Bang voor terugval (Blowen)

Suzy1978

Newbie
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 36. Ik ben al enige jaren succesvol afgekickt van cocaine en medicijnen(misbruik). Nu wil ik ik nog af van mijn laatste verslaving: Blowen. (Sigaretten even buiten beschouwing gelaten).

Ik heb nu ruim twee weken niet geblowd en het gaat best redelijk.

Het probleem is dat ik dit al veel vaker heb volgehouden, soms zelfs een paar maanden, maar altijd kreeg ik weer een terugval. En als ik 1 jointje heb gerookt is het hek van de dam, dan blow ik weer iedere dag, tussen de 1 en 2 gram. Alles wat ik dan heb opgebouwd (sociale contacten, relatie, werk of studie), is dan binnen een paar weken weer kapot gemaakt.

Het is zo moeilijk alert en gemotiveerd te blijven. Heeft iemand tips?

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hoi Suzy,

Suzy1978 zei:
En als ik 1 jointje heb gerookt is het hek van de dam, dan blow ik weer iedere dag, tussen de 1 en 2 gram.

Dat is dus tip 1: Neem nooit die eerste.

Makkelijker gezegd dan gedaan en dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. Je hebt al zwaardere verslavingen overwonnen dus ik neem aan dat je wel bekend bent met de meeste tips. Net als roken wordt blowen vaak gezien als een mindere variant van de zwaardere drugs en daarom is de motivatie om ermee te stoppen vaak niet zo hoog. En blowen is in principe ook minder gevaarlijk maar gezien je eerdere verslavingen zul je blowen ook misbruiken als een harddrug, daarom ervaar je ook dat je alles weer kapot maakt.

Motivatie is makkelijk:

Suzy1978 zei:
sociale contacten, relatie, werk of studie

Die heb je dus zat. Ga je motivatie omzetten in doelen en maak ze tastbaar. Ga ze opschrijven en beschrijf wat je wil en hoe je dat het beste kan bereiken. Als je bijvoorbeeld een studie wil beginnen, ga dan opschrijven wat voor studie en wanneer je daarmee gaat beginnen. Maak het duidelijk voor jezelf dat dit iets is wat je werkelijk wil en dat blowen daar niet bij helpt en het zelfs onmogelijk maakt. Zo maak je jezelf bewust van wat je wil en wat je niet wil. Elk zwak moment waarin je weer terug grijpt naar het blowen ontstaat omdat het voor jezelf niet duidelijk is wat het uiteindelijk met je doet. Je moet dus bewuster worden en duidelijker naar jezelf.

Ik heb zelf ooit een trek-journaal moeten schrijven in de kliniek en dat helpt ook goed. Met trek bedoel ik dus het moment waarop je zin krijgt om te gebruiken ( :wink: ). Schrijf de datum op en de omstandigheden van het moment. Wat gebeurde er vooraf, welke gedachten had je? Op die manier kan je een patroon gaan zien op welke momenten je zin hebt om te gebruiken en zo kun je dat weer eerder doorbreken.

Verder nog:

*Bekijk het per dag. Neem elke dag voor dat je op die dag niet gaat blowen. Morgen zie je dan wel weer maar vandaag in ieder geval niet. Zo doe je dat elke dag weer.
*Neem het jezelf niet te erg kwalijk als je een terugval hebt. Zie het als een mogelijkheid om weer opnieuw te beginnen. De schuld en schaamte die vaak ontstaan na een terugval zorgen er eerder voor dat je nog meer gaat gebruiken.
*Ga een dagboek bijhouden waarin je dit allemaal opschrijft. Reflectie is heel belangrijk en het werkt ontzettend bevrijdend. Ook met iemand praten over het stoppen is belangrijk om te reflecteren, maak iemand deel van dit proces waar je doorheen gaat.

danny500

Newbie
Die heb je dus zat. Ga je motivatie omzetten in doelen en maak ze tastbaar. Ga ze opschrijven en beschrijf wat je wil en hoe je dat het beste kan bereiken. Als je bijvoorbeeld een studie wil beginnen, ga dan opschrijven wat voor studie en wanneer je daarmee gaat beginnen. Maak het duidelijk voor jezelf dat dit iets is wat je werkelijk wil en dat blowen daar niet bij helpt en het zelfs onmogelijk maakt. Zo maak je jezelf bewust van wat je wil en wat je niet wil. Elk zwak moment waarin je weer terug grijpt naar het blowen ontstaat omdat het voor jezelf niet duidelijk is wat het uiteindelijk met je doet. Je moet dus bewuster worden en duidelijker naar jezelf.

Bovenaan