALS ik zin heb begin ik opnieuw maar nu geen zin.

Heb wel veel te zeggen en een op punten een andere kijk er op.

Interessant onderwerp en interessante logische maar soms verdedigende/aanvallende reacties.

Gewicht en uiterlijk is zo een ding en maar weinigen zijn eigenlijk echt tevreden.
Het mentale aspect achter gewicht, uiterlijk, zelf-onvrede, soms (onbewuste) jaloezie op anderen is een big thing.
Menselijk nu maar niet nodig en slecht voor zelfbeeld en geluk. Het willen meten met het ideaal in de media is niet realistisch. Het is het beste te werken aan dat idee. Proberen (moeilijk!!!!) het niet belangrijk te vinden wat een ander van jouw uiterlijk, gewicht of gedrag vindt maar jij zelf.
Dat doet je mentale staat en zelfbeeld echt goed en daardoor zul je uiteindelijk makkelijker voor elkaar krijgen om je gezondheids doel te halen.
Hoe negatiever je je tegenover een zelf-onvrede of iets anders waar je onvrede of kut over voelt hoe groter je het zelf maakt.

Klinkt belerend en alsof ik t simpel vind of niet begrijp (trust me, i do, very well) maar het is echt je mindset die je het beste veranderd.
Als voorbeeld: als je wil stoppen met roken ook niet steeds teveel mee bezig zijn met foefjes, drempels, moeite, MOETEN bezig zijn. Het klinkt stom maar tis echt waar: het enigste wat je moet doen als je wil stoppen is "gewoon" stoppen en niet meer roken.
Niet makkelijk en ook niet altijd DE oplossing maar in theorie is het echt zo.

Lastig het zo te bekijken, zeker als je echt ermee zit en last van hebt. Ongeacht of je goed gewicht hebt, te dik of zoals ik echt veeeeeel te dun bent.
Ik struggle ook al mijn hele leven met (onder)gewicht en de vele daarbij behorende klachten en risico's. (en die zijn er minstens net zoveel en erg als bij overgewicht).

10 kg overgewicht is voor een mens bewezen minder "slecht" en hinderlijk dan 10 kg ondergewicht bv.

Nou houd ik op want nog irri van dat alles aan tekst van net weg is.

Jesus, toch een hoop getypt... 😜😁😂

Laatst bewerkt:

guap

Experimenterende gebruiker
Als je door stimulanten afvalt, ga je waarschijnlijk extra snel aankomen als je weer met die stimulanten stopt. Je lichaam reageert door in een besparingsstand makkelijker vet op te gaan slaan. Naast dat een ‘stim-crash-dieet’ rete-ongezond is, en je er een mogelijke verslaving bijkweekt, is het daarnaast ook nog eens op langere termijn compleet ineffectief. Maar dat zou redelijk common sense moeten zijn. Het is niet voor niks dat stimulanten allang niet meer geïndiceerd zijn als afslankmiddel.

P.S. * Edit: Oeps, sorry @Mevrouw Pløp. 😆
Dus als ik wil aankomen lekker stims doen😂 (is een grapje val me niet aan pls)

Bovenaan