Agenten worden junk en prostituee

neti

Badass junkie
vr 18 jan 2008, 09:32

Agenten worden junk en prostituee

door Fred Pruim
ROTTERDAM - Een grote groep Rotterdamse politiemensen is een dag lang undercover gegaan als drugsverslaafde daklozen. De agenten werden voor hun unieke actie uitgebreid onderhanden genomen door grimeurs.

Doel van de opmerkelijke metamorfose was om zich beter te kunnen inleven in de mensen die, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, op straat leven. Door in de huid te kruipen van de 'doelgroep' beleefden de agenten een unieke ervaring, die volgens leidinggevenden heel goed van pas komt bij de aanpak van drugs- en daklozen-overlast.

De undercoveractie vond plaats in de Rotterdamse wijk Bospolder/Tussendijken, een van de gebieden in Rotterdam met relatief veel van dergelijke overlast. De wijk ligt ingeklemd tussen het Marconiplein en Delfshaven.

Twaalf

Volgens de initiatiefnemers, operationeel brigadier Eddy Moerman en wijkteamchef Jamil Abuhunein is de 'kruip-in-de-huid-van-actie' zo'n succes, dat het goed mogelijk is dat het districtbreed wordt uitgerold.

In totaal kropen twaalf geüniformeerde politiemensen in de huid van een dakloze, een dakloze drugsverslaafde of een (heroïne)prostituee. De agenten namen zelf oude en vieze kleding mee, terwijl een ploeg grimeurs van de grimeopleiding uit Breda voor de transformatie zorgde.

Overigens droegen de politiemensen 'voor het geval dat' onder hun 'daklozenkleding' wel hun politie-uitrusting met vuurwapen, handboeien, pepperspray en portofoon. Geüniformeerde collega's bleven uit voorzorg in de buurt.

Volgens initiatiefnemer Eddy Moerman was het idee om de agenten te laten meemaken hoe gewone burgers reageren op daklozen en drugsverslaafden.

"Ze krijgen vaak een stempel opgedrukt, de burger loopt er liever met een grote boog omheen. Ze worden nagekeken, kinderen worden vlug in bescherming genomen als een moeder een dakloze ziet staan".

"Wij wilden agenten nu eens zelf laten meemaken hoe het is om te leven als verschoppeling. Daardoor kunnen ze zich veel beter inleven en wellicht op een andere manier handelen als agent", aldus Moerman.

Acceptatie

De metamorfose was zó goed geslaagd dat de nepdak-lozen volledig werden geaccepteerd.

Een vrouwelijke agent, die was uitgedost als prostituee, kreeg op het opvangcentrum condooms mee, terwijl een 'straatcollegaatje' haar totaal niet herkende als agente, met wie ze normaliter bijna dagelijks te maken had. En passant betrapten de undercovers ook nog een drugsdeal.

Volgens wijkteamchef Abuhunain loopt de overlast in de wijk behoorlijk terug. "Geheel uitbannen is onmogelijk, maar we kunnen wel proberen om met onze speciale aanpak zo veel mogelijk mensen in het hulpverleningstraject te krijgen. En dat lukt ons tot nu toe heel aardig."

Wacky

Badass junkie
Beter zouden ze 2 weken zonder enige uitrusting in moskou op straat gaan zitten ofzo, ik denk dat ze zicht dan een stuk beter kunnen inleven dan een dagje verkleed in eigen stad.

Willemijn

Bewuste gebruiker
Nick de Neger zei:
-spaceman- zei:
Na de titel dacht ik heel wat anders!
haha same here. Ik dacht ook dat ze gewoon stopte met hun baan en daadwerkelijk het zwerfers leven meemaken :P

Maakt dat dan enig verschil?!
de politie is er als je ze kan missen ,
en wnr je ze nodig hebt, dan zijn ze van de aarde verdwenen

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
pfff alsof je je na een dagje verkleden kunt inbeelden hoe dat is? Ik hoor die miepjes al helemaal praten: ja ik heb echt een compleet ander beeld gekregen, ze keken me allemaal zo vies aan, dat zou ik zelf nu echt nooit meer doen... :kots:

.+.

Experimenterende gebruiker
uhum een dagje zwerver spelen laat ze denk ik niet inzien hoe het is om zo te leven

nicolai

Wijs gebruiker
een dag..sjah. hoop dat het dan in ieder geval zo een dag was, met de hele dag regen en storm.

vind het idee wel goed, maar van een dag op straat leven wordt je echt niet veel wijzer ofzo. ik zit regelmatig dagen lang op straat en dan zie ik ook mensen kijken van....wat is dat voor figuur. maar ook ik weet niet wat een zwerver doormaakt. als je zo een test goed wil doen, laat die mensen dan een jaar lang op straat leven zonder inkomen en met de grote verleiding om aan de drugs te gaan.

een dag op straat in een oud kloffie is toch gewoon een dagje uit voor die gasten...aan het eind van de dag zitten ze weer lekker op het bureau met een lekkere bak warme koffie en een big smile om te vertellen hoe het was. zo lust ik hem ook wel.

Dreamcatcher

Experimenterende gebruiker
helemaal mee eens, maarja tis maar wat die agenten onder "inleven" verstaan. Willen ze echt de motieven begrijpen of is het louter een soort van infiltratie-actie om meer inside-information te krijgen, ik gok die 2e...

nicolai

Wijs gebruiker
Dreamcatcher zei:
helemaal mee eens, maarja tis maar wat die agenten onder "inleven" verstaan. Willen ze echt de motieven begrijpen of is het louter een soort van infiltratie-actie om meer inside-information te krijgen, ik gok die 2e...

denk ook eerder die tweede...ik snap sowieso niet waarom ze zich uitgerekend in willen leven in de doelgroep zwerver en hoer.....een agent wordt erop getraint om iedereen gelijk te behandelen met dezelfde rechten...dus ook een zwerver en een hoer. waarom zou je dan willen weten wat zo een iemand doormaakt? lijkt me dat je ze dan niet opeens anders gaat behandelen, want je moet als agent (en als mens vind ik) sowieso iedereen gelijk behandelen.

Bovenaan