Beschadigde neuronen

VidaLoCa

Bewuste gebruiker
Wat betekend het nou eigenlijk ? Zo een 7 maand geleden heb ik een periode gehad en ik heb echt veel pillen verslonden. Ik gebruikte toen onverantwoord, ik heb wel 25 pillen/week paar weken gedaan. Erg verantwoordt, ik rook niet meer, heb geen drugs meer gebruikt in 7 maanden behalve 1 blow. Maar mijn concentratie wordt terug beter maar ik heb gewoon het gevoel dat ik dommer ben ? is dit echt mogelijk en herstelt het nog ? Ik had ook hppd maar dat is gestopt.

nicolai

Wijs gebruiker
de hersenen herstellen normaal gesproken vanzelf...maar ik geloof dat het in dit geval anders is. mdma geeft bij bepaalde dossisen wel onherstelbare schade als ik het goed heb. heb eens ergens gelezen dat dat al het geval is bij 210 mg. natuurlijk is dat niet altijd zo, maar het kan dus wel.

zou dat als ik jou was laten testen

J86

Bewuste gebruiker
"heb eens ergens gelezen"

Dat lees ik echt te vaak hier, heel slecht :P
Heel veel artikelen en websites speculeren als gekken en nemen van alles en nog wat aan. Maar de waarheid is dat de wetenschap er nog steeds geen duidelijke resultaten over heeft waaruit duidelijke conclusies te trekken zijn. Dingen die wel bekend zijn staan in het sticky in dit forum over neurotoxiciteit.

Er zal waarschijnlijk wel schade optreden ja.
Maar na hoeveel mg dit het geval is valt echt niet te zeggen want dat ligt aan zo gigantisch veel factoren.(temperatuur, gezondheid, anti-oxidanten, etc etc..)

Het enige wat je kan doen is zo gezond mogelijk leven, de kans dat er herstel optreed is zeker wel aannemelijk. Maar hoeveel en of het ooit volledig hersteld weet nog niemand.

No offence, maar ik snap trouwens echt niet hoe mensen ondanks alle propaganda en wel terechte waarschuwingen voor drugs nog zo onnadenkend ermee bezig kunnen zijn. Ik heb zoveel informatie opgezocht voor ik eraan begon. Eerder durfde ik echt niet.

tomz0r

Badass junkie
Ik weet niet hoe erg jij de drug misbruikt hebt. Vanaf 50 pillen in een mensenleven hebben mensen gemiddeld al merkbare schade. Deze schade herstelt langzaam of niet. Bij mensen die onderzocht zijn en xtc heftig misbruikt hebben is er 10 jaar nog geen verbetering aangetoond. Al is daar geen zekerheid over zoals in de post beoven mij al heel goed beschreven.

Neurotoxiciteit houdt inderdaad in dat je neuronen beschadigd raken. XTC misbruik zorgt er inderdaad voor dat je stemming, concentratie en (kortetermijn-)geheugen flink minder functioneel worden.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Bij xtc word de neurotransmitter serotonine tijdelijk verhoogd afgegeven in het lichaam. Dit houd in dat serotonine verhoogd wordt afgegeven aan elk neuron (zenuwcel). Neuronen zijn niet met elkaar verbonden maar er zit een kleine spleet tussen, de synaps. Het axon (verzender) laat serotonine diffunderen naar een dendriet (ontvanger), dit gebeurt door spanningsverschil. Serotonine wordt dan bij het dendriet ontvangen op het des betreffende receptor.

Door de het verhoogde serotonine afgift kunnen de receptoren beschadigd raken wat inhoud dat functie die sorotonine heeft op het lichaam kan verminderen. Dit houd in dat de concentratie verminderd, je stemming, nachtrust, seksuele activiteit en eetlust etc ook.

Bovenaan