Ben je Belg? (wietpas)

Oom Klaas

Badass junkie
Dan kom je er niet meer in

Hof: Nederland mag wietpas invoeren

Toegevoegd: donderdag 16 dec 2010, 10:15
Update: donderdag 16 dec 2010, 14:06

Nederland mag een wietpas invoeren om buitenlandse toeristen uit coffeeshops te weren. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

De wietpas is bedoeld om te voorkomen dat buitenlanders in Maastricht softdrugs komen kopen. Volgens het hof mag de maatregel worden getroffen om de overlast van drugstoerisme aan te pakken en om de openbare orde te handhaven.

Het Europees Hof was door de Raad van State gevraagd om te toetsen of een wietpas niet indruist tegen verdragen die bijvoorbeeld voorzien in een vrij handelsverkeer. Ook is bekeken of een wietpas in strijd is met het discriminatieverbod.
Ondersteuning

Het ministerie van Justitie laat in een reactie weten dat de voorbereidingen van de invoering doorgaan, maar dat buitenlanders pas zullen worden geweerd, als de Raad van State het daarmee eens is. De uitspraak van de Raad van State kan nog wel een paar maanden op zich laten wachten.

Burgemeester Onno Hoes van Maastricht ziet de uitspraak van het hof als een eerste stap "een positief oordeel dat we als ondersteuning beschouwen". Hij verwacht dat met de invoering van de pas zeventig procent van de huidige bezoekers de coffeeshops niet meer in mag.
Proefproces

De gemeente Maastricht lokte vier jaar geleden een proefproces uit door een coffeeshop die wiet had verkocht aan een buitenlandse klant tijdelijk te sluiten.

De eigenaar protesteerde tegen dit besluit op grond van een ongelijke behandeling van burgers van de Europese Unie en stapte naar de rechter. Die vroeg de Raad van State om een uitspraak, die vervolgens dus weer enkele vragen aan het Europese Hof voorlegde.

Het Europese Hof in Luxemburg oordeelt nu dat, omdat het verboden is verdovende middelen in het economische en commerciële circuit van de EU te brengen, een houder van een coffeeshop zich niet kan beroepen op de verkeersvrijheden of op het beginsel van non-discriminatie.
Brabant

Het kabinet heeft plannen om de wietpas in Brabant zo snel mogelijk in te voeren.
bron:nos.nl

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Minder drugstoeristen en meer straathandel in België. :sunglasses: Zal België blij mee zijn.

dain

Bewuste gebruiker
Ik vind het wel zonde hoor! Ik maak zeker niet vaak gebruik van de shops, ga normaal gewoon in België, maar eens in de zoveel maanden vond ik het toch een hele leuke uitstap om met wat vrienden erheen te gaan, ineens wat in de stad rond te kuieren en een hapje te eten, wat winkeltjes te doen en even lekker in de shop onderuit te zakken. Zeker ook nooit het gevoel gehad op een of andere manier overlast te veroorzaken hierdoor, maar ja, dit lijkt me ook maar een opstapje om het helemaal te verbieden in de toekomst.

seth

Gast
Wat een achterlijke maatregel! Al verandert er niet veel... Ik ga alleen naar een CS als ik toevallig in Nederland ben. Anders kun je hier dezelfde soorten vinden, en vaak voor een betere prijs en met minder risico dan de grens passeren..

gamezz

Bewuste gebruiker
dain zei:
Ik vind het wel zonde hoor! Ik maak zeker niet vaak gebruik van de shops, ga normaal gewoon in België, maar eens in de zoveel maanden vond ik het toch een hele leuke uitstap om met wat vrienden erheen te gaan, ineens wat in de stad rond te kuieren en een hapje te eten, wat winkeltjes te doen en even lekker in de shop onderuit te zakken. Zeker ook nooit het gevoel gehad op een of andere manier overlast te veroorzaken hierdoor, maar ja, dit lijkt me ook maar een opstapje om het helemaal te verbieden in de toekomst.
zelfde hier, zelf veroorzaak ik ook geen overlast als ik naar Nederland ga.
Maar verbaast me niks dat er zat mensen zijn die overlast veroorzaken.

cropp

Badass junkie
Ik vind het een beetje lame dat je met nog meer van die kutpasjes rond moet gaan lopen, zonder dat pasje heb ik er al 6 in mijn kontzak zitten

En 3 gram is te weinig, Ik haal vaak verschillende dingen en nu word dat ingeperkt tot 3 van die lullig e grammetjes...

a1b2c3d4

Wijs gebruiker
3 gram roken de meesten in een paar uur op. En was het dan ook niet zo dat het 3 gram per dag per persoon in heel Nederland was? Ga je naar een feestje of op vakantie oid, kan je nog geen 15 gram meenemen of je moet een week afzien. En laat alle shops zelf hun systeem regelen, ik heb mijn vingerafdruk bij 2 shops en ik heb een pasje voor een andere, allemaal in dezelfde stad. Daar is overigens ook nooit overlast van drugstoerisme en de belgen die er komen zorgen alleen voor vermaak:

lolnoob

Bewuste gebruiker
3 gram in een paar uur? Dat lukt toch bijna niemand.

Ik vind het allemaal niet echt heel erg boeiend, als ik nog maar gewoon soms eens wiet kan halen. Ik vind het wel een beetje vervelend dat mijn naam dan ergens op een lijst komt te staan, maar je moet er maar wat voor over hebben :stoned:

Karhu

Wijs gebruiker
Ik kan niet elke dag op en neer reizen naar een shop... niet dat ik nu direct 10 gram haal ofzo, maar mensen die niet in de buurt wonen zullen sowieso sneller meer als 3 gram willen!

a1b2c3d4

Wijs gebruiker
gamezz zei:
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
tot de politie je ziet :tongueout: dan is het Dreuge met zijn pasje in de bak :grin:

Die zijn toch te druk bezig foutparkeerders en snelheidsovertreders te bekeuren.

lolnoob zei:
3 gram in een paar uur? Dat lukt toch bijna niemand.

Nou? Het is mij afgelopen donderdag nog gelukt om iets meer dan 2 gram (buitenwiet) in ongeveer 4 uur tijd te consumeren. En afgelopen zaterdagavond is er ook meer dan 1.5 gram (sterkere wiet) doorheen gegaan. Gister nog een bijna gram in 2 uur tijd (een normale joint en één van 0.6 gram. Het is niet om op te scheppen, maar gewoon om te laten zien dat het wel mogelijk is.

cropp

Badass junkie
Maar dat is juist de overlast die je daadwerkelijk ziet, dat kleine gehandel in grammetjes in de wijken om de shop, mensen die tientjes, grammetjes en pasjes doorspelen op straat.

kaasbaas

Badass junkie
cropp zei:
Maar dat is juist de overlast die je daadwerkelijk ziet, dat kleine gehandel in grammetjes in de wijken om de shop, mensen die tientjes, grammetjes en pasjes doorspelen op straat.

Wat weer resulteert in meer illegale handel in België en Duitsland want het is te duur in Nederland en grijpen Belgen en Duitsers dus de kans om zelf een kweek te beginnen. Zeg nou zelf, goed begin van je zaak toch? Veel vraag naar het product in één keer.

W.F.L.

Badass junkie
Maastricht kom ik toch bijna nooit. :P

Brabant zou wel zonde zijn, vanwege Breda.. Maar kom op randstad is even ver reizen (Rotterdam is even ver voor mij) dus zolang die wietpas daar niet komt ben ik nog stoned.. :grin:

kaasbaas

Badass junkie
W.F.L. zei:
Maastricht kom ik toch bijna nooit. :P

Brabant zou wel zonde zijn, vanwege Breda.. Maar kom op randstad is even ver reizen (Rotterdam is even ver voor mij) dus zolang die wietpas daar niet komt ben ik nog stoned.. :grin:

Als alles doorgaat dan zal de wietpas overal in Nederland komen. Dus ook in Rotterdam.

Nathaniel

Wijs gebruiker
Tja lullig voor de buitenlanders die hier veilig hun wietje konden halen..

De WWW shops in Haarlem doen al een behoorlijk aantal jaren aan registratie, doch niet verplicht. Maar Nol die deze shops beheert probeert het systeem altijd een stap vooruit te zijn. Slimme zakenman is dat.

dain zei:
dit lijkt me ook maar een opstapje om het helemaal te verbieden in de toekomst.

Hierom laat ik mij niet registreren, immers, wat gebeurt er met de registratie gegevens als het werkelijk geheel verboden wordt? Makkelijke manier om potentiële "criminelen" in de gaten te houden...Maar goed..Ik zal wel weer een paranoïde complot denker zijn :rolleyes:

:stoned:

kaasbaas

Badass junkie
Nathaniel zei:
Hierom laat ik mij niet registreren, immers, wat gebeurt er met de registratie gegevens als het werkelijk geheel verboden wordt? Makkelijke manier om potentiële "criminelen" in de gaten te houden...Maar goed..Ik zal wel weer een paranoïde complot denker zijn :rolleyes:

Ik ben 't met je eens hoor, ik wil helemaal nergens geregistreerd staan als drugsgebruiker :confused:. Nou ben ik dat wel op dit drugsforum, haha. Maar dit vind ik toch wat veiliger dan in het systeem van de overheid..

Oom Klaas

Badass junkie
kaasbaas zei:
Nathaniel zei:

Ik ben 't met je eens hoor, ik wil helemaal nergens geregistreerd staan als drugsgebruiker :confused:. Nou ben ik dat wel op dit drugsforum, haha. Maar dit vind ik toch wat veiliger dan in het systeem van de overheid..

Maar uiteindelijk wel anderen op laten draaien voor jouw ziektekosten door het drugsgebruik?

Oom Klaas

Badass junkie
kaasbaas zei:
Oom Klaas zei:
Maar uiteindelijk wel anderen op laten draaien voor jouw ziektekosten door het drugsgebruik?

M'n moeder? :P
Die vind dat niet erg hoor.

Ik doelde op de anderen die bij jouw ziektekostenverzekering zitten aangesloten. Gezien drugsgebruik een verhoogd gezondheidsrisico met zich meebrengt en anderen daarom uiteindelijk meer moeten gaan betalen.

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
Zal heel wat handel bij komen in belgie zijn nu al genoeg belgen die zo nu en dan 100 gramen komen halen
dit zal de politiek aleen maar tegen gaan werken

kaasbaas

Badass junkie
Oom Klaas zei:
kaasbaas zei:
Oom Klaas zei:

M'n moeder? :P
Die vind dat niet erg hoor.

Ik doelde op de anderen die bij jouw ziektekostenverzekering zitten aangesloten. Gezien drugsgebruik een verhoogd gezondheidsrisico met zich meebrengt en anderen daarom uiteindelijk meer moeten gaan betalen.

Als hun mijn naam kunnen zien, vind ik ook dat ik hun naam mag zien.

kaasbaas

Badass junkie
Xeloc zei:

ILOVEMARY

Newbie
Beste Nederlanders.

Ik ben een in België geboren Nederlander die graag eens een jointje rookt.
Ik heb wel vele vragen en opmerkingen over julie wietpasje.
Zelf ben ik geen alcohol of andere harddrug gebruiker. Ik ben zelf 40 jaar en dus geen snotneus die eens met zijn vriendjes naar de shop komt en het al dan niet daar komt uithangen.
Mijn vader is een harddrug gebruiker nml. sterke drank. De last die ik daar al van ondervonden heb en het gedrag dat daar mee gepaard gaat heb ik als joint roker zelf nog nooit vertoond.
De brave man zijn hersenen zijn bijgevolg op zijn zestigste dan ook op het zelfde niveau als van iemand met ver gevorderde parkinson en dementie. Hier heb ik zelf na 22 jaar blowen nog steeds geen last van.
Wat betreft de overlast ben ik ervan overtuigd dat julie wel sterk overdrijven. Ikzelf betaal altijd netjes mijn parkeer kaartje en bijna altijd betaal ik veel te veel.
Wat betreft overlast door mijn collega Belgen, de meesten zijn na aankoop meteen weer richting huiswaarts. Dus m.a.w. vraag ik mij af in hoevere een drug toerist die de shop in vijf minuten tijd binnen en buiten loopt meer overlast kan teweegbrengen dan de brave Nederlander en alle andere mensen die dit ook doen bij de slager of bakker?
Als drug toerist ervaar ik de snotneuzen van bepaalde afkomst die rond de shops hangen en klanten trachten af te snoepen van de shops als een veel irritantere overlast dan de buitenlandse rokers. Deze jongetjes zijn regelrechte etters die moeten aangepakt worden en niet de consumenten.
Beste Nederlanders, beseffen julie eigenlijk wel dat julie NLX voor een heel groot deel uit Belgie komt en dat als julie de buitenlanders gaan weren uit de shops, de buitenlanders in de toekomst ook niet meer gaan willen leveren aan julie?
Vinden julie zelf niet dat het gevoerde beleid in Nederland een beetje op fascisme begint te trekken? Wat zal de volgende stap zijn, een nummertje op de onderarm of een leuk geel sterretje op elke overjas of in het geval van de blowers een groene driehoek?
Besef ook wel heel goed dat veel van de fraaie infrastructuur die julie hebben mee betaald werd door de zogenaamde drugs toeristen.
Beseffen julie eigenlijk wel dat er waarschijnlijk net zoals ik nog heel veel drugstoeristen zijn die buiten de 50€ die ze uitgeven aan een wietje ook de stad intrekken en betalen voor een hele dag parkeren, gebruik maken van de horeca en ook nog gaan shoppen voor kledij bvb.
In mijn geval is dat dus 300€ die ik in Nederland spendeer per bezoek die je in de toekomst door je neus kan boren.
Hoe zouden julie hollanders het vinden als je net zoals honderden hollanders doen op zaterdag, niet meer welkom zijn in de Belgische horeca of discotheken want daar zijn julie de grote overlast. vrijgezellen feestjes in bende en maar zuipen en hoeren en boeren en de boel onderkotsen.
Of nog leuker, een algemeen doorreis verbod door Belgie en Frankrijk met uw sleurhut want hier zijn julie ook de grote overlast en de nummer 1 veroorzaker van ernstige ongevallen.
Of bvb niet meer welkom zijn op Ibiza of in Spanje omdat julie daar tijdens de vakantie de hele boel op stelten zetten en eigen eten en booz meebrengen zodanig dat ze er zelfs niets op verdienen.
Wij Belgen zijn misschien wel stil of ingetogen maar we zijn zeker niet achterlijk en ons blowtje zullen we uiteindelijk wel aangeraken.
Volgens mij gaat er nog een dag komen dat julie tot de conclusie gaan komen dat er veel minder toeristen op bezoek komen en er daardoor veel minder inkomsten in julie economietje gaan zijn. Ik hoop voor julie dat de dag dat Politiek Denhaag tot verstand komt de zogenaamde drugtoerist nog weet waar Nederland ligt.
Tot slot. Mijn grootvader heeft als Belg in dienst in het Canadese leger julie landje bevrijd van de Duitsers (Nijmegen enz.)
OP MIJ MOETEN JULIE DUS NIET MEER REKENEN.
Vriendelijke groeten en waarschijnlijk tot nooit meer. :wave:

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Na achttien keer "julie" te hebben geschreven vraag ik me toch wel af wie of wat je daar mee bedoelt?

OP MIJ MOETEN JULIE DUS NIET MEER REKENEN.

Oh, laat dan maar.

:wave:

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
@ILOVEMARY Wat een vakjesdenker, jou verhaal is echt lachwekkend. Het is dankzij Nederland dat ze hier in België al een beetje soepelder omspringen met wiet.
En om die wietpas te gaan vergelijken met discotheken en doorreismogelijkheden vind ik een beetje flauw, kweek gewoon je eigen wietje als je niet meer welkom bent in de shop.

Er zijn veel mensen die een drugs-weekeindje houden in Nederland die nemen zoveel mogelijk alle soorten 'legale' drugs op dat weekeind en gaan in elke coffeeshop binnen die ze tegenkomen die veroorzaken volgens mij de meeste overlast.

Ik ga er niet om treuren om dat wietpasje al zal het wel een gat in de markt worden voor de regering vrees ik.

grts

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
eigenlijk mogen we nederland dankbaar zijn voor al die tijd dat we er ons wietje mochten gaan halen omdat het toch iets typisch nederlands is die coffeeshops. ben al blij dat ik me zaadjes en tripmiddelen nog legaal kan verkrijgen ginder. het is het volste recht van nederland om coffeeshops enkel voor nederlanders toegankelijk te maken omdat het iets typisch hollands is en onder hun beleid valt en niet het onze.

halotje

Newbie
Zijn er mensen die al niet meer binnen mochten in een coffeeshop?
Ik ben belg en mijn ouders mochten in verschillende coffeeshop binnen.(In Amsterdam)

OFF: Ik vind het wel een beetje zever ook, alcohol is voor mij ook een verdovende middel. Maar het word beter geaccepteerd in de maatschappij dan wiet :(

edblok2

Bewuste gebruiker
is het trouwens 3g per shop? Dan loop je in [willekeurige stad in NL] toch gewoon een rondje en haal je 4,5 keer 3 gram. Dan heb je ook zat in huis.

los daarvan, opnieuw een hypocriete zet met aanzien tot ons gedoogbeleid. De ware overlast van wiethandel ligt in het feit dat bij een verbod Nederland zal worden overspoeld met straatdealers en de daarbij behorende criminaliteit. Dat staat niet in verhouding tot de 'overlast' van buitenlanders denk ik. Wat geschreeuw/gedol en zo nu en dan een file? Ik denk dat de gemiddelde dancing/disco meer overlastgevende mensen aan trekt dan een coffeeshop.

Doofy

Newbie
De overlast is meestal van Marokaanse-Nederlanders zelf die nix anders te doen hebben dan hele dagen in de schop te zitten.En dan voornamelijk rond middernacht is het een zwerm van Marokaanse-Nederlanders. Wij Belgen zijn op 1,2,3 weer weg en gaan terug richting huis of werk! :wave: :stoned:

Bovenaan