Beginnende 3mmc verslaving

Pompoen

Bewuste gebruiker
@Jazz35 veel plezier met het festival dit weekend (was nu toch?)!

Hier even een updateje, gewoon omdat ik merk dat het fijn is om van me af te schrijven. Zit er even niet zo lekker bij. Ervaar veel druk en stress van werk wat ik eigenlijk al een tijd aan het onderdrukken ben en er nu uitkomt. Op zich alleen maar goed dat het eruit komt. veel tranen gehad en dat wordt nu ook alweer minder. Heb een gesprek gehad met de manager dat het teveel is en ik er last van heb, heb het gedeeld met collega’s en iedereen reageert heel begripvol (sommigen herkennen het ook) en iedereen denkt mee in hoe het te verlichten. Los van werk heb ik het idee dat ik sowieso afgelopen jaar in een soort gekke fase zit ofzo. Ben zoveel aan het nadenken wat ik nu wil en wat ik belangrijk vind, hoe ik mezelf verhoud tot vrienden, partner en werk, maar ook tot drank en drugs. Eerder leefde ik gewoon zonder er veel over na te denken. Zal wel een soort dertigers ding zijn ofzo.

Ik ga hierin ook echt wel een mooi proces door. Eerder had ik nooit zo snel aan de bel getrokken op werk, vond ik dat ik sterk moest zijn en niet mauwen. Nu ben ik het aan het delen met allemaal mensen. Heb wat meer schijt aan wat anderen daar dan van zouden vinden, dit is wat het nu is. Helemaal ben ik er ook nog niet, anders had ik die stress wel eerder opgemerkt en er al iets mee gedaan. maar goed, stapje voor stapje.

Ik vind het ergens grappig en ook wel mooi om te merken dat ik nu dus totaal geen behoefte heb aan verdoving dmv drank/drugs. Helemaal geen cravings. Ben goed voor mezelf aan het zorgen, op tijd naar bed, aan het sporten. Gisteren naar een feestje geweest en na 2 uurtjes alweer naar huis (gewoon omdat ik het mooi geweest vond) terwijl ik tussen de vrienden stond waarmee ik vaak nachten doorhaal. Zonder moeite en zonder me heel erg druk te maken wat de anderen daar dan wel niet van moeten vinden.

nu ik dit alles zo schrijf kom ik tot de conclusie dat, hoewel ik me niet zo fijn voel, het een soort van groeiproces is en ik daarin belangrijke stappen voor mezelf zet. Hopelijk kan ik daar over een tijdje wat meer rust in vinden.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Oja niet te vergeten, ik ga met iemand praten. Dat is voor mij écht een ding. Heb dit in mijn hele leven nog nooit gedaan terwijl dat op sommige momenten echt wel nodig was geweest eigenlijk. “Je bent nota bene zelf therapeut, dan moet je het toch wel allemaal zelf kunnen en weten”, zegt mijn kritische stem.
Maar ik kijk ernaar uit :)

Jazz35

Wijs gebruiker
Lieve @Pompoen , ondanks je stress en dat je schrijft dat het even wat minder gaat, klinkt het eigenlijk alsof je megagoed bezig bent en dit écht onderdeel is van je herstelproces. Je maakt mooie stappen en ik denk écht dat dit een opmaat is naar beter. Meer rust, meer stabiliteit, meer zorg voor jezelf. Ja, dan komt die stress er even uit, omdat-ie er mag zíjn. Alleen maar goed. Lekker bezig hoor. Knap van je! En fijn dat je helemaal geen cravings meer hebt. 🙏

Dank trouwens, vandaag en morgen lekker technoën ja! Zonder drugs dus, is het idee. Benieuwd hoe dat gaat zijn en of ik me niet toch laat verleiden, maar ben écht van plan dat niet te laten gebeuren. Zéker geen 3mmc. Heb ik al bijna 40 dagen niet gedaan en heeft gelukkig ook niemand van mijn vrienden bij zich. Coke heeft ook niemand, en x ben ik niet in geïnteresseerd. Gewoon een drankje en dansen maar. ☀️🌈

Jazz35

Wijs gebruiker
@Pompoen Was jij nu trouwens óók gestopt met drinken, of alleen met drugs? Met alles geloof ik, toch?

Bij mij is het inmiddels beperkt tot 'en en toe een drankje' (en ook dat gaat stoppen binnenkort, maar ben nog effe aan het 'uitfaden'). Sinds vijf weken helemaal geen drugs meer gebruikt! Weinig cravings ook, moet ik zeggen. Heeel af en toe een trigger, maar zéker niet zo erg dat ik denk: ik ga de dealer bellen. 🥳

Pompoen

Bewuste gebruiker
Lieve @Pompoen , ondanks je stress en dat je schrijft dat het even wat minder gaat, klinkt het eigenlijk alsof je megagoed bezig bent en dit écht onderdeel is van je herstelproces. Je maakt mooie stappen en ik denk écht dat dit een opmaat is naar beter. Meer rust, meer stabiliteit, meer zorg voor jezelf. Ja, dan komt die stress er even uit, omdat-ie er mag zíjn. Alleen maar goed. Lekker bezig hoor. Knap van je! En fijn dat je helemaal geen cravings meer hebt. 🙏

Dank trouwens, vandaag en morgen lekker technoën ja! Zonder drugs dus, is het idee. Benieuwd hoe dat gaat zijn en of ik me niet toch laat verleiden, maar ben écht van plan dat niet te laten gebeuren. Zéker geen 3mmc. Heb ik al bijna 40 dagen niet gedaan en heeft gelukkig ook niemand van mijn vrienden bij zich. Coke heeft ook niemand, en x ben ik niet in geïnteresseerd. Gewoon een drankje en dansen maar. ☀️🌈
Heel lief, dank je wel!! Ik denk trouwens dat die cravings vast nog wel weer een keer op komen zetten, maar dat zie ik dan wel weer.

Hee wat goed, jouw voornemen om het zonder drugs te doen. Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar. Laat je weten hoe het ging en was? Have fun, lekker dansen!! 💃

Pompoen

Bewuste gebruiker
@Pompoen Was jij nu trouwens óók gestopt met drinken, of alleen met drugs? Met alles geloof ik, toch?

Bij mij is het inmiddels beperkt tot 'en en toe een drankje' (en ook dat gaat stoppen binnenkort, maar ben nog effe aan het 'uitfaden'). Sinds vijf weken helemaal geen drugs meer gebruikt! Weinig cravings ook, moet ik zeggen. Heeel af en toe een trigger, maar zéker niet zo erg dat ik denk: ik ga de dealer bellen. 🥳
Nou.. ik drink ook nog wel af en toe een drankje de laatste tijd, maar dan max 2. Gisteren bijv één prosecco op bij het feestje en daarna overgestapt op 0.0. Dat vind ik prima zo.
Super knap, 5 weken al! 🤗

Jazz35

Wijs gebruiker
Heel lief, dank je wel!! Ik denk trouwens dat die cravings vast nog wel weer een keer op komen zetten, maar dat zie ik dan wel weer.

Hee wat goed, jouw voornemen om het zonder drugs te doen. Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar. Laat je weten hoe het ging en was? Have fun, lekker dansen!! 💃
Heeee. Het was een topfestival! Heerlijk gedanst en geouwehoerd met iedereen. Ik heb het alleen toch niet helemaal nuchter gedaan, maar.... 👆 Géén mdma, X, coke of 3mmc genomen. Wél gedronken, en een klein beetje 2mmc in pilvorm daarbij. Net een klein kickje, niks geks. 3mmc ga ik écht laten staan en de rest voorlopig ook. Alleen Awakenings nog in juli. Verder ga ik vanaf vandaag abstinent. Maar dit feest was heerlijk! ♥️💃

Pompoen

Bewuste gebruiker
Heeee. Het was een topfestival! Heerlijk gedanst en geouwehoerd met iedereen. Ik heb het alleen toch niet helemaal nuchter gedaan, maar.... 👆 Géén mdma, X, coke of 3mmc genomen. Wél gedronken, en een klein beetje 2mmc in pilvorm daarbij. Net een klein kickje, niks geks. 3mmc ga ik écht laten staan en de rest voorlopig ook. Alleen Awakenings nog in juli. Verder ga ik vanaf vandaag abstinent. Maar dit feest was heerlijk! ♥️💃
Fijn dat je ervan genoten hebt!!! Klinkt heerlijk!

Jouw bericht doet me een beetje denken aan hoe mijn Koningsdag verliep haha. Ik was niet van plan te gebruiken, heb uiteindelijk toch xtc op en ging dat voor mezelf goed praten door te zeggen dat ik zo ontzettend heb genoten en dat verdiende ik ook, het géén 3mmc was (“met xtc heb ik geen probleem”) en ik niet ben gaan afteren. Toch merkte ik naderhand dat ik een beetje twijfelde aan mezelf én dat er weer veel meer cravings op kwamen zetten.

hopelijk is dat bij jou niet het geval. Hoe ben jij er nu onder? Niet dat ik je een probleem wil aanpraten hoor!!😉 Maar uit pure nieuwsgierigheid

Jazz35

Wijs gebruiker
Fijn dat je ervan genoten hebt!!! Klinkt heerlijk!

Jouw bericht doet me een beetje denken aan hoe mijn Koningsdag verliep haha. Ik was niet van plan te gebruiken, heb uiteindelijk toch xtc op en ging dat voor mezelf goed praten door te zeggen dat ik zo ontzettend heb genoten en dat verdiende ik ook, het géén 3mmc was (“met xtc heb ik geen probleem”) en ik niet ben gaan afteren. Toch merkte ik naderhand dat ik een beetje twijfelde aan mezelf én dat er weer veel meer cravings op kwamen zetten.

hopelijk is dat bij jou niet het geval. Hoe ben jij er nu onder? Niet dat ik je een probleem wil aanpraten hoor!!😉 Maar uit pure nieuwsgierigheid
Haha jaaaaaa, ik moest ook enorm aan je denken! De knop was al om nog voor ik op het festivalterrein was. Vreselijk. Nul ruggegraat!! 😬😂 Wat mij - net als bij jou - 'hielp', was dat het geen van mijn 'probleemmiddelen' was en écht met mate. Maar tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Dit is allemaal gewoon goedpraterij. Ergens vind ik mezelf een ontzettende zwakkeling. Maar ik ga het me maar niet al te veel kwalijk nemen, omdat ik van tevoren heel duidelijk met mezelf had afgesproken dat ik op dit festival mocht smokkelen (weliswaar met drank, niet met drugs). En omdat ik sowieso met fucking veel dingen netjes aan het stoppen ben momenteel (en, belangrijker nog: ik keihard werk aan mijn herstel). Nu beslis ik hetzelfde voor Awakenings, maar dan bij voorbaat al dat ik daar ook een klein beetje drugs mag. :wink: Mits geen probleemmiddel. Verder lopen alle tellertjes van de Quitzilla-apps en weet ik het allemaal nu en ga ik niets meer nemen tot die tijd, op (misschien):een borreltje op mijn verjaardag na. We zullen zien hoe het met de cravings gaat. Ik hoop niet dat ik ze in de hand heb gewerkt nu. Maar thuis drinken wij niet en hebben we ook geen drugs. Ook geen feestjes op stapel verder, dus het zou goed moeten gaan! Dank voor het informeren. ♥️

Laatst bewerkt:

Pompoen

Bewuste gebruiker
Haha jaaaaaa, ik moest ook enorm aan je denken! De knop was al om nog voor ik op het festivalterrein was. Vreselijk. Nul ruggegraat!! 😬😂 Wat mij - net als bij jou - 'hielp', was dat het geen van mijn 'probleemmiddelen' was en écht met mate. Maar tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Dit is allemaal gewoon goedpraterij. Ergens vind ik mezelf een ontzettende zwakkeling. Maar ik ga het me maar niet al te veel kwalijk nemen, omdat ik van tevoren heel duidelijk met mezelf had afgesproken dat ik op dit festival mocht smokkelen (weliswaar met drank, niet met drugs). En omdat ik sowieso met fucking veel dingen netjes aan het stoppen ben momenteel (en, belangrijker nog: ik keihard werk aan mijn herstel). Nu beslis ik hetzelfde voor Awakenings, maar dan bij voorbaat al dat ik daar ook een klein beetje drugs mag. :wink: Mits geen probleemmiddel. Verder lopen alle tellertjes van de Quitzilla-spps en weet ik het allemaal nu en ga ik niets meer nemen tot die tijd, op (misschien):een borreltje op mijn verjaardag na. We zullen zien hoe het met de cravings gaat. Ik hoop niet dat ik ze in de hand heb gewerkt nu. Maar thuis drinken wij niet en hebben we ook geen drugs. Ook geen feestjes op stapel verder, dus het zou goed moeten gaan! Dank voor het informeren. ♥️
Ik snap je en herken het helemaal hoor!
het scheelt denk ik enorm dat je thuis niet drinkt en ook geen drugs hebt liggen. Dan kom je er minder snel mee in aanraking. Volgens mij ben je verder hartstikke goed en bewust bezig! En wat je zegt, een proces gaat soms met hobbels, waarna je het weer oppakt en weer een stapje verder komt bij waar je zijn wil.

Zelf had ik in juni een festival gepland staan waar ik mogelijk wilde gebruiken, maar we hebben het kaartje door omstandigheden verkocht. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg en gaan we lekker een weekendje weg. Nu pas eind juli weer een feestje staan, wat betekent dat ik dan bijna 3 maanden niet heb gebruikt. En wie weet gaat het me tegen die tijd zo gemakkelijk af en/of bevalt het me zo goed dat ik ermee door ga.

Leuk om elkaar op de hoogte te houden 🤗

Jazz35

Wijs gebruiker
Ik snap je en herken het helemaal hoor!
het scheelt denk ik enorm dat je thuis niet drinkt en ook geen drugs hebt liggen. Dan kom je er minder snel mee in aanraking. Volgens mij ben je verder hartstikke goed en bewust bezig! En wat je zegt, een proces gaat soms met hobbels, waarna je het weer oppakt en weer een stapje verder komt bij waar je zijn wil.

Zelf had ik in juni een festival gepland staan waar ik mogelijk wilde gebruiken, maar we hebben het kaartje door omstandigheden verkocht. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg en gaan we lekker een weekendje weg. Nu pas eind juli weer een feestje staan, wat betekent dat ik dan bijna 3 maanden niet heb gebruikt. En wie weet gaat het me tegen die tijd zo gemakkelijk af en/of bevalt het me zo goed dat ik ermee door ga.

Leuk om elkaar op de hoogte te houden 🤗
Heel goed zeg. Drie maanden niet straks klinkt inderdaad heel gezond. Kan me eerlijk gezegd best voorstellen dat de behoefte gewoon verdwijnt. Merk ik nu al eerlijk gezegd. Mijn man is nu bijna een jaar gestopt met drinken, althans, héél af en toe maakt hij een uitzondering (ja, hij is één van de zeldzame mensen die dat kunnen) en ik merk dat hij er - ook bij bijzondere gelegenheden - steeds minder behoefte aan heeft. Op het festival dit weekend had hij bv wél een beetje drugs gebruikt, maar níet gedronken.

Wie weet verdwijnt jouw zin in drugs uiteindelijk ook gewoon. Of misschien doe je het wél weer een keertje, kan ook. Je bent in ieder geval ook absoluut op de goede weg. En inderdaad leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden! ♥️

Pompoen

Bewuste gebruiker
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..

_shikantaza

Badass junkie
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..
Goed bezig! Als je weer gebruikt ga je verder waar je gebleven was.

Jazz35

Wijs gebruiker

Lekker bezig hoor, Pompoen! Knap van je. ♥️ Ik heb nu zelf twee maanden geen 3mmc gebruikt en dat voelt ook als enorm lang, ook al is het in de ogen van anderen misschien nog niets. 😅 En ik snap je gedachtengang en gevoel over die aankomende gebeurtenis heel goed. Zit zelf in zo'n beetje exact dezelfde situatie. Ik heb overigens al een tijd geleden besloten dat ik op Awakenings iets mag gebruiken en verder voorlopig even helemaal niets. Dus een gekozen moment en ver vooruit gepland. Voor mij werkt dat wel aardig, geloof ik. Wij zijn volgens mij allebei geen mensen die snel uit de bocht vliegen met het gebruiken van enorme hoeveelheden. Maar ik denk niet dat dat 3mmc wordt. Denk eerlijk gezegd dat ik daar maar beter helemaal vanaf kan blijven. En ik vermoed dat hetzelfde voor jou jou geldt.
Bedenk je inderdaad maar goed wat voor gevoel je erna zult hebben en of dat het waard is. Misschien word je er uiteindelijk wel blijer van als je het niet doet. Hoe dan ook, je bent lekker on track zo te lezen! 🥰

Damius

Bewuste gebruiker

Goedemorgen! Ik heb je beginpost ook weer eens doorgelezen :).

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.

annihilation

Badass junkie
Ja wat is wijsheid? Wat is je doel?

Wil jij stoppen met drugs dan is af en toe gebruiken natuurlijk een domme zet. Wil jij je drugsgebruik minderen wat je al gedaan hebt. En wil je gewoon lekker eens in de paar maand gebruiken en lukt jou dit ook ja waarom niet he?

Maar als je nu kan stoppen maar ervoor kiest om wel door te gaan en af en toe te gebruiken. Kan het maar zo zijn dan je straks 40/45 bent en dit dus nog steeds doet! Wil je dat? Zou je dit erg vinden? Nee? Nou lekker af en toe gebruiken. Ja? Stop er nu dan alvast mee en bespaar je alle ellende die je over een paar jaar misschien gaat hebben!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Goed bezig! Als je weer gebruikt ga je verder waar je gebleven was.
Ja zo is het ook! :)

Wij zijn volgens mij allebei geen mensen die snel uit de bocht vliegen met het gebruiken van enorme hoeveelheden.
Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.
Maar ik denk niet dat dat 3mmc wordt. Denk eerlijk gezegd dat ik daar maar beter helemaal vanaf kan blijven. En ik vermoed dat hetzelfde voor jou jou geldt.
Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja zo is het ook! :)

Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.

Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.
Mooi zelfinzicht. Herkenbaar ook, niet met hoeveelheid, wél met frequentie. 🤔

Pompoen

Bewuste gebruiker

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.
Ja fijn jouw bericht! En bedankt dat je de moeite neemt zo uitgebreid te reageren. Hiervoor schreef ik dit bericht met mijn innerlijke dialoog denk ik. En dit heb ik dus nodig want nu ik dit lees, denk ik: ik wíl dit nu helemaal niet doorbreken. En ik weet inmiddels dat ik het ook leuk kan hebben zonder. Ik ga jouw bericht volgende week nog eens lezen 😁

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ja wat is wijsheid? Wat is je doel?

Wil jij stoppen met drugs dan is af en toe gebruiken natuurlijk een domme zet. Wil jij je drugsgebruik minderen wat je al gedaan hebt. En wil je gewoon lekker eens in de paar maand gebruiken en lukt jou dit ook ja waarom niet he?

Maar als je nu kan stoppen maar ervoor kiest om wel door te gaan en af en toe te gebruiken. Kan het maar zo zijn dan je straks 40/45 bent en dit dus nog steeds doet! Wil je dat? Zou je dit erg vinden? Nee? Nou lekker af en toe gebruiken. Ja? Stop er nu dan alvast mee en bespaar je alle ellende die je over een paar jaar misschien gaat hebben!
Goede vragen die me wel aan het denken zetten. En ik denk dat ik daar nog steeds niet over uit ben..

Voor nu zou ik af en toe op een festival iets willen gebruiken. Dus daar heb ik al mijn antwoord eigenlijk. Volgende week is gewoon thuis, beter doe ik dat dan dus niet. En houd ik überhaupt de 3 maandenregel aan, zoals @Damius ook aangeeft.

dank jullie wel, ik heb m weer wat scherper!

Jazz35

Wijs gebruiker
Goede vragen die me wel aan het denken zetten. En ik denk dat ik daar nog steeds niet over uit ben..

Voor nu zou ik af en toe op een festival iets willen gebruiken. Dus daar heb ik al mijn antwoord eigenlijk. Volgende week is gewoon thuis, beter doe ik dat dan dus niet. En houd ik überhaupt de 3 maandenregel aan, zoals @Damius ook aangeeft.

dank jullie wel, ik heb m weer wat scherper!
Klinkt heel goed! Wat fijn dat het je helpt om de boel zo helder op een rij te krijgen. ♥️

Pompoen

Bewuste gebruiker
Klinkt heel goed! Wat fijn dat het je helpt om de boel zo helder op een rij te krijgen. ♥️
Ja helpt zeker! 😘 Daarom typ ik ook hier. Het wisselt zo in mijn hoofd. Van nooit meer gebruiken naar af en toe en weer terug. Fijn dat jullie meedenken! En sowieso om mijn hart te luchten af en toe. Ben in ieder geval blij dat het gebruik niet meer is zoals het was en ik verwacht ook niet dat het daar nog naar terug gaat. Maar wel goed om er scherp op te blijven.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja helpt zeker! 😘 Daarom typ ik ook hier. Het wisselt zo in mijn hoofd. Van nooit meer gebruiken naar af en toe en weer terug. Fijn dat jullie meedenken! En sowieso om mijn hart te luchten af en toe. Ben in ieder geval blij dat het gebruik niet meer is zoals het was en ik verwacht ook niet dat het daar nog naar terug gaat. Maar wel goed om er scherp op te blijven.
En al meelezend doet dit topic voor mij zo ongeveer hetzelfde. 🙏

HappyMind

Badass junkie
En al meelezend doet dit topic voor mij zo ongeveer hetzelfde. 🙏
Heel herkenbaar! Knap hoe @Pompoen en jij allebei zo eerlijk blijven en open staan voor de adviezen op df. Ik leer ook van jullie proces wat soms veel gelijkenissen heeft. Blijf allebei delen waar je mee zit maar dat komt helemaal goed met deze mate van zelfreflectie 💛

Heel erg dank voor deze verhelderende post!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Heel herkenbaar! Knap hoe @Pompoen en jij allebei zo eerlijk blijven en open staan voor de adviezen op df. Ik leer ook van jullie proces wat soms veel gelijkenissen heeft. Blijf allebei delen waar je mee zit maar dat komt helemaal goed met deze mate van zelfreflectie 💛

Heel erg dank voor deze verhelderende post!
Ik zie de gelijkenissen ook inderdaad. En wat je typt geldt net zo goed voor jou! 😘

HappyMind

Badass junkie
Ik zie de gelijkenissen ook inderdaad. En wat je typt geldt net zo goed voor jou! 😘
Cheerleader dansjes voor ons!! Ik zie een nieuwe girlband aankomen: de drie musketiers. Of een comeback op Linda, Roos en Jessica. "Je komt in aaaademnood, want de drugs krijgen niet meer wat 'ie wil van ons. Ademnood.... geef je nu maar bloot. Nuchter leven is soms heftig maar het krijgt van mij een dikke tien. Ohooohhhh, de beste in je soort.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Cheerleader dansjes voor ons!! Ik zie een nieuwe girlband aankomen: de drie musketiers. Of een comeback op Linda, Roos en Jessica. "Je komt in aaaademnood, want de drugs krijgen niet meer wat 'ie wil van ons. Ademnood.... geef je nu maar bloot. Nuchter leven is soms heftig maar het krijgt van mij een dikke tien. Ohooohhhh, de beste in je soort.
😂😂😂

je komt in aaademnood,
want de kans is groot,
Dat we nuchter blijven óf toch niet,
Xtc, coke of een beetje wiet.

aaaademnood
Geef je nuuhuu maar bloot,
Delen we de struggles weer
Ja wordt dit de laatste keer drugs voor jouhou, oohohoohoh 🎵🎶

Ja let’s do this! 🎙️ 🙆🏼‍♀️🙅🏼‍♀️🙋‍♀️

Jazz35

Wijs gebruiker
Haha, ik voel een hit aankomen! Doen jullie de tekst maar, doe ik er een leuk dansje bij. 💃💃💃

Pompoen

Bewuste gebruiker
Okeee zijn we weer 😁. Afgelopen weekend een avond/nacht coke op, na 7 weken niets gebruikt te hebben. Dit gebeurde thuis, met vrienden, nadat we gezamenlijk hadden gegeten (ik en partner hadden gekookt na een drukke dag werk) en de dj set op tafel kwam. Ik was van tevoren al aan het twijfelen of ik wel of niet zou gebruiken, omdat ik wist dat iedereen om me heen het wel zou doen en het daarnaast dus best een tijdje geleden was. Uiteindelijk een soort van besloten (maar niet helemaal overtuigd) om het toch niet te doen, omdat ik liever 3 maanden ertussen wil laten én het gewoon thuis zou zijn en dit wil ik liever eigenlijk ook niet meer. Maar goed, uiteindelijk kon ik de verleiding toch niet weerstaan. Naar mijn idee gebeurde het wel op een gecontroleerde manier, qua hoeveelheid maar ook qua duur. Ik weet niet of ik mezelf nu hierin voor de gek houd met deze gedachte, maar zo ervaar ik het nu wel.
Het is eigenlijk heel simpel waarom je hebt gebruikt @Pompoen
Klopt, zien gebruiken is al snel zelf gebruiken. Eigenlijk wist ik dit ook van te voren al. Als ik écht écht écht nuchter had willen blijven, had ik het etentje/de avond moeten cancelen denk ik. Maar dat heb ik dus niet gedaan. Eerdere avonden met deze vrienden (maar dan bij 1 van hen thuis) ben ik afgelopen tijd bewust met de auto gegaan en op tijd naar huis, maar nu was het dus bij ons thuis..
Allereerst: fijn dat je een leuke avond hebt gehad! ♥️ En... je bent goed in track, dus niet boos zijn op jezelf hoor. Nergens voor nodig. Het lijkt me vooral belangrijk dat je het nu weer oppakt en niet terugvalt in je oude patroon, maar volgens mij ben je bewust genoeg met je herstel bezig om dat niet te laten gebeuren. Wie weet beslis je de volgende keer iets anders. Ik merk zelf tenminste - en jij ook volgens mij - dat naarmate de tijd verstrijkt, ik ook minder behoefte voel om drugs te gebruiken. Voor nu denk ik: geen zelfkastijding, maar gewoon lekker verder waar je gebleven was. 😘
Ik voel ook dat ik goed in track ben. Ben gezond en bewust aan het leven, heb afgelopen jaar al véél momenten nuchter doorgemaakt waarbij ik anders drugs zou gebruiken. En áls ik gebruik dan loopt het niet uit de hand. De drugs worden nadien weggegooid, we bellen zelf geen dealer meer, gaan niet meer door ondanks dat het eigenlijk niet leuk meer is. Ik ben ook niet boos, merk ik, niet eens echt teleurgesteld. Ik voel ook motivatie om mijn gezonde levensstijl weer verder op te pakken en weer door te gaan. Heb dat meteen vanaf zaterdag weer gedaan.
Is niet erg. Les geleerd. Maar realiseer je dat als je gebruikt, dat je dan weer belandt waar je was vlak voordat je besloot niet te gebruiken. Kun je je dat moment nog herinneren? Was waarschijnlijk niet al te leuk gezien dit tot de keuze leidde om te stoppen.
Klopt dat moment weet ik nog heel goed! Daar wil ik nooit meer naar terug. Daarom is alertheid wel geboden en probeer ik steeds zo te reflecteren op wat er nu eigenlijk gebeurt. Ik vraag me alleen af of ik er nu al klaar voor ben om echt helemaal te stoppen. Ergens wil ik het, ergens ook niet.
Ik denk dat je perspectief nog niet het juiste is voor langdurige clean zijn / herstel. Het zit hem dan met name in het zinsdeel "dat ik komende tijd weer een langere periode niet moet gaan gebruiken". Dit komt op mij over als de voorbode van een enorme struggle. Iets dat je wel wil maar van jezelf niet mag.

Kun je dit omdenken naar iets minder dwingends en meer gefocust op de voordelen van het clean zijn/herstellen? Als ik het me goed herinner heb je wel degelijk de voordelen van een helder hoofd ervaren. Dat zou vanuit de voordelen de benadering op kunnen leveren dat clean zijn de moeite waard is, en niet dat gebruiken niet meer mag. Lijkt misschien pietlutterig maar maakt echt een groot verschil
Mooi gezegd. De voordelen van een helder hoofd heb ik heel duidelijk ervaren. Nu ben ik weer ietwat wollig in m’n hoofd (al valt het mee), maar dat neem ik voor lief want ik weet waarom dat is. Ik voel me nog steeds het allerbeste als ik een langere periode nuchter ben en ergens wil ik dat ook het liefst. Maar af en toe wil ik ook even “los”. Is het het waard geweest gezien de na effecten? Daar ben ik nu op aan het puzzelen.
Fijn dat je een leuke avond hebt gehad! En deze informatie neem je weer mee bij een eventuele volgende keer waarin je de keuze hebt om wel of niet te gebruiken. Wat je zegt over een werkdag en vervolgens direct door met intense plannen in je vrije tijd herken ik heel erg, of sowieso de overprikkeling. Ik hoop dat je daar voor jezelf nog meer een weg in vind en keuzes maakt die daarbij passen! Overprikkeling is echt waardeloos 😵‍💫 Balans blijft lastig, vind ik.
Ohhh nou echt he! Al merk ik hier ook wel stappen in: ben meer aan het mediteren, ga weer naar yoga, wandel veel tussen het werken door, plan niet teveel. Dus die balans wordt steeds beter, maar dit was ff te veel inderdaad. Hopelijk kun jij daar ook steeds meer balans in vinden!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Dank voor je mooie bericht @Pompoen ! Ik wil er gráág nog wat dieper op ingaan, maar heb een megaspannende dag voor de boeg, waar ik al maanden naartoe leef. Dus zit even onder een steen momenteel. Als ik er weer onderuit ben, reageer ik wat uitgebreider. ♥️😘
Ooh joh dat komt wel! Lief van je.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig wat je gaat doen vandaag? 😘

Pompoen

Bewuste gebruiker
Hoe gaat het met niet 3 gebruiken?
Een hele tijd heel goed! Afgelopen weekend toch weer iets gebruikt op een technofeestje. Waar ik oké mee ben. Komende tijd weer even focus op goed voor mezelf zorgen. We gaan binnenkort lekker op vakantie dus dat helpt ook. Eind augustus hebben we een feestje bij mensen thuis waarvan ik weet dat er gebruikt gaat worden. Ik heb al aangegeven alleen met het eten aan te haken om mezelf hierin te beschermen. Zo probeer ik de komende maanden steeds een plan te hebben voor momenten waarin ik anders zou gebruiken.

En hoe gaat het bij jou?

Be_a_voice_not_an_echo

Bewuste gebruiker
Een hele tijd heel goed! Afgelopen weekend toch weer iets gebruikt op een technofeestje. Waar ik oké mee ben. Komende tijd weer even focus op goed voor mezelf zorgen. We gaan binnenkort lekker op vakantie dus dat helpt ook. Eind augustus hebben we een feestje bij mensen thuis waarvan ik weet dat er gebruikt gaat worden. Ik heb al aangegeven alleen met het eten aan te haken om mezelf hierin te beschermen. Zo probeer ik de komende maanden steeds een plan te hebben voor momenten waarin ik anders zou gebruiken.

En hoe gaat het bij jou?
Fijn dat het goed gaat, en dat je in ieder geval bewust een afweging maakt wanneer het ok is, en dat je situaties uit de weg gaat waar de verleiding op de loer ligt!

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, hoe ga je dat vorm geven? Vakantie zorgt voor weinig triggers / mogelijkheden?

Bij mij gaat lekker, weinig momenten waarop ik kan gebruiken ook, dus wat dat betreft nog niet echt getest ook, maar… so far, so good 😄

Bovenaan