1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ayahuasca + SSRI

Discussie in 'Natuurlijke Psychoactieven' gestart door Arman, 3 dec 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Arman

Arman Newbie

Beste mensen,

Ik zit ook nu een aantal jaren aan paroxetine 20Mg. Ik wilde ermee stoppen en heb dit te snel gedaan, waardoor ik een half jaar in een hel heb doorgebracht, veel ontrekkingsverschijnselen. Nu zit ik er weer aan, maar wil er van af.
    Echter heb ik ook veel gelezen en van mensen veelbelovende verhalen gehoord over ayahuasca en daarom wil ik zeker een sessie of meer als het nodig is gaan volgen.
    Nu heb ik contact met een peruaanse sjamaan in Rotterdam die beweert dat ik wel ayahuasca kan doen met de paroxetine, maar dat het belangrijk is dat ik mijn innerlijk ervoor zo veel mogelijk leeg maak van oordelen en dergelijken.
    Nu twijfel ik erg, gezien ik overal lees dat je ayahuasca moet vermijden als je ssri neemt.

Wat zegt jullie gevoel? en verstand uiteraard. Alvast bedankt.

2. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik heb er even een apart topic van gemaakt, aangezien je vraag niet helemaal in het topic past waar je het geplaatst had.

Een MAOI in combinatie met een SSRI is levensgevaarlijk aangezien de kans groot is dat je het serotonine syndroom krijgt. Kortom niet aan de Ayahuasca gaan zolang je nog een SSRI slikt dus.

Klaar zijn voor de trip is altijd belangrijk, maar staat wel volledig los van de vraag of deze combinatie gevaarlijk is of niet.

ZERO- vindt dit leuk.
  3. Psilocyloner

Psilocyloner Experimenterende gebruiker

Hmm, lijkt me toch wel erg tricky hoor, ongeacht wat die sjamaan zegt. Ik betwijfel ook sterk of je het gevaar van deze combinatie kunt ondervangen door je goed voor te bereiden. Het gevaar zit hem puur in de gevaarlijke interactie/wisselwerking tussen de harmala-alkaloïden in de ayahuasca (MAOI) en de paroxetine (SSRI) als gevolg van hoe deze stoffen inwerken op het brein. Die werking verander je niet, zelfs niet met een gedegen voorbereiding.

Overigens, voor het afbouwen van SSRI's kan het helpen om in dit geval de paroxetine om te laten zetten in fluoxetine en dat vervolgens geleidelijk af te bouwen. Indien je echt serieuze plannen hebt met ayahuasca, zou ik eerder afbouwen van je medicatie overwegen in plaats van risico's te nemen met het nemen van ayahuasca in combinatie met je medicatie.

4. Arman

Arman Newbie

Aha ja, dat dacht ik zelf dus ook al. Toch altijd goed om van meerdere mensen die bevestiging te krijgen. Bedankt voor de moeite!!!

5. Arman

Arman Newbie

Nog een bevestiging dat ik het niet moet doen. Ik had zelf ook erg mijn twijfels inderdaad. Bedankt voor je mening.
    Ah dit hoor ik voor het eerst, het omzetten naar fluoxetine. Hoezo? , is het makkelijker om hiermee af te bouwen?.
    De paroxetine had ik wel gehoord dat het een van de lastigste ssri's is om mee te stoppen.

6. Psilocyloner

Dat je het nóg niet moet doen, wat mij betreft. Het lijkt nu gewoon nog even niet de tijd, maar ik zou niet direct weten waarom de deur tot ayahuasca niet wijd voor je open zou kunnen staan op het moment dat je goed en wel van de medicatie af bent.

De ervaring in de praktijk leert dat mensen hier gemakkelijker mee af kunnen bouwen inderdaad, zeker na lange tijd gebruik van SSRI's. Dit heeft vooral te maken met de lange halfwaardetijd van fluoxetine. Dit zorgt voor geleidelijke bloedspiegeldalingen bij afbouwen, waardoor dosisverlagingen minder hard worden gevoeld. Op overeenkomstige wijze worden kort- of middellangwerkende benzodiazepines vaak eerst omgezet naar diazepam, om dat vervolgens af te gaan bouwen. Daarmee kunnen onttrekkingsverschijnselen ten dele worden ondervangen.

7. Arman

Arman Newbie

Ik ben ervan inmiddels zelfs overtuigd dat ik een aantal sessies ayahuasca nodig heb/ graag wil doen, maar dan wel bij een juiste plek/sjamaan, gezien ik in de afgelopen jaren voel dat ik veel onverwerkte zaken in mij hebt opgeslagen. Omdat ik ook heb begrepen dat je bij een juiste setting een ceremonie volgen echt dingen los kan laten of verwerken wat weer resulteert in genezing.

Even over het afbouwen van paroxetine. Ik heb nu een organisatie gevonden genaamd, cindarella.org, een onafhankelijk organisatie die het afbouwen via het leveren van taperingstrips veel makkelijker maakt. Ze leveren dan de ssri op maat tot op de 0.1 mg. Nu wil ik per januari hiermee gaan starten, waardoor ik ongeveer 4 a 5 maanden aan het afbouwen ben.
    Heeft iemand hier mee ervaring of is het beter om eerst over te stappen naar fluoxetine en dan afbouwen. Maar ik weet zeker dat als ik overstap van paroxetine naar fluoxetine dat ik weer 4 weken of langer bijwerkingen ga ervaren. Dit had ik toen ik weer startte met paroxetine namelijk ook. Ik heb toen 5 maanden in heftige bijwerkingen gezeten.

8. Psilocyloner

Ja, het kan je zeker genezing brengen. Het heeft ontzettend veel potentie, ik denk zelfs nog veel meer dan wij ons kunnen voorstellen tot het moment dat we het zelf een keer hebben mogen ervaren. Ik ben daarom ontzéttend benieuwd naar mijn ceremonie in januari.

Klinkt mij bekend. Ik dacht - maar weet niet zeker, dus pin me er niet op vast - dat dit echter erg prijzig is en niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar, of maar tot een bepaald bedrag. Misschien goed om even na te gaan hoe het precies zit met de kosten en vergoedingen, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Ik begrijp je zorgen om de bijwerkingen. ''Even overstappen'' is in de praktijk natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet echter niet of dit forum de juiste plek is voor deze vraag. Ik denk dat je behandeld arts, of anders je huisarts, je veel meer kan vertellen om je te helpen bij je keuze dan wij op dit forum dat kunnen.

9. Arman

Arman Newbie

Ik begreep al inderdaad dat het niet wordt verzekerd. Ik ga hier inderdaad achterna. Maar ik ga het toch doen. Zo met de ssri kom ik niet verder in mijn leven. Ik zal met mijn huisarts inderdaad dit bespreken. Bedankt.

Dus je gaat januari ayahuasca doen?. Ik ben blij voor je. Waar ga je het doen?. Ik zelf heb intuïtief een fijner gevoel om het in de originele Peruaans of Braziliaans setting te doen met bepaalde gezang en in donker bijvoorbeeld. Maar dan moet ik naar Zuid Amerika. haha.

10. Psilocyloner

Ik blijf er gewoon voor in eigen land hoor. Een ayahuascaceremonie in Zuid-Amerika geeft ook geen garanties. Veel van die ceremonies zijn ook maar gewoon opgezet volgens een verdienmodel sinds het zo'n 'hype' is geworden. Denk dat de kans dat je daar beunhazen treft minstens zo groot is als hier. Misschien zelfs nog wel groter. Ayahuasca is immers gewoon onderdeel geworden van de toerisme-industrie aldaar, met alle nare gevolgen van dien.

11. Arman

Arman Newbie

Ja daar was ik mij ook wel van bewust, dat het overal een hype is geworden en als verdienmodel dient.
    Nou ik wens je alvast veel succes en wijsheid toe voor je ceremonies.

Psilocyloner vindt dit leuk.
Laden...