antidepresivia

wij2

Newbie
hoi hoi

Ik slik sinds 2 maand antidepresivia (fevarin) 100mg per dag.
Nu vraag ik mij af of het gevaarlijk is als ik dan een pilletje erbij neem???
of moet ik gewoon 2 dagen mijn medicijnen niet nemen als ik een pilletje wil nemen?

Mac...

Badass junkie
Combi anti-depri en X gaan (bij mij) iig niet goed samen.
1 x gedaan, echt samen gepakt, ben nog nooit eerder zo slecht gegaan in zo'n korte tijd. Zonde van mijn pillen geweest. Buikpijn, slecht voelen, misselijk, gaar, moe, slapen, noem maar op

Mac...

Badass junkie
Ja dat kun je wel zeggen. Voelde me echt niet happy of knallend ofzo. Werken ook beide op je serotonine in, alleen door de anti-depri laat je bijna geen serotonine meer vrij als je X hebt gehad.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
ja mdma plundert al je serotonine warenhuizen helemaal leeg geloof ik dan hebben serotonine heropname remmers anti depressiva nog weinig zin denk ik zo

Mac...

Badass junkie
Andersom, omdat je anti-depri gebruikt zal je niet zomaar je serotonine voorraden ineens kwijtraken, maar je lichaam wilt dat wel en daarom ga je je volgens mij ook zo kut voelen.

Mac...

Badass junkie
weet het ook niet 100% zekr, maar meen wel dat het zo werkt. Vooral als je langere tijd AD gebruikt

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
welke ads krijg jij?

ik krijg nog niks maar ben wel depressief, maar ingewikkeld type ervan, dus hetwordt nog niet behandeld

Mac...

Badass junkie
Haha, geen.

Heb alleen wel een tijd makkelijk eraan kunnen komen. Via vrienden van me. Moet ik ook aan hun ff de namen vragen. Geloof xeroxat (???) en nog een paar andere. Kom ik iig op terug.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Seroxat, paroxetine

jah meest gebruikelijke, heeft prozac al jaren geleden verdrongen

je krijgt die dingen echt zo bij je huisarts

Marcel

Belezen gebruiker
AD en MDMA kan een gevaarlijke combi zijn!

Info:

XTC en anti-depressiva
Antidepressiva zijn medicijnen (tabletten) die de klachten van een depressie verminderen. Serotonine is een stof in de hersenen die een belangrijke rol speelt bij stemming en emoties. Een van de belangrijkste oorzaken van een depressie is een te lage hoeveelheid aan serotonine in de hersenen. Antidepressiva zorgen voor een grotere beschikbaarheid van serotonine. Hierdoor vermindert de depressie en verbetert de stemming.
De belangrijkste antidepressiva zijn de serotonine heropname remmers (SSRI’s) en de tricyclische antidepressiva (TCA’s). SSRI’s blokkeren de heropname van serotonine. TCA’s blokkeren de heropname van zowel serotonine als noradrenaline. Naast deze twee antidepressiva bestaat er nog een derde groep, de monoamine-oxidase remmers (MAO remmers). Deze groep van antidepressiva worden bijna niet meer voorgeschreven, met uitzondering van moclobemide.

In de hersenen zorgt XTC voor een sterk verhoogde afgifte van serotonine terwijl de antidepressiva serotonine na afgifte vasthouden. Bij gecombineerd gebruik bestaat het gevaar dat er teveel serotonine in de hersenen aanwezig is. Teveel serotonine kan leiden tot serotoninevergiftiging. Dit uit zich onder andere in oververhitting, bewustzijnsstoornissen, bloedklontering en hartritmestoornissen. Met name de bloedklontering en hartritmestoornissen zijn levensgevaarlijk. Deze kunnen tot herseninfarcten, hartinfarcten en hartstilstand leiden.

In de lever kunnen antidepressiva (vooral fluoxetine, paroxetine, en fluvoxamine) de afbraak van XTC vertragen. Het gevolg hiervan is dat XTC minder snel afgebroken wordt en daardoor langer in het lichaam aanwezig is. Als je meerdere XTC pillen op een avond slikt en daarnaast ook nog anti-depressiva gebruikt kan dit leiden tot gevaarlijk hoge concentraties XTC in het lichaam.

boy

Bewuste gebruiker
Marcel, niet om het een of ander hoor, maar op Unitydrugs stond dat MDMA gebruiken tjidens een kuur van SSRI's geen zin zou hebben; de werking van de MDMA zou minimaal tot niets zijn. Ik stuurde een email waarin ik precies hetzelfde vertelde als dat jij hierboven post, en kreeg de volgende reactie terug:

Beste Boy,

Als je SSRI's gebruikt, zullen deze binden aan de zogenaamde serotonine transporters (SERT). De SERT zorgen er normaal gezien voor dat serotonine 'na gebruik' weer wordt terugepompt UIT de synaps IN de cel. Omdat SSRI's hieraan binden verhogen ze de hoeveelheid serotonine in de synaps.

MDMA bindt ook aan de SERT én zal ervoor zorgen dat de SERT serotonine UIT de cel IN de synaps pompt, waardoor de hoeveelheid serotonine in de synaps veel hoger is dan normaal (en hoger dan bij SSRI's, want die pompen geen serotonine uit de cel!)

Als je SSRI's gebruikt, zijn alle SERT bezet met SSRI's en kan de MDMA nergens meer binden. De MDMA kan dus ook zijn effect niet meer uitoefenen, gevolg: je voelt er bijna niets van.

Verschil met MAO-remmers is dat deze NIET binden aan de SERT, maar er op een andere manier voor zorgen dat de hoeveelheid serotonine hoger is (omdat de afbraak ervan geremd wordt). Omdat de SERT nog vrij zijn, kan MDMA er wel aan binden en zal de SERT dus extra serotonine in de synaps pompen. Omdat door de aanwezigheid van de MAO-remmer de afbraak van serotonine geremd is, kan de concentratie van serotonine gevaarlijk hoog worden en kan het serotoninesyndroom ontstaan. Daarom is de combi MDMA en MAO-remmer dus heel erg gevaarlijk!

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt,

Groetjes,

Hylke

Ik twijfel nu sterk wat het nou is :P

edit: Is overigens al van een tijdje terug, maar ik dacht er ineens aan door jouw post.

Trip Unit

Bewuste gebruiker
Je slikt die antidepresivia waarschijnlijk niet omdat je het zo lekker vind,maar omdat je een "probleem" hebt met je gedrag en met jezelf,want anders slik je dat niet.Ik denk niet dat je beter zal worden als je xtc gaat gebruiken,want xtc zal je verder in je depressie laten zakken.
Ik spreek uit eigen ervaring

Marcel

Belezen gebruiker
boy zei:
Marcel, niet om het een of ander hoor, maar op Unitydrugs stond dat MDMA gebruiken tjidens een kuur van SSRI's geen zin zou hebben; de werking van de MDMA zou minimaal tot niets zijn. Ik stuurde een email waarin ik precies hetzelfde vertelde als dat jij hierboven post, en kreeg de volgende reactie terug:

Beste Boy,

Als je SSRI's gebruikt, zullen deze binden aan de zogenaamde serotonine transporters (SERT). De SERT zorgen er normaal gezien voor dat serotonine 'na gebruik' weer wordt terugepompt UIT de synaps IN de cel. Omdat SSRI's hieraan binden verhogen ze de hoeveelheid serotonine in de synaps.

MDMA bindt ook aan de SERT én zal ervoor zorgen dat de SERT serotonine UIT de cel IN de synaps pompt, waardoor de hoeveelheid serotonine in de synaps veel hoger is dan normaal (en hoger dan bij SSRI's, want die pompen geen serotonine uit de cel!)

Als je SSRI's gebruikt, zijn alle SERT bezet met SSRI's en kan de MDMA nergens meer binden. De MDMA kan dus ook zijn effect niet meer uitoefenen, gevolg: je voelt er bijna niets van.

Verschil met MAO-remmers is dat deze NIET binden aan de SERT, maar er op een andere manier voor zorgen dat de hoeveelheid serotonine hoger is (omdat de afbraak ervan geremd wordt). Omdat de SERT nog vrij zijn, kan MDMA er wel aan binden en zal de SERT dus extra serotonine in de synaps pompen. Omdat door de aanwezigheid van de MAO-remmer de afbraak van serotonine geremd is, kan de concentratie van serotonine gevaarlijk hoog worden en kan het serotoninesyndroom ontstaan. Daarom is de combi MDMA en MAO-remmer dus heel erg gevaarlijk!

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt,

Groetjes,

Hylke

Ik twijfel nu sterk wat het nou is :P

edit: Is overigens al van een tijdje terug, maar ik dacht er ineens aan door jouw post.

Boy, de verhalen kloppen toch allebei? Hylke is overigens een collega van me die onderzoeker is (XTC) in Amsterdam. Ze weet er zeeeer veel vanaf. Heerlijk om met haar hierover te praten.

Maar volgens mij spreekt de informatie elkaar niet tegen. Als je overigens snel en op een duidelijke manier wil leren hoe het nou precies zit met de neurotransmitters en de manier waarop MDMA de afgifte en opname van serotonine stimuleert dan kun je kijken op http://www.jellinek.nl/brain/index.html. Je kunt m.b.v. bovenstaande aanvulling van Hylke ook goed voorstellen hoe de anti-depressiva werken.

Groeten, Marcel

boy

Bewuste gebruiker
Ik ben al wat verder dan dit, maar ik ben juist hier nog steeds niet helemaal uit. Erg lastig, want ik val er vaak op terug.

Want wat ik dacht is nog steeds dat een SSRI de tijd dat serotonine in de synaptische spleet zit verhoogt, en dat MDMA de hoeveelheid verhoogt. Dus heel simpel gezegd zou je een hele grote hoeveelheid voor een lange tijd losmaken.

Ik begreep van Hylke dat de MDMA juist de afgifte niet meer kan verhogen omdat de SSRI's zich al aan de SERT hebben verbonden en er dus geen plaats meer is voor de MDMA, waardoor die dus geen effect meer heeft.

Ik heb nu even het gevoel dat ik heel hard gecorrigeerd ga worden :)

Marcel

Belezen gebruiker
Ha Boy,

Het liefste zou ik nu een vel papier pakken en met jou aan het tekenen slaan, dan komen we er volgens mij vlug uit! Maar goed.....let's give it a try. Met woorden moet het ook lukken.

Je hebt gelijk. De SSRI's zorgen ervoor dat de vrijgemaakte serotonine niet meer terug kan in de cel. Hierdoor blijft de concentratie serotonine tussen de cellen hoger dan normaal. Normaal is het een proces waarbij de sorotonine weer terug wordt opgenomen.

MDMA doet eigenlijk hetzelfde. Ook die blokeert normaal gesproken de terugopname van serotonine. Maar MDMA doet meer. MDMA zorgt ervoor dat er ook extra serotonine uit de cel wordt geduwd. Er komt dus meer dan normale hoeveelheid uit de cel en door de blokade wordt de serotonine niet verwerkt. Gevolg: veel serotonine in de synaps. Met alle gewenste gevolgen. :wink:

Alleen moet je je voorstellen dat de plekken waar de serotonine ingaat en uitgaat poortjes zijn. Die kunnen dus open en dicht gaan. Gebouw 1 is een cel met x aantal poortjes, gebouw 2 is een cel met y aantal poortjes. De werking van die poortjes wordt door MDMA beïnvloed. Zodoende komt er meer serotonine in de 'gang' tussen de gebouwen. MDMA kan echter die werking alleen uitvoeren als het 'de poort kan bedienen' m.a.w. kan binden aan de receptor. Als iets anders die specifieke poort al bedient, kan de MDMA er niet bij. En er zijn maar een beperkt aantal poortjes. Als je SSRI's gebruikt, bedienen die al de poortjes. Bezet is bezet. MDMA kan dus niets doen want de poortjes zijn al bezet. Soort stoelendans waarbij de MDMA in de rondte rent maar pech heeft.

Simpel gezegd heeft MDMA 2 werkingen (op de poortjes) en SSRI's maar 1. Maar als ze die poortjes bedienen komt MDMA gewoon te laat. Zodoende is er weinig tot geen merkbaar effect.

Eeehhh....voegt dit iets toe? :confused:

boy

Bewuste gebruiker
Aaah :)

De MDMA heeft dus geen tot weinig effect, maar de kans op een serotonine-syndroom is er dus nog wel?

Marcel

Belezen gebruiker
boy zei:
Aaah :)

De MDMA heeft dus geen tot weinig effect, maar de kans op een serotonine-syndroom is er dus nog wel?

Nee, volgens mij niet. Alleen als je MAO-remmers gebruikt. De MAO 'eet' eigenlijk de overtollige serotonine op. Als je een goede, normale, neurochemisch evenwicht hebt, heb je de juiste hoeveelheid serotonine tussen de cellen zitten. MAO zorgt er dan voor dat de hoeveelheid wordt gereduceerd. Als je depressief bent heb je een tekort aan serotonine. Door een MAO-remmer te slikken wordt er minder serotonine afgebroken en dus wordt de hoeveelheid weer hoger. Als je dan mdma pakt komt er meer serotonine vrij (alle poortjes staan open, mdma pompt extra serotonine naar buiten en blokeert de ingang) én er wordt minder serotonine afgebroken. Hierdoor kan er teveel serotonine aanwezig zijn.

Als je SSRI's gebruikt kan de mdma zijn werk niet doen (poortjes zijn al bezit) dus zal er weinig extra serotonine vrijkomen. Er is dus geen gevaar voor een serotonine-syndroom. Maar zoals gezegd heeft het ook geen positief effect.

nothingtodo

Experimenterende gebruiker
heeft iemand een idee wat er gebeurt als je een SSRI neemt als de xtc begint uit te werken.Kan dit kwaad ofzo???

nothingtodo

Experimenterende gebruiker
Marcel zei:
nothingtodo zei:
heeft iemand een idee wat er gebeurt als je een SSRI neemt als de xtc begint uit te werken.Kan dit kwaad ofzo???

Waarom zou je dit willen?

Om proberen te zorgen dat als de xtc is uit gewerkt je serotonine peil sneller te laten herstellen dat je je de volgende dag wat beter voelt.
En omdat ik zelf elke dag serlain moet nemen en ik stop altijd een week voor xtc gebruik met serlain en na de xtc begin ik terug.

Bal0n

Badass junkie
Als ik de biochemische verklaring wist, had ik het je maar al te graag uitgelegd. Helaas weet ik die niet, en vraag me af of die ook wle bekend is. Het komt er op neer daar SSRI's + MDMA er voor kan zorgen voor het serotnine syndroom.

mr.dark

Newbie
Hallo,

Ik slik sind en half jaar een antidepressiva genaamt paroxetide,

echter wil graag xtc gaan gebruiken maar ben nog wat terug houdend,zijn er nog mensen de de combinatie gebruiken of ervaringen hebben omtrend het gebruik van deze cobinatie?????

hoop tot een snel antwoord!!!

gr.mr.Dark :wave:

mr.dark

Newbie
Hallo,

Ik slik nu sinds een jaar een antidepressivia genaamt paroxetide dit heb ik op docter advies gekregen.

Maar ik wil graag xtc gaan slikken weet iemand of dat kan, de combinatie van paroxetide met xtc (1 pilletje maar)en of er nog nare gevolgen aan vast zitten (heb al veel gelezen maar zou het graag willen weten van iemand uit de praktijk)
of zijn er mensen die deze cobinatie al langer gebruiken?

greetz!mr.Dark

Bovenaan