ALcohol vs LSD

Pikachu

Wijs gebruiker
Omdat er tegenwoordig in vrijwel elk topic de discussie ontstaat welk van de twee in de titel genoemde drugs het gevaarlijkst/slechtst is besloot ik dat dit onderwerp net zo goed een apart topic kan krijgen.

Naar mijn mening moet je eerst een definitie opstellen van 'gevaarlijk' en kan er pas dan een zinnige discussie over dit onderwerp gevoerd worden.

Hoe gevaarlijk voor de gezondheid (mentaal en fysiek) is de betreffende drug.
1. Vergelijk hier de gevaren van lage tot hoge dosissen van de drugs op zowel fysiek als mentaal vlak. Let ook op frequentie van gebruik.

Risico op verslaving.
2. Spreekt voor zichzelf

Variabelen.
3. Andere, niet onder één van de bovengenoemde noemers te plaatsen risico's.

Kijk maar of jullie er wat mee doen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik heb nog nooit LSD gebruikt. Ik weet wel dat je het van alcohol echt kut kunt krijgen, en dan niet alleen ff kotsen en klaar. Ik heb geluk gehad dat toen het bij mij echt niet goed ging ik mezelf geen ernstige verwondingen heb gevallen, kon gewoon niet meer rechtop staan. Daarna nog gedronken en toen heb ik liggen kotsen en liggen huilen. Zoiets wil ik nooit meer meemaken met alcohol (liever natuurlijk helemaal, maar als je experimenteert met drugs kun je altijd dit soort momenten hebben, de goede momenten wegen toch wel op), dus ik kijk voortaan beter uit.

Chris Pontius

Badass junkie
kort gezegd zie ik het zo :

LSD = Kans dat het extreem fout gaat in je leven (psychoses en die troep)

Alcohol = sowieso lichte schade en bij overmatig gebruik zware schade aan je lichaam.

azgaza

Badass junkie
Ik zie het zo:

Alcohol - lichamelijke risico's

LSD - mentale risico's

Wat erger is is aan de persoon zelf om te oordelen.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik ga voor de LSD. LSD heeft inderdaad een (klein) risico op psychoses bij mensen die er al aanleg voor hebben, maar vergeleken met de risico's van alcohol valt dit te verwaarlozen. Ik heb het hierbij niet alleen over de lichamelijke risico's voor de gebruiker, maar ook over dingen als autorijden, agressie tijdens dronkenschap, etc.

Ook heeft alcohol het risico dat het zeer verslavend is, wat door de maatschappelijke acceptatie van het middel vaak (te) laat gemerkt wordt. 10,3% van alle nederlanders tussen 16 en 70 jaar zijn probleemdrinkers; Tot op heden is er nog nooit een geval geweest van een LSDverslaving, waar dan ook ter wereld sinds het middel is ontdekt.

Ik moet wel toevoegen dat fout gaan op LSD een stuk erger is dan fout gaan op alcohol (hoewel de ervaringen nauwlijks te vergelijken zijn). Wat jij hebt meegemaakt met alcohol is nog niet 1% van de hel die een serieuze bad trip kan zijn; Hoe zou je je voelen als je 100% zeker wist dat je dood bent gegaan aan een overdosis, in de hel zat waar al je vrienden zitten als gemuteerde alien-entiteiten omdat jij hun hersens hebt verkocht aan de god van krankzinnigheid, en zij nu jouw hersens telepathisch verkrachtten en naar binnen schrokten, terwijl je zelf volledig krankzinnig wordt, en dan de besef van tijd kwijt raken waardoor je in je hoofd dagen, maanden mischien zelfs jaren in die situatie zit? Dat soort dingen kunnen je best gebeuren als je echt fout gaat op een gemiddelde-hoge dosis.

LSD heeft dan wel weer het voordeel dat als je een bad trip aan voelt komen, je uit de trip kan stappen met benzodiazepines. Niet iedereen heeft deze medicatie voorhanden maar er is best aan te komen, en 10-20 milligram oxazepam en je trip is voorbij binnen een half uurtje. Kijk wel uit dat je nooit alcohol gebruikt bij LSD; Niet alleen vergroot dit de kans op een slechte trip exponentieël, maar alcohol en benzo's (mocht het toch nodig zijn) samen kunnen je in coma gooien..

Na een paar trips te hebben gehad en je goed om hebt leren gaan met mindloops, mindfucks, de hele psychedelische gedachtegang sowieso, kun je best wel een biertje hebben na de piek (5-6 uur na inname) waarsch, maar hou het daar ook bij. LSD kun je wel mixen met MDMA (dat heet een candyflip), Lachgas, en DMT. Als je eenmaal veel ervaring hebt met psychedelica en je jezelf, je lichaam en je grenzen beter kent nemen alle risico's van LSD ook af (alhoewel je alsnog 400 keer kunt trippen en de 401'de keer wordt bad).

Oh en (dit is persoonlijk) ik kan van LSD een stuk nuchterder doen dan van alcohol. Als ik goed dronken ben (al een tijd geleden, ik ben gestopt met drinken) zie je meteen aan me dat ik lam ben, terwijl ik met 200 ug LSD nog heel nuchter en normaal een gesprek kan voeren met m'n vader over hoe het met school gaat :tearsofjoy:

tomz0r

Badass junkie
Sowieso moet je risico's wegen, niet tellen. Het hangt erg af van de mate van gebruik en verstand wat je gebruikt. Vooral bij alcohol.
De definitie van probleemdrinker is iemand die meer dan 1 keer in de week 6 glazen of meer drinkt. Dat zijn dus inderdaad vrij veel mensen, maar de kans dat deze mate van gebruik problemen oplevert is ook zo goed als nihil. Het belangrijkste verschil in de risicofactor van LSD en alcohol is dat alcohol een gebruiksaanwijzing heeft, je kan alcohol veilig gebruiken.

Verantwoord gebruik van alcohol hoeft de gezondheid niet te schaden.

Verantwoord gebruik heeft een beschermend effect op hart- en bloedvaten. Dat gunstige effect geldt echter alleen voor gezonde mannen boven de 40 en voor gezonde vrouwen na de overgang.

Overmatig gebruik leidt tot lichamelijke en psychische klachten met vaak ernstige gevolgen voor de drinker en zijn/haar omgeving.
(alcoholinfo.nl)

Verslavingskans is subjectief en verschilt per persoon. Mijn ervaring is dat echte probleemdrinkers (mensen die zichzelf elke dag voltanken) bijna wel een persoonlijk probleem moeten hebben. Heb nooit gehoord dat een recreatief gebruiker van alcohol verslaafd is geworden zonder een andere reden. Maar dit is een persoonlijke indruk, zou best kunnen dat ik er hiermee naast zit.

LSD heeft die veiligheidsgarantie niet. Er staat weinig vast over de risico's van LSD, maar duidelijk is dat het bij eenmalig gebruik al risico's met zich mee brengt. HPPD, trauma's en bad-trips zijn dingen die niet zelden voorkomen bij LSD-gebruik. Ook psychoses kunnen ontlokt worden. Cijfers zijn compleet onduidelijk hierbij, alleen bekend is dat het goed mogelijk is dat je deze negatieve gevolgen ondervindt zoals andere gebruikers aan hebben gegeven.
De mensen die hierzo stellen dat LSD veilig is, en het adviseren aan mensen die ze niet kennen vind ik nogal dom. Mensen die voor zichzelf een veiligheidsvoorschrift maken ook. Je kan zelf de conclusie niet trekken dat LSD veilig te gebruiken valt. Daar komen zelfs de onderzoeken niet uit.

Natuurlijk hangt de risicofactor af van de mate van gebruik, kromme vergelijking om een alcoholverslaving met recreatief trippen te vergelijken, maar het punt is gewoon dat alcohol recreatief veilig te gebruiken valt. LSD niet, er is namelijk te weinig over bekend. Je kan wel gematigd gebruiken om de risico's te beperken, maar uitsluiten dat je problemen krijgt doe je nooit met LSD.

nicolai

Wijs gebruiker
je kan wel degelijk verslaafd raken aan lsd...alleen het heeft geen nut het elke dag te gebruiken waardoor je dus niet zomaar je huis verkoopt om een zegeltje te scoren.

van drinkers die er zijn zijn er ongeveer 1 op de 10 verslaafd aan alcohol. dit is relatief gezien best veel...maar het zijn niet allemaal alcoholisten. het zijn over het algemeen alcoholverslaafden die regelmatig een biertje drinken en sommige daarvan zijn ook regelmatig echt dronken...die laatste 2 groepen worden automatisch als probleemdrinkers gezien, wat ze natuurlijk niet persee zijn. voor mij ben je pas een probleemdrinker als je er daadwerkelijk problemen om maakt of als je jezelf continu in de problemen werkt. uiteindelijk denk ik dat je met mijn definitie van probleemdrinkers een veel lager percentage probleemdrinkers zou krijgen en ik vind dat de meest realistische definitie.

heb zelf ook een tijd gehad dat ik alcohol verafschuwde, maar het valt allemaal wel mee eigenlijk. zit nu zelf ook weer wat vaker in de kroeg (meestal aan de cola trouwens hoor) en in principe is dat niet echt anders dan de gemiddelde coffeeshop. het is er alleen een stuk uitbundiger en de mensen zijn luidruchtiger...maar de problemen vallen over het algemeen wel mee.

het lsd risico is natuurlijk bekend...hppd en trauma`s. denk dat de meeste mensen het zonder problemen het kunnen gebruiken. eigenlijk zou je het moeten behandelen zoals je alcohol behandelt...denk namelijk dat veel van de zogenaamde lsd problemen te maken hebben met de verhalen die eromheen hangen. iemand die lsd totaal niet kent en ook niet bekend is met de verhalen zou denk ik veel makkelijker met lsd kunnen omgaan dan iemand die alle risico`s kent. als je gewoon zegt; hier heb je een zegeltje, je gaat er lekker van spacen en je gaat gekke dingen zien, probeer jezelf te blijven...dan valt het allemaal wel mee.

alcohol kan mentaal ook hele gekke dingen met je doen...maar die symptomen zijn niet eng omdat iedereen ze weleens heeft meegemaakt en omdat iedereen weet dat je daarin ook niet kan blijven hangen.

ik bedoel hiermee te zeggen dat het ook andersom had kunnen zijn. als lsd de norm was geweest en alcohol zou verboden zijn dan hadden daar de wildste verhalen de ronde over gedaan en dan zou iedereen blijven hangen in een "alcohol trip".

Bovenaan