Alternatief xtc op feestje?

Paranoize.

Badass junkie
Hoe is het neurotoxic. Hoe kan je brein herstellen? Wat is het meganisme er achter? Koe komt het dat er mensen zijn voor wie mdma niet meer werkt als de schade herstelbaar is?

Gezien jij weet dat het feiten zijn kun je die wel met me delen dan of niet?
Nouja het is neurotoxisch omdat het je serotonine voorraad op maakt in je hersenpan en dit moet zich weer aanvullen na gebruik en uit onderzoek is geconstateerd dat dit tot ong 3 maanden max kan duren daarom de 3 maanden regel.
Bij de ene zal het dus wat sneller zijn dan bij de ander
Waarom xtc bij mensen soms helemaal niet meer werkt dat weet ik niet ik denk persoonlijk dat dat met gewenning te maken heeft zeker als je het te vaak gebruikt dan gaat je lichaam zich er op aanpassen of bij mensen waarbij hun serotonine gehalte zo erg opgefokt is dat xtc bijna niks 'magisch' meer doet heb het zelf ook meegemaakt na 6 weken elk weekend xtc te gebruiken.
Kreeg al heel lang die echte rush niet meer of veel minder lang maar dat heb ik met de meeste middelen wel dat ze niet meer als in het begin zijn zeker die ik regelmatig of veel gebruik.
Misschien dat ik nu na een paar jaar wel weer die oude high kan krijgen.

Martinus

Wijs gebruiker
Nouja het is neurotoxisch omdat het je serotonine voorraad op maakt in je hersenpan en dit moet zich weer aanvullen na gebruik en uit onderzoek is geconstateerd dat dit tot ong 3 maanden max kan duren daarom de 3 maanden regel.
Bij de ene zal het dus wat sneller zijn dan bij de ander
Waarom xtc bij mensen soms helemaal niet meer werkt dat weet ik niet ik denk persoonlijk dat dat met gewenning te maken heeft zeker als je het te vaak gebruikt dan gaat je lichaam zich er op aanpassen of bij mensen waarbij hun serotonine gehalte zo erg opgefokt is dat xtc bijna niks 'magisch' meer doet heb het zelf ook meegemaakt na 6 weken elk weekend xtc te gebruiken.
Kreeg al heel lang die echte rush niet meer of veel minder lang maar dat heb ik met de meeste middelen wel dat ze niet meer als in het begin zijn zeker die ik regelmatig of veel gebruik.
Misschien dat ik nu na een paar jaar wel weer die oude high kan krijgen.

Lees eens de long term effects op de wikipedia pagina.

Ik wil niet zeggen dat mensen vaker mdma moeten nemen. De 3 maanden regel lijkt me prima.

Maar als ik die wiki pagina zo lees... Ik word er helemaal niks wijzer van.

Hiyou

Bewuste gebruiker
Hoe is het neurotoxic. Hoe kan je brein herstellen? Wat is het meganisme er achter? Koe komt het dat er mensen zijn voor wie mdma niet meer werkt als de schade herstelbaar is?

Gezien jij weet dat het feiten zijn kun je die wel met me delen dan of niet?
Deze feel ik! Ook benieuwd hier 🤷‍♀️🙋‍♀️

Trippy langkous

Badass junkie
Dus volgens jou is dat wel ok om te nemen als je 2 weken ervoor xtc genomen hebt.Want dat zou ik liever doen dan sos dan op zo ‘n feestje
Het zou wel kunnen, maar ik zou er zelf liever een maand tussen houden. Maar het is beter dan xtc iniedergeval als je dat 2 week geleden ervoor hebt gedaan. 3mmc werkt toch wel een beetje op serotonine. Ik zou de dosis laag houden en niet te vaak bijnemen, dan is het nog wel een leuke ervaring denk ik. Ik heb zelf ook eens 2 week na xtc 3mmc gebruikt. Het was wel leuk opzich, maar vind het zelf toch veel fijner als er minimaal een maand tussen zit.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Kort door de bocht.
van pubmed:
There are several factors that contribute to MDMA-induced neurotoxicity, namely, hyperthermia, monoamine oxidase metabolism of dopamine and serotonin, dopamine oxidation, the serotonin transporter action, nitric oxide, and the formation of peroxinitrite, glutamate excitotoxicity, serotonin 2A receptor agonism, and, importantly, the formation of MDMA neurotoxic metabolites.

Daarnaast, je serotonine vult zich (als je een beetje gezond leeft) veel sneller aan dan in 3 maanden. Je serotonine-receptoren krijgen (naast dopamine en noradrenaline receptoren trouwens ook) ook een gigantische klap, door alle overvloed aan serotonine en bijbehorende overstimulatie van de receptoren en betrokken neuronen. De schade die daarop volgt duurt wat langer om te herstellen, maar varieert afhankelijk van dieet, leefstijl en andere factoren. 3 maanden is waarschijnlijk een goed algemeen advies.

Als je het eerder neemt, terwijl je nog niet helemaal hersteld bent, ga je verder beschadigen wat al beschadigd is. Dat kan op die manier permanente schade worden.

Paranoize.

Badass junkie
Kort door de bocht.

Daarnaast, je serotonine vult zich (als je een beetje gezond leeft) veel sneller aan dan in 3 maanden. Je serotonine-receptoren krijgen (naast dopamine en noradrenaline receptoren trouwens ook) ook een gigantische klap, door alle overvloed aan serotonine en bijbehorende overstimulatie van de receptoren en betrokken neuronen. De schade die daarop volgt duurt wat langer om te herstellen, maar varieert afhankelijk van dieet, leefstijl en andere factoren. 3 maanden is waarschijnlijk een goed algemeen advies.

Als je het eerder neemt, terwijl je nog niet helemaal hersteld bent, ga je verder beschadigen wat al beschadigd is. Dat kan op die manier permanente schade worden.
Goede uitleg!👍🏻 klopt ik weet het zelf niet precies probeerde het alleen simpel maar wel juist te verwoorden.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Goede uitleg!👍🏻 klopt ik weet het zelf niet precies probeerde het alleen simpel maar wel juist te verwoorden.
Het geeft een goeie indruk, die 3 maanden komt niet helemaal uit de lucht vallen natuurlijk! Je lichaam moest gewoon rusten, en helemaal terug naar zoals het was. Dat kost tijd. 😁

Hiyou

Bewuste gebruiker
Het geeft een goeie indruk, die 3 maanden komt niet helemaal uit de lucht vallen natuurlijk! Je lichaam moest gewoon rusten, en helemaal terug naar zoals het was. Dat kost tijd. 😁
Dus je lichaam, ookal overdrijf je in xtc, kan na een lang herstel, toch terug de oude worden? (Gewoon een vraag, uit interesse)

Flualhamdulillam

Badass junkie
Dus je lichaam, ookal overdrijf je in xtc, kan na een lang herstel, toch terug de oude worden? (Gewoon een vraag, uit interesse)
Nee, want alhoewel de kans groot is dat bij incidenteel gebruik je hersen helemaal herstellen, bij misbruik geldt dit niet! Omdat je beschadigde hersencellen nóg veel vaker intens belast terwijl ze nog niet herstelt zijn, kan je permanente schade aanrichten.

Ook heb ik ooit uitgelegd gekregen dat als je XTC gebruikt voordat je serotonine voorraad helemaal gevuld is, je langzamerhand van nature steeds wat minder serotonine gaat aanmaken. Met het mechanisme hierachter ben ik echter niet bekend.

Hiyou

Bewuste gebruiker
Nee, want alhoewel de kans groot is dat bij incidenteel gebruik je hersen helemaal herstellen, bij misbruik geldt dit niet! Omdat je beschadigde hersencellen nóg veel vaker intens belast terwijl ze nog niet herstelt zijn, kan je permanente schade aanrichten.

Ook heb ik ooit uitgelegd gekregen dat als je XTC gebruikt voordat je serotonine voorraad helemaal gevuld is, je langzamerhand van nature steeds wat minder serotonine gaat aanmaken. Met het mechanisme hierachter ben ik echter niet bekend.
Lijkt me logisch.. dit zijn zo ‘n dingen dat heel weinig mensen weten die xtc nemen en misbruiken. Ik heb zo een omgeving die veel naar feestjes gaan bv elke week en op elk feestje xtc nemen. En dan spreek ik over 4 pillen op een avond van +- 280mg. Ze zouden eens moeten weten. Als ik met deze informatie kom nemen ze dit niet al te serieus en lachen ze er wat mee. Ze denken dat hun niks zal overkomen.. ik maak me toch altijd zorgen 😟 gelukkig ben ik dan wel bewust van m’n gebruik en probeer ik wat slimmer om te gaan met drugs. Niet dat ik me aan de 1mg per kg lichaamsgewicht hou maar wel zoveel mogelijk pauze en niet het maximum overschrijd qua gevaar (10mg per kg)..

Flualhamdulillam

Badass junkie
Als ik met deze informatie kom nemen ze dit niet al te serieus en lachen ze er wat mee. Ze denken dat hun niks zal overkomen..
Ja veel mensen hebben de informatie wel, maar zien de ernst er niet van in omdat de schade die het aanricht erg ver van je bed ligt. Je merkt het niet direct als je hersencellen gefrituurd raken, en als je het merkt zou je het waarschijnlijk moeilijk kunnen plaatsen als zijnde: hersenschade. Mensen die langere tijd MDMA misbruiken die hebben alleen maar oog voor het (na een bepaalde tijd echt niet meer zo fijne) effect, de schade die het aanricht is misschien een zorg voor later… Zonde, want als de schade eenmaal gedaan is, wordt volledig herstel vrijwel onmogelijk. En dit merk je echt aan je cognitieve functies en je gemoedsheidstoestand.

gelukkig ben ik dan wel bewust van m’n gebruik en probeer ik wat slimmer om te gaan met drugs. Niet dat ik me aan de 1mg per kg lichaamsgewicht hou maar wel zoveel mogelijk pauze en niet het maximum overschrijd qua gevaar (10mg per kg)..
En je houdt je aan de 3-maanden regel? Heel netjes dan! Ik hou me ook niet echt aan 1,5mg/kg, maar ik hou dan ook wel van een beetje heftigheid, goeie intensiteit hahaha

Hiyou

Bewuste gebruiker
Ja veel mensen hebben de informatie wel, maar zien de ernst er niet van in omdat de schade die het aanricht erg ver van je bed ligt. Je merkt het niet direct als je hersencellen gefrituurd raken, en als je het merkt zou je het waarschijnlijk moeilijk kunnen plaatsen als zijnde: hersenschade. Mensen die langere tijd MDMA misbruiken die hebben alleen maar oog voor het (na een bepaalde tijd echt niet meer zo fijne) effect, de schade die het aanricht is misschien een zorg voor later… Zonde, want als de schade eenmaal gedaan is, wordt volledig herstel vrijwel onmogelijk. En dit merk je echt aan je cognitieve functies en je gemoedsheidstoestand.
Klopt…mijn omgeving heeft daar allensinds geen weet van, zoeken niks op, nemen gewoon en staan er niet bij stil. Ik vind dat je echt heel verstandig en interessant overkomt, super tof om met jou te “praten”😊 (wou ik es even zeggen)
En je houdt je aan de 3-maanden regel? Heel netjes dan! Ik hou me ook niet echt aan 1,5mg/kg, maar ik hou dan ook wel van een beetje heftigheid, goeie intensiteit hahaha
3 maanden ja, niet altijd, soms is het 2x in 2 maanden maar dan weer 6maanden niet. Begrijp je? En ik houd ook wel van die heftigheid bij xtc 🤭 vorige week had ik dus 2 xtc pillen op, op 8uur. 2 van 280 mg en ik weeg 59kg… dus te veel voor me.

Flualhamdulillam

Badass junkie
mijn omgeving heeft daar allensinds geen weet van, zoeken niks op, nemen gewoon en staan er niet bij stil.
Ooohhh wat naar… Je wilt toch weten wat je in je lichaam stopt? Waarom zou je er vanuit gaan dat het allemaal wel kan? 😬 Heel slecht, hoop dat ooit wel het kwartje (hehe) valt en dat ze wat beter gaan oppassen.
Ik vind dat je echt heel verstandig en interessant overkomt, super tof om met jou te “praten”😊 (wou ik es even zeggen)
Dankjewel! Ik doe mijn best hahaha 😛
3 maanden ja, niet altijd, soms is het 2x in 2 maanden maar dan weer 6maanden niet. Begrijp je?
Aah ja ja, niet ideaal natuurlijk maar die lange rustperiodes doen je sowieso veel goed!
2 xtc pillen op, op 8uur. 2 van 280 mg en ik weeg 59kg… dus te veel voor me.
Oefff ja dat zou zeker ook te veel zijn voor mij hahaha, ik gebruik laatste keren gewoon volgens een schemaatje, neem nooit meer meer dan dat. Dat gaat iets in de trant van 130mg, 65 bijnemen, 65 bijnemen (eventueel, die laatste is een beetje afhankelijk van hoe lang het feest nog duurt, kan ook een kwartje zijn). Maar ik heb ook wel idiote hoeveelheden gebruikt op een avond hoor, 2,5 pillen van 180mg ofzo… Dat voel je wel als je weer neer daalt pfff

Jumping Jack

Bewuste gebruiker
Ik doe wel eens Keta en Coke (Calvin klein)
En daarbij rustig een drankje op de achtergrond.
Dan ga ik lekker op en de coke en die zorgt er voor dat ik niet te veel afdwaal van de keta dus handig op een feest.
Teveel alcohol icm keta pakt nooit goed uit.
Dus je moet wel goed doseren en weten wat je doet.
Maar als je de 3 goed doseert kan je echt lekker gaan.

Hiyou

Bewuste gebruiker
Ik doe wel eens Keta en Coke (Calvin klein)
En daarbij rustig een drankje op de achtergrond.
Dan ga ik lekker op en de coke en die zorgt er voor dat ik niet te veel afdwaal van de keta dus handig op een feest.
Teveel alcohol icm keta pakt nooit goed uit.
Dus je moet wel goed doseren en weten wat je doet.
Maar als je de 3 goed doseert kan je echt lekker gaan.
Wat is een goede dosering dan? Bv je komt toe op het feestje dat 13/14uur duurt in mijn plek zaterdag. Wanneer start je en hoeveel neem je, na hoeveel pak je bij, etc?

CuriousExplorer

DF-koning

Een heel ver van het bed show is het nochtans niet als ik zo wat rond lees op dit (en andere ) fora
Heel veel mensen lopen semi depressief rond, slapen nauwelijks zonder benzo's en voelen zich futloos.
Imo toch vaak drugsgerelateerde syptomen.

Jumping Jack

Bewuste gebruiker
Wat is een goede dosering dan? Bv je komt toe op het feestje dat 13/14uur duurt in mijn plek zaterdag. Wanneer start je en hoeveel neem je, na hoeveel pak je bij, etc?
Heel lastig om dat voor iemand te bepalen.
Iig oppassen met drank erbij dat is het enige wat ik kan zeggen.
Voor de rest moet je zelf doen waar je je goed bij voelt.

Laatst bewerkt:

Nickje

Belezen gebruiker
De neurotoxiciteit van benzifurans zoals 6-apb, 5-apb en 5-mapb mag dan minder zijn (waarschijnlijk) dan bij xtc, maar ze slurpen wel allemaal je serotonine dus ik zou nog steeds de 3 masnden regel aanhouden. Na te veel of ye vaak gebruik verliest xtc/mdma de "magic", waarschijnlijk door permanente verstoring van je serotoninehuishouding. Zou me niks verbazen als benzofurans hetzelfde effect hebben.

Nickje

Belezen gebruiker
Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld zo. Ik dacht dat 3mmc en 6apb allebij seroslurpers waren en dus zit ik hier braaf de weken te tellen.... Terecht. Ook 3-MMC werkt waarschijnlijk sterk op de sero en dat is de crux

Dat is waarschijnlijk, en daarmee de reden dat XTC z'n "magic" verliest bij overmatig gebruik. Dus aan de ene kant neurotoxiciteit, aan de andere kant lange termijn aantasting van je serotoninebalans. Dit zijn 2 verschillende dingen. Dan kan 't ook nog eens je hart aantasten bij overmatig gebruik (cardiotoxisch). Als je gaat zoeken vindt je best wel wat negatieve lange-termijn effecten van XTC/MDMA (jammer genoeg...). Het ligt voor de hand dat benzofurans zoal 5-(m)apb en 6-apb misschien minder neuroroxisch zijn (lijkt o.b.v. onderzoeken) maar de klap op je serotoninesysteem is er niet minder om. De 3 maanden pauze is vooral om die laatste reden. De neurotoxiciteit is echter een acuut effect bij gebruik en wordt versterkt door bijv. uitdroging en oververhitting. Dit is waarschijnlijk een beetje tegen te gaan door supplementen zoals anti-oxidanten, vt. B, magnesium etc. (helpt ook een beetje tegen 't "kaakschaatsen"). Anyway, rustig an dus....

Bovenaan