begin dexamfetamine

MR_CHIP

Badass junkie
vandaag op gesprek geweest bij psychiater voor eventuele dexamfetamine
krijg deze week te horen of ik het ga krijgen zelf was ze er skeptisch over omdat ik geen ADHD heb maar wel PDD-NOS en het eigenlijk niet primair bedoelt is voor meer energie krijgen,
ook wil ze dat ik mijn levensstijl aan gaat passen dus meer bewegen ben nu 1.81m lang en week 100Kg wat dus teveel is
heb vandaag een ECG laten maken bij huisarts omdat mijn vader rond 2009-2012 weet ik niet meer zo goed een hartaanval heeft gekregen

ga beginnen met 2.5 mg 1x per dag zodat ik kan voelen het het werkt ik zal jullie op de hoogte houden

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@robinjoo1
Wat voor psych heb je als ik vragen mag?

pdd-nos bestaat inmiddels niet meer die hebben ze er uit gehaald, en dex voorschrijven aan niet AD(H)D-ers sta ik ook enorm sceptisch tegenover. En dex voorschrijven voor energie is sowieso een slecht idee of je moet een hele erge vorm van een slaapziekte hebben.

Het komt me allemaal wat vaag over in ieder geval.

MR_CHIP

Badass junkie
@robinjoo1

pdd-nos bestaat inmiddels niet meer die hebben ze er uit gehaald, en dex voorschrijven aan niet AD(H)D-ers sta ik ook enorm sceptisch tegenover. En dex voorschrijven voor energie is sowieso een slecht idee of je moet een hele erge vorm van een slaapziekte hebben.

heb een psychiater van Fivoor
https://www.fivoor.nl/locaties/ambulant-centrum-dordrecht/

ze was er skeptisch over omdat het bedoeld is voor ADHD symptonen maar ze zei als je het echt heel graag wil proberen kunnen we een proef behandeling op starten

dan wel maar de 1x per dag 2.5 Mg versie omdat die wel wordt vergoed hogere dosering niet en het is het laagste waar we mee kunnen beginnen zei ze

PDD-NOS mag dan niet bestaan maar dat is wel mijn laatste diagnose op papier maar goed die dateert al vanaf eind 2016

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
@robinjoo1

PDD-NOS 'bestaat niet meer' is zonde om te zeggen, want de mensen die ooit deze diagnose hebben gekregen hebben nog steeds dezelfde klachten. Dus hoe het nou uiteindelijk heet, maakt in dat opzicht weinig uit. Maar je hebt gelijk dat het allemaal gewoon autismespectrumstoornis heet tegenwoordig.

De meest gebruikte theorie voor de oorzaak/onderliggende factoren van ADHD is het disfunctioneren van de executieve functies, het gedeelte van je hersenen (in je prefrontale cortex) wat zorgt voor vaardigheden mbt plannen en organiseren, oorzaak-gevolg, mentale flexibiliteit, inhibitie, e.d.
De meest gebruikte theorieën voor de oorzaak/onderliggende factoren van ASS daar is minder eenduidigheid over, er zijn drie theorieën die hoofdzakelijk hiervoor gebruikt worden maar alledrie verklaren ze maar een stukje van de ASS-problematiek. Eén ervan is het idee dat ASS-ers disfunctioneren hebben in.... de executieve functies. Dit verklaart met name het gebrek aan overzicht, moeite om plannen te wijzigen, weinig flexibiliteit en dergelijke klachten van ASS-ers.
Meestal hebben ASS'ers dus problemen met de executieve functies net als ADHD'ers. Alhoewel je wel bij ADHD'ers ziet dat ze dus meer moeite hebben met inhibitie itt ASS'ers. Dex voorschrijven voor ASS'ers is vanuit dit opzicht zo gek nog niet. Het kan helpen meer overzicht te krijgen waardoor je minder snel overprikkeld kan raken -> rustiger de dag door kan komen.

Dus je kunt er sceptisch tegenover staan, feit is wel dat onderliggende theorieën enige overlap is. Plus dat een psychiater waarschijnlijk een stuk meer verstand heeft van medicatie die kan werken voor verschillende problemen en voor verschillende cliënten. Soms wordt iets voorgeschreven dat voornamelijk voor de ene klachtengroep gebruikt wordt, maar kan het ook goede effecten hebben voor de andere klachtengroep.

(Ik leg het nu even heel snel en globaal uit hoor.)

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
1.81m lang en week 100Kg wat dus teveel is
Ik heb zelf ooit op 100kg gezeten met dezelfde lengte, ik kan niet zeggen dat ik mij lekker in mijn vel voelde. Ik denk dat je je aanzienlijk beter zou kunnen voelen mocht je jezelf kunnen motiveren om minder snelle koolhydraten te consumeren en sporadisch een stukje te gaan hardlopen. Wanneer ik mij vastgelopen voel in het leven is werken aan mijn fysieke gezondheid denk ik toch wel mijn eerste uitgangspunt om hier verandering in te brengen. Maar ik begrijp dat dit niet altijd even makkelijk is.
dex voorschrijven aan niet AD(H)D-ers sta ik ook enorm sceptisch tegenover.
Og, AD(H)D subtype 1 / AI is ook maar zo'n maatschappij ziekte. Onderzoek stelt ook dat medicatie relatief slecht aanslaat bij de ADHD subtype 1 / AI categorie. Dexamfetamine blijft toch écht een 'wondermiddel' dat voor iedereen werkt hoor. :P

Iemand vertelde mij wel eens dat deze sociale fobie / angorafobie / pleinvrees heeft, deze durfde bijvoorbeeld niet met de bus te reizen. Deze persoon kreeg een voorschrift Concerta hiervoor. :')

Dexamfetamine wordt na ADHD het vaakst voorgeschreven bij autisme als ik het niet mis heb, vrij vaak in ieder geval.
PDD-NOS 'bestaat niet meer' is zonde om te zeggen
Zoals het mij op de opleiding is uitgelegd is PDD-NOS aan de hand van de DSM 4 autisme waarbij de persoon nog relatief intelligent wordt ingeschat. Door dit onderscheid te maken komt er toch wel een vrij groot stigma op autisme te liggen, dit suggereert namelijk dat iedereen met 'gewoon' autisme dom is.

De DSM 5 gaat uit van dimensionaal (itt categoriaal), ofwel, iedereen vertoont tot bepaalde hoogte autisme maar pas zodra het een bepaalde waarde of criteria overstijgt (meestal zodra het functioneel en sociaal leven dwars ligt) wordt het pas gediagnosticeerd als autisme. De term PDD-NOS sluit niet zo goed aan bij het DSM 5 uitgangspunt aangezien deze minder van hokjesdenken uitgaat.

Bovenaan