Bang voor spiegels in het donker

semm7

Newbie
Hallo,

Ik heb 5 weken geleden voor de 2e keer XTC gebruikt. Dit was op een festival. Echter werkte alles laat in (na 2 uur nog niks) en heb ik dus steeds bijgepakt. Op het festival en de after erna heb ik in totaal zo'n 3.5 pillen op van ong. 180/200/220mg.
Maandag kwam de dip al meteen en die was erg heftig. Overdag toen ik op bed lag keek ik al telkens naar de spiegel op mijn kamer (is mijn kast deur zeg maar). Snachts toen ik echt wou gaan slapen bleef ik maar kijken en was ik vreselijk bang. Ben toen bij me ouders gaan liggen, huilend en helemaal in paniek. Spiegel moest uiteindelijk ook van hun kamer af.
Nou is het nu niet zo erg meer als toen, maar toch heb ik er nog steeds last van. Ik denk dat ik een soort van 'trauma' op heb gelopen aan die gebeurtenis. Ik kijk namelijk nu voor ik ga slapen elke paar minuten wel ff in de spiegel, meestal als ik me omdraai en ik heb het ook te warm om onder de dekens te liggen.
Waar ik dan precies bang voor ben? Dat er een geest of iets dergelijks in verschijnt.

Wat moet ik doen / hoe kom ik hiervan af? Vannacht ook weer wakker gelegen tot half 6 dus het is geen pretje!

Ik ben overigens een man, 17 jaar.

ooscaar

Wijs gebruiker
Gaat vanzelf waarschijnlijk wel weer weg en anders de huisarts een bezoekje brengen, die kan je eventueel doorsturen naar een psycholoog. Probeer misschien ook je angsten onder ogen te komen, want er verschijnt geen geest in de spiegels. Probeer er niet aan te denken als je probeert in te slapen, probeer dan gewoon je hoofd leeg te maken of aan andere dingen te denken.

En gebruik de volgende keer, dat is als je achttien bent als je verstandig ermee om gaat, niet meer dan 1.5 mg per kg lichaamsgewicht, en niet vaker dan eens in de drie maanden. Je snapt zelf denk ik ook wel dat je veel te veel hebt gebruikt en dat kan je best dit soort verschijnselen geven. Sterkte er mee in ieder geval!

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik denk eigenlijk dat je wel langer geen drugs moet nemen, omdat je blijkbaar gevoelig bent voor paniekaanvallen of psychoses

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik ben echt heeeel lang bang geweest voor open gordijnen als het al nacht was. Ik vindt het nog steeds erg naar, als je helemaal niks aan de andere kant ziet, er zou zomaar iets kunnen verschijnen :P Maar goed als je er elke keer zo mee bezig gaat zijn ga je er een beetje geobsedeerd door raken. Ik zou het gewoon laten, probeer er voor het slapen gaan niet meer naar te kijken vanaf je bed. Of kijk er af en toe gewoon even recht voor in, ookal vindt je dat eng. Er gebeurt toch niks. Het is een spiegel.

semm7

Newbie
Dankjewel voor jullie reacties!
Het is inderdaad beter om er geen aandacht aan te schenken maar toch; ik heb zo'n gevoel dat ik ff MOET kijken. Ik ben overigens in het algemeen wat angstiger geworden; in het donker buiten als ik een vriend of vriendin weg heb gebracht of alleen beneden blijven als iedereen al in bed ligt doe ik ook niet meer. Geen idee wat ik er aan moet doen, ik besef zelf ook wel dat het komt door dat ik teveel heb gepakt destijds en dus eigenlijk helemaal niet bang hoef te zijn; maar toch zegt me hoofd 'Je weet maar nooit'

SirErick

Wijs gebruiker
semm7 zei:
Ik ben overigens in het algemeen wat angstiger geworden; in het donker buiten als ik een vriend of vriendin weg heb gebracht of alleen beneden blijven als iedereen al in bed ligt doe ik ook niet meer.
Is er iets naars voorgevallen waardoor je angstiger bent geworden? Zo ja, wellicht is het dan een verstandig idee om met iemand erover te praten (= verwerkingsproces). Indien dat niet het geval is dan is mijn advies om te onderzoeken hoe het komt dat je angstiger bent geworden, is dit probleem ontstaan sinds je drugs bent gaan gebruiken of had je het al eerder?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
SirErick zei:
semm7 zei:
Ik ben overigens in het algemeen wat angstiger geworden; in het donker buiten als ik een vriend of vriendin weg heb gebracht of alleen beneden blijven als iedereen al in bed ligt doe ik ook niet meer.
Is er iets naars voorgevallen waardoor je angstiger bent geworden? Zo ja, wellicht is het dan een verstandig idee om met iemand erover te praten (= verwerkingsproces). Indien dat niet het geval is dan is mijn advies om te onderzoeken hoe het komt dat je angstiger bent geworden, is dit probleem ontstaan sinds je drugs bent gaan gebruiken of had je het al eerder?
In zijn begin post staat dat hij hier last van heeft gekregen na overmatig xtc gebruik. Op zich niet perse heel gek, je hoort het vaker na teveel xtc. Wel erg vervelend uiteraard.

@semm7, hoe lastig het ook kan zijn raad ik je aan die beangstigende gedachtes gewoon te observeren maar jezelf er niet mee te identificeren. Zie het als iets wat er is, maar niet bij jou als persoon hoort. Als dat je lukt zullen die gedachtes vanzelf minder worden, of de ernst ervan wordt minder in ieder geval.

SirErick

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
SirErick zei:
semm7 zei:
In zijn begin post staat dat hij hier last van heeft gekregen na overmatig xtc gebruik.
Ik had alleen zijn laatste reactie, waar ik dus op reageerde, gelezen en niet de rest.

Psychedelibee zei:
Op zich niet perse heel gek, je hoort het vaker na teveel xtc.
Jep, dat klopt inderdaad.

semm7

Newbie
Bedankt voor jullie reacties!

Hebben jullie enig idee waarom het zo laat inwerkte? Te weinig gepakt (2 keer kwartje) binnen 1.30 uur en na 2.5 uur nog niks) tot ik het halfje in een keer pakte of??

En hoe zorg ik dat ik niet dezelfde angst krijg nadat ik de volgende keer gebruik?

Sennid

Experimenterende gebruiker
Klinkt heel bekend, een keer na een lekkere XTC-trip voelde ik me niet echt meer 'deel van de maatschappij' toen ik 's middags na de after terugfietste naar m'n huis. Toen ik thuiskwam zei een huisgenoot nog iets in de richting van: 'gaat het wel? Je zweet echt enorm hard'.

Ben toen op bed gaan liggen, maar mijn kamer heeft een inloopkast die precies groot genoeg is voor een persoon om in te staan.

Ook al was het toen overdag, terwijl ik in bed lag kon ik niet stoppen met staren naar die inloopkast omdat ik zó enorm bang was dat er een gedaante of iets in zou verschijnen.

Overigens was dit gevoel na mijn XTC-dip ook compleet weg.

Om het te voorkomen; neem minder. Zoals andere mensen ook al zeggen, misschien toont dit wel aan dat je gevoelig bent voor dit soort angstige/paranoïde gevoelens of dat je vatbaar bent voor psychoses. In dat geval zou ik gewoon veel minder pakken, of simpelweg niet meer doen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
semm7 zei:
Bedankt voor jullie reacties!

Hebben jullie enig idee waarom het zo laat inwerkte? Te weinig gepakt (2 keer kwartje) binnen 1.30 uur en na 2.5 uur nog niks) tot ik het halfje in een keer pakte of??

En hoe zorg ik dat ik niet dezelfde angst krijg nadat ik de volgende keer gebruik?
Je hebt nu mentaal een link gelegd tussen xtc en die angst. Eerst van die angst afkomen, dan weer xtc proberen zou ik persoonlijk doen. Hoe kom je van een angst af? Dat weten we stiekem allemaal toch wel: door het onder ogen te komen en compleet te voelen. Je kunt ook gewoon een tijdje wachten en dan zakt het wel weer dieper in je onderbewuste, maar dat is uiteraard niet een echte oplossing. Zeker niet als je van plan bent weer (psychedelische) drugs te gebruiken, want die kunnen het zo weer omhoog halen. Xtc is imo ook licht psychedelisch, dus ja... Xtc (of psychedelica) kán je trouwens ook goed helpen in je angsten oplossen. Maar dan moet je wel goed weten of je daar klaar voor bent.

Misschien niet helemaal wat je wilt horen, maar het is echt best simpel. Angsten onder ogen komen is trouwens een stuk minder eng/moeilijk dan je zou denken. De angst voor angst is vele malen erger dan de angst (de pure sensatie van angst) zelf. Immers, hoe vaak kijken we niet enorm tegen iets op en dat het dan achteraf weer heel erg meevalt? Met het onder ogen komen van je angst bedoel ik trouwens niet (in jouw geval) in elke spiegel kijken in het donker. Waar het om gaat is je angst naar boven halen en het te voelen. Dat zóu je kunnen doen door in spiegels te gaan kijken, zodat die angst bovenkomt, maar het hoeft niet. Die spiegels (in het donker) is slechts iets wat je verstand bij je angst heeft verzonnen. Het had net zo goed iets anders kunnen verzinnen. Het is altijd de angst voor angst. Niet de angst voor 'iets'. Pak dus je algehele angst aan door de sensatie van angst simpelweg (compleet) te voelen. That's it.

Dit hele angst probleem is trouwens iets waar iedereen in meer of mindere mate mee te maken krijgt. Je bent er niet alleen in en volgens mij hoeft het ook echt niet te betekenen dat je psychose gevoelig bent. Dat soort gedachten helpen natuurlijk alleen maar mee je angst te versterken... Ik wens je succes in het onder ogen komen van je angst. :)

semm7

Newbie
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Ik heb zaterdag een feestje en ben van plan daar met mate!! Wat te nemen. Iemand anders beheert als het ware dat van mij en zal beslissen wanneer en of ik wel of niet (meer) krijg om teveel pakken te voorkomen.

Nou heb ik nog 1 laatste vraag waar ik eigenlijk geen nieuw topic voor hoef te openen:

Ik heb nu 2 keer xtc gedaan en de 1e keer toen ik na een tijdje bijpakte sloeg het te hard in (heet, angstig wat er gebeurd, too much gevoel) en de 2e keer ook toen het in begon te werken. Wat is hier aan te doen? Ik raak dan in paniek en moet dan gerustgesteld worden door de groep, wat voor hun wel eens vervelend zou kunnen zijn. Ik zou dit liever zelf onder controle hebben in me hoofd of het gewoon voorkomen, maar dat weet je maar nooit. Hoe doe je dat?

mikoz

Bewuste gebruiker
hoi Sem (I guess), als je tijdens de inslag zenuwachtig wordt/ in paniek raakt zou het misschien helpen om even rustig te gaan zitten (evt. met een goede vriend(in) erbij). Denk aan het mooiste plaatje dat je voor je kunt krijgen in je hoofd. Droom er lekker in door zodra je dit plaatje of deze gedachte voor je hebt. Haal een aantal keer langzaam, diep adem. Dit kan heel rustgevend en zelfs bevredigend zijn.

Het blijkt zelfs zo te zijn dat langzaam ademhalen bepaalde neurotransmitters in actie zet, ik dacht serotonine en het opioïde systeem. Ik kan hier nu echter nergens een bron over vinden, ik dacht hier ooit iets over gelezen te hebben. Misschien dat iemand me hierop kan aanvullen of als ik het mis heb me er op te wijzen. :tongueout:

Succes en natuurlijk veel plezier! :wink:

edit: denk eraan niet meer te nemen dan 1,5x - 2x je lichaamsgewicht in mg. En mocht je bijvoorbeeld 2 dosissen nemen: als je 80kg weegt neem dan bijvoorbeeld bij je eerste dosis 80mg en je re-dose 40mg (hier kun je zelf bekijken hoe je het verdeelt)

mikoz

Bewuste gebruiker
http://www.depressie.org/behandeling/voeding1.htm

Toch nog gevonden :grin:

'Uit onderzoek is gebleken dat dagelijks sporten een even goed effect heeft op je stemming als het slikken van antidepressiva! Endorfinen zijn een tikje verslavend, we willen ze steeds hebben, dit effect merk je goed bij duursporten, zoals hardlopen, het geeft je een prettig gevoel dus wil je dit steeds herhalen. Ook bij lachen, diep ademhalen en meditatie worden endorfinen aangemaakt. '

Het zal je misschien kunnen helpen :)

Bovenaan