Erg vermakelijk stukje, vooral het einde heb ik erg om gelachen
Wat is dit voor flauwe hap?
Leuk onderwerp hoor, maart dit uit Amerika afgekeken geforceerd schijtlollig gedoe inclusief lachtapes (of met publiek die met bordjes aangegeven krijgen wanneer er gelachen dient te worden) trek ik echt niet.
Ik ook niet. Zal wel met mijn slechte smaak te maken hebben maar ik vind m ook 0,0 grappig.Ik heb nog nooit gelachen om 1 grap van die vent volgensmij...
Mythe 1: Xtc wordt zuiverder en gezonder door het te legaliseren. Mensen krijgen een beter product.
Feit is dat ecstasy nog nooit zo ‘zuiver’ is geweest, het gemiddelde gehalte van de actieve stof MDMA stijgt al jaren. En voor wie wil weten wat er in zijn/haar pil zit zijn er mogelijkheden om dit te laten testen. Echter: ook zuivere pillen, met alleen MDMA, kunnen (ernstige) gezondheidsproblemen veroorzaken. We weten nog steeds te weinig waarom dit bij de een wel gebeurt en bij de ander niet.
Alcohol en tabak worden door veel meer mensen en veel vaker gebruikt dan xtc. Van één xtc-pil (ook een zuivere) kun je overlijden. Van één biertje niet.
Tussen 2009 en 2017 registreerde de Monitor Drugsincidenten ruim 12 duizend incidenten gerelateerd aan ecstasy, waarbij hulpverlening te pas moest komen.
Mythe 3: Mensen willen blijkbaar drugs. Zolang er vraag is, is er ook aanbod.
Het omgekeerde geldt echter ook: veel aanbod stimuleert de vraag.
Mythe 4: Legalisering van xtc neemt criminelen de wind uit de zeilen.
Veruit de meeste ecstasy wordt geproduceerd voor het buitenland, die handel is zo lucratief dat legalisering in Nederland hiervoor weinig zoden aan de dijk zal zetten.
Bovendien zal er vermoedelijk een verplaatsingseffect optreden, naar andere vormen van ‘lucratieve handel’.
Dat zijn opzich leuke ideeen natuurlijk, alleen het probleem van zulke restricties is dat je daarmee ook een de noodzaak voor een zwarte markt in stand houd. Als je je eerst moet inschrijven, dan een cursus of test zou moeten doen voordat je uberhaupt in die shop pillen kunt kopen, vervolgens maar eens in de 3 maanden 1 dosering kunt meekrijgen tegen een hogere prijs dan op de zwarte markt dan zullen de meeste mensen toch voor de anonimiteit, het gemak en de lagere kosten van de zwarte markt kiezen.Ik zou persoonlijk de legalisering zien in de vorm van een soort pilshop waar je je voor in moet schrijven en waar je een bepaalde cursus/test oid voor zou moeten volgen. Je kan dan eens in de 3 maanden (of welke frequentie dan ook uit onderzoek juist is gebleken) een pil afgesteld voor jouw lichaamsgewicht afhalen en krijgt daar een handige brochure bij. Zo heb je de frequentie en dosering juist en weet je zeker dat iemand goed voorbereid is op de risico's.
Qua kosten kan dit natuurlijk wel oplopen wat veel kosten voor de gebruiker zou kunnen opleveren. Een digitale test hiervoor lijkt me dan erg geschikt doordat dit eenmalig wat geld kost om in elkaar te zetten en qua maandelijkse kosten niet erg hoog zal zijn. De gebruiker mag hierdoor ook wel een 10je of meer neerleggen voor z'n pil (mooie accijns waaruit de pilshop zelf vergoed kan worden), het is toch maar eens in de 3 maanden dus het valt nog steeds zwaar mee voor de gebruiker. Een eventuele allergietest voor XTC zou ook erg handig zijn, aangezien hierdoor mensen van een kwart pil al dood vallen.
Een winkel waar je vanaf 18 mag inlopen en zo 3 pilletjes van 200mg op kan halen zie ik iig niet als een goede optie. Door deze drempels op het gebruik te zetten vermijd je impulsief en onvoorbereid XTC gebruik, wat ik zie als nummer één oorzaak voor alle incidenten! Je maakt het wel mogelijk en veilig, maar niet te gemakkelijk.
Dat zijn opzich leuke ideeen natuurlijk, alleen het probleem van zulke restricties is dat je daarmee ook een de noodzaak voor een zwarte markt in stand houd. Als je je eerst moet inschrijven, dan een cursus of test zou moeten doen voordat je uberhaupt in die shop pillen kunt kopen, vervolgens maar eens in de 3 maanden 1 dosering kunt meekrijgen tegen een hogere prijs dan op de zwarte markt dan zullen de meeste mensen toch voor de anonimiteit, het gemak en de lagere kosten van de zwarte markt kiezen.
Waarom zou je je moeten inschrijven als je xtc wilt kopen bijvoorbeeld? Bij alcohol of sigaretten hoeft dat toch ook niet en bij cannabis is het even ter sprake geweest maar daar kwam ook veel weerstand op logischerwijs. De meeste mensen willen niet dat de overheid weet dat ze drugs gebruiken en hoeveel, dat gaat de overheid niks aan en je weet nooit wat ze in de toekomst met dat soort informatie gaan doen.
Ook zul je altijd mensen hebben die vaker dan eens in de 3 maanden xtc willen gebruiken of meer dan de aanbevolen hoeveelheid per keer, natuurlijk is dat niet goed maar je zou die vrijheid als mens wel gewoon moeten hebben en het is een illusie dat je dat zou kunnen voorkomen als je iemand maar 1 keer per 3 maanden legaal een pil mee geeft. Als mensen willen gebruiken, gebruiken ze toch wel.
Het scenario wat je schets zal de vraag naar xtc op de zwarte markt dus gewoon in stand houden en lost niks op helaas.
Beter legaliseer je het gewoon met zo min mogelijk restricties en voor niet te hoge prijzen. Uiteraard moeten er regels zijn dat je het pas vanaf 18 kunt kopen en dat het enkel op plekken met een vergunning verkocht mag worden en je zou wellicht nog kunnen overwegen niet in 1 keer gigantische hoeveelheden mee te geven zoals bijvoorbeeld bij cannabis het geval is. Maar teveel restricties gaat gewoon niet werken en zal de status quo in stand houden.
De voornaamste reden om het te legaliseren moet denk ik ook niet zijn om het gebruik van mensen direct te veranderen, maar om de zwarte markt de kop in te drukken, extra belastinginkomsten te genereren en de veiligheid van de pillen zelf te verbeteren. Uiteindelijk moet het streven zeker ook educatie en bewustwording zijn, maar dat kun je beter via school en campagnes doen dan dat mensen verplicht een cursus of test moeten doen. Als je het legaliseert haal je sowieso de taboe eraf, waardoor het uberhaupt makkelijker wordt voor mensen om de juiste informatie en kennis te vergaren.
Goede experimenten zijn dan zeker belangrijk en zoiets kun je ook niet zomaar even totaal veranderen van de een op de andere dag.Ik ben zeker niet tegen legalisatie, maar met zo'n heftig middel als XTC zijn een paar barrieres voor gebruik wellicht nog niet zo heel slecht. Er zou nog veel geëxperimenteerd mee moeten worden op het gebied van onderzoek en wetgeving denk ik.
Dit is zeker belangrijk, het probleem is nu dat er amper onderzoek naar veel drugs gedaan kan worden juist omdat het illegaal is. Een goed proces richting legalisatie zou wat mij betreft eerst ook beginnen met onderzoek naar schadelijkheid en dan daarna experimentsgewijs naar volledige legalisatie gaan.Ik vind dat de vraag of XTC nou echt schadelijk is en bij welke frequentie nog wel een erg belangrijke.
Natuurlijk kunnen mensen de fout in gaan met drugs, maar dat is nu net zo dus dat veranderd eigenlijk niet echt. Echter heb je met legalisatie wel een gegarandeerd zuiver product waarvan je ook de dosering weet, dus het haalt ook een hoop risico's op fouten maken juist weg voor heel veel mensen.Een winkel waar je echter elk moment van de dag zo een xtc pil kan halen vind ik echter nog wel een "eng" concept, in de context van het feit dat het middel wel echt heel heftig is. Iemand die er de fout mee in gaat kan er ook goed de fout mee in gaan... uiteraard is dit met illegale XTC ook het geval natuurlijk (en dan zelfs nog meer).