Antipsychotica (risperidone) stuiptrekkingen

Ik gebruik de antipsychotica risperidone.

Mijn voeten en benen zijn hierdoor een beetje spastisch. Hier en ook in mijn billen, gezicht en ogen heb ik stuiptrekkingen.

Wat ik hier tegen doen?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Je arts kan dit het best beantwoorden , wij kennen jou situatie niet.
Zou gelijk even bellen en de klacht uitleggen , onaangename bijwerkingen.

Misschien is risperidone niet ideaal voor jou. Zijn immers genoeg andere anti psychotica.

Beterschap!

dubbel0seven

Bewuste gebruiker
Ik slik dat ook maar heb daar gelukkig geen last van.

Bij vervelende/levensbedreigende bijwerkingen altijd direct je arts waarschuwen. Zij/hij kent jouw situatie het beste.

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Raar, een kennis van mij heeft het syndroom van tourette.
Bij haar gaan ze ervan uit dat het de stuiptrekkingen veroorzaakt door het syndroom van tourette doet verminderen.

Medic

Belezen gebruiker
In overleg met je arts de dosering aanpassen, mogelijk overstappen op een ander psychoticum en/of medicatie toevoegen om dergelijke niet ongewoone klachten bij antipsychotica tegen te gaan, gebruike medikatie is o.a. biperideen (Akineton) en trihexyfenidyl (Artane).

Wel belangrijk dat je arts hiervan af weet en dit moet ook eigenlijk wel snel gezien en beoordeeld worden door een arts met de juiste kennis, anders wordt het mogelijk van kwaad tot erger.

Andere medicatie kan dit eventueel ook verergeren, net alleen antipsychotica.

gandwarf777

Belezen gebruiker
MentalFucked zei:
Raar, een kennis van mij heeft het syndroom van tourette.
Bij haar gaan ze ervan uit dat het de stuiptrekkingen veroorzaakt door het syndroom van tourette doet verminderen.

Je hebt verschillende soorten bewegings stoornissen die gelinkt zijn aan limbische/striatale dopaminerge functie. Een overactiviteit kan het probleem bij tourette zijn maar een tekort aan activiteit kan parkinsonisme/akathisia/dystonie/spasme etc. veroorzaken vandaar.

Dus zowel teveel als te weinig activiteit is niet goed.

MeejheM

Badass junkie
jullie vergeten de belangerijkste vraag, hoelang gebruik je het al, en in dezelfde dosering, of ben je al op onderhoudsniveau? net verhoogd?

risperdal is echtwel een antiek middel, ik heb veel betere ervaring met seroquel/quetiapine, en hoor gemende verhalen over de nieuwste generatie zoals abilify. sommige mensen worden erg druk bij het opbouwen, maar merken er zelf niks van.

wat je zou kunnen proberen is je arts vragen om een typisch antipsychoticum ten opzichte van de atypische groep. of een nieuwer middel, maar daar is bij de psychiaters nog niet zo veel eigen ervaring mee.

de oudere middelen zijn ze allemaal wel mee bekend, en is ook superveel over terug te vinden. maar als ze perfect waren was men geen nieuwere alternatieven gaan zoeken.

vaak schrijven ze risperdal voor omdat sommige nieuwere middelen 'te duur' zouden zijn, en niet vergoed worden door de zorgverzekeraars.

Medic

Belezen gebruiker
@ Meejhem: dat zijn een paar interessante vragen inderdaad, vooral hoe lang wordt iets gebruikt, welke dosering en onderhoud of op/afbouw van het medicijn?

Risperdal is de merknaam voor risperidone, dat wil zeggen, diegene die de stof risperidone als eerste op de markt heeft gebracht, mag hier een merknaam aan geven, waar in dit geval gekozen is voor Risperdal.

Na ongeveer 20 jaar vervalt het patent op Risperdal met als werkzame stof Risperidone, waardoor andere fabrikanten ook risperidone (de werkzame stof dus), ook op de markt mogen brengen, maar dan dus alleen onder de stofnaam, niet onder het geregistreerde Risperdal.
Risperdal dus geen duur geneesmiddel meer, de generieke risperdal: gewoon risperidone dus, wordt nagemaakt door andere fabrikanten, dit noemen ze generieke fabrikanten/geneesmiddelen.
Generieke geneesmiddelen zijn vele malen voordeliger, letterlijk, dan Risperidal (het specialite, me een streepje op de e die bij míj kapot is op het toetsenbord :P)

Wanneer je de diagnose schizofrenie, schizo-affectief en in mindere mate bipolaire-stoornis hebt, zijn veel psychiaters wel te porren om iets nieuws te probeen, mits een ander middel niet effectief (genoeg) is, dan wordt er liever vastgehouden aan dat middel dat werkt.

Abilify is nu ook sinds kort generiek verkrijgbaar, onder de werkzame stof: Aripiprazol, de enige drie antipsychotica die ik nú zo uit mijn hoofd weet op te dreunen om 5 uur s nachts zijn Invega, Orap en Latuda (lurasidone).

De injecteerbare versie (ter onderhoud) zijn over het algemeen wel erg prijzig, zo rond de 1000 euro per maand, maar de generieke varianten vallen relatief mee in de prijs, alleen aripiprazol is nog wat aan de prijzige kant, omdat deze als laatste generiek beschikbaar werd.

MeejheM zei:
jullie vergeten de belangerijkste vraag, hoelang gebruik je het al, en in dezelfde dosering, of ben je al op onderhoudsniveau? net verhoogd?

risperdal is echtwel een antiek middel, ik heb veel betere ervaring met seroquel/quetiapine, en hoor gemende verhalen over de nieuwste generatie zoals abilify. sommige mensen worden erg druk bij het opbouwen, maar merken er zelf niks van.

wat je zou kunnen proberen is je arts vragen om een typisch antipsychoticum ten opzichte van de atypische groep. of een nieuwer middel, maar daar is bij de psychiaters nog niet zo veel eigen ervaring mee.

de oudere middelen zijn ze allemaal wel mee bekend, en is ook superveel over terug te vinden. maar als ze perfect waren was men geen nieuwere alternatieven gaan zoeken.

vaak schrijven ze risperdal voor omdat sommige nieuwere middelen 'te duur' zouden zijn, en niet vergoed worden door de zorgverzekeraars.

Bovenaan