bad/uniek? trip

Fss

Newbie
Sorry als dit al vaker gevraagd is, ik heb mijn best gedaan met de zoekfunctie.. maar daar ben ik vast niet zo handig mee (niet dat het heel ingewikkeld is maar ok..).
Ik heb nu 3x paddo's gebruikt en het is alle keren goed gegaan, maar ik vroeg me af of iemand nou echt een beetje nauwkeurig zou kunnen beschrijven hoe een bad trip, of unieke trip zoals sommigen van jullie het graag noemen, nou voelt zeg maar. Voorzover dat mogelijk is natuurlijk want het is vast heel moeilijk uit te leggen, net zoals ik het gevoel van een normale trip niet uit zou kunnen leggen. Maar wat is nou de reden dat sommigen het liever uniek ipv bad noemen? Kan het zo zijn dat een unieke trip niet onplezierig is? En zijn er veel mensen die vaak getript hebben maar nooit een bad/uniek trip hebben gehad?
Ik had tijdens één van mijn trips een keer heel even dat het gevoel van mijn trip totaal anders was geworden. De trip ging sowieso heel erg in vlagen, het ene moment ging ik harder dan het andere. Maar op een zeker moment had ik dus even dat ik me heel raar voelde en toen leek er ineens iets om te slaan ofzo. De trip voelde totaal anders en ik had het gevoel er niet aan te kunnen ontsnappen (ik weet dat je dit niet moet proberen), ik werd heel angstig en stond nerveus op. Toen werd ik afgeleid door een vriend van me en was het weer weg. Korte beschrijving maar ik denk dat iemand die dit meegemaakt heeft het zal herkennen.
Zou dit nou een soort op-het-randje-bad-trip kunnen zijn?
Bedankt voor alle antwoorden op al deze vragen

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik denk dat je niet bewust een trip bad kan laten gaan, lijkt me anders heel moeilijk om te doen. Denk niet dat het 'gewoon aan rot dingen denken' zoiets kan veroorzaken.

Kijk anders eens op erowid.org, daar staan een hoop ervaringen en sommige zijn totaal niet prettig!

omfg

Belezen gebruiker
Twilight zei:
Ik denk dat je niet bewust een trip bad kan laten gaan, lijkt me anders heel moeilijk om te doen. Denk niet dat het 'gewoon aan rot dingen denken' zoiets kan veroorzaken.

Kijk anders eens op erowid.org, daar staan een hoop ervaringen en sommige zijn totaal niet prettig!
Dat denk ik dus wel. Op youtube staan filmpjes waar iemand expres een bad trip probeert te krijgen. Mensen laten hem expres schrikken enzo en ze gaan vage dingen doen zoals hellraiser kijken. Heb niet zo 1,2,3 de link bij de hand maar als je het zoekt op youtube kom je het vast wel tegen.

Het is maar waar je zin in hebt.

Alles draait uiteindelijk om gedachten. Dat is in het normale leven ook zo. ALLES draait om gedachten. Je trip vergroot dat alleen enorm uit, dat is het verschil met het normale leven. In het psychologie magazine stond een stuk over een gozer die het voor elkaar had gekregen een golf van euforie te krijgen op het moment dat een dierbare overleedt van hem. Hij had dus met zn gedachten, de signalen die zn hersenen afgaven dus zo omgebogen dat het voor hem leek alsof hij iets heel goeds meemaakte op dat moment.

Rare manier van doen, maar het maakt je leven wel een stuk makkelijker :)

phy

Bewuste gebruiker
Ik zal je mijn visie geven van een bad trip.

Ik heb een keer een bad trip gehad. Ik werd helemaal paranoide, ik begreep niets meer wat er om me heen gebeurde. De wereld was heel vreemd en eng, hoewel er op het eerste gezicht niets vreemds aan de hand was. Er hing een hele zware drukkende sfeer en ik was erg onrustig. Ik kreeg paniekaanvallen en was bang dat ik helemaal knetter was geworden. Iets zei mij dat ik nooit meer uit deze enge, bevreemdende wereld zou komen. Ik raakte gevangen in een spiraal van doemgedachten, die elkaar in oplopend tempo afwisselden en mijn wilskracht op de proef stelden.

Ik vermoed dat dit een reactie is van je instinct. De wereld verandert, de natuurwetten kloppen niet meer. Je klampt je instinctief vast aan de realiteit, die door je vingers glipt. Je hersenen slaan alarm en vertellen je dat er iets niet klopt. Je wordt onrustig, angstig en paniekerig. Als je niet weet hoe je met deze gevoelens om moet gaan, zal het elkaar versterken en raak je in een impasse.Voila: bad trip.

Voorkomen is gemakkelijk, als je het eenmaal weet. Zodra je de onrustigheid op voelt komen (dat leer je snel herkennen) dan moet je ontspannen en accepteren dat de realiteit verdwenen is. Leg je armen in je nek en laat je gaan. Als ik dat doe, dan is het onrustige gevoel vrijwel meteen weg.

Ik denk niet dat alle bad trips te verklaren zijn n.a.v. dit verhaal. Maar misschien hebben andere mensen hier nog een mooie visie. Deze bad trip was voor mij ontieglijk kut, maar wel leerzaam.

Pikachu

Wijs gebruiker
Mijn reportje LSD - de keerzeide van de medaille beschrijft wat voor mij een extreme bad trip was. Moet je ff op zoeken in de zoekfunctie.

Atropa

Bewuste gebruiker
Persoonlijk geloof ik niet in een bad trip in die zin dat er uitsluitend angstaanjagende gedachten door de fantasie heen schieten. Dat constante toeval geloof ik niet in.

Ik geloof wel degelijk in het feit dat het geestelijke model dusdanig kan transformeren dat het zelf ervan niet langer de 'bepaler' of 'controller' is, maar enkel het bewustzijn.

Als je bewustzijn veel sterker vervormd en destabiliseerd dan het aanvankelijke motief was, ga je spartelen. Maar bewustzijn gaat nooit dood, de zelfsturing/controle/bepaler ervan gaat alleen tijdelijk shut down. Alleen bewustzijn is het zelf, alles wat erbij komt kijken is een programma wat het zelf aanstuurt.

Maar daar wordt je je pas van bewust als het zelf zichtbaar wordt als enkel bewustzijn. Anders zul je geloven dat de 'whole package' het zelf is.

Wacky

Badass junkie
Ik heb wel eens trips gehad waarbij ik een erg negatieve gedachtengang kreeg. Een keer gewoon over de wereld enzo, (waarvan ik ook als ik nuchter ben denk dat er heel veel enorme shit ons te wachten staat, maar gewoonlijk maak ik me er niet echt druk om :P ) en een keer over mijn blow verslaving. Gewoon dat ik een paar uur een soort van pessimistisch / depressief zit te zijn. Maar dat is niet zo bad dat het iets is om bang voor te zijn. Het was iig niet bad genoeg om mij te doen veranderen, terwijl ik pessimistisch zat te trippen en de hele tijd zat te denken van "Ik heb zin in een joint, de zoveelste vandaag.....Verdomme, ik ben een loser die verslaafd is....ik moet die wiet nu weggooien en nooit meer aan komen..... Hmm, zou dat echt nu moeten, dat kan ook als ik nuchter ben wel....... Nee, tijdens een trip stoppen is een goed idee, gooi weg !....... Nah, das bullshit ik heb er nu juist zoveel zin in en het is niet alsof ik nu ineens in een trip het licht gezien heb ofzo, ik denk gewoon maar dat het zo hoort om dan te stoppen..... Godver, waarom heb ik niet gewoon de wilskracht om er vanaf te blijven ?....Nou en zo verder dus, en toen stak ik er dus nog maar 1 op. : :rolleyes:
2-3 maanden later wel gestopt. :stoned:

Echt angstaanjagend bad kan ik me geen voorstelling van maken en heb ik ook nooit van iemand first person verhalen over gehoord.

Atropa

Bewuste gebruiker
Wat ik weleens heb gehad is dat ik knetter high van de wiet pijnlijke gebeurtenissen zag op TV en dan van binnen ook echt ging nadenken over hoe het is om lichamelijk te lijden. Op die momenten voelde ik me echt benauwd en bijna misselijk terwijl ik volledig in control was.

Als zoiets uren zou aanhouden tijdens een trip noem ik het bad. Maar een trip is zo divers, dat het mij nagenoeg onwaarschijnlijk lijkt dat bijna alle opeenvolgende gedachten die je ten beurt vallen, uitgerekend een negatieve lading bevatten. Door de swings van paddo's kan het niet eens constant voorbij trekken, en zijn er switch momenten van ups en downs.

Omdat LSD wel lineair 1 lijn is, moeten mensen met aanleg voor waanideeen er wel mee oppassen. Want uit de bocht vliegen op LSD betekend idd dus een constante crash omdat de werking nauwelijks swings en switches heeft. Maar je moet wel heel impulsief op het verkeerde moment en de verkeerde plaats zijn om op LSD serieuse brokken te maken. En als het om de persoon zelf gaat, zal die best een imbiciel moeten zijn om in echte slechte negativiteit te belandden als de regels in acht zijn genomen.

De trip voelde totaal anders en ik had het gevoel er niet aan te kunnen ontsnappen (ik weet dat je dit niet moet proberen), ik werd heel angstig en stond nerveus op.

Het gevoel van enkel de controle uit handen moeten geven door ego reductie/dissolutie, daar reageert bijna iedereen z'n eerste keer spartelend op. Maar dat is niet wat ik persoonlijk versta onder een bad trip. Het is in dat geval flippen om weerstand te bieden aan destabilisering van de controller/bepaler over het zelf. Dat opstaan en ernstig om je heen kijken is een primitieve reactie om het besef te houden dat jij de controller bent over je bewustzijn. Net als in je arm knijpen of iets.

Maar als er verder geen negatieve lading is, is er ondanks het heel alien achtig aanvoelt en ver weg bij normale mensen/wereld vandaan er niets om je druk over te maken. Is heel moelijk om met die gedachte het te laten gaan, want het ondergaan zal aanvoelen als wezenlijk sterven. Maar je komt erachter dat wat afsterft, eigenlijk niet jezelf is. Dat kleine wat het zelf is, blijft over en wordt zichtbaar.

Maar als je zorgt dat je in een veilige omgeving bent, zul je zelfs uit een wereld zonder een-onafhankelijke-ik terugkeren naar je oorsponkelijke nuchtere staat met zelfs meer herstelde zelfcontrole en kennis dan voorheen.

Wat je dus voelde waren de eerste trails van een 'volledige ego dood dosering'.

Wat je moet leren is dat de wetten in de droomwereld niet anders zijn dan de wetten in de realiteit. Alleen het bewustzijn kan wetten als zwaartekracht gevoelsmatig op het moment van dromen enkel vervormd, verzwakt of geheel niet waarnemen, voelen of vaststellen. Maar het geheugen van het zelf weet wat de basic rules zijn. Probeer daar op terug te vallen, want continue zoeken naar een constante reeele waarneming wordt een fikse strijd.

TrippyShit

Badass junkie
Ik heb 1x een echte badtrip gehad. Dit kwam door onderschatting. Ik wou hawaiiaanse en die waren op nam diegene thaise mee. Ik wou dus persee een hele portie want een halve thaise had ik al een keer gedaan en vond ik niet bijzonder qua visuals.

Vanaf het moment dat het begon te werken merkte ik al dat het niet goed zat. Ipv de euforie die normaal komt voelde het niet goed. Iedereen zat te lopen en gek te doen. Ik deed even mee maar kwam niet in die sfeer terecht. Ik ging bij een andere vriend zitten. Ik zag grote paddenstoelen uit het water komen maar ik kon er niet van genieten. Opeens kreeg een vriend van me onder het praten een heel duivels gezicht. Toen begon ik toch wel door te krijgen dat het niet goed zat. Opeens zei een andere vriend van me dat ie eruit wou en dextro's ging nemen die hij bij zich had. Op dit moment was het gedaan. Ik werd zo hard die badtrip ingesleurd en nam ook dextro's, in de hoop dat het zal helpen. Van alle kanten kwamen opeens mensen lopen. Ik zag ze allemaal als een soort geesten op ons afkomen. We MOESTEN weg. Dus wij weg en 2 vrienden gingen met ons mee. Ik voelde me zo verschrikkelijk KUT. Niet normaal ik heb me nog nooit zo kut gevoeld. Al het negatieve kwam 10x zo hard naar boven. Niet te omschrijven. We liepen weg en opeens begon een fiets van een vriend van me helemaal te stuiteren/springen en grommen/schreeuwen. Op dit moment voelde ik ook echt de grond trillen enzo. Had nog nooit auditive en gevoels hallucinaties gehad. Over hoorde ik trippy geluiden, gegrom, gegil. Mn hele beeld zakte als een ravijn in elkaar en weer uit elkaar heel raar en zo voelde ik mezelf ook gaan.
Ik had het gevoel alsof ik me hele leven al zo rondliep en dat het zo zal blijven. Maar ergens ver achter in mn hoofd kon ik nog relativeren dat ik er 'ooit' uit zal komen. Snapte ook echt waarom mensen van een brug sprongen op dat moment. Ik snapte het ZO goed. Als het mn 1e keer was had dit waarschijnlijk ook 1 van mijn opties geweest :P

Lol zie dat ik half report heb geschreven :P mijn excuses. Vooral het lichamelijk en geestelijk echt zwaar kut en depresief voelen staat toch wel centraal in een badtrip. Ook de daarbij horende negatieve gedachteloopjes. Als je zo diep erin zit kom je er ook gewoon niet meer uit.
Je tript em wel veel harder en gaat jezelf veel waarom? vragen stellen. Ik heb achteraf gezien ook 2 belangerijke keuzes goed kunnen beslissen voor mezelf door deze trip. Dat zijn denk ik de dingen waarom mensen het een unieke trip noemen.

X_mellOw

Newbie
Ik heb ma 1 x iets raars gehad met paddows.
dat was dak al mn vrienden zag,. maa net of ik hun ware gesicht zag.
se waren gemeen, totaal niet aardig tegen me.
Heb da een uur over na sitte denken, trapte meself helemaal de grond in.
Vrienden om me heen.. konden neit echty conctact met me krijgen.
Werd er depri van. van wat k meself aan deed.
Maa.. uiteindelijk had ik door, dat het gewoon mindfuck is.
En dat alles nep was.. en dat me vrienden echt om me geven.!
dat was best wel een kut ervaring.

Pikachu

Wijs gebruiker
X_mellOw zei:

:confused:

Drie letters: A.B.N.

TrippyShit

Badass junkie
X_mellOw zei:

Zoiets had ik een keer op mdma. Vriend van me vroeg of ik een halfje voor hem had. Maar ik had iemand anders beloofd wie z'n eerste keer het was dus zei ik nee, sorry. Toen zei/deed hij iets. Ik zag daar doorheen echt zijn ware ik, of wat hij probeerde te zijn. Heel erg raar en schrok er ook heel erg van. Dacht dit hoort niet op deze manier :P Kwam beetje psychotisch over op me. Later die avond nog bijna de badtrip ingeschoten op xtc :openmouth:

Bovenaan