Angstig/gestresst na XTC

Capsule

Newbie
Hello,

Vraagje aan de XTC-experts hier.

Ik heb nu een aantal keren XTC gedaan. Eerste 3x was het geweldig, en had ik nergens last van qua kater. Zat elke keer 2 maanden tussen minimaal. 4e keer iets minder tijd, 5 weken. En toen kreeg ik de week erop een paniekaanval in een collegezaal. Ik besefte me ineens dat er veel te veel mensen in zo'n kleine ruimte waren, handen nat van het zweet, gevoel van flauwvallen. Heel typisch allemaal voor een paniekaanval.. Ook in de trein en bus zitten was erg kut, gigantische stress.
Daarna heb ik lang gewacht voordat ik weer wat heb genomen. Toen opnieuw geprobeerd met 80 mg, ook echt niet meer omdat ik absoluut de kater van de vorige keer wilde voorkomen. Ik had de week erna vrij en ik heb nergens last van gehad.
Toen toch maar weer op een feestje geprobeerd. Geen last van kater, maar precies een week later, ineens weer zo'n golf van angst uit het niets, ongemakkelijk gevoel, veel stress (vooral op plekken waar ik niet 'weg' kan, bus, trein, rij van de kassa, collegezaal). Afgelopen 2x neemt dit gevoel in 4 weken langzaam af en dan ben ik weer helemaal mezelf, kan ik weer helemaal relaxt in een drukke (afgesloten?) ruimte zijn.

Goed, mijn vraag: Gebruik ik verkeerd/te veel? (zo'n 250 mg op een feestje, over 8 uur ongeveer). Kan het zijn dat 2 maanden niet genoeg is om te herstellen, en dat ik mijn serotine te erg uitput? (al dan niet blijvend..?) Ben ik gewoon labiel van mezelf?

Ten slotte, iemand anders die dit herkent, en hoe ga je met die angst en stress om, of hoe voorkom je het?

thx

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Dat klinkt inderdaad nogal vervelend!

Ik vind dat je niet slecht met je gebruik omgaat, 250 mg, een keer in de 2 maanden(op de 4e keer na dan :wink:) klinkt alsof je er verantwoord mee omgaat. Vooral omdat je er voorzichtig mee doet is het vervelend dat je deze klachten hebt. Heb je voordat je ooit gebruikt hebt ooit last hiervan gehad?

Het is bekend dat XTC paniekaanvallen kan veroorzaken. Dit is(helaas) een van de mogelijke bijkomstigheden. Het houd niet lang aan in het algemeen, maar wanneer het gebeurt is het wel extreem. Het kan zijn dat je een soort van aanleg hebt voor paniekaanvallen, maar dat XTC gebruik het triggered. Ik heb geen idee hoe dit komt, en het zijn allemaal speculaties. Een directe oorzaak is er nog niet gevonden voor dit probleem. Ik heb wel een aantal verhalen van mensen gelezen, online, dus je bent in ieder geval niet de enige.

Capsule zei:
Ik had de week erna vrij en ik heb nergens last van gehad.
Toen toch maar weer op een feestje geprobeerd.
Hoelang zat hier tussen? Misschien is het gewoon zo dat je een langere pauze nodig hebt, iedereen reageert weer anders op MDMA natuurlijk.

Tufnut

Badass junkie
Allereerst de vraag of je zeker weet wat je hebt gebruikt en hoeveel de dosis was? En met zeker bedoel ik een uitslag van een testcentrum...
250mg is niet belachelijk veel maar w.s. meer dan 2 mg per kg lichaamsgewicht. Ik zou iig m'n dosis verlagen als ik jou was, opdat je je serotonine voorraden minder ver uitput. Verder is een week na gebruik wel lang voor een directe link, maar het is niet uitgesloten. Kans is aanwezig dat vooral jijzelf die koppeling maakt.eigenlijk zou je een langere tijd niet moeten gebruiken om te bezien of je in zo'n periode zonder vergelijkbare klachten doorkomt. Gebeurd het wel dan is er geen directe link. Ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt, omdat je dan ook nog niet heel veel verder bent.
Iets minder vaak en iets minder veel gebruiken is wat ik zou doen.

Capsule

Newbie
Pandan zei:
Dat klinkt inderdaad nogal vervelend!

Ik vind dat je niet slecht met je gebruik omgaat, 250 mg, een keer in de 2 maanden(op de 4e keer na dan :wink:) klinkt alsof je er verantwoord mee omgaat. Vooral omdat je er voorzichtig mee doet is het vervelend dat je deze klachten hebt. Heb je voordat je ooit gebruikt hebt ooit last hiervan gehad?

Het is bekend dat XTC paniekaanvallen kan veroorzaken. Dit is(helaas) een van de mogelijke bijkomstigheden. Het houd niet lang aan in het algemeen, maar wanneer het gebeurt is het wel extreem. Het kan zijn dat je een soort van aanleg hebt voor paniekaanvallen, maar dat XTC gebruik het triggered. Ik heb geen idee hoe dit komt, en het zijn allemaal speculaties. Een directe oorzaak is er nog niet gevonden voor dit probleem. Ik heb wel een aantal verhalen van mensen gelezen, online, dus je bent in ieder geval niet de enige.

Capsule zei:
Ik had de week erna vrij en ik heb nergens last van gehad.
Toen toch maar weer op een feestje geprobeerd.
Hoelang zat hier tussen? Misschien is het gewoon zo dat je een langere pauze nodig hebt, iedereen reageert weer anders op MDMA natuurlijk.

Thx voor de reacties.

Daar zat ook gewoon weer 2 maanden tussen. Minder dan dat zou ik sowieso niet doen.

Tufnut zei:
Allereerst de vraag of je zeker weet wat je hebt gebruikt en hoeveel de dosis was? En met zeker bedoel ik een uitslag van een testcentrum...
250mg is niet belachelijk veel maar w.s. meer dan 2 mg per kg lichaamsgewicht. Ik zou iig m'n dosis verlagen als ik jou was, opdat je je serotonine voorraden minder ver uitput. Verder is een week na gebruik wel lang voor een directe link, maar het is niet uitgesloten. Kans is aanwezig dat vooral jijzelf die koppeling maakt.eigenlijk zou je een langere tijd niet moeten gebruiken om te bezien of je in zo'n periode zonder vergelijkbare klachten doorkomt. Gebeurd het wel dan is er geen directe link. Ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt, omdat je dan ook nog niet heel veel verder bent.
Iets minder vaak en iets minder veel gebruiken is wat ik zou doen.

Ja ze waren getest. Dus ik weet precies wat ik heb gebruikt.

Ik dacht zelf dat je met bijv 100mg al al je serotonine opmaakt en het daarna alleen maar langer rekt door bij te nemen? Door reuptake van serotonine te remmen zeg maar. Dus of je nou 100mg of 300mg gebruikt, je serotonine de volgende dag toch 'op' is. Dit klopt dus niet?

't is vooral naar omdat niemand ergens last van heeft, en het wel een fantastische drug is.
Nouja, het komende jaar gebruik ik sowieso niks. Dus dan zal ik volgend jaar misschien nog eens een keer proberen met een lichte dosis.

hyperr

Newbie
Hoi,

Ik heb precies hetzelfde ervaren. Dit gebeurde bij mij na de eerste keer xtc gebruik. De eerste keer dat ik gebruikte voelde ik me heerlijk, alleen op een gegeven moment kreeg ik 2x achter elkaar een braakneiging. Schrok daar even van maar daarna gewoon doorgefeest.
Vervolgens krijg ik een paar dagen later steeds van die momenten dat ik eraan terug denk en toen werd ik ook angstig, rillingen, kippenvel, lichtelijke hyperventilatie en misselijk. Heb destijds ook mijn bloed laten testen vanwege dit maar er was niks aan de hand. Nadat ik dit had gedaan heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad.
Ik denk daarom dus dat het gewoon iets is waar je jezelf in praat (weet niet hoe ik het anders moet noemen) en hoe langer dat duurt hoe erger het wordt.
Geloof me, ik heb 99% zeker hetzelfde gehad als jij, en het gaat gewoon over.

Wat bij mij trouwens goed hielp was anders ademhalen. Door je neus inademen en niet ademen door je schouders omhoog te doen maar door je buik uit te zetten. vervolgens gewoon rustig door je mond uitademen. (Deze tip heb ik van iemand gekregen die vaak last heeft van hyperventileren)

groeten

maxdw1212

Belezen gebruiker
Capsule zei:
Goed, mijn vraag: Gebruik ik verkeerd/te veel? (zo'n 250 mg op een feestje, over 8 uur ongeveer). Kan het zijn dat 2 maanden niet genoeg is om te herstellen, en dat ik mijn serotine te erg uitput? (al dan niet blijvend..?) Ben ik gewoon labiel van mezelf?
Bij 3 maanden is je serotonine sowieso weer op peil. Ik zelf gebruik MDMA 2 keer per jaar maar vorig jaar had ik wel dat ik om de week gebruikte maar al gauw merk je dat dit geen zin heeft. Toch had ik nooit een dipje omdat ik altijd wel vrolijk ben. Maar vrienden van mij hadden dit dus wel al een keer. Dit kan wel te maken hebben omdat jij misschien wat gevoeliger bent voor weinig serotonine in je lichaam. Ik zou even 3 maanden wachten en het dan houden op 1 pil en die zo dicht mogelijk doseren op je lichaams gewicht x2. Weeg je dus 60 neem dan 1 pil van 120. Laat je pil testen zodat jij weer hoeveel MG er precies in je pil zit. als het 200 is zou ik je pil dus door de helft en dan van de andere helf nog ongeveer 1/5 eraf te halen doe dit op een spiegel met een mesje (dit kan natuurlijk niet heel precies maar probeer het gewoon beetje te schatten) Als de pil verkruimelt kun je de pil ook helemaal verkruimelen en dan in 10 lijntjes verdelen waarvan je er 6 naar binnen neemt (als het zoals ik zei bijv. 200mg is) . Als je dan na gebruik nog paniekaanvallen heb een week later raad ik XTC gebruik en ook andere drugs af het zou kunnen dat je psychotisch aangelegd bent maar daar kan ik geen oordeel over geven. Maar ik denk dat het licht aan serotonine te kort. Ik ben geen expert maar ik heb wel kennis. Langs een huisarts gaan kan ook altijd nog dan om echt te bevestigen wat het probleem is. Schaam je niet je huisarts heeft zwijgplicht.

Bovenaan