Alprazolam

Jixx

Bewuste gebruiker
Beste lezers,

Ik slik Alprazolam 0,5 mg (merk: centrafarm) Ik slik het afhankelijk van de klachten die ik krijg. Op sommige dagen kan ik het makkelijk met 1 mg per dag afbrengen. Maar op andere dagen zit ik op 2 mg en regelmatig ook op 3 mg per dag. Als mijn armen beginnen te trillen, en ik voel me raar worden in me hoofd. Het gevoel in me hoofd is moeilijk te omschrijven, maar ik zal het proberen. Het voelt dan deels lichtelijk/duizelig, maar ook alsof er een soort klem rondom de slaap zit. Ook een soort hoofdpijn erbij. Daarnaast onrustige/verwarde gedachten gangen. Ik kan me niet meer focussen en gedachten schieten alle kanten op. Langzaam wordt ik onrustiger in heel mijn lichaam, en angst neemt toe. Ik wordt zo bang van de klachten dat ik soms binnen hele korte tijd al op 2 mg zit. Koffie en (cannabis) zowel indica''s als sativa's lijken de klachten te versterken. Maar zodra ik op 3 mg Alprazolam zit en ik ga op bed liggen, dan nemen de klachten weer af. En dit herhaalt zich dagelijks. Als ik 's ochtends wakker wordt dan voel ik me gewoon ff de oude ontspannen persoon die ik was. Maar zodra de dag vordert komen de klachten opspelen. Sommige dagen al na een uur, en andere dagen pas na 4 uur of soms langer. Ik wijzig steeds niks in mijn caffeine en cannabis gebruik. Daarom vraag ik mij af in hoeverre cannabis en caffeine invloed hebben op de klachten? Aangezien het klachtenpatroon steeds varieert. Daarnaast vraag ik mij af of de schommeling waarde van de Alprazolam invloed heeft op mijn klachten? Ik kampte voordat ik met Risperidon startte ook al wel met bepaalde klachten. Vermoedelijk richting ptss of zwaar overspannen, door het ziektebeeld van mijn zus. Daarnaast heb ik mijn zus heel vaak in extreme angst meegemaakt. In feite zou een angststoornis niet besmettelijk moeten zijn, maar het kan wel in de gene zitten. Mijn zus d'r angstklachten zijn zo extreem dat ik soms de ambulance belde , ook al wist ik in mijn achterhoofd dat er niks zou gebeuren, en dat ze geen hartaanval zou krijgen. Ze ging soms zo angstaanjagend tekeer, dat je gewoon shackend op je benen toch de ambulance belde. (al was het maar voor haar en onze geruststelling) Maar de klachten die ik hier omschrijf zijn ontstaan na het afbouwen met de Risperidon.

Reacties zijn van harte welkom!

gandwarf777

Belezen gebruiker
Ik had het in ander topic ook gezegd maar cannabis reguleert de serotonine 5-HT2A receptor omhoog. Deze receptor word geassocieerd met depressie, angst, dwangstoornis en psychose.

Het kan dus een goed idee zijn om even te stoppen met cannabis en meer passende medicijnen te gaan zoeken voor je klachten.

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
Ik had het in ander topic ook gezegd maar cannabis reguleert de serotonine 5-HT2A receptor omhoog. Deze receptor word geassocieerd met depressie, angst, dwangstoornis en psychose.

Het kan dus een goed idee zijn om even te stoppen met cannabis en meer passende medicijnen te gaan zoeken voor je klachten.

Het probleem bij mij is dat deze psychose-achtige symptomen pas ontstaan tijdens het afbouwen met risperidon. Terwijl voordat ik risperidon ging gebruiken helemaal geen psychoses had en ook geen stemmingsstoornissen.

Depressief ben ik deels. Psychose is uitgesloten door een psychiater. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik toen onder invloed van risperidon was. Dwangstoornis heb ik niet. (wel gekregen na het afbouwen van risperidon) Maar is nu weer verdwenen. Angst heb ik wel. Daarnaast stemmingsstoornissen. Enige verwardheid kan ik melden. Deels ook afgevlakt door medicatie, maar dat vind ik niet erg. Overprikkelingen in gedachten.

kortom, ik denk dat je ten dele wel gelijk hebt betreft verhoogde serotonine, maar daarnaast speelt een te hoog of laag dopamine gehalte ook een rol in allerlei klachten? En mogelijk ook nog de beinvloeding van andere neurotransmitters en hormonen?

Bedankt dat je even de tijd te hebben genomen om mijn verhaal te lezen, en te beantwoorden. Gelukkig zijn er op dit forum nog wat mensen die mij helpen te adviseren, en meedenken.

Stoppen met blowen wordt een hele uitdaging voor mij. En door de medische molen heen gaan met alle gevolgen (bijwerkingen) van dien zie ik eigenlijk al helemaal niet zitten. Ik vrees zomaar dat er nog een hele zware tijd gaat aanbreken. Ik hoop dat ik er met professionele begeleiding weer bovenop kan komen.

Bovenaan