Ben ik wel goed bezig?

Snypher

Newbie
Hai iedereen, ik heb een vraagje.

Zelf ben ik net 15 geworden, doe 4gymnasium maar zit een beetje met het probleem, of iemand van mijn leeftijd al wel sos, xtc, wiet, speed moet doen, al helemaal met de opleiding die ik volg. Ik zou graag reacties willen horen van jullie, en misschien een commentaar hoe ik er beter mee om zou moeten gaan.

Alvast bedankt, Snypher :wave:

Wiet kan geen kwaad, deed ik ook rond jouw leeftijd (ook gymnasium).. als het niet dagelijks is moet dat goed kunnen.

Met de rest zou ik wachten tot je 18 of ouder bent. Er komt nog genoeg tijd om te experimenteren. Je lichaam heeft het al druk genoeg met de pubertijd, geen reden om er nog extra spul op af te vuren. Kan later altijd nog.

Imke

Badass junkie
Ik zou er niet mee beginnen. Voor je het weet ben je verslaafd aan iets, en ga je je opleiding verwaarlozen. Zou toch wel jammer zijn. :wave:

Play_bunny

Wijs gebruiker
Toen ik op het gym rondliep heb ik veel mensen gezien die drugs gingen doen, en die hebben nu bijna allemaal geen gym-diploma. Deze mensen zijn havo of zelfs mavo gaan doen, omdat ze er gewoon de interesse niet meer voor hadden. Ik zou het dus niet doen als ik jou was. Als je toekomst je iets waard is, wacht je lekker tot je je gym hebt afgerond. Je bent nog jong. Je hebt nog alle tijd van de wereld als je echt een keer drugs wilt gaan doen.

neti

Badass junkie
je bent een inelligent persoon zo te horen, het feit dat je jezelf afvraagt of je er goed aan doet, behelst het antwoord eigenlijk al... :wink:

Funky Monkey

Badass junkie
Eier zei:
Je bent echt hopeloos :mrgreen:

OT: Zou inderdaad gewoon even wachten tot je 18de, je zou best een keer in het weekend kunnen gaan blowen, maar je kan beter nog even wachten met de harddrugs :)

Deranged

Badass junkie
Eigenlijk niks mis met de leeftijd. Op he 18de zullen de risico's eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn. Als er al verschillen zijn zullen deze echt niet cruciaal zijn, Ik vind het eigenlijk juist een mooie leeftijd voor dergelijke ervaringen..

neti

Badass junkie
absoluut wel, je bent lichamelijk en emotioneel nog erg in ontwikkeling... de drugs kan je psychisch en sociaal en lichamelijk daardoor erg beindvloedden, ik zou idd wachten tot je uit de groei bent

Bengt

Bewuste gebruiker
Hallo

Ik kan hier niet direct mijn mening over geven.
Je zei dat je al wat gebruikte, maar in welke mate?
Heb je elke dag je lijntje nodig, of gebruik je harddrugs alleen tijdens het uitgaan?

Met dagelijks eentje blowen geraak je er wel.
Met dagelijks een lijntje, gaat het een andere weg opgaan...

Deranged

Badass junkie
Alcohol en korsakov zijn legaal op je 16de, roken ook. 15 is een prima leeftijd om te leven. Blij doen over bier in een of andere pubertent is geen leven.

Delirium

Badass junkie
Bengt zei:
Met dagelijks eentje blowen geraak je er wel.

Wiet wordt ook zo vaak overschat. Ook een blowverslaving is niet niks.

Deranged zei:
Alcohol en korsakov zijn legaal op je 16de, roken ook. 15 is een prima leeftijd om te leven. Blij doen over bier in een of andere pubertent is geen leven.

Vijftien is een prima leeftijd om zijn Gymnasium af te maken, niet om aan de harddrugs te gaan. Opleiding is dus toch wel even wat belangrijker.

Ik vind de reacties hier die gebruik van harddrugs voor de TS goedkeuren (aanmoedigen?) best ziek.

Maak je opleiding lekker af, die basis heb je nodig. Daarna kun je altijd nog met dergelijke verslavende middelen experimenteren. Doe gewoon je best, ga af en toe in het weekend stappen, rook een jointje of hoogstens één keer in de paar maanden een pilletje ergens. Doe er op dit moment in ieder geval rustig mee aan!

Deranged

Badass junkie
Aan je post is niet vast te stellen of het goed of fout gaat.. En ook fout bezig zijn kan z'n waarde hebben. Foute maken, hiervan de gevolgen onder ogen moeten zien en daarvan leren is een waardevolle ervaring. One feels alive.

Het is normaal om rond die leeftijd een hele verslavende destructieve harddrug te gebruiken

. We kunnen niet vertrouwen op logica en alcohol is gewoon niet legaal omdat het minder gevaarlijk is dan de rest wat veel mensen klakkeloos aannemen. Integendeel zelfs, als je korsakov heb kom je daar niet meer vanaf. Moeilijk over drugs op deze leeftijd en net als alle andere schapen alcohol heel normaal vinden is simpelweg bullshit.

De maatschappij is bullshit, de wereld is bullshit. Iedereen is gehersenspoeld met bullshit.. De maatschappij vind het normaal als 16 jarigen harddrugs gebruiken, En als je aan de drugs gaat is alcohol een van de slechtste keuzes die je kan maken. En als het aan de hun ligt heb je niet eens keus. Iedereen heeft recht om te kiezen, iedereen moet iets kunnen kiezen wat het best bij hem/haar oast.

Shiva1982

Belezen gebruiker
Volgens mij kan je best een keertje experimenteren met hard drugs. Zolang het bij een keertje proberen blijft lijkt het me niet z'n probleem.

Maar afgaande op mezelf denk ik dat je op jouw leeftijd heel moeilijk in kan schatten wanneer je te ver gaat.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik ben het eens met Enesteene & Delirium.. Wacht alsjeblieft nog een paar jaar en maak die opleiding af.. Je bent nu nog geestelijk & lichamelijk in de groei, verpest dat niet met drugs.. Experimenteren kan altijd nog!!

Delirium

Badass junkie
Deranged zei:
Foute maken, hiervan de gevolgen onder ogen moeten zien en daarvan leren is een waardevolle ervaring. One feels alive.

Tuurlijk, fouten maken is goed. Maar doe dit niet terwijl je nog op de middelbare school zit en je diploma nog moet halen, want die fouten kunnen je hele leven verpesten. Gewoon netjes naar de lessen gaan en voldoendes halen, daar leer je dan toch net even wat meer van.

Deranged zei:
Het is normaal om rond die leeftijd een hele verslavende destructieve harddrug te gebruiken

. We kunnen niet vertrouwen op logica en alcohol is gewoon niet legaal omdat het minder gevaarlijk is dan de rest wat veel mensen klakkeloos aannemen. Integendeel zelfs, als je korsakov heb kom je daar niet meer vanaf. Moeilijk over drugs op deze leeftijd en net als alle andere schapen alcohol heel normaal vinden is simpelweg bullshit.

De maatschappij is bullshit, de wereld is bullshit. Iedereen is gehersenspoeld met bullshit.. De maatschappij vind het normaal als 16 jarigen harddrugs gebruiken, En als je aan de drugs gaat is alcohol een van de slechtste keuzes die je kan maken. En als het aan de hun ligt heb je niet eens keus. Iedereen heeft recht om te kiezen, iedereen moet iets kunnen kiezen wat het best bij hem/haar oast.

Ik ben het met je eens dat het drugsbeleid wat nou eenmaal wereldwijd heerst niet helemaal klopt, maar de conclusies die je daar uit trekt vind ik nergens op slaan. Sowieso is de TS vijftien, de overheid laat hem nog niet eens drinken. Alcohol is ook een destructieve drug en in vergelijking met andere drugs is het totaal niet logisch waarom deze stof wel legaal is en andere stoffen niet. Maar waarom zou dat moeten betekenen dat de TS als vijftien-jarige lekker aan de harddrugs kan gaan? Hij zit in 4 gymnasium, een mooi leven voor zich en een biertje op een terras of in de kroeg is wel even wat anders dan een lijntje op een toilet ofzo.

Dit verhaal komt trouwens van iemand na zeven jaar aan kloten op het gymnasium, drie keer is blijven zitten (niet door drugsproblemen ofzo) en dit jaar een HAVO-diploma probeert te halen.

Deranged

Badass junkie
Die problemen ben ik zelf ook bekend mee. School is zeker iets dat er snel onder komt te leiden dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Verder blijf ik er wel bij dat het verschil tussen 15 en 18 minimaal is en geen verschil zal maken bij de risico's en gevaren. Een opleiding is een ander verhaal.

Northawke

Wijs gebruiker
Persoonlijk ben ik van mening van niet. De meeste langdurige verslaafden zijn voor hun 18e begonnen, dus ik hanteer zelf altijd de regel om onder de 18e gebruik niet oké te vinden. Je hebt gewoon een hele grote kans dat je blijft hangen en je hersenen zitten in een cruciale bouwfase.

Drugs gebruiken, oké, geen probleem, maar je kan ook wachten tot je wat ouder bent. Je verliest er echt niks mee, hoor. En bovendien, zoals je zelf al aangaf, heb je een heftige opleiding. Daar gaan drugs vaak niet goed bij. Dat heb ik in m'n eigen omgeving al een paar keer kunnen zien.

Mijn tip: nu even niet, wacht tot je wat ouder en wijzer bent geworden.

Northawke

Wijs gebruiker
Deranged zei:
Het is normaal om rond die leeftijd een hele verslavende destructieve harddrug te gebruiken.

Sorry, maar dat vind ik echt bullshit. De jongen is 15. En je kan dan wel zeggen dat het normaal is om op die leeftijd al veel te drinken, maar je hoort nu ook steeds meer mensen die daar tegen zijn. Dat wordt maatschappelijk al steeds minder getolereerd en met recht. Let's face it. Op die leeftijd verneuk je er gewoon nog heel veel mee. Of het nou coke of alcohol is, zo'n advies moet je gewoon niet geven, vind ik.

De jongen

Bewuste gebruiker
Als je over twijfelt dan weet je al genoeg, als je je afvraagt of je wel goed bezig bent, dan voel je je der zelf niet helemaal goed bij en ben je voor jezelf niet goed bezig.

En het is het helemaal niet waard om je opleiding te verkloten met stofjes die er daarna ook nog zijn. Andersom is wat anders denk ik.

En ook met wiet moet je oppassen inderdaad, je kan er gewoon te lax van worden.

Maar graag zou ik wel , net als anderen eens willen horen in welke mate ja gebruikt.

Peace

Supervlieg

Wijs gebruiker
Deranged zei:
Die problemen ben ik zelf ook bekend mee. School is zeker iets dat er snel onder komt te leiden
Dat blijkt inderdaad.. :mrgreen:

Gast blijf gewoon weg van die troep. Je bent nog niet in staat keuzes te maken die een dergelijke invloed hebben op je leven. Puberteit en harddrugs gaan gewoon niet samen, punt.

Dr. Tommy

Badass junkie
Supervlieg zei:
Deranged zei:
Die problemen ben ik zelf ook bekend mee. School is zeker iets dat er snel onder komt te leiden
Dat blijkt inderdaad.. :mrgreen:

Gast blijf gewoon weg van die troep. Je bent nog niet in staat keuzes te maken die een dergelijke invloed hebben op je leven. Puberteit en harddrugs gaan gewoon niet
Supervlieg zei:
Beter vermeid je DF als pep de overhand neemt en je het niet aankan hier..
samen, punt.

sjaartrol

Bewuste gebruiker
Blijf er idd maar af voor enkele jaartjes... Ben zelf zo rond mn 15 begonnen met enkel wiet, en heb soms wel spijt da ik daarmee begonnen ben, niet dat het mn leven heeft verkloot zeker niet... Maar t heeft wel mn leven een bepaald wending gegeven, mn ambities van vroeger zijn wwel wat weg... Bijvoorbeeld universiteit ga ik niet doen, terwijl ik het wel aankan, als ik het wil, en als ik geen drugs zou gebruikt hebben, zou ik het waarschijnlijk wel willen... maar nu dus niet...

en das dan nog maar enkel wiet... met xtc, lsd, paddos ben ik pas begonnen toen k 18 jaar was, en dat vind ik wel goe, dan bent ge al oud en wijs genoeg om met drugs om te kunnen gaan... Pubers worden sneller verslaafd zijn dan (jong)volwassenen...

En coke, blijf daar maar zeker vanaf :wink:

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Deranged zei:
Eigenlijk niks mis met de leeftijd. Op he 18de zullen de risico's eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn. Als er al verschillen zijn zullen deze echt niet cruciaal zijn, Ik vind het eigenlijk juist een mooie leeftijd voor dergelijke ervaringen..

Enorm grote verschillen juist, als drugs in de pubertijd gebruikt is het veel slechter dan bij iemand met een volgroeit lichaam. Ten eerste zijn mensen rond hun 15e emotioneel niet erg stabiel, het is juist een ontwikkelfase waarin je niet van drugs afhankelijk moet raken, dit kan je latere leven zo erg beinvloeden. Verder is het lichaam dan erg aan het ontwikkelen en door veel druggebruik kan dit proces tegen gehouden worden. Verder ben je veel verslavingsgevoeliger op die leeftijd, mensen die beginnen met bijv. roken op hun 21 worden veel minder snel of erg verslaafd dan mensen die tijdens hun pubertijd beginnen.

Mijn advies is dus ook om nog even te wachten tot je 18e-19e met harddrugs, als je toch wat wilt doen blow dan wat, eet een spacecakeje of een lichte dosis paddo's..

Eier

Bewuste gebruiker
Zolang je geen crack gaat smoken en met blonde pruiken in amsterdam gaat staan tippelen, kun je alle drugs gebruiken die je wilt. En zoveel mogelijk, tegelijk. Als je je nú al afvraagt of je wel of niet harddrugs moet doen, word je vroeg of laat toch wel smerige junk. Do you know where the fuck you are? You're in the jungle baby, time to die!

Snuifdoos

Belezen gebruiker
Het hangt volledig van jezelf af. Je zal ondertussen misschien al weten of je een "verslavende" persoonlijkheid hebt of niet.
't is ook zo dat drugs wat schadelijker kunnen zijn als je nog in je groei bent, dus ik zou er toch nog ff mee wachten.

Ook als je je niet echt goed in je vel voelt, blijf er dan af, zeker van het hardere spul. Van alle regelmatige speedgebruikers (elke dag gedurende minstens een paar maanden) die ik ken, is er niemand die nog nooit aan de antidepressiva heeft gezeten. Natuurlijk zullen er wel mensen zijn die er weinig last van hebben, maar ik ken er geen.

Dat blowen totaal ongevaarlijk zou zijn is ook een fabeltje. Als je je minder goed in je vel voelt en dan nog eens iedere dag gaat blowen, word je zo onverschillig als wat en ga je alles verwaarlozen. Af en toe een joint kan weinig kwaad, maar niet iedereen kan zich daaraan houden.

Ikzelf ben begonnen met blowen op 17, en de rest op 19. Ik ben er zeker van dat mijn leven er helemaal anders had uitgezien moest ik die 1ste joint nooit hebben aangeraakt. had het er beter uitgezien? Waarschijnlijk. Maar heb ik spijt? Nee, dat niet. Het was een bewuste keuze, en ik heb prachtige ervaringen gehad.

In het begin is het allemaal heel fijn, die drugs. Moest je het toch gaan doen, geniet van die eerste keren, want die komen nooit meer terug =)

Bovenaan