1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

    Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

    Heb je een vraag? Stel deze hier!

    Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Antwoord week 20 Tintelingen

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 8 okt 2010.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

    Drugs Infolijn Gevalideerde professional Professional

    Vraag:

    Antwoord:

    Tintelingen onder invloed van stimulerende middelen als XTC en speed kunnen veroorzaakt worden door een lichte beknelling van de zenuwen. Dit wordt kan een gevolg zijn van een verhoogde spierspanning in het lichaam doordat de middelen zorgen dat je lichaam meer adrenaline vrijmaakt.
    Een andere verklaring is een gebrek aan zuurstof in de borstkas. De zenuw die langs het hart naar de armen loopt, krijgt niet genoeg zuurstof, waardoor er een tintelend gevoel in de vingers ontstaat. Ook dit kan te maken hebben met drugsgebruik.

    Tintelingen kunnen ook een symptoom zijn van hyperventilatie. Een stijging in de adrenaline kan angst oproepen. Ook tijdelijke veranderingen in het lichaam die middelen kunnen veroorzaken, zoals hartkloppingen, kunnen iemand een angstig gevoel geven. Angst kan op haar beurt weer leiden tot hyperventilatie (en hyperventilatie kan ook weer meer angst oproepen).
    Wanneer je gaat hyperventileren, verandert de ademhaling. Die wordt sneller en dieper dan normaal. Als je te snel of te diep inademt, wordt er teveel zuurstof in korte tijd opgenomen en wordt er ook teveel zuurstof uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor er klachten als tintelingen kunnen ontstaan.

    Behalve tijdens het gebruik van middelen, kunnen tintelingen ook na gebruik nog optreden. Bij overmatig alcoholgebruik kunnen bijvoorbeeld de zenuwen in de benen en armen door alcohol beschadigd raken. Die beschadiging heeft een pijnlijk gevoel in de kuiten en onder de voetzolen als gevolg. Later kunnen er dan ook gevoelstoornissen ontstaan, waaronder tintelingen in tenen en vingers.
     
Laden...
Vergelijkbare Topics - Antwoord week Tintelingen
  1. Drugs Infolijn
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    15.884
  2. Drugs Infolijn
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    30.201
  3. Drugs Infolijn
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    21.454
  4. Drugs Infolijn
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    14.877
  5. Drugs Infolijn
    Reacties:
    16
    Weergaven:
    25.017