Benzo.. het gaat de verkeerde kant op

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Gemberthee

Belezen gebruiker
Hi allen,

Ik lees af en toe wat mee en dat vind ik heel fijn. Ik loop tegen mezelf aan en dat wil ik veranderen. Waar het kort gezegd op neer komt is dat gisteren nacht voor het eerst in 2 jaar op en af benzogebruik de medicatie moest verhogen, omdat het niet werkte. Dat is een wake up call voor mij. Ik wil het zo snel als kan veranderen. Ik wil mijn gebruik eerst verminderen naar 3 x per week, dan 2, dan 1, dan 0. Ik wil dit zonder de huisarts doen. Daar ben ik stellig in. Volgende alinea is achtergrond info voor de geïnteresseerden, maar kan je in principe overslaan.

Ik ben begonnen met zolpidem na een heftige ervaring, waardoor ik lichamelijk ziek werd van stress, op voorschrift van de huisarts. Dat heeft mij door de moeilijke periode heen geholpen, maar ik ben toen spijtig genoeg niet in therapie gegaan. Tussendoor ben ik zwanger geworden en somehow weet een zwanger lichaam wel raad met stress, maar eenmaal bevallen kwam ik in een lichte (post natale) depressie terecht. Ik zeg licht, omdat ik geen suïcidale gedachten had en ik kon functioneren in mijn rol als moeder, in het huishouden en na mijn verlof ook in mijn werk. Maar ik herkende mezelf niet meer. De enige reden waarom ik uit bed wilde stappen, is om aan het einde van de dag er weer in te kunnen. Wat dat betreft kwam de lockdown me perfect uit, kon ik ff cocoonen. Lang verhaal kort. Ik ben in therapie gegaan. Het gaat nu na zo'n 1,5 jaar beetje bij beetje beter met me. Ik kan naast werk, kinderen, huishouden, familie verplichtingen ook weer met vrienden afspreken en dat laatste doet me super goed. Ben zo blij met hoe ik me nu voel, dat ik bang ben om terug te vallen in de lichte depressie als ik stop met slaapmedicatie.

Waar het op neer komt is dat ik nu ziek ben, dit super slecht uit komt nu, en ik slechte associatie maak met het verleden. Gisteren nacht heb ik dus om half 2 één Etizolam genomen en maar 4 uur geslapen. Voelde me vreselijk brak daarna. Vooral door ziek zijn. Om 9.00u kreeg ik de mogelijkheid om terug in bed te gaan en heb tegen beter weten in één zolpidem ingenomen waar ik nog zo'n 4 uur op geslapen heb. Bijna de hele dag ziek in bed gelegen en af en toe slapen. Om 23.00u kon ik de slaap niet meer vatten, nog 1 Etizolam genomen. En voor het eerst in mijn benzo gebruik werkte die niet. Na 1,5 uur weer één genomen. Die werkte wel en werd na 6 uur slapen weer wakker.

Ik zei al dat het nu niet uitkomt om ziek te zijn. Stoppen met benzo komt nu dus al helemaal niet uit. Vanaf de kerstvakantie wordt het een heel stuk rustiger. Dus nog even doorzetten. Ik wil alleen absoluut niet verhogen ik gebruik. Echt zo kut dit.

Iemand tips? Ik heb hier al heel goede dingen gelezen btw. Bv soort van slaaponthouding. Ontdekken hoe veel uur per dag je gemiddeld slaapt, besluiten hoe laat je wakker wil worden en dan uitrekenen hoe laat je dan naar bed mág. Dus slaap je gemiddeld 6 uur en wil je om 7 uur opstaan, dan mag je pas om 1 uur naar bed. Super zwaar, maar dat zie ik vanaf de kerstvakantie wel zitten.

Sorry voor het lange verhaal. Alle persoonlijke verhalen en tips zijn welkom!! Dankjewel.

Spyro

DF-koning
Ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, en ik spreek uit ervaring: Ga aub naar je huisarts, leg dit probleem uit en je zult met een gedegen plan worden geholpen en begeleid uit jouw huidige situatie.

Je zegt hierover dat je dit stellig niet wilt, waarom niet?
Dit. Ik kwam ook in de knoei door ziek zijn en een moeilijke situatie, durfde niet naar de HA. Maar was de beste beslissing ooit. Ben zelfs overgestapt, omdat de vorige niet wilde helpen. Wordt nu perfect begeleidt met een goed plan. Ik zeg doen, nu het nog kan!

Gemberthee

Belezen gebruiker
Dank voor jullie reacties en ik denk ook het realistische beeld dat jullie me geven.

Ik wil niet naar de huisarts, omdat ik me vreselijk schaam dat ik haar heb gevraagd om mij geen slaapmiddel meer voor te schrijven en dan vervolgens Etizolam heb besteld via internet.

Het is ook lang wel heel goed gegaan. Het is me eerder gelukt om maanden niet te gebruiken. Op eigen houtje. Toen was er weer opnieuw stress en greep ik er helaas weer naar, maar ook niet elke dag hoor. Nu sinds ik ziek ben slik ik elke dag, omdat ik zo snel mogelijk beter moet zijn en ik denk dat goed slapen daarbij helpt.
Inmiddels heb ik de laatste Etizolam en de laatste zolpidem ergens in een kast weggestopt. Als een normale dosis toch niet helpt, hoef ik het ook niet te nemen. Ik hoop dat ik dat vol hou. Ik probeer maar goede moed te houden. Als het me echt niet lukt ga ik wel naar de huisarts. Dat heb ik wel met mezelf afgesproken.

Zijn er verhalen van mensen die het op eigen houtje gelukt is?

Zanza

Badass junkie
Ik wil niet naar de huisarts, omdat ik me vreselijk schaam dat ik haar heb gevraagd om mij geen slaapmiddel meer voor te schrijven en dan vervolgens Etizolam heb besteld via internet
Een huisarts oordeelt niet. Die helpt jou gewoon. Ik ben met de gekste dingen daar binnen gelopen en ze horen je gewoon aan met een stalen gezicht en gaan aan de slag met jouw probleem. Echt, ga daar heen.
Zijn er verhalen van mensen die het op eigen houtje gelukt is?
Vast zijn die er wel. Maar je moet een ijzersterke discipline hebben en heel goed weten wat je aan het doen bent, qua doseringen en middelen. Echt niet aan te raden. Ook obv de rest van je verhaal.

Don Draper

Badass junkie
Dit. Ik kwam ook in de knoei door ziek zijn en een moeilijke situatie, durfde niet naar de HA. Maar was de beste beslissing ooit. Ben zelfs overgestapt, omdat de vorige niet wilde helpen. Wordt nu perfect begeleidt met een goed plan. Ik zeg doen, nu het nog kan!
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?

Blyatman

Badass junkie
Hoe deed je vorige huisarts dat dan? Je lekker laten blijven nemen of door de harde afkick heen laten gaan?
Die deed letterlijk niks. Omdat de afstand te ver was wouden ze niet behandelen. Hoop gezeik door gehad, officiële klachten ingediend. En niet alleen wij maar ook ouders zijn daar weg en de hele kliniek staat ook slecht aangeschreven. Maar dankzij die retards wel een betere huisartsen praktijk toegewezen gekregen met spoed.

Gemberthee

Belezen gebruiker
Een huisarts oordeelt niet. Die helpt jou gewoon. Ik ben met de gekste dingen daar binnen gelopen en ze horen je gewoon aan met een stalen gezicht en gaan aan de slag met jouw probleem. Echt, ga daar heen.

Vast zijn die er wel. Maar je moet een ijzersterke discipline hebben en heel goed weten wat je aan het doen bent, qua doseringen en middelen. Echt niet aan te raden. Ook obv de rest van je verhaal.
Ik hoor je en ik begrijp je. Ook bewonder ik de mensen zoals jij die de huisarts durven op te zoeken voor de meest gekke dingen. Ik voel nog te veel schaamte. En ook een bepaalde eigenwijsheid van: tjonge dit wil ik toch eigenlijk wel zelf kunnen.

Anyway...zucht ... Ik ga het toch ik zelf doen en dan kijk ik wel of ik tegen de lamp ga lopen.

Oja niet te vergeten: ik heb therapie gehad, ook trauma therapie. Ik heb nu geen last meer van trauma.

Spyro

DF-koning
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.

Don Draper

Badass junkie
Mij weigeren te behandelen en meermaals de telefoon ophangen als ik belde… Kreeg ze 1 keer aan de telefoon en toen kreeg ik een “succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.”

Vervolgens ben ik met spoed aangenomen bij mijn huidige arts omdat het om benzo’s ging. (Zat op 80 mg Dia omgerekend), dus levensgevaarlijk cold turkey of zelf aankloten.

Heb geluk met mijn arts nu en super begeleiding! Werd binnen 2 dagen met spoed opgebeld + geholpen.
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:

Spyro

DF-koning
Wil je wat extra haat voelen naar je vorige arts, log eens in je zorgverzekering account en kijk naar de declaraties die ze hebben ingediend.

Hoewel niet uit het eigen risico krijgt een huisarts honderden euro's per jaar puur om je huisarts te zijn.

Vervolgens gevoel omdraaien en blij zijn dat ze die niet meer van je krijgen. :grin:
Exact! Dit heb ik zelfs benadrukt dat zij verplicht waren mij te helpen. Veel gezeur gehad maar werd gewoon opgehangen aan de tel… Door zowel de dok als assistentes.

Gemberthee

Belezen gebruiker

Ik ben btw tot ongeveer de helft zelf afgebouwd. Maar merkte al snel dat dat niet te doen was. Je hebt echt een arts nodig. Ik krijg ook echt alleen een wekelijks recept, die ik op kan halen zodat ik niet meer kan snoepen ervan.
Wow! Wat een verhaal! Ik ben blij dat je goed geholpen wordt. Ik schrik er wel van. Ik begrijp niet waarom hulp geweigerd werd. Maar goed... Super knap waar je nu staat tov waar je eerder stond.

Ik zit gewoon op 10 mg. Zelf afgebouwd naar 5 en toen 2,5. Op dat laatste heb ik lang gezeten tot de huisarts zei dat dat niets doet en ik in principe zo kon stoppen. Dus cold turkey gestopt en dat ging toen goed.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
succes met een andere arts zoeken, is maanden wachten, wij behandelen jou niet.

Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.

• Like
Waarderingen: ljuv

Zanza

Badass junkie
Ik hoor je en ik begrijp je. Ook bewonder ik de mensen zoals jij die de huisarts durven op te zoeken voor de meest gekke dingen. Ik voel nog te veel schaamte. En ook een bepaalde eigenwijsheid van: tjonge dit wil ik toch eigenlijk wel zelf kunnen.

Anyway...zucht ... Ik ga het toch ik zelf doen en dan kijk ik wel of ik tegen de lamp ga lopen.

Oja niet te vergeten: ik heb therapie gehad, ook trauma therapie. Ik heb nu geen last meer van trauma.
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.

Dirkjan

Badass junkie
Ik dacht dat altijd dat huisartsen super aardig en behulpzaam waren omdat ik het geluk heb de beste huisarts van Nederland te hebben, maar als ik dit zo lees... tering, zitten een hoop penissen bij zeg.

Gemberthee

Belezen gebruiker
Schaamte omdat het wellicht in je eigen omgeving is en je bekenden kunt tegenkomen? Want als dat het is, zou ik verderop een huisarts zoeken en het daar proberen. Zelf dit oplossen is een gebed zonder eind. Ik weet persoonlijk wel hoe ik dit zou aanpakken, maar ben niet medisch onderlegd en ga je dus niet van een dergelijk advies voorzien. Dat zal je echt met de hulpverlener moeten afstemmen.
Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal. Heb jij dus ooit slaapmiddelen gebruikt en je bent daar nu vanaf?

Schaamte voel ik omdat ik zo stoer had gezegd dat ze geen herhaling meer mocht uitschrijven, maar dat ik laatst dus toch heel laf via internet iets heb besteld. Een ander deel van mijn schaamte is dat ik eigenlijk niet dit soort problemen zou mogen hebben van mezelf. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb een verantwoordelijke baan. Ik werk soms zelfs samen met huisartsen. (Ik schaam me echt kapot). En het lukt me allemaal. Zelfs toen ik me niet zo goed voelde. Ik wil geen gezichtsverlies lijden. Zo voelt dat dan. Ik wil dus eerst alles zelf doen. Lukt het écht niet, dan vraag ik wel om hulp.

Gemberthee

Belezen gebruiker
Ik dacht dat altijd dat huisartsen super aardig en behulpzaam waren omdat ik het geluk heb de beste huisarts van Nederland te hebben, maar als ik dit zo lees... tering, zitten een hoop penissen bij zeg.
Ik heb ook juist de ervaring dat de huisartsen behulpzaam en aardig zijn. Volgens mij is de meerderheid hartstikke prima.

Maar de jouwe klinkt idd echt heel erg fijn!

Zanza

Badass junkie
Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal. Heb jij dus ooit slaapmiddelen gebruikt en je bent daar nu vanaf?

Schaamte voel ik omdat ik zo stoer had gezegd dat ze geen herhaling meer mocht uitschrijven, maar dat ik laatst dus toch heel laf via internet iets heb besteld. Een ander deel van mijn schaamte is dat ik eigenlijk niet dit soort problemen zou mogen hebben van mezelf. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb een verantwoordelijke baan. Ik werk soms zelfs samen met huisartsen. (Ik schaam me echt kapot). En het lukt me allemaal. Zelfs toen ik me niet zo goed voelde. Ik wil geen gezichtsverlies lijden. Zo voelt dat dan. Ik wil dus eerst alles zelf doen. Lukt het écht niet, dan vraag ik wel om hulp.
Ik zal je e.d.d. ff een dm sturen

Blyatman

Badass junkie
Ik heb ook juist de ervaring dat de huisartsen behulpzaam en aardig zijn. Volgens mij is de meerderheid hartstikke prima.

Maar de jouwe klinkt idd echt heel erg fijn!
Er zijn genoeg artsen die hun werk niet doen, en smoesjes zoeken om mensen niet te helpen wanneer het een ingewikkeldere situatie is dan basis werkzaamheden. Goede artsen zijn sporadisch gevonden en zeker wanneer het verslaving of mentale proberen betreft.

• Like

Don Draper

Badass junkie
Er zijn genoeg artsen die hun werk niet doen, en smoesjes zoeken om mensen niet te helpen wanneer het een ingewikkeldere situatie is dan basis werkzaamheden. Goede artsen zijn sporadisch gevonden en zeker wanneer het verslaving of mentale proberen betreft.
Toevallig met mijn huisarts kan ik hier niet van spreken maar met de doorverwijzingen naar de GGZ wel.

Dus juist wél me aan de medicijnen en aan de benzo's zetten en alleen het zo oplossen en wanneer ik psychisch helemaal niet lekker ging moest ik juist vechten voor hun oplossingen. Dus was ik psychotisch maar niet genoeg voor een ziekenhuisopname me van het werk houden, terwijl het advies is om aan je ritme en leven niks te veranderen. Opper ik dat, moet ik dat mezelf niet aandoen en kunnen ze een brief naar het UWV sturen dat ik niet meer een sollicitatieplicht meer heb en dagbesteding of een dagbehandeling zouden ze me ook kunnen helpen, wat zijzelf natuurlijk onder een andere naam ook aanboden onder hetzelfde moederbedrijf. Maakte ik me zorgen om geld, dan werd geadviseerd me onder bewind voering te zetten. Dat laatste twee keer geprobeerd, eenmaal bij een maatschappelijk werker van het ROC die bij eerste contact een contract bood en zo de handtekening lijntje liet zien, ik ging lezen wat daadwerkelijk erin stond. En zo wel meer voorbeelden.

Sta in mijn dossier en verschillende instanties bekend als iemand die hulp vraagt maar zo'n beetje elk hulp weigert en in groepsverband het ook verkloot voor ze omdat ik anderen hiervoor behoed. Terwijl mijn hulpvraag was en nog steeds is om me aan het werk te houden...

Voor de duidelijkheid. Als iets nieuw is en je moet een dagbehandeling snap ik het. Maar die fase ben ik al erover heen. Dus help me aan het werk houden dan denk ik dan.

Laatst bewerkt:
  • Like

Gemberthee

Belezen gebruiker
Hunk? Wow heb dikke prima geslapen! Zonder slaapmiddel! Slaaponthouding werkte gisteren nacht heel goed voor mij! Ik mocht van mezelf pas om 0.30u slapen, omdat ik gemiddeld 6,5 uur slaap en om 7 uur wilde wakker worden. Om 21.00u tv uit en moest mezelf vermaken met een boek zonder eten en drinken. Om 22.30 al een paar keer in slaap gevallen op de bank. Toen dacht ik: ja fuck it, ik ga nu alvast naar bed. Telefoon niet mee nemen naar bed, maar beneden aan de oplader hangen. Zie ik een stress bericht van mijn werk. Ik dacht nog: niet openen! En ja hoor, had m al geopend. Maar verrassend genoeg kon ik het lange chaotische stress bericht meteen relativeren en sliep ik binnen een half uur. Wel te vroeg wakker, door mijn dochter, hoort erbij, en kon daarna niet meer slapen. Maar ik heb in principe genoeg geslapen en totaal niets gemerkt dat ik nu geen slaapmiddel in mijn systeem heb.

Deze methode heb ik dus door dit forum gevonden. Er is echt veel goede info te vinden op dit forum! Het lijntje met @Zanza heeft me ook goed gedaan!

Gemberthee

Belezen gebruiker
Edit: hopelijk vannacht weer zo'n nacht :grin:. Nog steeds zijn persoonlijke verhalen omtrent dit onderwerp hartstikke welkom.

Spyro

DF-koning
Echt?? WTF? 😱
Zeiden ze dat echt? Dat mag niet eens (door sturen naar een andere wel maar weigeren nooit!)
Wel blij dat je nu een goede fijne hebt! 😁

Mijn huisarts is al op of al voorbij pensioenleeftijd. Werkt geen 5 dagen meer zelf. Zal dus HELAAS max een paar jaartjes duren dat ik naar een ander moet.
Wil ik niet, heb nu een fijne en je moet maar afwachten hoe de nieuwe is.
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅

Gemberthee

Belezen gebruiker
Ja. Oprecht! Heb het nog zelfs zwart op wit staan. Heel gedoe geweest hoor, zorgverzekering gebeld, die vertelde me ook dat ze me geen zorg mogen weigeren, maar toch deden ze het echt. Op een hondsbrutale manier ook… Maar goed, allemaal gezeik heen en weer, klacht ingediend, maar heb nu toch gelukkig een arts die me wel wil helpen ondanks haar woorden dat ik maanden zou moeten wachten en dat ik maar pech zou hebben. Blij dat ik daar weg ben. Rot praktijk. Ga er geen verdere energie aan verspillen, wat ik eerst wel wilde doen… Stik maar. 😅
Vooral niet doen inderdaad. Tjonge wat een vervelend verhaal zeg. Focus on the Positive! En af en toe ff die frustratie weer eruit laten. Volkomen terecht hoor. Sommige mensen zijn zo lomp en hebben zo'n moeite om empathisch te reageren. Misschien kunnen ze ook een keertje truffels proberen :wink: dat werkt wel tegen lompheid.

Msloverdj

Wijs gebruiker
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar slapen zonder benzo's en clean blijven is 1
Want wat als je in een periode weer nachten slecht slaapt...

Een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit, het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om. Een arts is er om in zijn vakgebied 'problemen op lossen" hij oordeelt niet over jou als persoon. Hij luistert naar jouw probleem,want daar kan hij wat mee. Bot gezegd hij is niet gefocust op jou als persoon maar op jouw benzoverhaal, dat is zijn vak. Daar 'oordeelt' hij over wat de juiste methode is om jouw benzoprobleem op te lossen.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal niet alleen moeten afkicken.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo optie..alleen..daar heb je geen controle over.

Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doet.. ga er niet met zekerheid vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig wilt zijn.
Je kan ook een arts of specialist inlichten way de situatie is en dat je het voor nu zelfstandig doet..of pas zodra je clean bent.

Mocht het toch niet lukken..
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.

Laatst bewerkt:

Zanza

Badass junkie
Wat als je weer nachten slecht slaapt(brengen.. een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit)

Een huisarts is er niet alleen om zieke personen te behandelen. Maar ook mensen met klachten.
Álle mensen. Ik begrijp jouw schaamte. Het enige wat een huisarts 'vervelend' vind is als de patiënt niet eerlijk blijft.
Als jij naar je HA gaat. Ben je niet unieke. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen.
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.

Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts terug.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dan benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval) opnieuw ervaart. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken
Nu niet of later niet. Hoef je ze alleen maar in te lichten. Die drempel van schaamte ben je dan allang voorbij.

Ik verwacht ook niet dat je direct van mening verandert enkel na m'n posting. Ik hoop wel dat ik een zaadje heb gepland dat clean worden. En in het begin clean blijven niet het enige is wat is het issue/oplossing is.
Dit. Precies dit

Gemberthee

Belezen gebruiker
Wat als je in een periode weer nachten slechts slaapt... een verslaving/afkicken komt nooit perfect uit,het proces en de duur ervan is ook nooit exact te voorspellen.

Als jij naar je HA gaat. Ben je niet uniek. Je bent gewoon 1 vd zoveelste gevallen die benzo's weigert. En alsnog overstag gaat buiten de huisarts om.

Een huisarts wil juist de hele waarheid horen. Hoe kunnen ze anders helpen?
Je zal ook eenmaal clean te maken krijgen met het benzoduiveltje..als de nacht weer aanbreekt dat je weer uren wakker ligt.. popt die benzo optie in je hoofd.. gevolg..slapen lukt dan amper meer..om in te kunnen slapen moet je je gedachten los laten. Ook die van de benzo.optie..alleen..daar heb je geen controle over.

Lang verhaal kort...ook als het je zonder huisarts doer.. ga er zeker niet vanuit dat je de rest van je leven verlost bent van je slaapproblemen en dat benzoduiveltje. Het is dan de zaak dat je weet hoe te zorgen dat je dit probleem (terugval)niet opnieuw ervaart. Of het zo snel mogelijk onderschept. Dat bereik je meestal niet met enkel intenties en beloftes aan jezelf. 1 telefoontje naar de huisarts en ze taperen je met legage benzo's of verwijzen je naar de juiste ondersteuning. Overdreven? Beter er vol opduiken ter preventie dan te laat zijn.

Ik hoop dat je alsnog via hulpverlening. Arts.lotgenoten etc hiermee bezig bent.
Je kan ook een arts of specialist inlichten waar je mee bezig bent zelfstandig of pas zodra je clean bent. Mocht het toch niet lukken

Mooi verwoord zeg! Heb jij zelf ervaring hiermee? Ben zo benieuwd naar de persoonlijke ervaringen. Jij en @Zanza komen ervaren op me over iig. In de positieve zin.

Idd verander je niet nú direct mijn gedrag, maar wat jij en @Zanza zeggen doen wel degelijk iets in mij, wat het beste te omschrijven valt als 'het zaadje' idd.

Ik wil dit nu eerst zelf doen. Voel me vandaag helemaal sterk dat het iig vannacht gelukt is! Kan ik dit voor weer opnieuw weken/maanden volhouden en krijg ik opnieuw moeilijke nachten, ga ik meteen naar de huisarts!

Gemberthee

Belezen gebruiker
Oja ik zie het niet als ontmoedigen. Juist als realistisch beeld en aanmoedigen om het niet alleen te doen. Want dat is inderdaad super moeilijk en precies mijn leerpunt om hulp écht goed toe te laten. Als ik dat kan, ben ik echt super trots op mezelf haha.

• Like

Dopemonster

Badass junkie
Je zult therapie moeten zoeken op het gebied van slapen zodat je niet gaat leunen op medicatie.

Het beste is als je met regelmaat benzo's slikt als slaapmiddel, dit af te wisselrn met quatiapine of andere off-label troep om te slapen. Dit klinkt slecht voor je maar is wel uiterst effectief en verkleind de kans op afhankelijkheid. Wel altijd via de (huis)arts uiteraard!!!

Gemberthee

Belezen gebruiker
Ahhh wat lief dat je met me mee denkt. Dat neem ik mee, dankjewel!

Ik ben nu nog in de veronderstelling dat ik er vanaf kan komen. Maar in het geval dat het toch te hoog gegrepen is, neem ik jouw adviezen aan! Uiteraard eerst via de huisarts.

Nihilist88

Bewuste gebruiker
@Gemberthee heb ook jaren Zolpidem voorgeschreven gekregen, later in combinatie met oa Mirtazapine en Quetiapine. Zolpidem werkte lange tijd echt goed bij max 3x/week. Tot het na enkele jaren minder en minder slaperig werkte, hoger ging doseren en ferme blackouts tot gevolg. Hierop ook aangegeven aan HA met die Zolpidem te willen stoppen. En bijna net identiek als bij jou, ging ik dan op benzo rc jacht online. In maart zat ik bijna dagelijks benzo rc's als Etizolam, Flualprazolam, Clonazolam,...te slikken. En toen ik merkte als ik dan wou slapen zonder benzo, dit totaal niet lukte, veel onrust in mn hoofd, flitsen, toen na 2,5u niet meer weten wat doen, Etizolam gepakt, want wou 1 ding, rust in mn hoofd en slapen. En tussen halfuur en uur merkte ik al meteen veel meer rust in mn hoofd n kon slapen. Dat was het moment dat ik besefte, damn ik word van die benzo's echt te afhankelijk. Dus ging op eigen houtje voor de keuze, totaal niets meer te nemen, tot ik weer uit mezelf vrij normale slaap kreeg en beter slaapritme tout court. Anderhalve week was een ware hel, van totaal niet kunnen slapen, mn bed amper gezien, ik was zo uitgeput, vielen m'n ogen v pure moeheid wel toe, maar kon nooit echt slapen, in mn kop wast zo onrustig, dat een uurtje, hooguit 2u ogen sluiten, mr nul slaap het resultaat was. Uiteindelijk ging ik toen bij huidige psychiater, en op aanraden van hem halve Mirtazapine v 30mg, dus 15mg en/of 100mg Seroquel en dit dan om vaste tijdstippen, 22u was mijn gangbaar u. Dus na anderhalve week zonder slaap, ik om 22u 100mg Seroquel genomen en damn ik moest echt binnen het halfuur à 45min strompelend nr mn bed, de slaap overviel me echt en toen 12u geslapen, ik daarom al heel blij, het suffe gevoel eerste uren overdag nam ik er dan mr bij. Dagen erna nam ik dan even Mirtazapine rond 22u, en dat werkte ook best aardig en zo creëerde ik ook terug een deftig slaapritme en bioritme tout court. Sindsdien waren benzo's de uitzondering op de regel. Uiteindelijk, hoe mn situatie nu is qua benzo's, gebruik nu nog Bromazolam of Norflurazepam, dit na vb stims en eigenlijk max 2-3x/week en sinds maandje, door nieuwe fijne job (vroege en late shift), val ik gemakkelijk zonder benzo of iets anders in slaap, zeker met de vroege shift. Dus ja het kan op eigen houtje, mr wees er dan echt snel bij n uiteindelijk had ik toch de hulp van mn psychiater nodig, die me dan die Mirtazapine/Seroquel voorschreef n op vast tijdstip n gesprekken tout court die ook zeker hielpen, diagnose v oa ADHD, waar ik nu ook Rilatine voor neem, helpt me echt perfect overdag/werk, algemene verbetering levenskwaliteit. Heb ik rond 1u 1gr GABA genomen, omdat ik daarstraks (17u) 6apb heb genomen en voel me nu echt goed moe worden n zo gaat deze dag/nacht, ondanks stim er ook door zonder benzo😁 Ts echt ne frerme duvel die benzoshit.

Gemberthee

Belezen gebruiker
Zo zeg! Wat fijn dat je uit deze benzo worsteling bent gekomen!

Ik slik inderdaad 30/40 mg per week. Dus blijft het spul werken. Maar ben er gewoon echt helemaal klaar mee.

Er breekt nu een rustigere periode voor mij aan. Ik hoop dat dat mij het zetje gaat geven naar weer benzovrije nachten.

De Zandman

Badass junkie
@Gemberthee Het is een goede zaak dat je inziet dat benzo's niet tot de heilige graal behoren!
Er zijn een aantal soorten die je heel geniepig aan een forse verslaving helpen, en na verloop van tijd werken ze niet meer voor het doel waarvoor je ze genomen hebt....
Dus stap 1 tot herstel heb je nu genomen!
Je zou ervoor kunnen kiezen om geleidelijk af te bouwen, in 1 x volledig stoppen kan zelfs niet zonder gevaren zijn.
Wat er vaak in de afkickkliniek gebeurt met deze problematiek is dit:
Er wordt een rekensom gemaakt van hoeveel benzo's dat je nam staat tot een bepaalde hoeveelheid diazepam. Valium, dus.
Je krijgt een dag of drie deze hoeveelheid valium.
En dan begint de afbouw daarvan, in mijn geval duurde dat 4 weken, en die 4 weken zal ik mijn leven niet vergeten! En dan.....ben je ervan af.
Dan zou er gekeken kunnen worden naar een middel of combinatie daarvan, wat jou afdoende helpt met slapen.
In mijn geval zolpidem met seroquel.
Dat gebruik ik al jarenlang.
En...het werkt!

Gemberthee

Belezen gebruiker
Bedankt voor de aanmoediging! Vind ik heel fijn!

Ik blijf nu hangen op 5 mg zolpidem en dat werkt idd nog steeds. Op zich goed dat het niet meer wordt. Maar ik wil echt perse naar 0.

Poeh veel begrip voor mezelf gekregen afgelopen periode. Dat was confronterend en fijn tegelijk, in de zin van: nu begrijp ik beter waar mijn stress vandaan komt en dat vind ik okey.

Ik denk dat ik nog wat verwerkingstijd nodig heb, dat wel. En hoop in de tussentijd de afbouw te kunnen voortzetten! (Spierbal emoticon). Heb er nog steeds vertrouwen in. Maar blijft fijn om persoonlijke verhalen en successen te horen!

Spyro

DF-koning
Bedankt voor de aanmoediging! Vind ik heel fijn!

Ik blijf nu hangen op 5 mg zolpidem en dat werkt idd nog steeds. Op zich goed dat het niet meer wordt. Maar ik wil echt perse naar 0.

Poeh veel begrip voor mezelf gekregen afgelopen periode. Dat was confronterend en fijn tegelijk, in de zin van: nu begrijp ik beter waar mijn stress vandaan komt en dat vind ik okey.

Ik denk dat ik nog wat verwerkingstijd nodig heb, dat wel. En hoop in de tussentijd de afbouw te kunnen voortzetten! (Spierbal emoticon). Heb er nog steeds vertrouwen in. Maar blijft fijn om persoonlijke verhalen en successen te horen!
Lukt het goed om met Zolpidem zelf af te bouwen?

Wat goed dat je nu naar 5 bent! Ga je een aantal dagen stabiel blijven?

Ik ben ook bijna klaar. I can’t wait!

Succes Gembertheetje! ❤️

Gemberthee

Belezen gebruiker
Ja al een tijdje stabiel op 5 idd! Ik wil eigenlijk zonder zure appel naar 0 haha. Zal wel niet zo werken :wink:.

Lekker bezig @Spyro ! Waar zit jij nu?

Spyro

DF-koning
Ja al een tijdje stabiel op 5 idd! Ik wil eigenlijk zonder zure appel naar 0 haha. Zal wel niet zo werken :wink:.

Lekker bezig @Spyro ! Waar zit jij nu?
Pfff, ik wil dat ook! Maar ik ga het ook maar niet doen… Ik zit nu nog op 5 mg Dia per dag. Volgende week naar 2.5 en daarna ga ik de sprong gewoon wagen… Vind het wel enorm spannend joh. Maar ik kan echt niet wachten!!!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan