Angst voor Psychose

Markonos

Newbie
Hoi iedereen,

Ik lees al een tijdje mee hier op dit forum en heb besloten om een account aan te maken naar aanleiding van een aantal gebeurtenissen de afgelopen maanden bij mij. Afgelopen jaar ben ik begonnen met drugs te experimenteren zoals: xtc, 4fmp, Speed, wiet, GHB en sinds kort tot mijn grote spijt Al-Lad.
Ik blowde regelmatig en ben hier erg gevoelig voor maar ben eigenlijk nooit echt bad gegaan van wiet, enkel in combinatie met grote hoeveelheden alcohol.
Op XTC in combinatie met 4fmp ben ik 1 keer paranoïde geworden en dacht ik dat iedereen mij aankeek samen met hallucinaties (hallucinaties krijg ik altijd bij XTC gebruik). Na dat tijd verstreek werd ik steeds benieuwder naar psychedelicums, en uiteindelijk kwam een situatie aan bot waar ik Al-Lad kon gebruiken.

Tot mijn spijt nu ben ik op die situatie ingegaan en heb ik 4 weken geleden Al-Lad gebruikt(ik 1 zegel, rest 3), in eerste instantie ging alles goed tot een vriend van mij behoorlijk bad ging deze situatie beangstigde mij zo erg dat ik allemaal rare dingen in mijn hoofd ging halen, ik dacht dat iemand mij GHB gaf i.p.v. water, mijn Visuals en hoe ik alles ervaarde werden steeds intenser en ik ging steeds harder trippen, opeens kwam het idee dat mensen die zulke middelen gebruiken in een psychose konden komen en helemaal gek werden. Vanaf dat moment ging het alleen maar slechter, ik dacht dat alles om me heen verzonnen werd in me hoofd, ik kon links niet meer van rechts onderscheiden en was enorm bang dat alles zo bleef. Soms kwam er een soort van realiteit in me naar boven dat alles weer goed kwam en dat het tijdelijk was maar dan werd ik er weer compleet ingezogen. Uiteindelijk toen de drugs begonnen uit te werken werd het ook langzaam steeds minder, ik ging slapen en de volgende dag was bijna alles goed. Ik besloot dat ik nooit meer iets anders ging doen dan blowen en dat hard drugs verleden tijd waren voor mij, want zoiets wilde ik nooit meer meemaken.

Vervolgens 2 weken geleden ging ik met 2 vrienden blowen, alles was relaxed maar na 20 minuten kwam er opeens een angstig gevoel weer naar boven, ik ervaarde weer precies alles zoals toen ik Al-Lad op had op de zware Visuals na. Ik heb een enorm snelle wisselende gedachtegang, was enorm angstig en dacht weer dat iedereen nep was en ik alles verzon. Ik ben gaan slapen met de hoop dat alles dan weer normaal zou zijn, het meeste is gelukkig ook weer normaal maar niet alles.
Ik schrik enorm snel en krijg heel snel een angstig gevoel, kan me minder goed concentreren en krijg soms van die zeer angstige vluchtige negatieve gedachtes.
En als laatste wil ik graag nog toevoegen dat ik het laatste jaar bij een psycholoog loop vanwege een depressie(is relevante info denk ik).

Nu heb ik een aantal vragen:
- Ben ik in mijn Al-Lad trip badgegaan of een psychose?
- Heb ik permanente schade opgelopen?
- Kan het blowen een gedachte gang hebben geactiveerd die deze situatie associeerde met mijn Al-Lad ervaring onderbewust?
- Ik zou graag op een feest binnenkort speed willen gebruiken, is dit verstandig? Als in zou dat dit wederom kunnen oproepen/verergeren?
- Zou ik iets van psychotisch gevoelig kunnen zijn?

Sorry voor mijn lange post, ik hoop dat de situatie en info duidelijk is en dat de post voldoet aan de regelementen.

Alvast bedankt!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Welkom op het forum :)

Het is goed dat je direct hulp vraagt. Als je hiermee blijf lopen wordt het meestal niet beter.

Je hebt geen psychose. Je hebt een bad trip gehad. Het verschil met een psychose en dit soort klachten is dat je je realiseert dat er iets niet klopt. Bij een psychose geloof je in de vreemde gedachten en theorieën.

Wees vooral niet bang. Jouw klachten komen voort uit een trauma of angst. Als je je dus zorgen gaat maken zul je de angst voeden en het erger of langduriger maken.

Zorg dat je genoeg uitrust de komende tijd en gebruik vooral even geen drugs. Het best is als je minimaal een paar maanden rustig aan doet. Vaste tijden slapen en gezond eten. Blowen kan deze klachten ook flink verergeren, niet alleen harddrugs.

Ook speed kan deze klachten flink erger maken en paranoia kan absoluut een bijwerking daarvan zijn. Je feestje kun je dus beter nuchter doen of met een paar biertjes.

Take care en laat ons vooral weten hoe het gaat!

Susanne

Bewuste gebruiker
Markonos zei:
- Kan het blowen een gedachte gang hebben geactiveerd die deze situatie associeerde met mijn Al-Lad ervaring onderbewust?
- Ik zou graag op een feest binnenkort speed willen gebruiken, is dit verstandig? Als in zou dat dit wederom kunnen oproepen/verergeren?

Je bent sowieso bad gegaan, maar dit kan een aanleiding zijn voor een psychose. Het is inderdaad nog geen psychose an sich, maar hier kan het wel toe leiden. Vooral als je er aanleg voor hebt. Komen psychoses of schizofrenie in je familie voor? Je zegt dat je wel depressief bent dus je bent misschien wat kwetsbaarder. Ik denk dat je daarom voorlopig het beste kan stoppen met drugs, dus ook met pep. Pep kan namelijk ook parranoia en psychoses veroorzaken/verergeren. Als je lang genoeg stopt en dit met je psycholoog bespreekt, gaan de negatieve gedachten en angsten vanzelf weer over denk ik.

Bobsacamano

Badass junkie
Wat een ontzettend naar verhaal. Ik weet neit goed wat een psychose wel en niet inhoud dus ik ga maar even uit van wat Smartie zegt. Wel denk ik dat je voor jezelf moet proberen de boel te relativeren en daarbij meot gaan beseffen dat een bepaalde drugs groep misschien niet voor jou hersenen zijn weg gelegd.

SmartieAndMe zei:
Welkom op het forum :)

Het is goed dat je direct hulp vraagt. Als je hiermee blijf lopen wordt het meestal niet beter.

Je hebt geen psychose. Je hebt een bad trip gehad. Het verschil met een psychose en dit soort klachten is dat je je realiseert dat er iets niet klopt. Bij een psychose geloof je in de vreemde gedachten en theorieën.

Wees vooral niet bang. Jouw klachten komen voort uit een trauma of angst. Als je je dus zorgen gaat maken zul je de angst voeden en het erger of langduriger maken.

Zorg dat je genoeg uitrust de komende tijd en gebruik vooral even geen drugs. Het best is als je minimaal een paar maanden rustig aan doet. Vaste tijden slapen en gezond eten. Blowen kan deze klachten ook flink verergeren, niet alleen harddrugs.

Ook speed kan deze klachten flink erger maken en paranoia kan absoluut een bijwerking daarvan zijn. Je feestje kun je dus beter nuchter doen of met een paar biertjes.

Take care en laat ons vooral weten hoe het gaat!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat vervelend zeg! Wat je beschrijft is duidelijk een bad trip geweest. Je hebt jezelf helemaal gek zitten maken tijdens het trippen, waardoor je dingen niet meer kon relativeren. Blowen kan dit soort ervaringen weer terug brengen dus je doet er goed aan voorlopig niet meer te blowen. Ik zou sowieso voorlopig, meerdere maanden, geen drugs gebruiken. Het is sowieso niet verstandig aangezien je depressief bent, maar zolang je je trip niet hebt verwerkt kan dat gevoel bij elk gebruik weer omhoog komen.

Aangezien je al bij een psycholoog loopt raad ik je aan dit te bespreken met hem/haar. De beste manier om over een bad trip te geraken is er over praten dan wel nadenken. In het begin is dat erg naar, maar uiteindelijk zul je het kunnen relativeren. Probeer echter in je dagelijks leven vooral niet continu met die ervaring bezig te blijven, want dan voed je de negatieve gedachtes.

Heel veel sterkte met alles!

anhaedra

Belezen gebruiker
Markonos zei:
Vervolgens 2 weken geleden ging ik met 2 vrienden blowen, alles was relaxed maar na 20 minuten kwam er opeens een angstig gevoel weer naar boven, ik ervaarde weer precies alles zoals toen ik Al-Lad op had op de zware Visuals na. Ik heb een enorm snelle wisselende gedachtegang, was enorm angstig en dacht weer dat iedereen nep was en ik alles verzon. Ik ben gaan slapen met de hoop dat alles dan weer normaal zou zijn, het meeste is gelukkig ook weer normaal maar niet alles.
Ik schrik enorm snel en krijg heel snel een angstig gevoel, kan me minder goed concentreren en krijg soms van die zeer angstige vluchtige negatieve gedachtes.
En als laatste wil ik graag nog toevoegen dat ik het laatste jaar bij een psycholoog loop vanwege een depressie(is relevante info denk ik).

Wat je hier beschrijft lijkt veel op wat ik heb ervaren na een blowtje dat volgde op een paddotrip. Ook lees en hoor je wel vaker dit soort verhalen, o.a. hier op het forum.

Ik werd niet stoned, maar gewoon raar en angstig. Hartkloppingen, twijfelde aan de "echtheid" van geluiden en dingen om me heen, gedachten schoten alle kanten op. Uiteindelijk in slaap gevallen en de volgende ochtend leek alles weer normaal.

Maar in de weken erna last gehouden van een onbestemd, angstig gevoel. Werd vaak misselijk of draaierig in m'n hoofd, vooral in de trein of in de bus of zo. Twijfelde steeds aan mijn geestelijke gesteldheid. Bijv. floaters in mijn oog maakten me helemaal gek. Ook lichte derealisatie. Dit "angstig leven" mondde uit in allerlei fysieke klachten, zoals vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn, "brain fog" etc. Als gevolg daarvan uiteindelijk naar een psycholoog doorverwezen maar toen was het gelukkig al weer bijna over. Heeft al met al toch maanden geduurd.

Ik had alleen géén bad trip op paddo's gehad, verre van. Ben verder ook niet psychotisch-gevoelig maar was destijds wel emotioneel wat minder stabiel, zeg maar. Dus denk wel dat drugsgebruik een onderliggende psychische problematiek kan blootleggen.

Of misschien dat blowen een soort van flashback kan veroorzaken. Een ander geestverruimend middel, zoals wiet, is vaak de trigger daarvoor.

Ik heb daarna jarenlang geen drugs gebruikt maar heb onlangs e.e.a. genomen (xtc, speed, coke). Dit ging verder allemaal prima. Zit echter tegenwoordig veel beter in mijn vel, ben volwassener en lichamelijk veel fitter. Denk dat dat het verschil is met vroeger. Dus als je je nog niet goed voelt, zou ik voorlopig heel erg opletten met drugs. En niet combineren, zeker niet met alcohol. Dat was tenminste bij mij sowieso altijd een "recipe for disaster".

Bovenaan