• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ayahuasca - Intense Healing

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wat: Ayahuasca, Sante Maria en Snuiftabak
Wanneer: 26 juli
Waar: Tipi
Met wie: Adrenochroom, Beyond Illusion, Safiertje, Neanderthaler, Vode, HTID, Radeon915, PurpleFlower, Nick de Neger. En nog 5 andere die niet van het forum waren.

Ik sprong uit bed, dit was de dag waarop ik me weken op voorbereid had. Mijn vierde Ayahuasca ceremonie zou vanavond plaatsvinden. Deze keer had ik totaal geen zenuwen alleen ongelovelijk veel energie en blijheid om me weer te verbinden met de Ayahuasca. Na het wachten om te vertrekken, wat echt veels te lang duurde ging ik samen met Beyond Illusion en Safire (die bij ons logeerde) naar het station om mensen op te halen. Deze keer zouden we namelijk met een groep van 10 DF-ers zijn waarvan er 3 eerder Ayahuasca hadden gedronken namelijk Beyond Illusion, Adrenochroom en ikzelf. Nog steeds verbaasde ik me erover hoeveel mensen wel niet gereageerd hadden op onze tripreports en verbaasde me nog meer hoeveel mensen nu meegingen.

Iedereen had zo weer zijn eigen redenen om te gaan, maar iedereen hoopte dat hun probleem verholpen kon worden door Ayahuasca. Ikzelf wilde deze keer aan de Ayahuasca vragen of ik meer creatieve energie en doorzettingsvermogen mocht hebben, aangezien ik vaak zo lui ben had ik dit echt nodig.

Na een bezwete reis met metro’s, treinen en bussen waren we eindelijk aangekomen, op het moment dat ik de deur binnenstapte van de plek waar de ceremonie gehouden zou worden werd ik eigenlijk nog blij-er en kreeg ik nog meer energie. Ik had echt een enorme lulkick en kon maar niet stil zitten, mischien was ik gewoon toch wel heel erg zenuwachtig :wink:. Na zo’n dik 2-3 uur lullen had ik met iedereen goed kennis gemaakt, zoals ik zei waren we met 10 DF-ers en er waren nog 5 andere mensen bij die vanavond mee zouden drinken.

Eindelijk was het tijd om de tipi binnnen te gaan, ik wist al wat ik kon verwachten maar toch kreeg ik weer een enorme kick om de tipi van binnen te zien. De plek voelt gewoon echt magisch, vooral het feit dat er binnen een kampvuur is maakte me erg vrolijk (nog vrolijker). We begonnen met de voorstel ceremonie. Er werd een pijp doorgegeven, de Ask-a-wan wat staat voor de verbintenis tussen het mannelijk en het vrouwelijke, de ‘a’ staat voor chi, levensenergie dus. Nadat ik mezelf had voorgesteld vertelde ik er ook bij hoe bijzonder deze ceremonie was, zeker omdat er nu zoveel bekende gezichten voor mij zaten, veel vrienden en vriendinnen. ‘After tonight you will not only be my friend, but also my brothers and sisters.’ Toen ik deze zin zei moest ik bijna huilen van geluk, deze realisatie dat ik me nu in deze tipi zou verbinden met mijn vrienden maakte me zo gelukkig. Als je samen zo’n strijd ondergaat ben je echt verbonden voor het leven.

Na het voorstellen begon de Sjamaan per persoon af te gaan wie wat kreeg. Ik was het laatst en dronk m’n kopje op, het was nog geen eens zo vies deze keer. Ik wachte rustig af maar voelde nog niet genoeg dus besloot ik mijn tweede kopje te halen. Deze sloeg er wat harder in en de tent begon zich te vullen met visuals. Deze visuals ervaarde ik niet als zomaar visuals maar als energie die in de tent stroomde, de energie die van mensen afkwam die hier in de cirkel zaten. Ik keek stuk voor stuk naar de mensen die er zaten. Sommige waren al aan het kotsen of aan het huilen. Tegenover me zag ik iemand die nog veel negatieve energie in zich had, ik zag dit in de vorm dat haar hoofd heel erg begon te vervormen. Ik zag een soort lang skelettenhoofd, alsof het een hoofd was van een giraffe zo lang. Haar hoofd bleef als enigste van onze groep vervormen naar hele enge en freaky dingen. Ik had dit gelukkig al eerder meegemaakt (valt te lezen in mijn report hiervoor) en wist dat het negatieve energie was wat er gewoon nog uitgekotst moest worden. Nadat ze haar 2e kopje haalde begon de strijd in haar pas echt. Maar na ongeveer een uur had ze de strijd overwonnen en kotste ze het eruit. Wat ik toen zag heeft me voor de rest van de avond zoveel kracht gegeven. Ze was getransformeerd van een eng skelet naar een grote zon die iedereen liefde gaf. Als ik in haar ogen keek voelde ik echt liefde en blijheid door me stromen. Voor de rest van de avond heeft ze ook gewoon iedereen blij gemaakt. Wat een transformatie was dat, ik heb haar ook een paar keer ontmoet voor de ceremonie waardoor ik het verschil nog duidelijker op kon merken. Dit was één van de transformaties die ik echt bijzonder vond, ik heb er nog veel meer gezien maar kan ze niet allemaal gaan beschrijven. Deze bleef me het meest bij.

Het tweede kopje deed verder bij mij zijn werk en ik voelde dat ik moest gaan kotsen. Ik pakte m’n bakje erbij en ja hoor, daar kwam het. Zoals altijd kotste ik weer ontzettend veel en als ik in de bak keek moest ik tijdens het kotsen gewoon hardop lachen omdat het zoveel was. Vode vertelde later dat dat het eerste was wat ze zag toen ze weer haar ogen open deed. Een lachende Dumpy die hard aan het kotsen was :P. Ik moet ook zeggen dat het kotsen totaal niet erg voelde, eerder een hele grote opluchting. Na het kotsen ben ik naar buiten gegaan, toen ik door de tent naar buiten liep voelde ik me heel zeker. En heel even voelde ik me zelf een sjamaan/verzorger. Dat was een heel raar gevoel, maar ik voelde echt alsof ik de mensen moest verzorgen. Eenmaal buiten gekomen viel de sjamanen rol snel van me af en ben ik op een stoel gaan zitten. Ik keek naar de planten om me heen, naar de vrienden die naast me zaten en er nu al zo opgeknapt uitzagen en ik voelde zo’n intens gevoel van dankbaarheid en geluk dat ik hierbij mocht zijn. Ik voelde me zo dankbaar dat ik begon te huilen, dat huilen van geluk sloeg heel snel over in heel erg hard huilen. Ik weet niet waar het vandaan kwam, wel kwam tijdens het huilen een zin in m’n hoofd die een vrouw weken geleden eens tegen me had gezegd: ‘Als je klaar bent met jezelf kan je het verdriet voor je familie gaan verwerken.’ En zo voelde dit ook, alsof het verdriet wat er nu uitkwam niet uit mezelf kwam. Een heel erg gek gevoel eigenlijk. Na voor mijn gevoel een half uur gehuild te hebben was alles eruit en ging ik weer terug de tipi in. Daar aangekomen voelde ik mij wel opgelucht maar er zat nog duidelijk iets dwars. Ik vroeg aan de sjamaan of ik nog een kopje mocht. Ook nu vroeg hij weer aan de spirits hoeveel hij mij moest geven. Er kwam uit dat hij uit 5 verschillende kopjes schonk en ik dus een mengsel van van alles tegelijk kreeg. Toen hij het kopje aan me gaf moest hij ook lachen en zei: ‘Hehe, special treatment!’. Nou dat heb ik geweten, de visuals werden echt superheftig en ik zag eigenlijk heel de wereld niet meer doordat er overal dingen voorzaten. Na een half uur merkte ik dat ik naar de wc moest, in de wc hing een spiegel op en ik begon er in te kijken. Langzaam transformeerde m’n gezicht naar een soort slangenvorm. Ook trilde heel de wereld om me heen, behalve mijn ogen. Die waren perfect in het midden en stonden doodstil. Daaromheen was alles in beweging en vervormde alles wat maar kan. Toen ik op de wc zat moest ik ook nog kotsen, wat voelde ik me toen ellendig zeg. Zit je dan naast je bak kots, niet echt heel fijn. Uiteindelijk besloot ik daarom om maar naar een andere wc te gaan. Ik stommelde helemaal blind uit de wc en hoorde Safiertje roepen: ‘Danny, gaat het wel? Wat ga je doen?’ Ik die dus net uit de wc kwam: ‘Jaaaa, naar de wc.’ En zo ben ik nog even heen en weer gelopen naar de tipi en de wc. Want het was echt een intense reiniging. Op laatst voelde ik me helemaal geradbraakt na 5-6 keer heen en weer gelopen hebben naar de tipi en de wc. En vroeg aan Ayahuasca of de reiniging nu mocht ophouden, of het nu genoeg mocht zijn. Want ik was kapot. Toen ebde het gevoel dat ik constant naar de wc moet weg in een kwartiertje en ging ik weer in de tipi zitten.

Toen ik ging liggen in de tipi zag ik opeens een slang die mij beschermde. Ik vroeg aan de slang of ik hem nog eens mocht zien en zag hem om m’n arm kruipen zijn hoofd kronkelde naar boven en keek me heel even recht aan. Daarna deed ik m’n ogen dicht en zag allerlei slangenschubben als visuals.Opeen opende zich een poort met allerlei kleine oogjes die licht gaven in het donker. Ze keken me aan, dit was de bron waar de slangen vandaan kwamen die ik zag. Dit was even heel intens, de slang liet zich nog een paar keer zien waarnaar hij weg kroop. Hierna waren de visuals alweer een stuk minder en ik bemerkte een lichte hoofdpijn. Daarom besloot ik om Sante Maria te gaan roken. Op het moment dat ik de rook inhaleerde kreeg ik zo’n goed gevoel over me heen. De hoofdpijn was direct weg en maakte plaats voor een ontzettend vredig en voldaan gevoel. Hierna heb ik nog heel veel geknuffeld met blije mensen en hier en daar wat gepraat. Daarna gingen we wat soep eten en besloot ik om nog wat Sante Maria te roken om te kunnen slapen.

Ik werd heerlijk wakker en besloot even te gaan douchen, daarna lekker fris naar de tuin gewandeld en gepraat met de mensen die daar zaten. In het daglicht zag je pas echt hoe vrolijk iedereen keek. En elke keer als ik weer een vrolijk iemand zag, vooral de mensen van DF die ik daarvoor ook al had gezien gaf me dit een enorme kick. Sommige transformaties die mensen hadden ondergaan waren echt erorm. Er was bijvoorbeeld iemand die stotterde, hij zei tegen mij dat Ayahuasca na 1 nacht al meer had gedaan dan vier jaar logopedie. Ook keek hij zo stralend uit z’n ogen, echt super om te zien. Na het ontbijt gingen we de cirkel sluiten, ook hier kon je weer wat woorden zeggen. Ik kon nu zeggen dat de mensen die hier in de cirkel zaten mijn broeders en zusters waren. Een erg mooi moment was dat voor mij...
Na veel knuffels en dankwoorden namen we afscheid en gingen we weer de ‘echte’ wereld in. Ik voelde het verschil ook op het moment dat ik buiten stond. Nu gaat het pas echt beginnen, nu kan je je wijsheden/zegeningen die je hebt onvangen toepassen in het echte leven. Sommige mensen zeiden ook wel eens dat de Ayahuasca pas begint als de ceremonie is afgelopen. En zo voelde dat nu ook wel een beetje.

Terugkijkend ben ik heel erg opgeknapt door deze ceremonie. De zelfverzekerheid die ik voelde toen ik me heel even een sjamaan voelde is nu nog steeds bij me. Voel me geestelijk zo sterk als een beer, en ben erg zelfverzekerd over mijn toekomstdromen. Die ik soms eerst geen eens uit durfde te spreken omdat ik dacht dat het me toch niet zou lukken. De ideeën komen ook al op en ben al begonnen met een tekening. Iets wat voor mij ook alweer erg lang geleden is. Ik heb dus weer precies gekregen waar ik om gevraagd heb! Verder merk ik dat er weer veel negatieve energie overboord is gezet, ik sta weer een stuk lichter in het leven en alles lijkt een stuk makkelijker.

Jullie zullen wel merken dat dit tripreport een stuk minder over mijn eigen beleving is geschreven dan mijn eerste report over Ayahuasca. Dit was omdat ik veel minder visuals had maar het meer gevoelsmatig ging. Dit is soms wat lastiger over te brengen en ik kan moeilijk gaan beschrijven hoe elke keer kotsen voelde in detail. Dat mogen jullie zelf gaan ervaren :wink: Ik wil verder de groep die mee was heel erg bedanken, jullie processen hebben mij weer een enorme kracht gegeven. Ik vind jullie stuk voor stuk allemaal helden!

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Re: Intense Healing - Ayahuasca

Wat een goed geschreven report! Ik beleefde de hele avond weer opnieuw! Voor een gevoelsmatig report is het toch nog wel duidelijk overgebracht, vind ik!

Ik ben benieuwd naar je tekening en hoop dat je nog lang zo sterk door het leven mag gaan!! Dikke knuffel!

Plimu

Bewuste gebruiker

absoluut schitterend report, ontzettend mooi verwoord en prachtig duidelijk te lezen.

ik zie dat aya erg krachtig is, en inderdaad meer een medicijn dan iets voor de lol (zoals sommige action trippers het misschien kunnen zien), u bent (naar uw verhaal te hebben begrepen) behoorlijk verandert en dat is wel erg knap, ik hoop dat u zo nog vele mooie positieve dingen na deze ceremonie mag ondervinden.

ik kan niet wachten tot mijn eerste keer.

bedankt voor het schrijven

shokora

Wijs gebruiker

Heel nice report, ik heb nu toch een stuk beter beeld over een ayahuasca healing sessie. Ik blijf het interessant vinden dat ayahuasca echt gebruikt wordt voor het verbeteren van bepaalde geestelijke dingen.

Daarnaast vind ik het ook altijd cool hoe jij praat en dingen vraagt aan de entiteiten die je ziet :P

Drientje

DF-koning
[SF] Safiertje zei:
Ik heb je hele report met een enorme lach gelezen! Ik hou van je!
Dat kan ook niet anders als je zoiets intens met elkaar mee maakt! Als je op zo'n manier met elkaar kunt lachen én huilen dan hou je van elkaar!

Volgende ceremonie ben ik er ook weer!

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Ik dacht eerst heel negatief over Ayahuasca, maar na het lezen van alle Ayahuasca reports heb ik er veel bewondering voor gekregen en ik zou het zelf ook heel graag willen doen als ik wat ouder ben. Iedereen heeft wel onzekerheden en twijfels die je op deze manier kan verhelpen, het lijkt me echt prachtig :) Moge jullie nog vele mooie en leerzame sessies hebben!

Psycheheerlijk

Belezen gebruiker
Prachtig report, werkelijkwaar prachtig!
Mooi geschreven en een nog mooiere ervaring!

Ik hoop heel erg dat ik ook ooit zo'n ayahuasca ervaring mag mee maken :)

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Vladderman zei:
Ik hoop heel erg dat ik ook ooit zo'n ayahuasca ervaring mag mee maken :)

Gewoon een keer meegaan! :wink: als je er klaar voor bent natuurlijk... mocht je meer info willen over de locatie of iets anders kan je gewoon pm-en!

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Ja, ik word over 1 week 15, ben nog vrij jong. Maar ik ben, als ik het zelf mag zeggen, wel wat volwassener dan de meeste mensen rond mijn leeftijd.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Oh dat is wel erg jong ja, je hebt ook al erg veel dope gedaan zie ik. Als je Ayahuasca gaat doen moet je wel paar weekjes die slechte shit (zoals coke, pep etc.) laten, gaat dat sowieso lukken?

Mischien is het slimmer om eerst eenst te beginnen met san pedro onder begeleiding, geen hoge doses maar kijken wat dat met je doet. San pedro leent zich naar mijn idee wat meer voor thuisgebruik dan Ayahuasca doet. Met begeleiding bedoel ik dus tripsitter en t liefst een wc en kotsbak :wink:

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
oh trouwens, bedenk me net wat. Ayahuasca kan door jonge mensen gedronken worden. Weet niet of de sjamaan waar ik de ceremonies doe het toelaat maar er zijn meerdere adressen waar het wel voorkomt.

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Ik ben zojuist gestopt met alle drugs, dat is dus ook 1 van de redenen waarom ik het wil drinken. Om like mijn negatief verleden achter me te laten en opnieuw te beginnen. Maar ook qua gedrag heb ik dingen die ik gewoon wil veranderen en teveel negatiefheid in mezelf. Maar wat is San Pedro dan precies?

tomz0r

Badass junkie
Zeer mooi report. :) Je beschrijft de ceremonie echt als iets magisch. Ayahuasca is zeker iets wat ik ook een keer ga doen. :)

Is het geestveranderende aspect echt zo sterk vergeleken met andere psychedelica zoals paddo's en LSD? Snap dat die vergelijking moeilijk is. :P

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wat Ayahuasca geestelijk in me veranderd is echt veel sterker dan wat lsd kan doen. De veranderingen blijven echt en zijn niet tijdelijk. Ook de eerste week na Ayahuasca voel je nog de kracht van dit middel in je lichaam. Het geeft echt zoveel positieve energie, echt moeilijk om uit te leggen als je het niet zelf meegemaakt hebt. Gewoon keertje uitproberen dus :wink:

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Alleen het weten dat je gaat kotsen en je misselijk gaat voelen schrikt me ergens wel af.. Je hebt eigenlijk een bad trip van een paar uur..

Drientje

DF-koning
Stoneboot zei:
Alleen het weten dat je gaat kotsen en je misselijk gaat voelen schrikt me ergens wel af.. Je hebt eigenlijk een bad trip van een paar uur..
Je gaat met Ayahuasca niet echt Bad. Het kan wel heel zwaar zijn, maar grootmoeder Ayahuasca zorgt ervoor dat je krijgt wat je nodig hebt. Als kotsen nodig is zul je kotsen, en geloof me, er gaat zoveel kracht door je heen, dat kotsen wel de kleinste zorg van je is op dat moment. Je gooit gewoon alle negatieve energie eruit, dat lucht op, laat je niet afschrikken hierdoor, het zou jammer zijn als je zo'n prachtige ervaring zou missen omdat je niet wilt kotsen of je misselijk wil voelen!

Overigens hoef je niet te kotsen, ik deed dat bijv. niet. Het is heel verschillend en heel erg persoonlijk!

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Drientje zei:
Overigens hoef je niet te kotsen, ik deed dat bijv. niet. Het is heel verschillend en heel erg persoonlijk!

Denk dat dat ook kwam omdat je 1 kopje had genomen, ikzelf kan ook niet kotsen van het 1e kopje. Alles word pas losgegooid bij het 2e bij mij.

Atropa

Bewuste gebruiker
Mooie report zeg! Goede beschrijving ook van het standhoudende effect na afloop van je reis.

Heb nog geen ayahuasca gehad. Moet er effe het goede moment voor uitkiezen en nog veel meer lezen om zoveel mogelijk uit m'n ervaring te gaan halen.

Technieken om de kleine doorgangen naar de diepste velden te vinden met paddo's, cactus en DMT planten gaat jaren overheen.

Btw, probeert die sjamaan ook bepaalde technieken over te brengen? Bijvoorbeeld hoe je handen te leggen en lichaam te ontdoen van contractie, en aan te leren hoe je de ayahuaca extra kracht kan bijzetten?

Zelf doe ik een mix van mantra en tantra met de voorafgaande voorbereidingen. Ik merkt dat het echt 50 procent meditatie is en 50 procent het middel zelf is wat de kwaliteit van m'n trips maakt en met name de metaprogrammering op lange termijn.

Is Ayahuasca echt zo'n maagkiller dan? San Pedro heeft mij nog nooit laten kotsen of misselijkheid laten voelen terwijl dat toch grote hoeveelheden zijn geweest die m'n maag te verteren heeft gehad.

Alleen sterke maagkrampen, maar goed, daarvoor werkt mantra ook bij mij. Uiteindelijk zijn het enkel en alleen miniscule hersensignalen. :wink:

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Atropa zei:
Btw, probeert die sjamaan ook bepaalde technieken over te brengen? Bijvoorbeeld hoe je handen te leggen en lichaam te ontdoen van contractie, en aan te leren hoe je de ayahuaca extra kracht kan bijzetten?

Nee, de sjamaan laat iedereen gewoon vrij in zijn doen en laten. De één mediteert en de ander kijkt om zich heen, dat laat hij aan jou over

Atropa zei:
Is Ayahuasca echt zo'n maagkiller dan? San Pedro heeft mij nog nooit laten kotsen of misselijkheid laten voelen terwijl dat toch grote hoeveelheden zijn geweest die m'n maag te verteren heeft gehad.

Bij Ayahuasca komt het erg veel voor, maar natuurlijk niet altijd bij iedereen. Toch denk ik dat gemiddeld zo'n 15-17 op de 20 mensen moeten kotsen.

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
wow :hearteyes: wordt zekker Tripreport van de maand als het aan mij ligt. :grin:

Perfect tot in alle details beschreven knap werkn :wink:
Lijkt me echt een mooie ervaring.

staat zeker hoog op me Verlanglijstje ga denk maar eens research opdoen. :hearteyes:

:wave:

troebadoer

Bewuste gebruiker
Ik ben nogal skeptisch tegenover deze middelen en ik heb het gevoel dat je beter goed in je vel moet kunnen zitten zonder drugs dan na 'een heel-sessie'. Uiteindelijk blijft dit middel toch een samenstelling van planten waarvan je gaat trippen.

Natuurlijk werkt dit middel voor velen op een positieve manier en wie ben ik dan om dit tegen te spreken. Ik vind alleen het hele idee erachter een beetje wazig, maargoed, ik zal het eerst zelf eens moeten proberen voordat ik hierover kan oordelen.

Nevertheless een heel mooi report, goed beschreven ook.

Het is toch fascinerend dat mensen op zo'n manier toch 'denken' geholpen te worden, al dan niet echt geholpen zijn.

:wave:

Kigh

Bewuste gebruiker
Bij de nieuwste aflevering van de (geweldige) serie weeds (aflevering 10 van seizoen 04) gebruikt de hoofdrolspeelster ook ayahuasca.
In de serie spreekt de shamaan ook met de ayahuasca en die zegt hem dat zij het niet moet nemen, doet ze uiteindelijk toch en wordt duizelig en shit, maar valt dus inslaap.
De dag erna is ze op 't strand en ziet een persoon staan die er helemaal niet is, en die persoon blijft ook daar, dus niet eventjes dat je hoofd metje fuckt maar een echte hallucinatie.
Dat is toch bullshit ofniet? :smilingimp:

Kigh

Bewuste gebruiker
Kj, dat d8 ik dus ook.
Jammer dat de media het weer zo verknalt, voor de rest heeft de serie namelijk bestwel een stel geloofwaardig gespeelde stoners erin zitten.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Tsja.. vind het sowieso al grappig dat een serie als weeds aandacht aan iets al Ayahuasca besteed. Verder blijft het TV, gewoon niet alles geloven wat ze je laten zien :wink:

Dumpy zei:
Tsja.. vind het sowieso al grappig dat een serie als weeds aandacht aan iets al Ayahuasca besteed. Verder blijft het TV, gewoon niet alles geloven wat ze je laten zien :wink:

laatst stond er een in de Telegraaf, een heel stuk over Ayahuasca. ´Ayahuasca als vervanger voor paddo´s´ was het kopstuk volgensmij.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ja had het gelezen volgens mij. sloeg echt nergens op, Ayahuasca is totaal geen vervanger voor paddo's. Waar paddo's nog vaak voor de lol worden genomen kan je dat bij Ayahuasca echt niet doen.

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Ik kom net terug uit Amerika en ik heb daar in mijn hotel die aflevering gezien. Dat vind ik best wel grappig eigenlijk :grin:

Bovenaan