Autorijden onder invloed van drugs

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Op zich wel eens. Aan de andere kant vind ik ook dat je dan mag verwachten dat er goede andere opties zijn. Voor mensen in buitengebieden is het nauwelijks mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Dan zet je wel heel veel druk op mensen. Dat soort pushfactoren moeten we ook serieus nemen in het afwegen van verantwoordelijkheden. Individuen nemen keuzes in een bepaalde context. Dus laten we dan ook aandacht hebben om die context zo in te kleden dat het makkelijker wordt om de juiste keuzes te nemen. 'Eigen verantwoordelijkheid' vind ik wat dat betreft een beetje makkelijk geroepen.
Ja eens, het OV is vaak gewoon echt geen realistisch alternatief voor de auto als je kijkt naar de prijzen, reistijden en inderdaad überhaupt beschikbaarheid ervan.

Kordie

DF-koning
Nooit echt bewust onder invloed gereden.
Bewust in de zin van een avondje zuipen en achter het stuur kruipen bijvoorbeeld.

Maar eerlijk is eeriljk.
Ook ik heb periodes gehad dat ik op zondag wat te lang bij voetbal bleef hangen in de kantine, en op maandag om 5 uur naar de kazerne reed bijvoorbeeld.
De nacht slapen had dan een effect op mezelf dat ik dacht dat ik nuchter was, maar ik weet haast zeker dat dat ik niet altijd was.

Maar wat mij hier in dit topic doet verbazen:
Drugs, benzo's, RC, alcohol etc kun je toch veel langer in bloed of urine achterhalen dan maar een paar dagen?
En daar mag hopelijk toch we op gecontroleerd worden bij een ongeluk?

De Zandman

DF-koning
Maar wat mij hier in dit topic doet verbazen:
Drugs, benzo's, RC, alcohol etc kun je toch veel langer in bloed of urine achterhalen dan maar een paar dagen?
En daar mag hopelijk toch we op gecontroleerd worden bij een ongeluk?
Na een ongeval met zwaar gewonden en of doden wordt er iig gecontroleerd op alcohol gebruik.
En indien er een verdacht gedrag vertoond wordt, kijkt men ook naar ander druggebruik ja.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Wat ik zo raar vind is dat ze een ingreep kreeg bij die kinderwagen en tijdens de evaluatie doen ze alsof zij verantwoordelijk is.
Maar dat maken ze dan wel weer goed door gewoon eerlijk te zijn over haar concentratie want die verbetert wel wat.

Hoe bedoel je? Ik heb net dat filmpje nog eens gekeken. En ze krijgt toch juist een ingreep omdat zij te laat/niet remt? Zou een beetje jammer zijn van de schade als ze daadwerkelijk op de (in dit geval lege) kinderwagen was ingereden.

Wat ik wel jammer vind is dat ze geen T+5-6h doen in het filmpje; tenslotte is dat het moment waarop mensen na een festival gaan rijden. Ik vermoed dat de resultaten dan niet veel beter zijn, overigens. Met MDMA op gaan rijden is hoe dan ook volslagen idioot.

je moeder

Wijs gebruiker
Hoe bedoel je? Ik heb net dat filmpje nog eens gekeken. En ze krijgt toch juist een ingreep omdat zij te laat/niet remt? Zou een beetje jammer zijn van de schade als ze daadwerkelijk op de (in dit geval lege) kinderwagen was ingereden.

Zij stond zelf niet op tijd stil, ze stond stil door de ingreep, dus dan heeft het toch ook geen zin om de afstand te meten want zonder die ingreep had ze hem geraakt. Door die ingreep is ze gewoon keihard gezakt en daar hoor je ze ook niet over in de nabespreking.

???

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Zij stond zelf niet op tijd stil, ze stond stil door de ingreep, dus dan heeft het toch ook geen zin om de afstand te meten want zonder die ingreep had ze hem geraakt.

Ah op die manier. Daar ben ik het natuurlijk mee eens, haha. Dat afstand meten was heel erg zinloos. 😂 En het resultaat was: 0 meter en een aanrijding, niet 1 meter, aangezien ze zelf niet remde.

Door die ingreep is ze gewoon keihard gezakt en daar hoor je ze ook niet over in de nabespreking.

Eens. Het idee was denk ik niet zozeer een rij-examen, eerder een soort van open experiment. Dus er kwam geen heel duidelijke uitslag. Maar de conclusie was volgens mij wel redelijk vanzelfsprekend dat ze gezakt zou zijn.

Sorry, misschien niet zo duidelijk. Ik bedoel een tijd van 5-6 uur na inname. In de uitwerkfase van de MDMA. Dat is wanneer mensen (lijkt me) gaan rijden, als ze dit doen: na afloop van een feest, niet direct na de inkick zoals in de video.

Pedalode RooieGinger

Experimenterende gebruiker
Het is een onderwerp waarover heel veel is geschreven, en dit onderwerp "leeft".
Nog steeds is er veel over te zeggen.
- ben je nog steeds onder invloed als je de dag van tevoren een joint hebt gerookt?
- Je hebt coke genomen. Daar word je alerter van zegt men. Kun je dan beter autorijden?
- Straf en wetgeving. Wat vinden we ervan?
- Wanneer ben je onder invloed en mag/kan je echt niet meer rijden?

Brand maar eens Los!
Ik heb vaak gehad dat ik een uur of half uur voor dat ik de auto in stapte nog een lijntje nam. Ik was wel erg scherp op de weg maar ook erg scherp op andere dingen. Als ik eenmaal ergens aan dacht waren me gedachten dus niet meer op de weg.
Het is tot nu toe gelukkig altijd goed gekomen.
Alleen 1x had ik 3 dagen niet geslapen. Na de 3de dag niet slapen en alle dagen 3mmc gebruikt te hebben plus elke dag van 10 tot 22 gewerkt ging ik van vermoeidheid hallucineren.
Dit is mij erg overkomen achter het stuur. Ik schrok me dood van alles wat er om me heen bewoog en gebeurde. Heb de auto vaak die dag stil gezet in de vluchtstrook omdat ik dacht dat ik hierdoor zware ongelukken zou krijgen.
Doe dit alsjeblieft nooit! Ik had niet alleen mezelf kunnen verwonden maar ook iemand anders heftig door dit gebruik. Sinds dien gebruik ik alleen nog maar in mijn weekend.

Kordie

DF-koning
Ik heb vaak gehad dat ik een uur of half uur voor dat ik de auto in stapte nog een lijntje nam. Ik was wel erg scherp op de weg maar ook erg scherp op andere dingen. Als ik eenmaal ergens aan dacht waren me gedachten dus niet meer op de weg.
Het is tot nu toe gelukkig altijd goed gekomen.
Alleen 1x had ik 3 dagen niet geslapen. Na de 3de dag niet slapen en alle dagen 3mmc gebruikt te hebben plus elke dag van 10 tot 22 gewerkt ging ik van vermoeidheid hallucineren.
Dit is mij erg overkomen achter het stuur. Ik schrok me dood van alles wat er om me heen bewoog en gebeurde. Heb de auto vaak die dag stil gezet in de vluchtstrook omdat ik dacht dat ik hierdoor zware ongelukken zou krijgen.
Doe dit alsjeblieft nooit! Ik had niet alleen mezelf kunnen verwonden maar ook iemand anders heftig door dit gebruik. Sinds dien gebruik ik alleen nog maar in mijn weekend.

Wat heftig. En hoe ben je toen van die vluchtstrook af gekomen? Goede leerschool wel. Ook voor de lezers hiero

SoulAssassins

Badass junkie
Wist je dat je voor een joint achter het stuur al een prentje kan krijgen van 850 euro?
Goed dat ik geen auto meer rij want je moet blazen en dan ben je de lul

Pedalode RooieGinger

Wat heftig. En hoe ben je toen van die vluchtstrook af gekomen? Goede leerschool wel. Ook voor de lezers hiero
Ja kalmeren. Ademen. Gwn veel suikers drinken. Was langs de tankstation gegaan en had daar sapjes en Fanta gehaald. Ook wat snoepjes. Waneer het niet goed ging stopte ik de auto gewoon. Beter betrapt worden door mensen dat je onder invloed zit dan mensen dood rijden! Het is tenslotte mijn eigen schuld geweest en niet die van iemand anders.

De Zandman

DF-koning
Doodmoe zijn. Ook zo een punt.
Dat is net zo gevaarlijk als onder invloed rijden m.i...
Ik heb weleens meegemaakt dat ik zo een slaap had, dat ik over de snelweg zwalkte
En mijzelf in mijn gezicht sloeg om wakker te blijven.
Op een gegeven moment ben ik bij een benzinestation stil gaan staan en heb een uur geslapen.
Eigenlijk moet je niet gaan rijden als je zo moe bent....

Pedalode RooieGinger

Ik heb weleens meegemaakt dat ik zo een slaap had, dat ik over de snelweg zwalkte
Op een gegeven moment ben ik bij een benzinestation stil gaan staan en heb een uur geslapen.
Helemaal met je eens. Levensgevaarlijk 1x in slaaapgevallen achter het stuur ook. Schrok gelijk wakker van het getril van de auto omdat ik op een rechte witte lijn reed. Het is levensgevaarlijk en doe het echt nooit meer!

verwijdermijmaar

Schaam je man.. hoe durf je zo anderen in gevaar te brengen.

verwijdermijmaar

Tuurlijkis dit in de praktijk ingewikkelder.
Het probleem is dat er gewoon een bijna nultolerantie-wergeving is.

- Iemand die op zaterdagnamiddag coke gebruikt heeft op maandagochtend nog drugs in zijn lichaam.

- Iemand die benzo's gebruikt om te slapen is de volgende sag nog onder invloed.

Beide zijn geen terroristen imo, maar kunnen wel tegen de lamp lopen.
Dit eerste punt is echt enorme onzin…. Cocaine is redelijk snel uit je bloed. Misschien bedoel je mdma of amfetamine? In ieder geval niet coke.

De Zandman

DF-koning
Ik rijd nooit vermoeid, breng geen anderen in gevaar. Mijn vermoeidheidsherkenning heeft nog nooit aangeslagen. En zo te lezen heb je ook wel onder invloed gereden vroeger. En dan mij aanspreken 🥱
Jij rijdt nog altijd onder invloed. Iig keur jij dat goed. Gelet op je eerdere reacties.
Dus....ach ik ga verder niet meer met jou in discussie. Paarlen voor de zwijnen....

verwijdermijmaar

Zo te horen heb jij vaker onschuldige mensen in gevaar gebracht dan ik door in te stappen.

Laat me raden, zeker ook al eens een aanrijding of iets dergelijks ervaren in je rij carrière?

verwijdermijmaar

Hey daar is @Eduardo, die veroordeeld is voor rijden onder invloed
Hey daar is Zeebats, die mij constant hiermee probeert te pakken, terwijl ik zo weer rustig de weg op ga met mijn geldige rijbewijs, terwijl ik gisteren avond een joint hebt gerookt. Ik ben nu inderdaad zo ontzettend onder invloed, net als de vorige keer. Knalrode ogen, pohhhh. Het voelt wel spannend, elke keer de wet overtreden de dag na het blowen. Niet normaal. Ik vind dat iedereen die de dag na het blowen autorijd, een strafblad moet krijgen. (Half Nederland dus).

Nou bek houden, want jij kan nuchter niet eens boven gemiddeld rijden. (En gemiddeld is niet bepaald positief in NL). Ga maar weer snel aan je dagelijkse portie keta jochie 😉

Laatst bewerkt:

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Hey daar is Zeebats, die mij constant hiermee probeert te pakken, terwijl ik zo weer rustig de weg op ga met mijn geldige rijbewijs, terwijl ik gisteren avond een joint hebt gerookt. Ik ben nu inderdaad zo ontzettend onder invloed, net als de vorige keer. Knalrode ogen, pohhhh. Het voelt wel spannend, elke keer de wet overtreden de dag na het blowen. Niet normaal. Ik vind dat iedereen die de dag na het blowen autorijd, een strafblad moet krijgen. (Half Nederland dus).

Nou bek houden, want jij kan nuchter niet eens boven gemiddeld rijden. (En gemiddeld is niet bepaald positief in NL).
Bij deze krijg je een waarschuwing, zie: 1000153939.jpg

Lemmy

Badass junkie
Zo te horen heb jij vaker onschuldige mensen in gevaar gebracht dan ik door in te stappen.

Laat me raden, zeker ook al eens een aanrijding of iets dergelijks ervaren in je rij carrière?

Je bent niet goed wijs in je bovenkamer vrees ik. Persoonlijk denk ik dan ook dat het beter zou zijn dat je definitief geband wordt.

Maar ik wil niet de toorn van Plopsken over mij heen krijgen. :sleepy: :grimacing:

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb wel eens onder invloed gereden en daar ben ik absoluut niet trots op. Ik zou het ook echt nooit meer doen.

Een tijdje had ik een dealer 60km verderop. Dan haalde ik wat meer om een voorraadje te hebben dat er uiteraard ook een stuk sneller doorheen ging. En het kwam wel eens voor dat ik met een flink zakje coke in de auto zat en me niet meer in kon houden. Dus ik zette de auto wel eens aan de kant op een parkeerplaats langs de snelweg en nam dan een dikke lijn. Het was in Coronatijd en 's avonds dus het was rustig op de weg, maar nog steeds niet OK. Maarja dat is ook verslaving. Ik wil het, en wel NU. Direct.

Van coke word je scherper, ik weet niet of dat echt zo is. Het voelt wel zo. Ik kan me nog een filmpje herinneren van Spuiten en Slikken waarin één van de presentatoren een stuk of 10 biertjes dronk en daarna een lijn coke nam om te ontnuchteren. Hij zei dat hij zich weer nuchter voelde maar praatte nog steeds met een dubbele tong. Ik denk dus dat het echt de drugs zijn die praten en dat je echt niet beter kunt rijden op coke ook al voelt dat wel zo.

Gelukkig ben ik van die troep af en door mijn herstel ben ik erg rustig gaan rijden. Ik doe niet meer mee met 130 waar het kan. Rustig 100 rijden is prima. Geen gejaag meer. Jammergenoeg zijn er nog genoeg mensen op de weg met haast en ongeduldig rijgedrag maar ik kan het steeds makkelijker naast me neer leggen en kiezen voor mijn veiligheid en die van de weggebruikers om me heen.

Lemmy

Badass junkie
Sfeertje hoor hier.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Eigenlijk valt er vrij weinig hierover te zeggen, want rijden onder invloed is gewoon een no-go.

Helaas vinden velen van niet, aangezien in 2023 in totaal 23.000 keer een proces-verbaal is opgemaakt voor rijden onder invloed van alcohol en 17.000 keer voor rijden onder invloed van drugs (al dan niet icm alcohol). https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/06/21/steviger-maatregelen-tegen-geweld-en-rijden-onder-invloed#:~:text=Rijden onder invloed levert een,eventueel in combinatie met alcohol

Helaas ligt het aantal van mensen die niet gepakt zijn vast nog een stuk hoger. Enige wat, naar mijn mening, helpt is dat ze zo snel mogelijk tegen de lamp lopen, hun eigen voertuig aan bonken rijden met alle kosten van dien en daarbij geen (andere dan zichzelf) slachtoffers maken. Voorlichting en preventie is in mijn ogen vrij nutteloos, aangezien iedereen prima weet dat je niet onder invloed moet/mag rijden, maar de personen die het doen hier simpelweg schijt aan hebben en denken dat het wel even kan.

De straffen zijn, volkomen terecht, alles behalve mals en zeker bij combinatie gebruik of hoge uitslagen voor alcohol. Gelukkig komt het CBR ook nog om de hoek kijken. Ik gun het iedereen die onder invloed rijdt dat ze gepakt worden op soms een uitzondering daargelaten mbt het lastige THC verhaal.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Herkenbaar. Gekkenwerk om dan door te rijden, maar heb het ook gedaan, met mezelf bitchslappen om maar wakker te blijven.

Dat moment dat je dan ook ineens wakker wordt en recht op de vangrail afrijdt...

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ik heb de cijfers niet bij de hand maar ik las dat de meeste mensen die een bekeuring krijgen voor rijden onder invloed, onder invloed zijn van thc.
Dus dan is het thc verhaal juist het grootste probleem ipv soms een uitzondering toch?

Eens, al moet ook rekening gehouden worden met het feit dat THC meer gebruikt wordt dan harddrugs.

Bedoel meer het feit dat speekseltesten positief kunnen uitslaan, met al rompslomp van dien, om vervolgens 0 in het bloed te zien.

Bovenaan